Neljätoista vuotta oon ollu ilman korttia, kun sain trattorikortin vasta 14-vuotiaana erikoisluvalla. Neljäs kortti on nyt taskussa, kirjaimiakin on pitkä rivi, eikä tämä vanha pahvi kelvannut enää edes yhdessä virastossa henkilöllisyyden tunnistautumiseen. 
Ajokortti ei enää pääsääntöisesti kelpaa henkilöllisyyden todistamiseen sen puutteellisten turvaominaisuuksien vuoksi. Vaikka toki uusin ajokorttimalli lienee melko työläs kotikonstein väärentää. Mutta kortti osoittaakin vain ajo-oikeuden niihin ajoneuvoihin, joihin on kyky (joskus) osoitettu. Ajokortin määräaikaisuuskin johtuu tuosta itse kortin vanhenemista, varsinainen ajo-oikeus ei ole määräaikainen.
Oma autonajokorttini täyttää parin kuukauden päästä 30 vuotta ja fyysisesti lompakossa on neljäs läpyskä, traktorikortti siis oli eka ja sen sain pari vuotta ennen kuin pahvisen autokortin. Muovinen isompi malli tuli e -lisäyksen myötä ja nykyinen luottokortin kokoinen nimenvaihdoksen vuoksi. Ammattipätevyskortti on erillinen lätty ja vasta pari viikkoa vanha.
Ylinopeussakkoja olen saanut kolme eikuperkeleneljä, edellisestä on liki 15 vuotta aikaa. Pari tuli sen verran lähekkäin, että silloinen (muistaakseni) Ajoneuvohallintokeskus lähetti kirjallisen infon asiasta. Parkkisakkoja muistan yhden eiku on niitäkin ainakin kax. Viimeisin on kahdeksan vuoden takaa Forssan linja-autoasemalta.
Lähipiirissä on ollut jäähtymässä lyhytaikainenkin ajokortti, lukuisten sakkojen seurauksena. Kuivumassa ei kertaakaan. En hyväksy koheltamistakaan, mutta päihtyneenä ajamisen tuomitsen ehdottomasti.