Shrekin lista on hyvä mutta aika abtrakti.
"ne jotka tuottavat lisäarvoa asiakkaan kannalta" ovat ainoat olennaiset prosessit.
Ei ole olemassa tuotantoprosessia joka tuottaa pelkästään lisäarvoa asiakkaan kannalta, osa on vääjäämättä hukkaa.
Kun määritetään tuotannon (siis minkä tahansa tuotannon, teollisen tai palvelutuotannon) tehokkuutta, mitataan tuotteen läpimenoaika tuotantoprosessissa. Sen jälkeen mitataan se aika jolloin oikeasti tuotteen arvo asiakkaan kannalta kasvaa.
Tällöin pystytään laskemaan lisäarvoa tuottava osuus prosentteina kokonaisläpimenoajasta. Erittäin tehokkaassa prosessissa lisäarvoa tuottava osuus voi olla 30-40%, huonossa vain prosentin murto-osia. Loppu on hukkaa.
Tähän hukka osuuteen sisältyvät työvaiheet voivat olla prosessin kannalta olennaisia, mutta ne eivät kuitenkaan tuota lisäarvoa...
Esimerkki niitosta 10ha, 320 niittomurskain
Kello 6.00 Niittoprosessi käynnistyy
-Emäntä pudottaa krapulaisen isännän sängystä lattialle ja ilmoittaa: "Ala jumalauta lähteä niittämään siitä!"
6.20 isäntä on saanut vaatteet päälleen ja miettii portailla mihin traktori eilen jäi.
6.30 traktori on löytynyt mutta niittokone hukassa
6.50 Niittokone löytyy mutta vaatii pientä huoltoa
11.35 on yhdistelmä viimein pellon laidalla ja niitto alkaa.
11.45 löytyy heinikosta polkupyörä joka kietoutuu murskaimen ympärille. Niittokone vaatii pientä huoltoa.
14.22 niitto jatkuu
14.59 traktorin polttoaine loppuu kun se on unohtunut tankata, krapulassa.
15.30 niitto jatkuu.
17.30 isäntä puhuu puhelimessa kaverin kanssa ja ajaa niittokoneen pylvääseen. Niittokone vaatii pientä huoltoa
19.00 niitto jatkuu
21.00 pelto on niitetty. Prosessi päättyy.
10km/h nopeudella 320 koneella teoreettinen niittoaika on 3h 7,5min 10ha lohkolla. Aikaa meni kuitenkin 15tuntia eri syistä johtuen. Prosessiin käytetystä ajasta 21% kului siihen että heinä oikeasti kaatui, ainoastaan se tuottaa lisäarvoa, 79% on hukkaa.