Joo. Sampossa tosin on aika asiallinen rengastus jo lähtökohtaisesti ja isommatkin mahtuu. Joskus kun noita vanhempia koneita paperilla vertailin niin yleensä eurooppalaiseen koneeseen sai rastilistalta saman kokoiset gummit mitä Pori-merkkisessä oli vakiona. Mites isot tommoseen esim 8040 tai 68 mahtuu alle?
Eteen 68:aan maksimi yleisistä kokoluokista 750/65R26 ja pykälää harvinaisemmista (ja kalliimmista) Trellen 800/55-30.5 luultavasti juuri ja juuri mahtuu. 8040 näyttää ahtaammalta.
Tätä voi nyt verrata siihen, että vanhoissa Sampoissa (680/690) vakiorengas on 18.4R26 ja optiona 600/60R30.5 ja painoa 5 tonnia. Pienimmissä 2000 sarjan Sampoissa vakio eturengas 18.4R34 ja suht monessa käytetyssä näkyy olevan 600/34 renkaat.
Täytyy nyt kuitenkin muistaa, että suuremmasta vannekoosta huolimatta puhutaan saman suuruisista vierintäkehistä, koska leveissä nakeissa korkeilla profiileilla ilmatila kasvaa huomattavasti. 600/34 on hieman korkeampi kuin 750/65-R26, mutta en usko että vähän suurempi halkaisija korvaa noin suurta eroa leveydessä. 800/55-30.5 mennee jo samaan tai yli. 750/65R26 näkyy olevan myös pikku-Comioiden vakiomammutti ja Trellen 800 myös on listalla niille, joilla lompsa kestää.
Vakiorenkaista vanhemmissa koneissa olet sinänsä ihan oikeassa. Esim 8040:ssa näkyy olevan tosi onnettomia rattaita, eikä juuri ylimääräistä tilaa ilman peltisaksien käyttöä. TC 52/54 -malleissa on jo isommat koot otettu suunnittelussa huomioon, toki niissäkin vain tiettyyn rajaan asti (800/55-30.5). Jossain 54:ssa olen 800/65R32:t nähnyt kuvassa, mutta edellyttänee jo modauksia eikä varsinaisesti imartele pöydän kulmaa, jollei takapäätä samaan aikaan reilusti koroteta.