Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sähköinen voimansiirto  (Luettu 18459 kertaa)

roadman

  • Vieras
Vs: Sähköinen voimansiirto
Eikös se sähkömoottori ole aika tehokas jarru kun sen kääntää tuottamaan sähköä. joka sitten puretaan kun tarvitaan potkua taasen liikkeelle lähdössä. esim kuormaustyössä ja siirtoajossa.
Vähän sama kuin hybridi kaivureissa. nyt tuo energia menetään kokonaan.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Sähköinen voimansiirto
Eikös se sähkömoottori ole aika tehokas jarru kun sen kääntää tuottamaan sähköä. joka sitten puretaan kun tarvitaan potkua taasen liikkeelle lähdössä. esim kuormaustyössä ja siirtoajossa.
Vähän sama kuin hybridi kaivureissa. nyt tuo energia menetään kokonaan.
No sehän tässä varmaan ideana onkin. Tosin.. traktori ei työmaalla kauheasti vapaana rullaile, joten noita talteen kerättäviä jarruvoimiakaan ei kauheasti esiinny
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: Sähköinen voimansiirto
aateleppa millanen voimalaitos olsikaan noi liikennetraktorit, vapaakytkin kuin 96:ssa saabissa ja enerkia keräin paikoillaan niin kyllähän tuolla tieajossa pääsis liki ilmatteeks matkaan.                   kun kattoo kuin paljon tuhlaavat liikennevaloissa kun tullaan ensin täysillä liki kohti ja sitten äkkiä koko paska melkein suhona siihen punasiin.       ja putki sylkee mustaa kun taas valot vaihtuu...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköinen voimansiirto
Tieajossa energian kerääminen toimisikin.

Perinteisiä jarruja ei silti voine jättää poiskaan - rajummissa jarrutuksissa tarvittava/kerättävä teho on niin suuri että polttomoottorin teholle mitoitettujensähkömoottoreiden jarrutuskyky ei siihen riitä. Ja koneesta pitäisi sitten rakentaa jonkin sortin hybridi akkuineen (tai superkondensaattori tms kuten bussesissa) jos talteenottolinjalle lähdetään.

Toinen tekijä on sitten turvallisuuskysymys, olisi vähän ikävää jos sähköpuolen häiriö tekisi koneesta jarruttoman.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Sähköinen voimansiirto
Homman voi kyl unohtaa, koska eihän traktoreissa toimi edes 12 voltin piuhat muutamien amppeereiden virroilla  ;D

Ja noistakin on jo tarpeeksi murhetta ja tulipaloja
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköinen voimansiirto
Kuten aiemmin sanoin niin vähän kyllä hirvittäisi toteutuksen laatu.

Se hybriditekniikka pitäisikin varmaan ostaa vaikka Toyotalta. Sitten se toimisi hieman varmemmin.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Sähköinen voimansiirto
Kuten aiemmin sanoin niin vähän kyllä hirvittäisi toteutuksen laatu.

Se hybriditekniikka pitäisikin varmaan ostaa vaikka Toyotalta. Sitten se toimisi hieman varmemmin.
Olishan se hienoa ajaa akseleita myöten nevassa 150 kilowattisen hitsauskoneen sisällä  8)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

roadman

  • Vieras
Vs: Sähköinen voimansiirto
Kuten aiemmin sanoin niin vähän kyllä hirvittäisi toteutuksen laatu.

Se hybriditekniikka pitäisikin varmaan ostaa vaikka Toyotalta. Sitten se toimisi hieman varmemmin.
Olishan se hienoa ajaa akseleita myöten nevassa 150 kilowattisen hitsauskoneen sisällä  8)

Älähän nyt ilmaista permanenttia pukkaa vaan pers karvoihin. Voi emäntä vaikka illalla tykätä ja kuinka ois viagran korvike  ;D mitä muutaman eksyneen voltin käherrys aiheuttaa.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Sähköinen voimansiirto
Kuten aiemmin sanoin niin vähän kyllä hirvittäisi toteutuksen laatu.

Se hybriditekniikka pitäisikin varmaan ostaa vaikka Toyotalta. Sitten se toimisi hieman varmemmin.
Olishan se hienoa ajaa akseleita myöten nevassa 150 kilowattisen hitsauskoneen sisällä  8)

Älähän nyt ilmaista permanenttia pukkaa vaan pers karvoihin. Voi emäntä vaikka illalla tykätä ja kuinka ois viagran korvike  ;D mitä muutaman eksyneen voltin käherrys aiheuttaa.

Sais rouva taas vaihteeksi "mustaa miestä"  :D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

jankhajoonas

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20
Vs: Sähköinen voimansiirto
Sähkömoottorin teho-painosuhde on surkea. Nykyaikainen traktori, noin 160kW vaatii 40kW moottorin per pyörä. 40kW sähkömoottori painaa noin 300kg. Moottorit painaisivat siis 1200kg. Lisäksi tarvitaan generaattori.
Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Yhden takapyörän moottorista pitää saada vähintään 100 kW tehoa vastaava momentti ulos, jos sekään riittää. Tasauspyörästön lukituksella varustetussa mekaanisessa voimansiirrossa voimanjako hoituu automaattisesti.

Eipä varmaan kyllä kannata suoria napamoottoreita käyttää, planeettapyörästöjä käyttämällä päästään tuosta momenttiongelmasta eroon. Planeettapyörästön hyötysuhde kuitenkin on melko hyvä, sinne ei paljoa tehoa huku.
Jos käytetään pyöräkohtaisia moottoreita, planeettapyörästö ei muuta asiaa mitenkään. Nelipyöräisen ja -vetoisen ajoneuvon yhdestä pyörästä pitää saada vetovoimaa paljon enemmän kuin neljännes kokonaisvetovoimasta. Normaalirakenteisen traktorin yhdestä takapyörästä pitää saada yli puolet kokonaisvetovoimasta.

Muuten sähkö kyllä voittaa hyötysuhteessa minkä tahansa mekaanisen voimansiirron mennen tullen, oli kuinka yksinkertainen tahansa... Jos ei nyt ihan suorasta akselista puhuta...
Ei voita hyötysuhteessa, säädettävyydessä voittaa, minkä takia sellaista vetureissakin käytetään. Veturissa lisäpaino on vain eduksi.

Kyllä se planeettapyörästö nyt vaan muuttaa asiaa, kun pyöräkohtainen vääntömomentti saadaan sillä kerrottua, ja sitä kautta yhden pyörän vaatiman moottorin koko ei ole niin suuri. Nämä "yhden pyörän kautta pitää saada koko koneen teho siirrettyä" -tilanteet ovat juuri niitä tilanteita, joissa reikäpäiset isännät särkee koneensa kun ryöminnällä nostetaan konetta nevasta yksi pyörä ketjussa kiinni, ts. ei mekaanisetkaan voimansiirrot ole suunniteltu tuota kestämään. Ja silloin ei siirretä tehoa vaan momenttia, suurta tehoa yleensä tarvitaan suuremmissa nopeuksissa...

Säädettävyys on suuri etu, mutta hyötysuhde on toinen, jos ajatellaan koko voimalinjaa. Täysin mekaaninen hammasvoimansiirto pääsee lähelle sähkövoimansiirtoa, mutta nämä pikavaihdehärpäkkeet hydrostaateista puhumattakaan kyllä hukkaavat huomattavasti enemmän tehoa. Suora ratasvälitys on melko tehokas, mutta hyötysuhde-ero tulee sitä kautta että noita rattaita vatkataan öljyssä joka aiheuttaa vastusta sekä lämpiämistä, ja sitä kautta jäähdytystarpeen.

Viimeksi muokattu: 25.08.14 - klo:19:18 kirjoittanut jankhajoonas

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26129
  • vastustan
Vs: Sähköinen voimansiirto
jaa,a diisseli kuitenki jauhaa sähköä ja hydraulikkaa tarvitaan ja ilman hammaspyörien vatkausta seon vähän niinku jontikalla yrittäs pakkasaamuna :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Dyna-6

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 74
Vs: Sähköinen voimansiirto
Kyl siihen menee vielä kauan et joku uskaltaa traktorin periaatteen muuttaa silleen ettei olisi mitään muuta kuin tarpeelliset ominaisuudet ja puuttuis kauhea nokka ja muutenkin koko. Se venäläisten belarus oli kyl iha fiksun olonen neljävuotta si saksassa näyttelyssä . En muista toimiko ulkopuoline hyde sähköl ja si koneen oma ohjaus ynm niin diiselil. Ainoo iso ongelmahan noissa on lämpö. Sähkömoottori lämpenee aika pirusti kun on kokoa ja otetaan tehoa . Oha niitäki suunniteltu et ohjattaisiin työkonetta pelkällä sähköllä koska suurin hyötysuhde ja voi tulevaisuudessa olla halvempi kun komponentit kehittyy ja halpenee

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8381
Vs: Sähköinen voimansiirto
Kuten aiemmin sanoin niin vähän kyllä hirvittäisi toteutuksen laatu.

Se hybriditekniikka pitäisikin varmaan ostaa vaikka Toyotalta. Sitten se toimisi hieman varmemmin.
Olishan se hienoa ajaa akseleita myöten nevassa 150 kilowattisen hitsauskoneen sisällä  8)

Taitaa vaan olla se turvallisin paikka em. hitsauskoneessa.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Sähköinen voimansiirto
Kuten aiemmin sanoin niin vähän kyllä hirvittäisi toteutuksen laatu.

Se hybriditekniikka pitäisikin varmaan ostaa vaikka Toyotalta. Sitten se toimisi hieman varmemmin.
Olishan se hienoa ajaa akseleita myöten nevassa 150 kilowattisen hitsauskoneen sisällä  8)

Taitaa vaan olla se turvallisin paikka em. hitsauskoneessa.
Joo, onhan se Faradayn häkki sekin. Mut kokeile, tee reikä Kemppiisi ja lykkää pää sisään. Sit kaapelit oikosulkuun  ???
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Sähköinen voimansiirto
jaa,a diisseli kuitenki jauhaa sähköä ja hydraulikkaa tarvitaan ja ilman hammaspyörien vatkausta seon vähän niinku jontikalla yrittäs pakkasaamuna :-\ :-\ :-\ :-\

Ne hydeöljyt voidaan tuossa sähkö systeemissä siirtää sinne työkoneeseen.

Että se jonnikka voi lähteä silloin paremmin liikenteeseen kuin icefarmerin patavalu! ;D
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!