Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sähköinen voimansiirto  (Luettu 18462 kertaa)

Niitti

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 146
Vs: Sähköinen voimansiirto
Sähkömoottorin teho-painosuhde on surkea. Nykyaikainen traktori, noin 160kW vaatii 40kW moottorin per pyörä. 40kW sähkömoottori painaa noin 300kg. Moottorit painaisivat siis 1200kg. Lisäksi tarvitaan generaattori.
Sinun menestyksesi on erikoisamme

jankhajoonas

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20
Vs: Sähköinen voimansiirto

Miksi traktoreissa ei ole jo sähköistä voimansiirtoa? Millaisia ongelmia siihen liittyy? Moottorin perään generaattori ja napamoottorit, ei kai luulis olevan kalliimpi kuin koko voimalinja portaattomine askeineen? Olis hyötysuhteet kohdallaan eikä tarvis itkeä mikä on paras portaaton..  8)

Tulevaisuutta tuo varmasti on, ISOISSA maansiirtokoneissahan tuo on jo tätä päivää. Kaksi isoa ongelmaahan tuossa on: paino/tehosuhde, mutta tässä aletaan jo lähestyä pistettä että onnistuu maataloustraktorissakin. Ja jäähän siitä se kolmen tonnin painoinen vaihteistomurikka pois, joka voidaan korvata esim. tikapuurungolla...

Toinen ehkä lopulta isompikin ongelma vrt. maansiirtokonehommiin on se, että nuo sähköiset voimansiirrot eivät tosiaankaan sovellu ns. mutu-tuntumalla korjauksia tekeville tee-se-itse -miehille. Muutaman sadan voltin jännitteillä touhutessa väärät kytkennät ja jo huonot kytkennät voi johtaa hengenlähtöön, tulipaloon tai muuhun vaurioon. Maanrakennuspuolella kun on kuskit ja huoltomiehet erikseen, ainakin isossa maailmassa joissa näitä vehkeitä jo nyt käytetään.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Sähköinen voimansiirto
Sähkömoottorin teho-painosuhde on surkea. Nykyaikainen traktori, noin 160kW vaatii 40kW moottorin per pyörä. 40kW sähkömoottori painaa noin 300kg. Moottorit painaisivat siis 1200kg. Lisäksi tarvitaan generaattori.
Kai tuo kannattaisi toteuttaa teloilla ja kahdella moottorilla. Nopeudenkin voisi rajoittaa 20 km/h ja sillä ajettaisiin vain pellolla.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Sähköinen voimansiirto
Sähköisen voimansiirron etuna on myös traktorin ketteryys, nivelalselit eivät rajoita pyörien kääntymiskulmia. Ja helppoa on myös systeemi, jossa ne pyörät vetävät, jotka ovat pitävällä pinnalla, ei turhaan suditeta rengasta liukkaalla pinnalla. Ja hyötysuhde on parempi kuin näissä nykyisissä portaattomissa.
Teknologia kehittyy. Varmasti noita tulee ja miksei myös akulla toimivia koneita . Trukkeja on ollut pitkään sähkökäyttöisinä .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköinen voimansiirto
Myös tehon siirto työkoneeseen olisi paljon mukavampaa hoitaa isolla töpselillä kuin käännöksissä kolisevalla nivelakselilla ja hydrauliletkuilla. Kaikenlainen säädettävyys paranisi suuresti.

Toisaalta sitten aletaan rempata inverttereitä,  taajuusmuuttajia ja tehoelektroniikkaa, kun kuitenkin valmistajat tinkivät  ne halvimmat alihankkijat mitä maailmalta löytyy. Ei välttämättä kuulosta halvalta kun niitä bokseja aletaan merkkihuollon varaosahinnoilla vaihtelemaan. Uskallan väittää että kohtuullista laatua oleva mekaaninen voimansiirto vaatii 20 vuoden aikana vähemmän remonttia kuin halvalla toteutettu ja talvet tihkusateessa seisotettu sähköinen kilpailijansa. Halpa toteutus kun ei kuitenkaan tarkoita viljelijälle halpaa hintaa.

Muuten kyllä kannatan ajatusta, siinä on monta hyvää puolta.

jankhajoonas

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20
Vs: Sähköinen voimansiirto
Myös tehon siirto työkoneeseen olisi paljon mukavampaa hoitaa isolla töpselillä kuin käännöksissä kolisevalla nivelakselilla ja hydrauliletkuilla. Kaikenlainen säädettävyys paranisi suuresti.

Toisaalta sitten aletaan rempata inverttereitä,  taajuusmuuttajia ja tehoelektroniikkaa, kun kuitenkin valmistajat tinkivät  ne halvimmat alihankkijat mitä maailmalta löytyy. Ei välttämättä kuulosta halvalta kun niitä bokseja aletaan merkkihuollon varaosahinnoilla vaihtelemaan. Uskallan väittää että kohtuullista laatua oleva mekaaninen voimansiirto vaatii 20 vuoden aikana vähemmän remonttia kuin halvalla toteutettu ja talvet tihkusateessa seisotettu sähköinen kilpailijansa. Halpa toteutus kun ei kuitenkaan tarkoita viljelijälle halpaa hintaa.

Muuten kyllä kannatan ajatusta, siinä on monta hyvää puolta.

Tuo työkonepuoli on kyllä varmasti se toinen iso asia missä tuosta sähköstä olisi oikeasti hyötyä kun akselit ja muut jäisivät pois. Hydrauliikan korvaaminen sähköllä ei varmaan onnistu kokonaan.

Kolmas asia mikä tuossa varmaan tällä hetkellä on esteenä on juuri komponenttien hinta ja tietysti vanhojen työkoneiden yhteensopivuus, kaikkia kun ei voi uusia kerralla. Hinnat on nousseet jo muutenkin muutamassa vuodessa melko tolkuttomasti, vaikka tietysti niin on noussut kaikki muukin tuottajahintaa lukuunottamatta...

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Sähköinen voimansiirto
Sähkömoottorin teho-painosuhde on surkea. Nykyaikainen traktori, noin 160kW vaatii 40kW moottorin per pyörä. 40kW sähkömoottori painaa noin 300kg. Moottorit painaisivat siis 1200kg. Lisäksi tarvitaan generaattori.
Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Yhden takapyörän moottorista pitää saada vähintään 100 kW tehoa vastaava momentti ulos, jos sekään riittää. Tasauspyörästön lukituksella varustetussa mekaanisessa voimansiirrossa voimanjako hoituu automaattisesti.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Sähköinen voimansiirto
Sähkö tulee yleistymään voimansiirrossa lähitulevaisuudessa. Hyötysuhde on huomattavasti parempi kuin hydraulikalla.
Ei edelleenkään pärjää mekaaniselle voimansiirrolle  8)
Mitään portaattomia sun muita ei tarvita kun on voimaa  ;)

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Sähköinen voimansiirto
Sähkö tulee yleistymään voimansiirrossa lähitulevaisuudessa. Hyötysuhde on huomattavasti parempi kuin hydraulikalla.
Ei edelleenkään pärjää mekaaniselle voimansiirrolle  8)
Mitään portaattomia sun muita ei tarvita kun on voimaa  ;)
Eihän se voima nopeuden säätelyyn riitä pelkästään..  :o 

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Sähköinen voimansiirto
Sähkö tulee yleistymään voimansiirrossa lähitulevaisuudessa. Hyötysuhde on huomattavasti parempi kuin hydraulikalla.
Ei edelleenkään pärjää mekaaniselle voimansiirrolle  8)
Mitään portaattomia sun muita ei tarvita kun on voimaa  ;)

Tais olla hyötysuhde parempi tuossa sähköhommassa kuin nykyisissä keppiloota himmeleissä. jossain 5000 foortissa missä ei ole edes syngroja voi olla parempi hyötysuhde.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

jankhajoonas

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20
Vs: Sähköinen voimansiirto
Sähkömoottorin teho-painosuhde on surkea. Nykyaikainen traktori, noin 160kW vaatii 40kW moottorin per pyörä. 40kW sähkömoottori painaa noin 300kg. Moottorit painaisivat siis 1200kg. Lisäksi tarvitaan generaattori.
Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Yhden takapyörän moottorista pitää saada vähintään 100 kW tehoa vastaava momentti ulos, jos sekään riittää. Tasauspyörästön lukituksella varustetussa mekaanisessa voimansiirrossa voimanjako hoituu automaattisesti.

Eipä varmaan kyllä kannata suoria napamoottoreita käyttää, planeettapyörästöjä käyttämällä päästään tuosta momenttiongelmasta eroon. Planeettapyörästön hyötysuhde kuitenkin on melko hyvä, sinne ei paljoa tehoa huku.

Muuten sähkö kyllä voittaa hyötysuhteessa minkä tahansa mekaanisen voimansiirron mennen tullen, oli kuinka yksinkertainen tahansa... Jos ei nyt ihan suorasta akselista puhuta...

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Sähköinen voimansiirto
Jos ostais vanhan raitiovaunun tai sähköbussin ja virittelisi siitä mieleisensä  ???
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Sähköinen voimansiirto
Sähkömoottorin teho-painosuhde on surkea. Nykyaikainen traktori, noin 160kW vaatii 40kW moottorin per pyörä. 40kW sähkömoottori painaa noin 300kg. Moottorit painaisivat siis 1200kg. Lisäksi tarvitaan generaattori.
Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Yhden takapyörän moottorista pitää saada vähintään 100 kW tehoa vastaava momentti ulos, jos sekään riittää. Tasauspyörästön lukituksella varustetussa mekaanisessa voimansiirrossa voimanjako hoituu automaattisesti.

Eipä varmaan kyllä kannata suoria napamoottoreita käyttää, planeettapyörästöjä käyttämällä päästään tuosta momenttiongelmasta eroon. Planeettapyörästön hyötysuhde kuitenkin on melko hyvä, sinne ei paljoa tehoa huku.
Jos käytetään pyöräkohtaisia moottoreita, planeettapyörästö ei muuta asiaa mitenkään. Nelipyöräisen ja -vetoisen ajoneuvon yhdestä pyörästä pitää saada vetovoimaa paljon enemmän kuin neljännes kokonaisvetovoimasta. Normaalirakenteisen traktorin yhdestä takapyörästä pitää saada yli puolet kokonaisvetovoimasta.

Muuten sähkö kyllä voittaa hyötysuhteessa minkä tahansa mekaanisen voimansiirron mennen tullen, oli kuinka yksinkertainen tahansa... Jos ei nyt ihan suorasta akselista puhuta...
Ei voita hyötysuhteessa, säädettävyydessä voittaa, minkä takia sellaista vetureissakin käytetään. Veturissa lisäpaino on vain eduksi.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Sähköinen voimansiirto
Minä varmaan jättäisin taka-akselin veto-,  tasaus- ja alennuspyörästöineen ja lukkoineen paikoilleen, ja tyytyisin yhteen sähkömoottoriin per akseli. Kuitenkin siellä olisi hyvä olla tasauspyörästö, sen lukko ja mekaanisetkin jarrut, ja kantava akselirakennekin yhä tarvitaan. Traktorin veto kun on aina joskus yhden tai kahden pyörän varassa. Moottori per pyörä tuo hommaan omia haasteitaan lisää.

Ei se kopallinen hammaspyöriä paina sen enempää kuin ylimääräinen sähkömoottori mahdollisine lisäksi tarvittavine alennusvaihteineen. Alennusvaihteitakaan ei tarvittaisi kuin yksi per akseli, joten hyötysuhteessakaan ei hurjan suurta heikennystä tapahtune. Myöskään tasauspyörästön funktiota ei tarvitsisi yrittää toteuttaa sähköisesti. Sähköinen tasauspyörästöratkaisu kuulostaa vähän hankalalta mikäli moottorit ovat edes läheisesti synkronista periaatetta - mitä niiden lienee pakko olla jos haluaa nopeuden pysyvän vakiona kuorman vaihteluista riippumatta ilman nopeaa servosäätöä. Toki kääntymistieto ja -kulma moottorien nopeusohjeeksi saataisiin ohjauksen kulma-anturilta....

Joku juna tai laiva on tavallaan helpompi, sitä voidaan  kiihdyttää ja ajaa sopivasti vakiomomentilla tai -teholla eikä kuorma vaihtele äkkinäisesti kumpaankaan suuntaan. Traktorilla vaikka kuormaustyössä tarvittava momentti vaihtelee sekunissa olemattomasta aina kaikki pelissä -tilanteeseen, ja nopeus ei saisi tuossa suuresti muuttua. Tietysti siihen voitaisiin softalla tehdä vaikka turbiinikytkin tai momentinmuunnin. Aivan sen mukaan minkä kuski työhön kulloinkin haluaisi.

Juuri tuo vapaa säädettävyys on tuollaisen voimansiirron vahva puoli.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: Sähköinen voimansiirto
Minä varmaan jättäisin taka-akselin veto-,  tasaus- ja alennuspyörästöineen ja lukkoineen paikoilleen, ja tyytyisin yhteen sähkömoottoriin per akseli. Kuitenkin siellä olisi hyvä olla tasauspyörästö, sen lukko ja mekaanisetkin jarrut, ja kantava akselirakennekin yhä tarvitaan. Traktorin veto kun on aina joskus yhden tai kahden pyörän varassa. Moottori per pyörä tuo hommaan omia haasteitaan lisää.

Ei se kopallinen hammaspyöriä paina sen enempää kuin ylimääräinen sähkömoottori mahdollisine lisäksi tarvittavine alennusvaihteineen. Alennusvaihteitakaan ei tarvittaisi kuin yksi per akseli, joten hyötysuhteessakaan ei hurjan suurta heikennystä tapahtune. Myöskään tasauspyörästön funktiota ei tarvitsisi yrittää toteuttaa sähköisesti. Sähköinen tasauspyörästöratkaisu kuulostaa vähän hankalalta mikäli moottorit ovat edes läheisesti synkronista periaatetta - mitä niiden lienee pakko olla jos haluaa nopeuden pysyvän vakiona kuorman vaihteluista riippumatta ilman nopeaa servosäätöä. Toki kääntymistieto ja -kulma moottorien nopeusohjeeksi saataisiin ohjauksen kulma-anturilta....

Joku juna tai laiva on tavallaan helpompi, sitä voidaan  kiihdyttää ja ajaa sopivasti vakiomomentilla tai -teholla eikä kuorma vaihtele äkkinäisesti kumpaankaan suuntaan. Traktorilla vaikka kuormaustyössä tarvittava momentti vaihtelee sekunissa olemattomasta aina kaikki pelissä -tilanteeseen, ja nopeus ei saisi tuossa suuresti muuttua. Tietysti siihen voitaisiin softalla tehdä vaikka turbiinikytkin tai momentinmuunnin. Aivan sen mukaan minkä kuski työhön kulloinkin haluaisi.

Juuri tuo vapaa säädettävyys on tuollaisen voimansiirron vahva puoli.
Esim Stillin trukissa on sähköinen voimansiirto, hakkaa minkä tahansa uudenkin turbiinikytkin  voimansiirron! (hydrolla varmaan päästään lähelle, ellei samaan.) Generaattorilla käymään, laturi toki on. Akku versiossa moottori pois akut tilalle peruskonstruktio on sama. Uusissa näkyy olevan hybridejä. Mikäs on se Fendtin sähkö versio, missä on linnavuorelainen pellin alla? Proto? Jotain sähköä siinä oli ::)
pessimisti ei pety!