Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lääke maatalouden ongelmiin  (Luettu 14866 kertaa)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Lääke maatalouden ongelmiin
Tasatuki/ha johtaa siihen, mikä on tavoitekin: tuottamattomimmat pellot jäävät kesannolle odottamaan mahdollista elintarvikepulaa. Samalla tuotannon väheneminen nostaa tuottajahintoja.

Kannatettava ajatus!!!

Tällänen tuki, olisi kannattavinta sellaisilla pelloilla, mitä ei viljellä ollenkaan.
Mites karjanhoito sitten, tulisiko siihenkin pelkkä tasatuki, pääluvun mukaan vai miten.

Maito saa meillä EU:n ylivoimaisesti korkeinta tuottajahintaa,  se ei  tarvitsisi mitään lisätukia....varsinkin, jos koko EU:n alueella poistetaan kaikki maitotuet. Seurauksena olisi, että tuotanto siirtyisi sellaisille tiloille ja alueille, mitkä pystyvät tuottamaan halvalla ja olisi lähellä kuluttajaa.

Suurin etu näistä muutoksista olisi se, että kallista byrokratiaa tarvittaisiin enää hyvin vähän....siihen nämä muutokset kaatuvatkin >:( >:(

No sinähän epeli olet, sekoitat ihan sulavasti MTK kaunasi ja Suomalaisen A,B,C tukijaon koko Euroopan maitopolitiikkaan ja tukijärjestelmään.

Bonde

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 462
  • Höstnisu
Vs: Lääke maatalouden ongelmiin
Maitosektorikin herää  kolmen-viiden vuoden kuluttua siihen tilanteeseen, mikä sikapuolella on tänään.
Whiskey for my men and beer for the horses...

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Lääke maatalouden ongelmiin
Jos ny alootettaas, koska oleetttasitte omalla kohoralla tuleva tukienlasku realisoituus?
Vai uskoottako notta jonnai päivänä ootta tukiriippumattoomia? Oottako ikuna arveellu?

Rehellisesti sanottuna minäkään en välttämättä tarvitse maataloustukia yhtään centtiä toimeentulooni. Kyllä palkkatyöstä saatu tulo riittää juuri normaaliin elämiseen.
Minunlaisiani sivutoimiharrastajia on luultavasti aika monta Suomessakin joille maataloustuet eivät ole merkityksellisiä toimeentulon kannalta. Mutta ilman tukiaisia harrastuksen jatkaminen kävisi kyllä mahdottomaksi, sen verran pienituloinen kuitenkin olen.
Systeemi on kuitenkin tällähetkellä tämä ja näin mennään. Kuitenkin olen sitä mieltä että kohtuullisen (esim. vaikka 50 th eur./vuosi) saava perhe ei tarvi mitään maataloustukiaisia koska tuet eivät ole olennainen osa heidän toimeentuloaan.
Entäpä sitten tukien jakautuminen ainoastaan maataloudesta toimeentulonsa saavien osalta? Monessa pitäjässä koko kunnan tukipotista haukkaa 4-5 suurinta tilaa 2/3. Lopuille  tiloille jää sitten jaettavaksi tuo 1/3 koko potista.
Nuo muutamat suurimmat eivät kuitenkaan työllistä välttämättä kuin n.10 henkilöä. Noitten pienempien tilojen työllistävyys on kuitenkin huomionarvoinen tekijä varsinkin seuduilla joilla juuri muunlaista työllistymismahdollisuutta ei ole.
Mielestäni pitäisi olla jonkinlainen tukikatto jonka yli ei makseta. Näin kenties riittäisi rahaa paremmin myös niille pienemmille tiloille jotta voisivat jatkaa toimintaa ja ehkä hiukan kehittääkkin toimintaansa. Tahtoo olla näissä maataloustuki asioissakin että raha tulee rahan luo ja vähempiosaiset jäävät aina vain enempi isompien/vauraampien jalkoihin.
Enempi demokratiaa myös maataloussektorille.
Näin ajattelen asiasta vaikken mitään poliittista suuntausta edustakkaan.

terv. sitoutumaton (poislukien 5-vuotinen lfa ja ymp.)
Mun mielestä olis sopivaa jos vaikka täpinareiska saa urakoinnista ja maataloudesta yhteensä yli 50 000 euroa vuodessa, niin se joutuisi tekemään mulle ilmaiseksi vähintään kylvöt ja jos oiken paljon menee yli, niin vähän muutakin taksvärkkiä. Niin ja sukutiloilta voisi postaa tuet kokonaan, nehän on yleensä mulkkuja harrastelijoita ja kehityksen esteitä. Niin ja vielä unohtui mainita se kaikkein tärkein, eli jos naapuri saa enemmän kuin mä, niin siltä pitää leikata tuet ja jos se on useana vuonna tienannut enemmän kuin minä, niin sen pitäisi maksaa vielä saatuja tukia takaisin. Tällä me pelastetaan koko suomalainen maaseutu!  :P
Nothing is Something Worth Doing

Jorma Jaakkola

juuri näin
Väärin emo-heikki! EU-tuet on tarkoitettu hinnanalennuskorvauksiksi kun tuottajahintoja on keinotekoisesti alennettu.

Juuri näin on asia.

articla

  • Vieras
Vs: Lääke maatalouden ongelmiin

Mun mielestä olis sopivaa jos vaikka täpinareiska saa urakoinnista ja maataloudesta yhteensä yli 50 000 euroa vuodessa, niin se joutuisi tekemään mulle ilmaiseksi vähintään kylvöt ja jos oiken paljon menee yli, niin vähän muutakin taksvärkkiä. Niin ja sukutiloilta voisi postaa tuet kokonaan, nehän on yleensä mulkkuja harrastelijoita ja kehityksen esteitä. Niin ja vielä unohtui mainita se kaikkein tärkein, eli jos naapuri saa enemmän kuin mä, niin siltä pitää leikata tuet ja jos se on useana vuonna tienannut enemmän kuin minä, niin sen pitäisi maksaa vielä saatuja tukia takaisin. Tällä me pelastetaan koko suomalainen maaseutu!  :P
[/quote]

Mukava kuulla että joku muukin on sitä mieltä että kakolainen tulonjako/tulonsiirto, vähempiosaisilta vauraille, maataloudessakin on aika lopettaa ja lähestyä demokratiaa tälläkin saralla. Sekä kohdentaa yhteisistä varoistamme maksetut rahat niitä todella tarvitseville.
Kirjoituksessani ei todellakaan ole kyse kateudesta ext. Vain hiukan lisää tasapuolisuutta haluaisin nykysysteemiin jotta pienikin pärjäisi tässä kapitalismin pilaamassa yhteiskunnassa. Eikä aina vain lisää niille joilla jo on.
Erästä suurta ajattelijaa lainatakseni: "meidän kunnon ihmisten, veronmaksajien rahoilla".
Ilman yhteiskunnan tukiaisia on sitten ihan sama kuinka paljon kukin tuloja ja työtä itselleen ahnehtii kunhan pysyvät poissa toisten pörssiltä.

taisker

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1132
Vs: Lääke maatalouden ongelmiin
tehdään si niin että kaikki kekkä tienaa alle 50t niin hanskat tiskiin ei se ole maatila jos niin vähän on tuloja

articla

  • Vieras
Vs: Lääke maatalouden ongelmiin
tehdään si niin että kaikki kekkä tienaa alle 50t niin hanskat tiskiin ei se ole maatila jos niin vähän on tuloja

Eiköstä juuri siihen nykymallilla tähdätäkin? Ikävä kuulla jos joku todella sitä haluaa.
Mutta kuten jo kirjoitin; aivan sama kuinka paljon niitä tuloja on itse kelläkin, kunhan se ei ole toisten taskusta otettu vaan tienattu ihan ite.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Lääke maatalouden ongelmiin
tehdään si niin että kaikki kekkä tienaa alle 50t niin hanskat tiskiin ei se ole maatila jos niin vähän on tuloja

Tosiasiahan on, että suuret tilat saavat jo nyt huomattavasti enempi erillaisia tukia, kuin pienet.
Esim. emolehmäpuolella alle 80 emolehmän tilat ei saa mitään investointitukia, koska eivät ole TE keskuksen  nykykriteerien mukaan elinkelpoisia tiloja.
Eli pienet investoi omalla rahalla, suuret saavat investointeihin yhteiskunnan rahaa ja valittavat samaanaikaan että pienet ei ole kannattavia ja syövät koko alan kannattavuutta, pysymällä kiinni kannattamossa toiminnassaan.

Itse olen sitä mieltä, että investointituista pitäisi luopua kokonaan, mikäli homma jatkuu tämmöisenä.

articla

  • Vieras
Vs: Lääke maatalouden ongelmiin


Itse olen sitä mieltä, että investointituista pitäisi luopua kokonaan, mikäli homma jatkuu tämmöisenä.

Juuri näin, se vääristää kilpailua, koska kaikki halukkaat ei niitä kuitenkaan saa. >:(

Kannatettava ajatus mutta... etumatka on jo annettu valituille, ei sitä enää saa kiinni. Nämä valitut syövät aika usein muitten pöydässä, valitettavasti.

Talojussi

  • Vieras
Vs: Lääke maatalouden ongelmiin


Itse olen sitä mieltä, että investointituista pitäisi luopua kokonaan, mikäli homma jatkuu tämmöisenä.

Juuri näin, se vääristää kilpailua, koska kaikki halukkaat ei niitä kuitenkaan saa. >:(

Kannatettava ajatus mutta... etumatka on jo annettu valituille, ei sitä enää saa kiinni. Nämä valitut syövät aika usein muitten pöydässä, valitettavasti.

Härmälä ihmetteli joskus, että miksi niille, jotka ovat saaneet suuret investointituet tuotantonsa tehostamiseen, maksetaan edelleenkin korkeat kansalliset tulotuet

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Lääke maatalouden ongelmiin
Liitän tähän ihan eri asian, koska etsin kauan tätä viestiä netistä. Tämän on kirjoittanut nimimerkki EU avustaja toista vuotta sitten Tiede.fi foorumille, laitan tänne että pysyy muistissa. Mielenkiintoinen ajatusleikki; miten sitten jos tuet lakkautetaan kokonaan, kun kerran se aiheuttaa näin paljon kateutta. Teksti ei ole ihan uusi, mutta joku innostunut voisi vääntää vastaavan tän vuoden tilastoista, ja vaihtakaa CAP pois:


Nykyinen maatalouden kokonaistuotto on noin 4.0 miljardia €, josta tuet ovat 1.8 ja tuotteista saatavat myyntitulot 2.2. Maatalouden kokonaiskustannukset ovat n 3 mrd., näin jää maataloustuloa vajaa mrd. Maatiloja Suomessa on 70 000, tuloa jää siten 15 700 €/ tila. Keskimäärin tiloilla työskentelee 1.5 henkilöä eli tuloa jää n. 10 000 €/ viljelijä. Tiedot löytyvät Tilastokeskuksen tms. puolueettoman viraston nettisivuilta.

Suomessa kerätään veoja ja veronluonteisia maksuja noin 70 miljardia. Eli valtio, kunnat + seurakunnat yms. Valtion + kuntien perusperiaate on tietysti se, että eniten ansaitsevat + kuluttavat kansalaiset maksavat reilun osuuden vähäosaisten puolesta kaikista peruspalveluista. Terveydenhoito + muu sosiaaliturva, peruskoulutus, järjestys, jne on yhteiskunnan valvonnassa, jotta kansalaisille turvataan perusasiat kohtuuhintaan. Sama on olluta aikoinaan myös maataloustukipolitiikan tarkoitus. Ensimmäinen tukisysteemi EU.ssa oli CAP-tukea ( Common Agricultural Policity tms) eli "hinnanalennuskorvausta". EU-alueen viljelijöille maksettiin - 60 luvulta alkaen - siitä, että vilja ( ja myöhemmin osin naudanliha ja maito ) myytiin jalostajille "alennettuun hintaan", jotta elintarvikkeen hinta olisi edullinen ostajille. Systeemi toimi aikoinaan paremmin, kun raaka-aineen hinta oli suhteellisesti merkittävämpi lopputuotteen hinnasta kuin nykyään. Vähävarainen kuluttaja hyötyi selvästi.

Ja CAP-tukea on maksettu aina eniten sille, joka on eniten tuottanut. Tottakai, jos on kysymys "hinnanalennuskorvauksesta", 7-8 tonnia viljaa/ha viljelevän kuuluukin saada enemmän kuin 4 tonnia /ha pelloltaan saava. Tämän johdosta esim Hollannissa ja Ranskassa vilja on saanut noin 2.5-3 kertaa suurempaa CAP-tukea kuin Suomessa.

Muutaman kymmenen vuoden aikana on vaan käynyt niin, että länsimaisen työn hinta on kallistunut niin paljon, että raaka-aineen hinta ei ole kovin merkittävä lopputuotteen hinnasta. Alkupeäinen tarkoitus (= elintarvikkeiden hinnan vakiinnuttaminen matalalle tasolle ja raaka-aineen saannin turvaaminen) ei taida toimia enää niin hyvästi? Suomessa raaka-aineiden osuus on n 15 % keskimäärin "4 henkisen perheen viikon ruokakorista". Esim se muodissa ollut brasialilaisen naudan tai broilerin edullinen hinta johtuu osin myös maatyöläisen matalasta palkkatasosta, 40-50 euroa/kk.

CAP muita ongelmia: tuen saajan ammatilla ( tai muilla tuloilla ) ei ole rajoitetta, eikä tukisammalla kattoa.
Ylituotanto voidaan osin laskea sen syyksi, mutta epäviralliseti EU;N alkuperäinenkin tavoite oli noin 5-10 % ylituotanto.

Niin, maailmalla maataloustukien summa lienee reilusti yli 300 miljardia dollaria. EU jotain reilu 40 miljardia euroa ja USA jossain 50 miljardin dollarin seutuvilla. EN kovin paljon järjestelmää sinällään puolusta. Sen purkaminen on varmaan tosi vaikeaa. Miten aloittaa?

Olen joskus tehnyt tuon seuraanvan hyvin karken laskelman, mitä tapahtuisi, jos maatalous ajettaisiin kerralla täysin alas. Tuskin ihan kaikki tuotanto kuitenkaan loppuisi eli laskelman lopputulos on liian huono. Mutta toisaalta varmaan siitä tulee selville se, kuinka paljon maatalous kuitenkin suomalaista kansantaloutta pyörittää.

Laskelma:

No, lopettamalla maatalous poistuu tietenkin tuo 1.2 miljardin meno?
Ne suorat kansalliset maataloustuet ovat noin 610 milj , EU-osarahoitteiset lisäävät menoja n 250 milj.(ovat sekä tulo- etä menopuolella) Lomituksiin vajaa 200 ja maatalouden investointeihin kaiten joku 100-200 miljoonaa/v. (se ei ole budjetissa, erillinen rahasto, johon myös palautuu korkotukilainoista osa takaisin?)
Tekee noin pitkälti reilu miljardi, vaikka 1200 miljoonaa eli 1.2 miljardia.

Se on tietenkin "etua" tai "plussaa"? Olisiko muita "plussia"?? Se ruokakorin hinnan alememinen tavan tallajalle?
Se voisi olla n 10 % jos verrataan Saksaan.( ihan teoreettisella OECD-hinnalla niitä ei kaiten saataisi, kun EU:lla on suojatullit ja- muurit estämässä sitä tuontia ja suojelemassa omaa tuotantoa)

Kun elintarvikkeiden "ulosmyyntihinta" kaupoista on n 12 miljardia, niin 1. 2 miljardia "säästöä"?
Yhteensä siis 2.4 miljardia

Menot?
Ostetaan ne raaka-aineet? Ehkä voisi toimia viljatuotteisssa hyvikin? Lihapuolella toimitettaisiin sitten ainakin pakasteruhoina, ei tänne eläviä elukoita rahdattaisi teurastettvaiksi. Ja suurin osa lihasta tuotaisiin jalosteina, eineksinä ja makkaroina yms. Maito puolella ei toistaiseksi liiku maailmamarkkinoilla "raaka-maitoa" oikeastaan yhtään. Juustoa, voita, maitojauhetta, jugurtteja yms. Ehä Virosta osa voisi tulla??

On hyvin vaikeaa arvioida, kuinka paljon elintarviketeollisuudesta + liitännäisistä häviäisi työpaikkoja, mutta varmasti aika paljon, vaikka pyritään väittämään, että ostettaisiin KAIKKI raaka-aineet. Osa varmasti jäsi pois, esim. raaka-aineiden kuljetukset tiloilta, teurastukset yms toimet pakastukseen ja ruhon leikkaukseen asti, samoin maitopuolella ehkä n. puolet. Elintarviketeollisuudessa on n vajaa 40 000 työpaikkaa. Josko puolet jäisi jäljelle?

Kokonaisuudessaan maatalous työllistää n 270 000- 300 000 ihmistä, joista viljelijöitä n 100 000. Eli noin 170 000 muuta kuin viljelijää, joista elintarviketeollisuudessa n 40 000. N 130 000 on niitä välillisesti työllistettyjä, VARSINKIN tuotantopanospuolella, teräs-, kemiateollisuus, maataloustarvikekauppa, konekorjaus, lomittajat, hallinto, terveydenhoito, pankki, vakuutus, tarvikekuljetus yms yms.

Aínakin lyhyellä aikavälillä se tuotantopanospuolen työllisyys olisi uhattuna. Mellä kun on se 300 000 työttömän armeija siinä välissä "puskurina" Ei kai ne kaikki voi olla luusereita?? Pitkällä aikavälillä voisi sopetumista tapahtua. AIna kerrotaan, että viljelijöiden pitäisi mennä "tuottaviin töihin"? Konkreettisesti?? Mitä ne ovat, miten niihin pääsee? Kuka tai mikä niitä töitä luo? Yritykset, oma yrittäminen? Miksi nykyiset työttömät eivät työllisty?

Niin menoja piti laskea? Ensin työ välitön lyhyen välin työttömyys. Se lisääntyisi ehkä n 100 000 + 20 000 + puolet välillisitä 60 000. n 180 000? Nykyisille 300 000 työttömälle maksetaan lähes vastiikketonta tukea se reilu 3 miljardia, eli 10 000 /työtön.
Työttömyysmenoja 1.8 miljardia lisää.

Valtion budjetti n 39.4 miljardia.
Maatalouden "tuen" osuus on siis n 3 % valtion menoisa. Kuntien yhteenlaskettua budjettaja en rupea kaivelemaan, mutta kunnissa maatalousrahat ovat hyvin vähäisiä ( lomitusrahat kiertävät valtion kautta Melasta) EHKÄ suuruuluokkaa 1% kuntien rahoista? Josko nyt maatalouden osuus on suuruuluokkaa 2 siis KAKSI % kaikesta julkisista varoista?

Mutta ehkä myös pitäisi laskea vaikutus BKT:hen?? Se toinen puoli, kun ei tuotettaisi mitään lannoite- terästeollisuudessa jne.
? Suomen BKT on noin 150 miljardia, saavutettu vaikka 2.5 miljoonalla työllisellä. BKT:hen voisi tulla siis 180 000 / 2 500 000 lovi, kun ei olisi, mitä tehtäisiin? Se olisikin jo yli 10 miljardin lovi?? Laitetaan erittäin kohtuullisena vain se "oikeiden työllisten" osuus eli 80 000 / 2.5 mil eli 4.8 miljardia!!

Raaka-aineet ovat nyt noin 2.2 miljardia elintarviketeollisuudelle. Osa on varmaan kahvia, etelän hedelmiä jne. ulkomailta. Teollisuuden ulosmyyntiarvo on n 8.1 miljardia. Jos osa tuotaisiin raaka-aineina ja osa valmiina elintarvikkeina, niin ehkä se kustannus olisi noin 4-5-6 miljardia.

EU:n jäsenmaksu jäsi edelleen 1.5 miljardia: perustuu BKT;hen ja ALV-kertymään. Se menisi edelleen, mutta ei saataisi takaisin n yhtä miljardia nykyistä EU:n maataloustukea.

Hyöty kansantaloudelle 2.4 miljardia.
Kustannukset ( ainakin lyhyellä aikavälillä) 1.8 + 4.8 + 5 + 1 = 12.6
Erotus n 10 miljardia???!! Tappiota kansantaloudelle lopettamalla maataloustuotanto Suomesta!?!?

Missä menee pieleen? Ehkä jossain hieman?
Mutta nuo luvut ovat kaikki tarkistettavissa ja lienevät aika oikein?

Viimeksi muokattu: 02.11.08 - klo:21:10 kirjoittanut Cynic

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Lääke maatalouden ongelmiin
Tässähän oli asiaa, eli nosto ylös.

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Vs: Lääke maatalouden ongelmiin
Joo. Jos maataluostuki on 1.9´miljardia euroa ja peltoa on 2.2 milj.ha
niin tukea tulisi noin 860e/ha, kaikille hehtaareille.
Kyllä minulle riitäisi,vaikka kotielukoitakin on jonkinverran. 8)

Aulis Anttila

  • Vieras
Riippuu... ja riippuu...
Joo. Jos maataluostuki on 1.9´miljardia euroa ja peltoa on 2.2 milj.ha niin tukea tulisi noin 860e/ha, kaikille hehtaareille. Kyllä minulle riitäisi,vaikka kotielukoitakin on jonkinverran. 8)

Hehtaareistahan se riippuu... vähän  ;D  :D  :o  ::)  :P

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Lääke maatalouden ongelmiin
tehdään si niin että kaikki kekkä tienaa alle 50t niin hanskat tiskiin ei se ole maatila jos niin vähän on tuloja
Itse olen sitä mieltä, että investointituista pitäisi luopua kokonaan, mikäli homma jatkuu tämmöisenä.
Tästä investointituen lopettamisesta olen täysin samaa mieltä..
Nothing is Something Worth Doing