Maon konsti olis ihan hyvä, jokasen virkamiehen piti tehdä "oikeita töitä" olikohan kuukauden vuodes. Siinähän sitä silmät aukeis.
Tosin virkamies ei oo lainsäätäjä, toimintakykynen hallitus jossa olis porukkaa joka uskaltaa sanoo kuinka tehdään on ainut konsti. Ja viä sen verran suurilla laseilla että osaa kattoo hiukan kokonaisuuttakin eikä leikkiä jollain perkeleen lapsivähennyksellä. Ja enemmistökin sillä tarvis viä olla eduskunnan puolella...
Mutta on kansallakin kyllä asentees ongelmaa, joka risauksesta naristaan valtioo apuun ja sitte ne lait säädetään niin vaikiasti ettei vain kenenkään mieltä pahoteta, tarvitaan lisää virkamiehiä valvoon sitä monimutkasuutta jne.
Sehän on selevä että tua S-joellakin pyörittelevät silmiään kun tämä ja tämä laki vaatii jos kysymykset alkaa käydä liian ahistavaksi. Mutta eipä tuohon parempaakaan konstia taida olla
Tuosta maolaisesta keinosta.... mitä sitten laskettaisiin "oikeaksi työksi" ja ketkä virkamiehet olisivat niitä, joita työvelvoite koskisi. Ovathan polisit, palomiehet, tuomarit ja opettajatkin virkamiehiä. Ja koskisiko tuo vain virkamiehiä, ei pardialaisia lainkaan?
Melkein yhtä epätodennäköinen ehdotus olisi laki, joka velvottaisi jokaista uuden lain tai asetuksen esittäjää esittämään samalla jonkin toisen, jo olemassa olevn lain tai asetuksen poistamista lainsäädännöstä. Lakia ei voisi hyväksyä, ellein sen hyväksymmän yhteydessä poisteta jotakin toista lakia.
Samoin voitaisiin menetellä virkojen kanssa. Uuden viran perustaminen edellyttäisi jonkin toisen viran lakkauttamista. Jos esimerkiksi halutaan perustaa monikulttuurisuussihteerin (ai, mutta sellainenhan on jo) tai erityispedagokiikan toimialan sisäisen tarkastajan virka, pitäisi samalla ehdottaa jonkun toisen viran , kuten vaikkapa ympäristöministerin, lakkauttamista.