Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Palms kourakuormaajat / metsäkärryt  (Luettu 70941 kertaa)

Rampe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 514
Vs: Palms kourakuormaajat / metsäkärryt
Juu kyllä itsekin sivusilmällä katselin myös käytettyä ajokonetta. Mutta mutta.. edelleen maatilapilkki olisi pitänyt jättää käyttöön.
Tieajo on se mihinkä ajokoneen matka tyssää. Onko sitten mielekästä aina lavetoida ns. pienten hommien takia  ::)
Nyt viimevuosina jo pelkästään myrskypuista on kertynyt melkoinen keräilyajo. Sieltä täältä napsitaan kyytiin ja ajellaan laaniin lähinnä yhteen paikkaan. Tietysti joku kohta sanoo, että ne kannattaa jättää metsään lojumaan  ;D

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Palms kourakuormaajat / metsäkärryt
Juu kyllä itsekin sivusilmällä katselin myös käytettyä ajokonetta. Mutta mutta.. edelleen maatilapilkki olisi pitänyt jättää käyttöön.
Tieajo on se mihinkä ajokoneen matka tyssää. Onko sitten mielekästä aina lavetoida ns. pienten hommien takia  ::)
Nyt viimevuosina jo pelkästään myrskypuista on kertynyt melkoinen keräilyajo. Sieltä täältä napsitaan kyytiin ja ajellaan laaniin lähinnä yhteen paikkaan. Tietysti joku kohta sanoo, että ne kannattaa jättää metsään lojumaan  ;D

Kyllä ajokoneella saa tiellä ajaa kuhan heittää telat ja ketjut pois ja asentaa valot. Mullakin ajokone on rekisteröity traktoriksi  ;) Tosin kyl mä sen lavetille aina siirroiksi ajan ku ei oo mikään paha homma.

Rampe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 514
Vs: Palms kourakuormaajat / metsäkärryt
Juu kyllä itsekin sivusilmällä katselin myös käytettyä ajokonetta. Mutta mutta.. edelleen maatilapilkki olisi pitänyt jättää käyttöön.
Tieajo on se mihinkä ajokoneen matka tyssää. Onko sitten mielekästä aina lavetoida ns. pienten hommien takia  ::)
Nyt viimevuosina jo pelkästään myrskypuista on kertynyt melkoinen keräilyajo. Sieltä täältä napsitaan kyytiin ja ajellaan laaniin lähinnä yhteen paikkaan. Tietysti joku kohta sanoo, että ne kannattaa jättää metsään lojumaan  ;D

Kyllä ajokoneella saa tiellä ajaa kuhan heittää telat ja ketjut pois ja asentaa valot. Mullakin ajokone on rekisteröity traktoriksi  ;) Tosin kyl mä sen lavetille aina siirroiksi ajan ku ei oo mikään paha homma.

Juu.. Tuo oli toki tiedossa ettei ole mitään estettä ajella ajokoneella tiellä. Olen ajanutkin aikoinaan noilla tieajoa, kun piti koulutuksessa siirtää joskus työmaalta toiselle..  ::)
836 Valmet, 910 Timberi jne..
En lähtis noilla kelkkomaan tiellä minkäänlaista kuormaa. Tyhjänä ajokin matelemista.

roadman

  • Vieras
Vs: Palms kourakuormaajat / metsäkärryt
Juu kyllä itsekin sivusilmällä katselin myös käytettyä ajokonetta. Mutta mutta.. edelleen maatilapilkki olisi pitänyt jättää käyttöön.
Tieajo on se mihinkä ajokoneen matka tyssää. Onko sitten mielekästä aina lavetoida ns. pienten hommien takia  ::)
Nyt viimevuosina jo pelkästään myrskypuista on kertynyt melkoinen keräilyajo. Sieltä täältä napsitaan kyytiin ja ajellaan laaniin lähinnä yhteen paikkaan. Tietysti joku kohta sanoo, että ne kannattaa jättää metsään lojumaan  ;D

Kyllä ajokoneella saa tiellä ajaa kuhan heittää telat ja ketjut pois ja asentaa valot. Mullakin ajokone on rekisteröity traktoriksi  ;) Tosin kyl mä sen lavetille aina siirroiksi ajan ku ei oo mikään paha homma.

Miks niitä teloja pois ottamaan. Täällä ihan vakio ett urakoitsijat ajaa täystelat päällä pitkin kyläteitä kilometritolkulla palstalta toiselle. paras on ollu liki 8km  tietä pitkin.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Palms kourakuormaajat / metsäkärryt
Juu kyllä itsekin sivusilmällä katselin myös käytettyä ajokonetta. Mutta mutta.. edelleen maatilapilkki olisi pitänyt jättää käyttöön.
Tieajo on se mihinkä ajokoneen matka tyssää. Onko sitten mielekästä aina lavetoida ns. pienten hommien takia  ::)
Nyt viimevuosina jo pelkästään myrskypuista on kertynyt melkoinen keräilyajo. Sieltä täältä napsitaan kyytiin ja ajellaan laaniin lähinnä yhteen paikkaan. Tietysti joku kohta sanoo, että ne kannattaa jättää metsään lojumaan  ;D

Kyllä ajokoneella saa tiellä ajaa kuhan heittää telat ja ketjut pois ja asentaa valot. Mullakin ajokone on rekisteröity traktoriksi  ;) Tosin kyl mä sen lavetille aina siirroiksi ajan ku ei oo mikään paha homma.

Miks niitä teloja pois ottamaan. Täällä ihan vakio ett urakoitsijat ajaa täystelat päällä pitkin kyläteitä kilometritolkulla palstalta toiselle. paras on ollu liki 8km  tietä pitkin.

Onhanse nykyään varsin taloudellista siirtää ajokonetta ja motoja lyhyitä matkoja ajaen. Asia on kuitenkin ihan eri kun kyseessä on käyttö jossa ollaan enemmän tiellä kuin metsässä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

hogi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 374
Vs: Palms kourakuormaajat / metsäkärryt
Vetävistä kärryistä olisi edullisin Tempo tai Teko ja kärry olisi varustettu vakiona myös jarruin ja valoilla.  Hintaa verollisena alle 12 teur.

Kokemusta em. kärryistä?

Väliraha 204T + 9T -> 304T + 102HD olisi yli 20keur. Hilliitsee vaihtohaluja kummasti, mutta tuohon ryssäläiseen vetävään pääsisi reilusti alle kympin välirahalla jolloin kuormain jäisi vanha.

Kaivelin arkistosta tuon vaihtotarjouksen viime keväältä, 204T+9T ->  304T+ 102HD väliraha 28000e...  304T olisi mekaanisella venttilistöllä ja kärry pienillä renkailla mutta jarruilla varustettuna, ei mitään muita herkkuja. Keslan hinnat alkavat olla kyllä pahasti pitkänä...

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Palms kourakuormaajat / metsäkärryt
Näyttelyssä oli Kesla 203T sähköohjauksella ja 92 kärryllä 21ke alv. 0%.
Sähköohjaus on sellainen, että kahvan päällä on sivuittain liikkuva rulla, jossa toinen ohjaa kouraa ja toinen jatketta. Etusormen ulottuville on kaksi nappia joilla ohjataan tukijalan liikettä.
Toi tuntui kädessä todella hyvältä, en meinannut saada otetta irti siitä lainkaan. Myyjä höpötteli kiihottavia lauseita korviini ja silmissä vilisteli se FMG:n osastolla pyörinyt vaaleahiuksinen Valtra Unlimited tyttö.
Lääh.... 8)

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Palms kourakuormaajat / metsäkärryt
Näyttelyssä oli Kesla 203T sähköohjauksella ja 92 kärryllä 21ke alv. 0%.
Sähköohjaus on sellainen, että kahvan päällä on sivuittain liikkuva rulla, jossa toinen ohjaa kouraa ja toinen jatketta. Etusormen ulottuville on kaksi nappia joilla ohjataan tukijalan liikettä.
Toi tuntui kädessä todella hyvältä, en meinannut saada otetta irti siitä lainkaan. Myyjä höpötteli kiihottavia lauseita korviini ja silmissä vilisteli se FMG:n osastolla pyörinyt vaaleahiuksinen Valtra Unlimited tyttö.
Lääh.... 8)

Täytyy kyl vaan ihmetellä että mistä ne oikeen repii noi hinnat maatilapilkkeihin?  :o

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Palms kourakuormaajat / metsäkärryt
Näyttelyssä oli Kesla 203T sähköohjauksella ja 92 kärryllä 21ke alv. 0%.
Sähköohjaus on sellainen, että kahvan päällä on sivuittain liikkuva rulla, jossa toinen ohjaa kouraa ja toinen jatketta. Etusormen ulottuville on kaksi nappia joilla ohjataan tukijalan liikettä.
Toi tuntui kädessä todella hyvältä, en meinannut saada otetta irti siitä lainkaan. Myyjä höpötteli kiihottavia lauseita korviini ja silmissä vilisteli se FMG:n osastolla pyörinyt vaaleahiuksinen Valtra Unlimited tyttö.
Lääh.... 8)

Täytyy kyl vaan ihmetellä että mistä ne oikeen repii noi hinnat maatilapilkkeihin?  :o

Itseasiassa jos raktori maksaa 70 ja kärry 20 ja vähän ketjuja päälle vaikka 5 tonnilla niin ollaan noin satasessa. Ajokonetta kun lähtee uutta hankkimaan niin hinnat on varmaan luokkaa 200000. Herää kysymys että mikä oikeasti maksaa metsäkoneessa. Siinä raktori kärry-yhdistelmässä on tekniikkaa kuitenkin moninverroin ajokoneeseen nähden.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Palms kourakuormaajat / metsäkärryt
Näyttelyssä oli Kesla 203T sähköohjauksella ja 92 kärryllä 21ke alv. 0%.
Sähköohjaus on sellainen, että kahvan päällä on sivuittain liikkuva rulla, jossa toinen ohjaa kouraa ja toinen jatketta. Etusormen ulottuville on kaksi nappia joilla ohjataan tukijalan liikettä.
Toi tuntui kädessä todella hyvältä, en meinannut saada otetta irti siitä lainkaan. Myyjä höpötteli kiihottavia lauseita korviini ja silmissä vilisteli se FMG:n osastolla pyörinyt vaaleahiuksinen Valtra Unlimited tyttö.
Lääh.... 8)

Täytyy kyl vaan ihmetellä että mistä ne oikeen repii noi hinnat maatilapilkkeihin?  :o

Itseasiassa jos raktori maksaa 70 ja kärry 20 ja vähän ketjuja päälle vaikka 5 tonnilla niin ollaan noin satasessa. Ajokonetta kun lähtee uutta hankkimaan niin hinnat on varmaan luokkaa 200000. Herää kysymys että mikä oikeasti maksaa metsäkoneessa. Siinä raktori kärry-yhdistelmässä on tekniikkaa kuitenkin moninverroin ajokoneeseen nähden.

Kai toi oli joku vitsi  ;D

Viimeksi muokattu: 09.10.14 - klo:22:59 kirjoittanut erik

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Palms kourakuormaajat / metsäkärryt
Näyttelyssä oli Kesla 203T sähköohjauksella ja 92 kärryllä 21ke alv. 0%.
Sähköohjaus on sellainen, että kahvan päällä on sivuittain liikkuva rulla, jossa toinen ohjaa kouraa ja toinen jatketta. Etusormen ulottuville on kaksi nappia joilla ohjataan tukijalan liikettä.
Toi tuntui kädessä todella hyvältä, en meinannut saada otetta irti siitä lainkaan. Myyjä höpötteli kiihottavia lauseita korviini ja silmissä vilisteli se FMG:n osastolla pyörinyt vaaleahiuksinen Valtra Unlimited tyttö.
Lääh.... 8)

Täytyy kyl vaan ihmetellä että mistä ne oikeen repii noi hinnat maatilapilkkeihin?  :o

Itseasiassa jos raktori maksaa 70 ja kärry 20 ja vähän ketjuja päälle vaikka 5 tonnilla niin ollaan noin satasessa. Ajokonetta kun lähtee uutta hankkimaan niin hinnat on varmaan luokkaa 200000. Herää kysymys että mikä oikeasti maksaa metsäkoneessa. Siinä raktori kärry-yhdistelmässä on tekniikkaa kuitenkin moninverroin ajokoneeseen nähden.

Kai toi oli joku vitsi  ;D

Tavallaan mutta toisaalta ei

Tossa traktori/kärry yhdistelmässä on samat komponentit kuin ajokoneessa miniatyyrikoossa plus paljon muuta. Sitten kun tiedetään että raudan hinta ei ole kuin noin euron kilo niin onhan toi metsäkone suhteessa ihan törkeän hintainen. En toki ole onneksi joutunut pyytämään sellaisesta tarjousta mutta voisin veikata 200000 egee ei välttämättä riitä
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Palms kourakuormaajat / metsäkärryt
Näyttelyssä oli Kesla 203T sähköohjauksella ja 92 kärryllä 21ke alv. 0%.
Sähköohjaus on sellainen, että kahvan päällä on sivuittain liikkuva rulla, jossa toinen ohjaa kouraa ja toinen jatketta. Etusormen ulottuville on kaksi nappia joilla ohjataan tukijalan liikettä.
Toi tuntui kädessä todella hyvältä, en meinannut saada otetta irti siitä lainkaan. Myyjä höpötteli kiihottavia lauseita korviini ja silmissä vilisteli se FMG:n osastolla pyörinyt vaaleahiuksinen Valtra Unlimited tyttö.
Lääh.... 8)

Täytyy kyl vaan ihmetellä että mistä ne oikeen repii noi hinnat maatilapilkkeihin?  :o

Itseasiassa jos raktori maksaa 70 ja kärry 20 ja vähän ketjuja päälle vaikka 5 tonnilla niin ollaan noin satasessa. Ajokonetta kun lähtee uutta hankkimaan niin hinnat on varmaan luokkaa 200000. Herää kysymys että mikä oikeasti maksaa metsäkoneessa. Siinä raktori kärry-yhdistelmässä on tekniikkaa kuitenkin moninverroin ajokoneeseen nähden.

Kai toi oli joku vitsi  ;D

Tavallaan mutta toisaalta ei

Tossa traktori/kärry yhdistelmässä on samat komponentit kuin ajokoneessa miniatyyrikoossa plus paljon muuta. Sitten kun tiedetään että raudan hinta ei ole kuin noin euron kilo niin onhan toi metsäkone suhteessa ihan törkeän hintainen. En toki ole onneksi joutunut pyytämään sellaisesta tarjousta mutta voisin veikata 200000 egee ei välttämättä riitä

Mut sä vertaat maatilapilkkiä ja metsään sopimatonta traktoria täysveriseen ajokoneeseen.
Jos annetaan vähän osviittaa niin jo pelkästään järeä mekaanisesti vetävä mettäkärry maksaa noin 50ke.
Saattaa olla aika kaukanen haave ajaa traktoriyhdistelmä vaikkapa sen 30 tuhatta tuntia mettäajoa saatikka mitään muutakaan ajoa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Palms kourakuormaajat / metsäkärryt
Näyttelyssä oli Kesla 203T sähköohjauksella ja 92 kärryllä 21ke alv. 0%.
Sähköohjaus on sellainen, että kahvan päällä on sivuittain liikkuva rulla, jossa toinen ohjaa kouraa ja toinen jatketta. Etusormen ulottuville on kaksi nappia joilla ohjataan tukijalan liikettä.
Toi tuntui kädessä todella hyvältä, en meinannut saada otetta irti siitä lainkaan. Myyjä höpötteli kiihottavia lauseita korviini ja silmissä vilisteli se FMG:n osastolla pyörinyt vaaleahiuksinen Valtra Unlimited tyttö.
Lääh.... 8)

Täytyy kyl vaan ihmetellä että mistä ne oikeen repii noi hinnat maatilapilkkeihin?  :o

Itseasiassa jos raktori maksaa 70 ja kärry 20 ja vähän ketjuja päälle vaikka 5 tonnilla niin ollaan noin satasessa. Ajokonetta kun lähtee uutta hankkimaan niin hinnat on varmaan luokkaa 200000. Herää kysymys että mikä oikeasti maksaa metsäkoneessa. Siinä raktori kärry-yhdistelmässä on tekniikkaa kuitenkin moninverroin ajokoneeseen nähden.

Kai toi oli joku vitsi  ;D

Tavallaan mutta toisaalta ei

Tossa traktori/kärry yhdistelmässä on samat komponentit kuin ajokoneessa miniatyyrikoossa plus paljon muuta. Sitten kun tiedetään että raudan hinta ei ole kuin noin euron kilo niin onhan toi metsäkone suhteessa ihan törkeän hintainen. En toki ole onneksi joutunut pyytämään sellaisesta tarjousta mutta voisin veikata 200000 egee ei välttämättä riitä

Mut sä vertaat maatilapilkkiä ja metsään sopimatonta traktoria täysveriseen ajokoneeseen.
Jos annetaan vähän osviittaa niin jo pelkästään järeä mekaanisesti vetävä mettäkärry maksaa noin 50ke.
Saattaa olla aika kaukanen haave ajaa traktoriyhdistelmä vaikkapa sen 30 tuhatta tuntia mettäajoa saatikka mitään muutakaan ajoa.

Joo siis kyllä mää nää koneiden eron tunnen. Kuitenkin sekin on puoli faktaa että molemmat pitää suunitella tosi tarkasti omaan työhönsä ja raktoriyhdistelmissä on huomattavasti enemmän liikuvia osia. Sitten kun tosiaan tietää että metallin hinta ei ole kovin kummonen ja cnc sorvit tekee melkein yhtä helposti pienen kuin ison rattaankin niin hyvin äkkiä tulee fiilis että siellä metsäkonepuolella on osattu piin kertotaulu turhan hyvin.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

vakka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Palms kourakuormaajat / metsäkärryt
Ei taida 200 tonnilla uutta ajokonetta saada. Kuorman kanssa ei niillä runko-ohjatuilla tiellä saa ajaakaan. Ainakin joskus oli niin. Eikä niillä puu tiellä liiku yhtä tehokkasti kuin metsässä mehuvedon takia.
Jos on paljon tieajoa niin voihan ne puut ajattaa metsäkoneella paremman tien varteen ja siitä kotia sillä maatalousyhdistelmällä. Saattaa olla että paremman tilin tekee sillä konstilla vaikka jonkun satkun ajokonemiehelle maksaakin.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Palms kourakuormaajat / metsäkärryt
Moto maksaa keskikokoinen 450-500 th ajokoneet 300-450 th.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !