Ei kannatta sekaantua ,on kylällä kokemuksia eikä ole kovin mairittelevia.
Luulisi, että nuo alkaa tänäpäivänä olla niin testattuja, ettei huonoa kauppaa tee minkään kanssa. Melkein kilpailuttaisin Keslan, Hakin, Evin, Palmsin, Kronoksen ja ottaisin siitä halvimman...
Ei kannatta sekaantua ,on kylällä kokemuksia eikä ole kovin mairittelevia.
Jaa sulla vai?Kotimaisuus kunniaan... Mikäs metsäpaketti SASsilla oli, josko saisi kokemuksia siitäkin?
Eiks sulla ollu kiikarissa uudet Fiskarssin kuitupuusakset sieltä Metkosta??
Oot sää huomannut, että tässä on se hauskuus, että "palm" on suomeksi koura :DEi kannatta sekaantua ,on kylällä kokemuksia eikä ole kovin mairittelevia.
Jaa sulla vai?
Eiks sulla ollu kiikarissa uudet Fiskarssin kuitupuusakset sieltä Metkosta??
Oot sää huomannut, että tässä on se hauskuus, että "palm" on suomeksi koura :DEi kannatta sekaantua ,on kylällä kokemuksia eikä ole kovin mairittelevia.
Jaa sulla vai?
Eiks sulla ollu kiikarissa uudet Fiskarssin kuitupuusakset sieltä Metkosta??
Parantamisen varaa monella näissä nettisivuissa (myös itsellä.. ::))
Tärkeää tietoa ei tahdo löytää. Esim puomien mittoja ja liikerata kuvaa. Kärryistä joillain oli hyvät mitat esillä, toisilla ei.
Vilkaise myös "Harmia Horosti", nimestä huolimatta itse oon ainakin ollut tyytyväinen 6067 + 9tn -yhditelmään. 8)
mistähän noka muuten hankkii noihin nakkeihin tuon metallin? ei ole yks eikä kaks niitä mitä on hitsattu ja monta muuta merkkiä kattonu joissa hitsaukset tehty vain tehtaalla ja putket ja letkut niin risoja, - eli tehty jopa töitä... mutta mikä on hyvä koura? itellä tuossa 202t keslassa ollu se vanhempi koura kyllä ikävä, sillä ei saa yhtä tukkia kärristä millään muuten kuin laitaan tappelemalla.
Mikä siinä on että pikkuryssän tuotteet kiinnostaa?
Työttömiä tulee koko ajan lisää Suomen maahan ja maajussit ostaa pikkuryssän koneita.
Kerroppa mitkä retelit ostit? Ja vielä kiinnostaa missä hintaluokassa ne nykyisin pyörii?Jos olet tekemisissä paronin kanssa, niin kerro terveisiä erittäin tyytyväiseltä Palms-maansiirtokärryjen omistajalta. Lava ja runkorakenne tuntuvat hyvin kestäviltä. Suurimman vaikutuksen on kuitenkin tehnyt pintakäsittelyn laatu. Maalaus tuntuu pysyvän todella lujaa kiinni. Olen ajanut kolmen vuoden aikana hyvin paljon ampukiviä, käytännössä järeää louhosta ja on silmiin pistävää, että naarmut eivät kovin helpolla pääse metalliin käsiksi. Pohjamaalaus tai mikä lie monikerrosmaalaus on hyvin tehty. Myös hinta on kohdillaan, ei edes Agrimarket ole sitä onnistunut pilaamaan. Sitten pitää vielä mainita tuosta laitojen rakenteesta, että ilmeisesti ainoa valmistaja, joka tekee sivutuet niin, että lavan pohjaviisteen kohdalle hitsataan kolmion mallinen tuki. Moni muu vetelee neliöpalkin kappaleita peräjälkeen laitaa vasten. En tiedä kuinka tuo riittää jäykistämään laidan, mutta Palmsin ratkaisu on laadukkaasti tehty.
Minulla on Palmsen kuormaaja sekä jarrullinen metsäkärri. Jarruilla nyt ei omassa käytössä ole hitonkaan merkitystä mutta kun Antin (ex-) lankomieheltä paketin ostin niin jarrut olivat kärrissä maan tavan mukaan.
Tunnen tämän Palmsen paronin jo ajalta kun tehdas (Palmse Mehaanikakoda OÜ) oli vasta haaveena. Kova poika, tyhjästä aloittanut ja nyt Palmse Mehaanikakodalla 15-16 miljoonan liikevaihto. Lisäksi vielä Palmse Trailer (Palmse Metall OÛ).
http://maaleht.delfi.ee/news/uudised/eestiuudised/ettevotja-habi-on-maksta-meestele-kehva-palka.d?id=66385162
https://www.youtube.com/watch?v=bdyfmQpPvns
Ne on meidän heimoveljiä ja moni niistä on täällä töissä. Esim. öljyautokuski, joka pyrkii aina sekoittamaan säiliöt keskenään. Ei parane mistään ohjeista.. :DMikä siinä on että pikkuryssän tuotteet kiinnostaa?
Työttömiä tulee koko ajan lisää Suomen maahan ja maajussit ostaa pikkuryssän koneita.
Uskallatko sanoa pikkuryssä päin naamaa virolaiselle? :o
Kerroppa mitkä retelit ostit? Ja vielä kiinnostaa missä hintaluokassa ne nykyisin pyörii?Jos olet tekemisissä paronin kanssa, niin kerro terveisiä erittäin tyytyväiseltä Palms-maansiirtokärryjen omistajalta. Lava ja runkorakenne tuntuvat hyvin kestäviltä. Suurimman vaikutuksen on kuitenkin tehnyt pintakäsittelyn laatu. Maalaus tuntuu pysyvän todella lujaa kiinni. Olen ajanut kolmen vuoden aikana hyvin paljon ampukiviä, käytännössä järeää louhosta ja on silmiin pistävää, että naarmut eivät kovin helpolla pääse metalliin käsiksi. Pohjamaalaus tai mikä lie monikerrosmaalaus on hyvin tehty. Myös hinta on kohdillaan, ei edes Agrimarket ole sitä onnistunut pilaamaan. Sitten pitää vielä mainita tuosta laitojen rakenteesta, että ilmeisesti ainoa valmistaja, joka tekee sivutuet niin, että lavan pohjaviisteen kohdalle hitsataan kolmion mallinen tuki. Moni muu vetelee neliöpalkin kappaleita peräjälkeen laitaa vasten. En tiedä kuinka tuo riittää jäykistämään laidan, mutta Palmsin ratkaisu on laadukkaasti tehty.
Minulla on Palmsen kuormaaja sekä jarrullinen metsäkärri. Jarruilla nyt ei omassa käytössä ole hitonkaan merkitystä mutta kun Antin (ex-) lankomieheltä paketin ostin niin jarrut olivat kärrissä maan tavan mukaan.
Tunnen tämän Palmsen paronin jo ajalta kun tehdas (Palmse Mehaanikakoda OÜ) oli vasta haaveena. Kova poika, tyhjästä aloittanut ja nyt Palmse Mehaanikakodalla 15-16 miljoonan liikevaihto. Lisäksi vielä Palmse Trailer (Palmse Metall OÛ).
http://maaleht.delfi.ee/news/uudised/eestiuudised/ettevotja-habi-on-maksta-meestele-kehva-palka.d?id=66385162
https://www.youtube.com/watch?v=bdyfmQpPvns
Olen oikeasti hemmetin tyytyväinen tähän kärryyn.
Mikä siinä on että pikkuryssän tuotteet kiinnostaa?
Työttömiä tulee koko ajan lisää Suomen maahan ja maajussit ostaa pikkuryssän koneita.
Kerroppa mitkä retelit ostit? Ja vielä kiinnostaa missä hintaluokassa ne nykyisin pyörii?
On nämäkin vehkeet hinnoissaan... :(
Hieno homma että päädyit kotimaiseen.Pyysitkö Evistä tarjousta?Esimerkiks mikä :-\
Kovaan ääneen maajussit huutaa jotta ostakaa kotimaista ruokaa ,mutta muistettas myös koneita ostaessa että usein löytyy laadukas kone kotimaasta.
Hieno homma että päädyit kotimaiseen.Pyysitkö Evistä tarjousta?Esimerkiks mikä :-\
Kovaan ääneen maajussit huutaa jotta ostakaa kotimaista ruokaa ,mutta muistettas myös koneita ostaessa että usein löytyy laadukas kone kotimaasta.
Oletko noin tyhmä ?Hieno homma että päädyit kotimaiseen.Pyysitkö Evistä tarjousta?Esimerkiks mikä :-\
Kovaan ääneen maajussit huutaa jotta ostakaa kotimaista ruokaa ,mutta muistettas myös koneita ostaessa että usein löytyy laadukas kone kotimaasta.
Mitä varten ne hinnat on noussu noin paljon? Neljä vuotta sitten Kesla204+9t poronsarvella 18300e ja esiohjauksella sama paketti 19400e. VEROLLISENA. Sähköinen ohjaus olisi ollut 3 tonnia. Varsinkin kärryjen hinnat pännii, kun ei mitään ihmeellistä pitäisi olla. Rautaa ja renkaita ostetaan isoina erinä, varmasti halvalla. Kieltämättä itsekin alkaa väsyä tuon pöydän kankeuteen, vaikka se tarkka onkin. Mutta jos tästä vaihtuu, niin täyssähkö sitten. En tiedä voiko yleistää, mutta kollegalla on tuo esiohjauspaketti ja sähköt on renannut Valtran kanssa tosi paljon. Esim. noi johtoliitokset ei ole alkuunkaan suomalaisiin metsäolosuhteisiin soveltuvat. Mielestäni Keslan tasoisessa tuotteessa iso moka. Ei kauheasti innosta sähköhommelit talvipakkasilla, kun lämmintä remonttitilaa ei ole käytettävissä.
Johan oli tarina, mutta muistaakseni sulla on jossain valokuva kärrykuormasta, joka tuo uskottavuutta ylikuormajutuille ;D
Siis oliko se just toi 204+9t, josta kysyit tarjouksen? Mitä ne siitä nyt oikein haluaa?
Vääntöjäykkyydellä se perusteltiin. Yksipalkkinen kestää parhaiten, kaksipalkkinen joutuu kovemmille, siksi se kolmas palkki on lisätty. Olisi pitänyt vähentää. Mettäkärryssä ei ole kippilavaa ja sen takia hiukan eri juttu kuin normaali kippiperävaunu.Kaikki isommat kärryt on kaksipalkkisia ,olishan niissäkin yksi palkki jos se hyvä olisi.Ensinnäkin kuormaajan asennus kapealle palkille on todella vaikeaa jotta se kestää,toinen ongelma on kahden kääntösylinterin asennus ja niiden suojaan saatto niin että ne kestävät on ongelma,kolmanneksi kääntönivelen rakentaminen palkin päähän on vaikeaa kestäväksi,näiden syiden vuoksi on menty monipalkkisiin ratkaisuihin ja ne kestää todella hyvin.Aino jonkin moinen etu on yhdestä palkista se pankkojen säätö mahdollisuus ,mutta kun ottaa neljällä pankolla monipalkkisen kärryn eipä säätömahdollisuudella ole väliä enään.Kärry on huomattavasti vakaampi kuormaimen alla kun on monta palkkia sen olen huomannut.Pokattu aisa on ehdoton.
Taitaa olla joku 5-6 vuotta aikaa kun ostin sen Palms kuormaaja-kärrypaketin. Kärry 11 tonnin jarrullinen (mitäs hyötyä noista jarruista oikeestaan on?) ja kuormaaja taisi olla 675? (en viitsi käydä tarkistamassa 50 metrin päässä) Tää kauppa poikkesi hiukan normaalista "Suomi" kaupankäynnistä, mutta huomioiden verovähennykset paketti jäi maksamaan 4000 €. Vähäisellä käytöllähän se on ollut, lähinnä jotain tuulenkaatoja tullut kerättyä.
Hop, hop, hop. Lähdetään nyt ensinnäkin siitä, että minun kärryni on toiminut ok, enkä halua mitään monipalkkista tikapuukärriä. Toisekseen, se kuormaimen kiinnitysalusta kärriin maksoi 600e ja on ehkä 5cm paksua plootua (oletus). Ei voi hajota tuosta pisteestä. Sylinterien suojaus on toteutettu irrotettavilla suojilla, joissa nyt on kohtuullisesti ainevahvuutta. Heikoin lenkki on letkujen asentaminen sillä tavalla järkevästi, ettei ole hinkkaamassa koko ajan johonkin kulmaan. Tuossa olisi Keslallakin vielä miettimistä. Jossain kokoluokassa Keslakin siirtyy monipalkkisiin runkoihin, mutta tässä pienemmässä kokoluokassa tämä yksi palkki on riittävä. Se millä nämä kärryt tapetaan on ne pankon jatkeet. Voi olla, että toiset kärryt kestää paremmin kuin toiset, mutta omalla vastuulla. Meikäläisellä painava peruste yksipalkkiselle oli, että kärryn mahan alla on vähemmän tavaraa ottamassa kantoihin kiinni. Sitten joku oli sitä mieltä, että kaksipalkkinen kippaa helpommin jyrkissä kaarteissa. Siitä en tiedä, kun kokemuksia ei ole kuin tästä yhdestä mallista. Sitten kärryn keveydellä oli myös jonkinlaista merkitystä, koska omissa metsäajoissa ei tule ketjuja käytettyä, niin kuormakaan ei saisi painaa ihan mahdottomia. Jos Patu/Kesla hajoilisi noista SASsin mainitsemista kohdista, niin kyllä siitä olisi kuultu, on tätä aihetta sen verran väännetty.
Ei se varmaan huono kauppa ollut, koska hinnat oli niin lähellä toisiin. Pitää laskea jo varaosien saatavuudenkin nimeen. Koitin silloin taannoin ostaa Palmsia suoraan Virosta, mutta en löytänyt sopivaa kanaa, liekö sellaista mahdollisuutta ollutkaan. Tuli vaan Agrimarketista yhteydenotto, että olet kysellyt tällaista kärryä ja meillä sellainen olisi myytävänä. Oikeastaan ihmettelen aika lailla, että metsäkärry voi olla niin samoissa hinnoissa, kun ajattelee, että maansiirtokärry oli monta tonnia kotimaisia halvempi ja on vielä Agrin myynnissä, joka sekin ottaa välistä hyvä loven...
Osasyynä rungon katkeamiseen on kyllä tukijaloitta kuormaamisella. Sitten aisan katkeamiseen ja kääntösylinterin korvakkeiden irtoamiseen saattaa vaikuttaa karikoiden jatkot.Hop, hop, hop. Lähdetään nyt ensinnäkin siitä, että minun kärryni on toiminut ok, enkä halua mitään monipalkkista tikapuukärriä. Toisekseen, se kuormaimen kiinnitysalusta kärriin maksoi 600e ja on ehkä 5cm paksua plootua (oletus). Ei voi hajota tuosta pisteestä. Sylinterien suojaus on toteutettu irrotettavilla suojilla, joissa nyt on kohtuullisesti ainevahvuutta. Heikoin lenkki on letkujen asentaminen sillä tavalla järkevästi, ettei ole hinkkaamassa koko ajan johonkin kulmaan. Tuossa olisi Keslallakin vielä miettimistä. Jossain kokoluokassa Keslakin siirtyy monipalkkisiin runkoihin, mutta tässä pienemmässä kokoluokassa tämä yksi palkki on riittävä. Se millä nämä kärryt tapetaan on ne pankon jatkeet. Voi olla, että toiset kärryt kestää paremmin kuin toiset, mutta omalla vastuulla. Meikäläisellä painava peruste yksipalkkiselle oli, että kärryn mahan alla on vähemmän tavaraa ottamassa kantoihin kiinni. Sitten joku oli sitä mieltä, että kaksipalkkinen kippaa helpommin jyrkissä kaarteissa. Siitä en tiedä, kun kokemuksia ei ole kuin tästä yhdestä mallista. Sitten kärryn keveydellä oli myös jonkinlaista merkitystä, koska omissa metsäajoissa ei tule ketjuja käytettyä, niin kuormakaan ei saisi painaa ihan mahdottomia. Jos Patu/Kesla hajoilisi noista SASsin mainitsemista kohdista, niin kyllä siitä olisi kuultu, on tätä aihetta sen verran väännetty.
Menee muuten poikki siitä kuormaimen alta, 10t kärry veteli viimeisiään vaihtoon lähtiessä. Itse en asiaa huomannut, mutta ostaja huomasi...
Olihan se jo -07 kärry, kuutioita takana. Kaksipalkkinen olisi mun valinta, jos maatalouspilkkeihin vielä sorrun.
Vetävistä kärryistä olisi edullisin Tempo tai Teko ja kärry olisi varustettu vakiona myös jarruin ja valoilla. Hintaa verollisena alle 12 teur.
Kokemusta em. kärryistä?
Väliraha 204T + 9T -> 304T + 102HD olisi yli 20keur. Hilliitsee vaihtohaluja kummasti, mutta tuohon ryssäläiseen vetävään pääsisi reilusti alle kympin välirahalla jolloin kuormain jäisi vanha.
Vetävistä kärryistä olisi edullisin Tempo tai Teko ja kärry olisi varustettu vakiona myös jarruin ja valoilla. Hintaa verollisena alle 12 teur.Tuon käytetyn vaihtohyvitys pitäisi olla jossain 15000e luokassa (alakanttiin) ja siihen 20ke päälle, lopputulos ihan älyttömän ylihinnoiteltu tuote. Mun mielestäni.
Kokemusta em. kärryistä?
Väliraha 204T + 9T -> 304T + 102HD olisi yli 20keur. Hilliitsee vaihtohaluja kummasti, mutta tuohon ryssäläiseen vetävään pääsisi reilusti alle kympin välirahalla jolloin kuormain jäisi vanha.
Vetävistä kärryistä olisi edullisin Tempo tai Teko ja kärry olisi varustettu vakiona myös jarruin ja valoilla. Hintaa verollisena alle 12 teur.Tuon käytetyn vaihtohyvitys pitäisi olla jossain 15000e luokassa (alakanttiin) ja siihen 20ke päälle, lopputulos ihan älyttömän ylihinnoiteltu tuote. Mun mielestäni.
Kokemusta em. kärryistä?
Väliraha 204T + 9T -> 304T + 102HD olisi yli 20keur. Hilliitsee vaihtohaluja kummasti, mutta tuohon ryssäläiseen vetävään pääsisi reilusti alle kympin välirahalla jolloin kuormain jäisi vanha.
Mites tiellä kuinka nopea on ajokone ja saako teloilla ajaa tiellä esim.asfaltilla.?Vetävistä kärryistä olisi edullisin Tempo tai Teko ja kärry olisi varustettu vakiona myös jarruin ja valoilla. Hintaa verollisena alle 12 teur.Tuon käytetyn vaihtohyvitys pitäisi olla jossain 15000e luokassa (alakanttiin) ja siihen 20ke päälle, lopputulos ihan älyttömän ylihinnoiteltu tuote. Mun mielestäni.
Kokemusta em. kärryistä?
Väliraha 204T + 9T -> 304T + 102HD olisi yli 20keur. Hilliitsee vaihtohaluja kummasti, mutta tuohon ryssäläiseen vetävään pääsisi reilusti alle kympin välirahalla jolloin kuormain jäisi vanha.
30ke laittaisin ajokoneen ja viimeisillä 5ke lavetin sille. Olisi oikea metsäkone ergonomiat kunnossa, eikä mikään (valmetin) kidutuskammio muka hyvässä asennossa.
P.S Kidutuskammio myytävänä ;D
Mites tiellä kuinka nopea on ajokone ja saako teloilla ajaa tiellä esim.asfaltilla.?Vetävistä kärryistä olisi edullisin Tempo tai Teko ja kärry olisi varustettu vakiona myös jarruin ja valoilla. Hintaa verollisena alle 12 teur.Tuon käytetyn vaihtohyvitys pitäisi olla jossain 15000e luokassa (alakanttiin) ja siihen 20ke päälle, lopputulos ihan älyttömän ylihinnoiteltu tuote. Mun mielestäni.
Kokemusta em. kärryistä?
Väliraha 204T + 9T -> 304T + 102HD olisi yli 20keur. Hilliitsee vaihtohaluja kummasti, mutta tuohon ryssäläiseen vetävään pääsisi reilusti alle kympin välirahalla jolloin kuormain jäisi vanha.
30ke laittaisin ajokoneen ja viimeisillä 5ke lavetin sille. Olisi oikea metsäkone ergonomiat kunnossa, eikä mikään (valmetin) kidutuskammio muka hyvässä asennossa.
P.S Kidutuskammio myytävänä ;D
Mites tiellä kuinka nopea on ajokone ja saako teloilla ajaa tiellä esim.asfaltilla.?Vetävistä kärryistä olisi edullisin Tempo tai Teko ja kärry olisi varustettu vakiona myös jarruin ja valoilla. Hintaa verollisena alle 12 teur.Tuon käytetyn vaihtohyvitys pitäisi olla jossain 15000e luokassa (alakanttiin) ja siihen 20ke päälle, lopputulos ihan älyttömän ylihinnoiteltu tuote. Mun mielestäni.
Kokemusta em. kärryistä?
Väliraha 204T + 9T -> 304T + 102HD olisi yli 20keur. Hilliitsee vaihtohaluja kummasti, mutta tuohon ryssäläiseen vetävään pääsisi reilusti alle kympin välirahalla jolloin kuormain jäisi vanha.
30ke laittaisin ajokoneen ja viimeisillä 5ke lavetin sille. Olisi oikea metsäkone ergonomiat kunnossa, eikä mikään (valmetin) kidutuskammio muka hyvässä asennossa.
P.S Kidutuskammio myytävänä ;D
Vetävistä kärryistä olisi edullisin Tempo tai Teko ja kärry olisi varustettu vakiona myös jarruin ja valoilla. Hintaa verollisena alle 12 teur.Tuon käytetyn vaihtohyvitys pitäisi olla jossain 15000e luokassa (alakanttiin) ja siihen 20ke päälle, lopputulos ihan älyttömän ylihinnoiteltu tuote. Mun mielestäni.
Kokemusta em. kärryistä?
Väliraha 204T + 9T -> 304T + 102HD olisi yli 20keur. Hilliitsee vaihtohaluja kummasti, mutta tuohon ryssäläiseen vetävään pääsisi reilusti alle kympin välirahalla jolloin kuormain jäisi vanha.
Juu kyllä itsekin sivusilmällä katselin myös käytettyä ajokonetta. Mutta mutta.. edelleen maatilapilkki olisi pitänyt jättää käyttöön.
Tieajo on se mihinkä ajokoneen matka tyssää. Onko sitten mielekästä aina lavetoida ns. pienten hommien takia ::)
Nyt viimevuosina jo pelkästään myrskypuista on kertynyt melkoinen keräilyajo. Sieltä täältä napsitaan kyytiin ja ajellaan laaniin lähinnä yhteen paikkaan. Tietysti joku kohta sanoo, että ne kannattaa jättää metsään lojumaan ;D
Juu kyllä itsekin sivusilmällä katselin myös käytettyä ajokonetta. Mutta mutta.. edelleen maatilapilkki olisi pitänyt jättää käyttöön.
Tieajo on se mihinkä ajokoneen matka tyssää. Onko sitten mielekästä aina lavetoida ns. pienten hommien takia ::)
Nyt viimevuosina jo pelkästään myrskypuista on kertynyt melkoinen keräilyajo. Sieltä täältä napsitaan kyytiin ja ajellaan laaniin lähinnä yhteen paikkaan. Tietysti joku kohta sanoo, että ne kannattaa jättää metsään lojumaan ;D
Kyllä ajokoneella saa tiellä ajaa kuhan heittää telat ja ketjut pois ja asentaa valot. Mullakin ajokone on rekisteröity traktoriksi ;) Tosin kyl mä sen lavetille aina siirroiksi ajan ku ei oo mikään paha homma.
Juu kyllä itsekin sivusilmällä katselin myös käytettyä ajokonetta. Mutta mutta.. edelleen maatilapilkki olisi pitänyt jättää käyttöön.
Tieajo on se mihinkä ajokoneen matka tyssää. Onko sitten mielekästä aina lavetoida ns. pienten hommien takia ::)
Nyt viimevuosina jo pelkästään myrskypuista on kertynyt melkoinen keräilyajo. Sieltä täältä napsitaan kyytiin ja ajellaan laaniin lähinnä yhteen paikkaan. Tietysti joku kohta sanoo, että ne kannattaa jättää metsään lojumaan ;D
Kyllä ajokoneella saa tiellä ajaa kuhan heittää telat ja ketjut pois ja asentaa valot. Mullakin ajokone on rekisteröity traktoriksi ;) Tosin kyl mä sen lavetille aina siirroiksi ajan ku ei oo mikään paha homma.
Juu kyllä itsekin sivusilmällä katselin myös käytettyä ajokonetta. Mutta mutta.. edelleen maatilapilkki olisi pitänyt jättää käyttöön.
Tieajo on se mihinkä ajokoneen matka tyssää. Onko sitten mielekästä aina lavetoida ns. pienten hommien takia ::)
Nyt viimevuosina jo pelkästään myrskypuista on kertynyt melkoinen keräilyajo. Sieltä täältä napsitaan kyytiin ja ajellaan laaniin lähinnä yhteen paikkaan. Tietysti joku kohta sanoo, että ne kannattaa jättää metsään lojumaan ;D
Kyllä ajokoneella saa tiellä ajaa kuhan heittää telat ja ketjut pois ja asentaa valot. Mullakin ajokone on rekisteröity traktoriksi ;) Tosin kyl mä sen lavetille aina siirroiksi ajan ku ei oo mikään paha homma.
Miks niitä teloja pois ottamaan. Täällä ihan vakio ett urakoitsijat ajaa täystelat päällä pitkin kyläteitä kilometritolkulla palstalta toiselle. paras on ollu liki 8km tietä pitkin.
Vetävistä kärryistä olisi edullisin Tempo tai Teko ja kärry olisi varustettu vakiona myös jarruin ja valoilla. Hintaa verollisena alle 12 teur.
Kokemusta em. kärryistä?
Väliraha 204T + 9T -> 304T + 102HD olisi yli 20keur. Hilliitsee vaihtohaluja kummasti, mutta tuohon ryssäläiseen vetävään pääsisi reilusti alle kympin välirahalla jolloin kuormain jäisi vanha.
Näyttelyssä oli Kesla 203T sähköohjauksella ja 92 kärryllä 21ke alv. 0%.
Sähköohjaus on sellainen, että kahvan päällä on sivuittain liikkuva rulla, jossa toinen ohjaa kouraa ja toinen jatketta. Etusormen ulottuville on kaksi nappia joilla ohjataan tukijalan liikettä.
Toi tuntui kädessä todella hyvältä, en meinannut saada otetta irti siitä lainkaan. Myyjä höpötteli kiihottavia lauseita korviini ja silmissä vilisteli se FMG:n osastolla pyörinyt vaaleahiuksinen Valtra Unlimited tyttö.
Lääh.... 8)
Näyttelyssä oli Kesla 203T sähköohjauksella ja 92 kärryllä 21ke alv. 0%.
Sähköohjaus on sellainen, että kahvan päällä on sivuittain liikkuva rulla, jossa toinen ohjaa kouraa ja toinen jatketta. Etusormen ulottuville on kaksi nappia joilla ohjataan tukijalan liikettä.
Toi tuntui kädessä todella hyvältä, en meinannut saada otetta irti siitä lainkaan. Myyjä höpötteli kiihottavia lauseita korviini ja silmissä vilisteli se FMG:n osastolla pyörinyt vaaleahiuksinen Valtra Unlimited tyttö.
Lääh.... 8)
Täytyy kyl vaan ihmetellä että mistä ne oikeen repii noi hinnat maatilapilkkeihin? :o
Näyttelyssä oli Kesla 203T sähköohjauksella ja 92 kärryllä 21ke alv. 0%.
Sähköohjaus on sellainen, että kahvan päällä on sivuittain liikkuva rulla, jossa toinen ohjaa kouraa ja toinen jatketta. Etusormen ulottuville on kaksi nappia joilla ohjataan tukijalan liikettä.
Toi tuntui kädessä todella hyvältä, en meinannut saada otetta irti siitä lainkaan. Myyjä höpötteli kiihottavia lauseita korviini ja silmissä vilisteli se FMG:n osastolla pyörinyt vaaleahiuksinen Valtra Unlimited tyttö.
Lääh.... 8)
Täytyy kyl vaan ihmetellä että mistä ne oikeen repii noi hinnat maatilapilkkeihin? :o
Itseasiassa jos raktori maksaa 70 ja kärry 20 ja vähän ketjuja päälle vaikka 5 tonnilla niin ollaan noin satasessa. Ajokonetta kun lähtee uutta hankkimaan niin hinnat on varmaan luokkaa 200000. Herää kysymys että mikä oikeasti maksaa metsäkoneessa. Siinä raktori kärry-yhdistelmässä on tekniikkaa kuitenkin moninverroin ajokoneeseen nähden.
Näyttelyssä oli Kesla 203T sähköohjauksella ja 92 kärryllä 21ke alv. 0%.
Sähköohjaus on sellainen, että kahvan päällä on sivuittain liikkuva rulla, jossa toinen ohjaa kouraa ja toinen jatketta. Etusormen ulottuville on kaksi nappia joilla ohjataan tukijalan liikettä.
Toi tuntui kädessä todella hyvältä, en meinannut saada otetta irti siitä lainkaan. Myyjä höpötteli kiihottavia lauseita korviini ja silmissä vilisteli se FMG:n osastolla pyörinyt vaaleahiuksinen Valtra Unlimited tyttö.
Lääh.... 8)
Täytyy kyl vaan ihmetellä että mistä ne oikeen repii noi hinnat maatilapilkkeihin? :o
Itseasiassa jos raktori maksaa 70 ja kärry 20 ja vähän ketjuja päälle vaikka 5 tonnilla niin ollaan noin satasessa. Ajokonetta kun lähtee uutta hankkimaan niin hinnat on varmaan luokkaa 200000. Herää kysymys että mikä oikeasti maksaa metsäkoneessa. Siinä raktori kärry-yhdistelmässä on tekniikkaa kuitenkin moninverroin ajokoneeseen nähden.
Kai toi oli joku vitsi ;D
Näyttelyssä oli Kesla 203T sähköohjauksella ja 92 kärryllä 21ke alv. 0%.
Sähköohjaus on sellainen, että kahvan päällä on sivuittain liikkuva rulla, jossa toinen ohjaa kouraa ja toinen jatketta. Etusormen ulottuville on kaksi nappia joilla ohjataan tukijalan liikettä.
Toi tuntui kädessä todella hyvältä, en meinannut saada otetta irti siitä lainkaan. Myyjä höpötteli kiihottavia lauseita korviini ja silmissä vilisteli se FMG:n osastolla pyörinyt vaaleahiuksinen Valtra Unlimited tyttö.
Lääh.... 8)
Täytyy kyl vaan ihmetellä että mistä ne oikeen repii noi hinnat maatilapilkkeihin? :o
Itseasiassa jos raktori maksaa 70 ja kärry 20 ja vähän ketjuja päälle vaikka 5 tonnilla niin ollaan noin satasessa. Ajokonetta kun lähtee uutta hankkimaan niin hinnat on varmaan luokkaa 200000. Herää kysymys että mikä oikeasti maksaa metsäkoneessa. Siinä raktori kärry-yhdistelmässä on tekniikkaa kuitenkin moninverroin ajokoneeseen nähden.
Kai toi oli joku vitsi ;D
Tavallaan mutta toisaalta ei
Tossa traktori/kärry yhdistelmässä on samat komponentit kuin ajokoneessa miniatyyrikoossa plus paljon muuta. Sitten kun tiedetään että raudan hinta ei ole kuin noin euron kilo niin onhan toi metsäkone suhteessa ihan törkeän hintainen. En toki ole onneksi joutunut pyytämään sellaisesta tarjousta mutta voisin veikata 200000 egee ei välttämättä riitä
Näyttelyssä oli Kesla 203T sähköohjauksella ja 92 kärryllä 21ke alv. 0%.
Sähköohjaus on sellainen, että kahvan päällä on sivuittain liikkuva rulla, jossa toinen ohjaa kouraa ja toinen jatketta. Etusormen ulottuville on kaksi nappia joilla ohjataan tukijalan liikettä.
Toi tuntui kädessä todella hyvältä, en meinannut saada otetta irti siitä lainkaan. Myyjä höpötteli kiihottavia lauseita korviini ja silmissä vilisteli se FMG:n osastolla pyörinyt vaaleahiuksinen Valtra Unlimited tyttö.
Lääh.... 8)
Täytyy kyl vaan ihmetellä että mistä ne oikeen repii noi hinnat maatilapilkkeihin? :o
Itseasiassa jos raktori maksaa 70 ja kärry 20 ja vähän ketjuja päälle vaikka 5 tonnilla niin ollaan noin satasessa. Ajokonetta kun lähtee uutta hankkimaan niin hinnat on varmaan luokkaa 200000. Herää kysymys että mikä oikeasti maksaa metsäkoneessa. Siinä raktori kärry-yhdistelmässä on tekniikkaa kuitenkin moninverroin ajokoneeseen nähden.
Kai toi oli joku vitsi ;D
Tavallaan mutta toisaalta ei
Tossa traktori/kärry yhdistelmässä on samat komponentit kuin ajokoneessa miniatyyrikoossa plus paljon muuta. Sitten kun tiedetään että raudan hinta ei ole kuin noin euron kilo niin onhan toi metsäkone suhteessa ihan törkeän hintainen. En toki ole onneksi joutunut pyytämään sellaisesta tarjousta mutta voisin veikata 200000 egee ei välttämättä riitä
Mut sä vertaat maatilapilkkiä ja metsään sopimatonta traktoria täysveriseen ajokoneeseen.
Jos annetaan vähän osviittaa niin jo pelkästään järeä mekaanisesti vetävä mettäkärry maksaa noin 50ke.
Saattaa olla aika kaukanen haave ajaa traktoriyhdistelmä vaikkapa sen 30 tuhatta tuntia mettäajoa saatikka mitään muutakaan ajoa.
Täs ny kuitenki vertaillaan täysveristä ammattikonetta ja traktorivehkeitä.
Kyl kunnon mettävarusteltuun traktoriinkin saa uppoomaan sen yli 200 tonnia eikä se sillä silti pääse lähellekään samaa työtehoa ku oikeella ajokoneella.
Traktorivehje on aina kompromissi mut en vaan voi edelleenkään ymmärtää niitten hinnanmuodostusta. Heikkoja köykäsiä vehkeitä missä silti hintaa useita kymmensiä tuhansia.
Täs ny kuitenki vertaillaan täysveristä ammattikonetta ja traktorivehkeitä.
Kyl kunnon mettävarusteltuun traktoriinkin saa uppoomaan sen yli 200 tonnia eikä se sillä silti pääse lähellekään samaa työtehoa ku oikeella ajokoneella.
Traktorivehje on aina kompromissi mut en vaan voi edelleenkään ymmärtää niitten hinnanmuodostusta. Heikkoja köykäsiä vehkeitä missä silti hintaa useita kymmensiä tuhansia.
On kyllä mielenkiintoinen tää asenteellisuus ja likinäköisyys. Kyseessähän on kaksi täysin ammattilaistan laitteita. Suurin ero on että käyttötarkoitus ja vaatimukset on ihan eri. Tossa kärryssä vaatimuksena on keveys jolloin kaikki pitää saada mahdollisimman hennoksi mutta kestäväksi. Itse pidän traktorikärry yhdistelmää kalliina mutta ajokonetta ihan älyttömän hintaisena. Itseasiassa 20 kärry kuormaaja yhdistelmästä ei ole kovin arvokas. Lienee kuitenin varsin monimutkainen kokonaisuus joka on viellä aika laadukkaasti toteutettu. Ja hinnan tasoitus pitäisi nimenomaan mennä niin että muut tuotteet halpenisi eikä toi mettäkärry kallistuisi. Ja yhä edelleen pidän raktori\ kärry yhdistelmää huomattavan paljon kätevämpänä isännille ja vaikka mökkitalkkarille ja ajokoneet sitten vain pelkän metsän lähikuljetuksien ammattilaisille.
Täs ny kuitenki vertaillaan täysveristä ammattikonetta ja traktorivehkeitä.
Kyl kunnon mettävarusteltuun traktoriinkin saa uppoomaan sen yli 200 tonnia eikä se sillä silti pääse lähellekään samaa työtehoa ku oikeella ajokoneella.
Traktorivehje on aina kompromissi mut en vaan voi edelleenkään ymmärtää niitten hinnanmuodostusta. Heikkoja köykäsiä vehkeitä missä silti hintaa useita kymmensiä tuhansia.
On kyllä mielenkiintoinen tää asenteellisuus ja likinäköisyys. Kyseessähän on kaksi täysin ammattilaistan laitteita. Suurin ero on että käyttötarkoitus ja vaatimukset on ihan eri. Tossa kärryssä vaatimuksena on keveys jolloin kaikki pitää saada mahdollisimman hennoksi mutta kestäväksi. Itse pidän traktorikärry yhdistelmää kalliina mutta ajokonetta ihan älyttömän hintaisena. Itseasiassa 20 kärry kuormaaja yhdistelmästä ei ole kovin arvokas. Lienee kuitenin varsin monimutkainen kokonaisuus joka on viellä aika laadukkaasti toteutettu. Ja hinnan tasoitus pitäisi nimenomaan mennä niin että muut tuotteet halpenisi eikä toi mettäkärry kallistuisi. Ja yhä edelleen pidän raktori\ kärry yhdistelmää huomattavan paljon kätevämpänä isännille ja vaikka mökkitalkkarille ja ajokoneet sitten vain pelkän metsän lähikuljetuksien ammattilaisille.
Oon ajanu niin maatilapilkillä, viimisen päälle ammattitason traktorivehkeellä ja kunnon ajokoneella niin jonkunlaista vertailupohjaakin löytyy
Täs ny kuitenki vertaillaan täysveristä ammattikonetta ja traktorivehkeitä.
Kyl kunnon mettävarusteltuun traktoriinkin saa uppoomaan sen yli 200 tonnia eikä se sillä silti pääse lähellekään samaa työtehoa ku oikeella ajokoneella.
Traktorivehje on aina kompromissi mut en vaan voi edelleenkään ymmärtää niitten hinnanmuodostusta. Heikkoja köykäsiä vehkeitä missä silti hintaa useita kymmensiä tuhansia.
On kyllä mielenkiintoinen tää asenteellisuus ja likinäköisyys. Kyseessähän on kaksi täysin ammattilaistan laitteita. Suurin ero on että käyttötarkoitus ja vaatimukset on ihan eri. Tossa kärryssä vaatimuksena on keveys jolloin kaikki pitää saada mahdollisimman hennoksi mutta kestäväksi. Itse pidän traktorikärry yhdistelmää kalliina mutta ajokonetta ihan älyttömän hintaisena. Itseasiassa 20 kärry kuormaaja yhdistelmästä ei ole kovin arvokas. Lienee kuitenin varsin monimutkainen kokonaisuus joka on viellä aika laadukkaasti toteutettu. Ja hinnan tasoitus pitäisi nimenomaan mennä niin että muut tuotteet halpenisi eikä toi mettäkärry kallistuisi. Ja yhä edelleen pidän raktori\ kärry yhdistelmää huomattavan paljon kätevämpänä isännille ja vaikka mökkitalkkarille ja ajokoneet sitten vain pelkän metsän lähikuljetuksien ammattilaisille.
Oon ajanu niin maatilapilkillä, viimisen päälle ammattitason traktorivehkeellä ja kunnon ajokoneella niin jonkunlaista vertailupohjaakin löytyy
No hyvä. Ja mielipide siis että maatilapilkit on kauheita rinpuloita ja kalliita eli isäntien kannattaa ostaa sekalaisiin hommiin joko 300 tonnin ajokoneen tai sitten jonkun 30 tonnin ritsan missä ei ole tietoa missä kunkossa se on ja mihin varaosat maksaa aina tuhansia. Lisäksi tavallinen bönde ei saa sitä siirrettyä millään pitempiä matkoja.
Täs ny kuitenki vertaillaan täysveristä ammattikonetta ja traktorivehkeitä.
Kyl kunnon mettävarusteltuun traktoriinkin saa uppoomaan sen yli 200 tonnia eikä se sillä silti pääse lähellekään samaa työtehoa ku oikeella ajokoneella.
Traktorivehje on aina kompromissi mut en vaan voi edelleenkään ymmärtää niitten hinnanmuodostusta. Heikkoja köykäsiä vehkeitä missä silti hintaa useita kymmensiä tuhansia.
On kyllä mielenkiintoinen tää asenteellisuus ja likinäköisyys. Kyseessähän on kaksi täysin ammattilaistan laitteita. Suurin ero on että käyttötarkoitus ja vaatimukset on ihan eri. Tossa kärryssä vaatimuksena on keveys jolloin kaikki pitää saada mahdollisimman hennoksi mutta kestäväksi. Itse pidän traktorikärry yhdistelmää kalliina mutta ajokonetta ihan älyttömän hintaisena. Itseasiassa 20 kärry kuormaaja yhdistelmästä ei ole kovin arvokas. Lienee kuitenin varsin monimutkainen kokonaisuus joka on viellä aika laadukkaasti toteutettu. Ja hinnan tasoitus pitäisi nimenomaan mennä niin että muut tuotteet halpenisi eikä toi mettäkärry kallistuisi. Ja yhä edelleen pidän raktori\ kärry yhdistelmää huomattavan paljon kätevämpänä isännille ja vaikka mökkitalkkarille ja ajokoneet sitten vain pelkän metsän lähikuljetuksien ammattilaisille.
Oon ajanu niin maatilapilkillä, viimisen päälle ammattitason traktorivehkeellä ja kunnon ajokoneella niin jonkunlaista vertailupohjaakin löytyy
No hyvä. Ja mielipide siis että maatilapilkit on kauheita rinpuloita ja kalliita eli isäntien kannattaa ostaa sekalaisiin hommiin joko 300 tonnin ajokoneen tai sitten jonkun 30 tonnin ritsan missä ei ole tietoa missä kunkossa se on ja mihin varaosat maksaa aina tuhansia. Lisäksi tavallinen bönde ei saa sitä siirrettyä millään pitempiä matkoja.
Mulla on muuten ihan täydessä työssä alta 30k€ ajokone ;) Viimetalvenaki joutus oikeen yhen 10cm johdon pätkän uusiin kahvaan ja muutaman letkun :P
Ajattaminen ei maksa kuin 5 ekua motti,mutta maantiellä niiden siirtely alkaa aika pian maksamaan.Tutulla oli vanha ajokone ,kyllästyi remontin tekoon ,nyt ajattaa tarktoripohjasella koneella (yrittäjällä) ja sano tulevan halvemmaksi kuin omalla koneella. ;D
Näyttelyssä oli Kesla 203T sähköohjauksella ja 92 kärryllä 21ke alv. 0%.Rotecin ergokahvat?
Sähköohjaus on sellainen, että kahvan päällä on sivuittain liikkuva rulla, jossa toinen ohjaa kouraa ja toinen jatketta. Etusormen ulottuville on kaksi nappia joilla ohjataan tukijalan liikettä.
Toi tuntui kädessä todella hyvältä, en meinannut saada otetta irti siitä lainkaan. Myyjä höpötteli kiihottavia lauseita korviini ja silmissä vilisteli se FMG:n osastolla pyörinyt vaaleahiuksinen Valtra Unlimited tyttö.
Lääh.... 8)
Niin mää hakkaan ite moottorisahalla ja ajan omalla traktorilla,niin helvetin yksinkertaista ja aina jälki hyvää. ;DAjattaminen ei maksa kuin 5 ekua motti,mutta maantiellä niiden siirtely alkaa aika pian maksamaan.Tutulla oli vanha ajokone ,kyllästyi remontin tekoon ,nyt ajattaa tarktoripohjasella koneella (yrittäjällä) ja sano tulevan halvemmaksi kuin omalla koneella. ;D
Ja ei se itse ajaminenkaan ilmaista ole vaikka kuin itse tekisi.
Omalla metsäyhdistelmällä on se etu, että omissa, tutuissa maastoissa vahingon riski on pienempi. Ja toisekseen voi aina valita parhaan ajan metsässä ajeluun, eli silloin kun on routaa ja mahdollisesti suojaavaa sekä tasoittavaa lunta maassa. Omia ajoja varten voi myös pohjustella reittejä valmiiksi, jolloin pääsee helposti ajamaan todella vaikeissakin maastoissa.
Silloin kun ne puut on saatava pois metsästä ajankohdasta ja olosuhteista riippumatta, voi alkaa traktorikaluston kanssa touhuaminen tuskastuttamaan.
Tuo vanha metsäkonekin on hyvä vaihtoehto jos niiden tekniikan tuntee ja on mahdollista tehdä joutoaikana laajempiakin kunnostusurakoita. Melko paljon ajettujakin koneita on tuottavassa työkäytössä kunhan ne vaan sesongin ulkopuolella korjaillaan mahdollisimman hyvään iskuun. Väsymisrepeämiltä ja letkurikoilta ei varmasti käytössä välty, mutta sellaisia sattuu uudemmillekin koneille.
Näyttelyssä oli Kesla 203T sähköohjauksella ja 92 kärryllä 21ke alv. 0%.Rotecin ergokahvat?
Sähköohjaus on sellainen, että kahvan päällä on sivuittain liikkuva rulla, jossa toinen ohjaa kouraa ja toinen jatketta. Etusormen ulottuville on kaksi nappia joilla ohjataan tukijalan liikettä.
Toi tuntui kädessä todella hyvältä, en meinannut saada otetta irti siitä lainkaan. Myyjä höpötteli kiihottavia lauseita korviini ja silmissä vilisteli se FMG:n osastolla pyörinyt vaaleahiuksinen Valtra Unlimited tyttö.
Lääh.... 8)
Joo siis kyllä mää nää koneiden eron tunnen. Kuitenkin sekin on puoli faktaa että molemmat pitää suunitella tosi tarkasti omaan työhönsä ja raktoriyhdistelmissä on huomattavasti enemmän liikuvia osia. Sitten kun tosiaan tietää että metallin hinta ei ole kovin kummonen ja cnc sorvit tekee melkein yhtä helposti pienen kuin ison rattaankin niin hyvin äkkiä tulee fiilis että siellä metsäkonepuolella on osattu piin kertotaulu turhan hyvin.
Oikeastaan metsätraktorin ja metsävarustellun traktorin voi erotella yksinkertaisesti:Tässä oli asiaa !
Jos on pitkiä ajomatkoja, tai puuta on siirrettävä tiellä, silloin maatiainen.
Jos maastot ovat vaikeampia ja kone voi toimia paljon yhdellä paikalla, silloin mettiäinen.
Pitää muistaa, metsätraktorin parempi eteneminen maastossa perustuu ketjujen ja telojen käyttöön, ilman niitä todella onneton etenemään.
Ja noista remonteista...käytännössä kaikki hydraulivetoiset metsäkoneet on tietokoneen kautta toimivia, tai erillisen valmistajan tekemän logiikan. Ja ne palikat maksaa...eikä saa tarvikkeena. Esimerkiksi joku vanhemman mallin minivipu voipi maksaa parisen tonnia, siis kappale. Eikä saa käytettynä ehjiä.
Venäläisethän noita väsää eli ostamalla Palmsin tuet Venäläisiä maahanmuuttajia ,myös pääomistajan Äiti on venäläinen .
Joo siis kyllä mää nää koneiden eron tunnen. Kuitenkin sekin on puoli faktaa että molemmat pitää suunitella tosi tarkasti omaan työhönsä ja raktoriyhdistelmissä on huomattavasti enemmän liikuvia osia. Sitten kun tosiaan tietää että metallin hinta ei ole kovin kummonen ja cnc sorvit tekee melkein yhtä helposti pienen kuin ison rattaankin niin hyvin äkkiä tulee fiilis että siellä metsäkonepuolella on osattu piin kertotaulu turhan hyvin.
Minusta tuo ei ihan pidä paikkaansa tuo vertailu.
Keskikokoisen ajokoneen moottoriteho taitaa olla siinä 150 kW. Keskikoon traktori - no saattaa kohta olla samassa luokassa.
Voimansiirto - ajokoneen hydrostaattipaketti/jakovaihteisto ohjausälyineen lienee kalliimpi kuin perustraktorin vaihteisto.
Lisäksi ajokoneen vankat telit eivät ole ilmaisia.
Renkaat - taitaa metsäkoneen rengaskerta olla kalliimpi kuin normaalin traktorin - vaikka olisi vain 6-pyöräinenkin.
Hydrauliikka, pumput ja sen ohjaus - ei voi puhua samana päivänä tuoton, ohjaustekniikan ja laadun suhteen. Siellä ei juurikaan ole 'hinnat alkaen' yksiköitä. Ajokoneen työpumpun, venttiilistön, muiden hilppeiden ja ohjausälyn hinnalla taitaa saada kevyesti koko maatilapilkin kärryineen. Eikä puhuta mistään varaosahinnoista.
Ohjaamo - tasoissa lienee. Mettiäisessä luultavasti laadukkaampi penkki vakiona :-)
Nykyluokan koneissa ohjaamo voi myös kääntya ja pysyä suorassa.
Nosturi ja koura - kuten hydrauliikka, taaskaan ei puhuta ihan samasta asiasta.
Sähköjärjestelmä, valot ym paremmat metsäkoneessa. Yritetty jopa suojata.
Runkorakenne - paino puhunee puolestaan. Tyypillinen tyhjäpaino jollain Wisent-luokan koneella kai jossain 17 tonnin huitteilla, isommat enemmän. Ja se on jalostettua rautaa, ei Ruukin levyä myyjän varastossa.
Minulle ei oikein avaudu missä kohtaa metsäkone on yksinkertaisempi? Traktorityyppinen ohjaava etuakseli siitä puuttuu ja nostolaitteet, mutta etuakselin tapauksessa järeys korvaa ohjaamattomuuden ja traktorin nostolaitteissa ei taas ihmeellisiä osia ole. Mettiäisestä löytyy taas runkolukkoa ym vastaavia hydraulitoimintoja kyllä tilalle. Tietysti jos vertailukoneena on joku Lokomo 909 niin sitten... mutta se ei kyllä maksakaan 300 000 e.
Yleisesti kaikki koneet ovat kyllä järjettömän hintaisia, niin traktorit kuin metsäkoneetkin. Mettiäisiä tietysti rasittavat enemmän nämä ns NRE-kulut; niitä kun tehdään kuitenkin pieniä määriä verattuna vaikka yleisimpiin traktorikokoihin.
Joo siis kyllä mää nää koneiden eron tunnen. Kuitenkin sekin on puoli faktaa että molemmat pitää suunitella tosi tarkasti omaan työhönsä ja raktoriyhdistelmissä on huomattavasti enemmän liikuvia osia. Sitten kun tosiaan tietää että metallin hinta ei ole kovin kummonen ja cnc sorvit tekee melkein yhtä helposti pienen kuin ison rattaankin niin hyvin äkkiä tulee fiilis että siellä metsäkonepuolella on osattu piin kertotaulu turhan hyvin.
Minusta tuo ei ihan pidä paikkaansa tuo vertailu.
Keskikokoisen ajokoneen moottoriteho taitaa olla siinä 150 kW. Keskikoon traktori - no saattaa kohta olla samassa luokassa.
Voimansiirto - ajokoneen hydrostaattipaketti/jakovaihteisto ohjausälyineen lienee kalliimpi kuin perustraktorin vaihteisto.
Lisäksi ajokoneen vankat telit eivät ole ilmaisia.
Renkaat - taitaa metsäkoneen rengaskerta olla kalliimpi kuin normaalin traktorin - vaikka olisi vain 6-pyöräinenkin.
Hydrauliikka, pumput ja sen ohjaus - ei voi puhua samana päivänä tuoton, ohjaustekniikan ja laadun suhteen. Siellä ei juurikaan ole 'hinnat alkaen' yksiköitä. Ajokoneen työpumpun, venttiilistön, muiden hilppeiden ja ohjausälyn hinnalla taitaa saada kevyesti koko maatilapilkin kärryineen. Eikä puhuta mistään varaosahinnoista.
Ohjaamo - tasoissa lienee. Mettiäisessä luultavasti laadukkaampi penkki vakiona :-)
Nykyluokan koneissa ohjaamo voi myös kääntya ja pysyä suorassa.
Nosturi ja koura - kuten hydrauliikka, taaskaan ei puhuta ihan samasta asiasta.
Sähköjärjestelmä, valot ym paremmat metsäkoneessa. Yritetty jopa suojata.
Runkorakenne - paino puhunee puolestaan. Tyypillinen tyhjäpaino jollain Wisent-luokan koneella kai jossain 17 tonnin huitteilla, isommat enemmän. Ja se on jalostettua rautaa, ei Ruukin levyä myyjän varastossa.
Minulle ei oikein avaudu missä kohtaa metsäkone on yksinkertaisempi? Traktorityyppinen ohjaava etuakseli siitä puuttuu ja nostolaitteet, mutta etuakselin tapauksessa järeys korvaa ohjaamattomuuden ja traktorin nostolaitteissa ei taas ihmeellisiä osia ole. Mettiäisestä löytyy taas runkolukkoa ym vastaavia hydraulitoimintoja kyllä tilalle. Tietysti jos vertailukoneena on joku Lokomo 909 niin sitten... mutta se ei kyllä maksakaan 300 000 e.
Yleisesti kaikki koneet ovat kyllä järjettömän hintaisia, niin traktorit kuin metsäkoneetkin. Mettiäisiä tietysti rasittavat enemmän nämä ns NRE-kulut; niitä kun tehdään kuitenkin pieniä määriä verattuna vaikka yleisimpiin traktorikokoihin.
Niin se on miten asiaa miettii. Jos mietii tota meidänkin versu valtraa etukuormaajalla ja siihen kytkisi vetävän metsäperävaunun sähköohjatulla nosturilla niin vaikka toki raktorissa yksittäiset palikat on vaan murto osan hinnaltaan niin osia on kuitenkin vähintään saman verran kun perus ajokoneessa. Raktoriyhdistelmän ovh on kuitenkin jossain 150 tonnin alvittomassa hinnassa kaikkine peruutuskameroineen ja ajouraopastimineen sekä ketjuineen ja ajokone menee varmaan pitkälti yli 300000. Toki komponenttien laatu maksaa mutta käytännössä laadukas osa ei saisi maksaa paljoa enempää koska työtä ei sen valmistukseen ole juurikaan enempää. Paljon vaan myydään laatua mielikuvilla eikä perustuen todellisiin kuluihin.
Joo siis kyllä mää nää koneiden eron tunnen. Kuitenkin sekin on puoli faktaa että molemmat pitää suunitella tosi tarkasti omaan työhönsä ja raktoriyhdistelmissä on huomattavasti enemmän liikuvia osia. Sitten kun tosiaan tietää että metallin hinta ei ole kovin kummonen ja cnc sorvit tekee melkein yhtä helposti pienen kuin ison rattaankin niin hyvin äkkiä tulee fiilis että siellä metsäkonepuolella on osattu piin kertotaulu turhan hyvin.
Minusta tuo ei ihan pidä paikkaansa tuo vertailu.
Keskikokoisen ajokoneen moottoriteho taitaa olla siinä 150 kW. Keskikoon traktori - no saattaa kohta olla samassa luokassa.
Voimansiirto - ajokoneen hydrostaattipaketti/jakovaihteisto ohjausälyineen lienee kalliimpi kuin perustraktorin vaihteisto.
Lisäksi ajokoneen vankat telit eivät ole ilmaisia.
Renkaat - taitaa metsäkoneen rengaskerta olla kalliimpi kuin normaalin traktorin - vaikka olisi vain 6-pyöräinenkin.
Hydrauliikka, pumput ja sen ohjaus - ei voi puhua samana päivänä tuoton, ohjaustekniikan ja laadun suhteen. Siellä ei juurikaan ole 'hinnat alkaen' yksiköitä. Ajokoneen työpumpun, venttiilistön, muiden hilppeiden ja ohjausälyn hinnalla taitaa saada kevyesti koko maatilapilkin kärryineen. Eikä puhuta mistään varaosahinnoista.
Ohjaamo - tasoissa lienee. Mettiäisessä luultavasti laadukkaampi penkki vakiona :-)
Nykyluokan koneissa ohjaamo voi myös kääntya ja pysyä suorassa.
Nosturi ja koura - kuten hydrauliikka, taaskaan ei puhuta ihan samasta asiasta.
Sähköjärjestelmä, valot ym paremmat metsäkoneessa. Yritetty jopa suojata.
Runkorakenne - paino puhunee puolestaan. Tyypillinen tyhjäpaino jollain Wisent-luokan koneella kai jossain 17 tonnin huitteilla, isommat enemmän. Ja se on jalostettua rautaa, ei Ruukin levyä myyjän varastossa.
Minulle ei oikein avaudu missä kohtaa metsäkone on yksinkertaisempi? Traktorityyppinen ohjaava etuakseli siitä puuttuu ja nostolaitteet, mutta etuakselin tapauksessa järeys korvaa ohjaamattomuuden ja traktorin nostolaitteissa ei taas ihmeellisiä osia ole. Mettiäisestä löytyy taas runkolukkoa ym vastaavia hydraulitoimintoja kyllä tilalle. Tietysti jos vertailukoneena on joku Lokomo 909 niin sitten... mutta se ei kyllä maksakaan 300 000 e.
Yleisesti kaikki koneet ovat kyllä järjettömän hintaisia, niin traktorit kuin metsäkoneetkin. Mettiäisiä tietysti rasittavat enemmän nämä ns NRE-kulut; niitä kun tehdään kuitenkin pieniä määriä verattuna vaikka yleisimpiin traktorikokoihin.
Niin se on miten asiaa miettii. Jos mietii tota meidänkin versu valtraa etukuormaajalla ja siihen kytkisi vetävän metsäperävaunun sähköohjatulla nosturilla niin vaikka toki raktorissa yksittäiset palikat on vaan murto osan hinnaltaan niin osia on kuitenkin vähintään saman verran kun perus ajokoneessa. Raktoriyhdistelmän ovh on kuitenkin jossain 150 tonnin alvittomassa hinnassa kaikkine peruutuskameroineen ja ajouraopastimineen sekä ketjuineen ja ajokone menee varmaan pitkälti yli 300000. Toki komponenttien laatu maksaa mutta käytännössä laadukas osa ei saisi maksaa paljoa enempää koska työtä ei sen valmistukseen ole juurikaan enempää. Paljon vaan myydään laatua mielikuvilla eikä perustuen todellisiin kuluihin.
Sä se jaksat vääntää joka asiasta ;D Tuuppa nyt vaikka ajaan mettään sen versun kanssa alkuus 30 tuhatta tuntia ja jatketaan keskustelua sitten ;)
Mikähän on ajokoneiden valmistusmäärä traktoreihin verrattuna ::)
Niin se on miten asiaa miettii. Jos mietii tota meidänkin versu valtraa etukuormaajalla ja siihen kytkisi vetävän metsäperävaunun sähköohjatulla nosturilla niin vaikka toki raktorissa yksittäiset palikat on vaan murto osan hinnaltaan niin osia on kuitenkin vähintään saman verran kun perus ajokoneessa. Raktoriyhdistelmän ovh on kuitenkin jossain 150 tonnin alvittomassa hinnassa kaikkine peruutuskameroineen ja ajouraopastimineen sekä ketjuineen ja ajokone menee varmaan pitkälti yli 300000. Toki komponenttien laatu maksaa mutta käytännössä laadukas osa ei saisi maksaa paljoa enempää koska työtä ei sen valmistukseen ole juurikaan enempää. Paljon vaan myydään laatua mielikuvilla eikä perustuen todellisiin kuluihin.
Kasoppa vain, täällä on keksitty metsäkone!
Kaverilla oli joskus jesuksen vanha ajokone josta hajosi vaihdelaatikko. Hän sitten sovitti sen koneen peräosan 702:n valmetin perään ja laittoi keulalle nokkapumpun säiliöllä. Ei ehkä paras esimerkki tuollaisesta yhdistelmästä, mutta etenemiskyky oli kuulemma hyvä. Ojien ylityksetkin sujuivat kuulemma enempia hikoilematta. Ja onhan se selvä jos kuormatilan alla on vetävä akseli, niin kuormahan vaan parantaa etenemiskykyä.
Kaverilla oli joskus jesuksen vanha ajokone josta hajosi vaihdelaatikko. Hän sitten sovitti sen koneen peräosan 702:n valmetin perään ja laittoi keulalle nokkapumpun säiliöllä. Ei ehkä paras esimerkki tuollaisesta yhdistelmästä, mutta etenemiskyky oli kuulemma hyvä. Ojien ylityksetkin sujuivat kuulemma enempia hikoilematta. Ja onhan se selvä jos kuormatilan alla on vetävä akseli, niin kuormahan vaan parantaa etenemiskykyä.
En tuota etenemistä epäile yhtään. Mutta olisikohan tuottavampaa ostaa ainoastaan raivaussaha ja jättää muut metsätyöt ammattilaisille ja ihmetellä miten tämä "ammattilaisporukka" voi tehdä niin huonon työn jäljen !. :)
Kaverilla oli joskus jesuksen vanha ajokone josta hajosi vaihdelaatikko. Hän sitten sovitti sen koneen peräosan 702:n valmetin perään ja laittoi keulalle nokkapumpun säiliöllä. Ei ehkä paras esimerkki tuollaisesta yhdistelmästä, mutta etenemiskyky oli kuulemma hyvä. Ojien ylityksetkin sujuivat kuulemma enempia hikoilematta. Ja onhan se selvä jos kuormatilan alla on vetävä akseli, niin kuormahan vaan parantaa etenemiskykyä.
En tuota etenemistä epäile yhtään. Mutta olisikohan tuottavampaa ostaa ainoastaan raivaussaha ja jättää muut metsätyöt ammattilaisille ja ihmetellä miten tämä "ammattilaisporukka" voi tehdä niin huonon työn jäljen !. :)
Kaverilla oli joskus jesuksen vanha ajokone josta hajosi vaihdelaatikko. Hän sitten sovitti sen koneen peräosan 702:n valmetin perään ja laittoi keulalle nokkapumpun säiliöllä. Ei ehkä paras esimerkki tuollaisesta yhdistelmästä, mutta etenemiskyky oli kuulemma hyvä. Ojien ylityksetkin sujuivat kuulemma enempia hikoilematta. Ja onhan se selvä jos kuormatilan alla on vetävä akseli, niin kuormahan vaan parantaa etenemiskykyä.
En tuota etenemistä epäile yhtään. Mutta olisikohan tuottavampaa ostaa ainoastaan raivaussaha ja jättää muut metsätyöt ammattilaisille. :)
Löytyipä kustannustehokas kone hankinta kauppoihin, saa joka lihas liikuntaa varsinkin ratin takana ;D ;D (alkaen tuosta 5 min kohdilta)
https://www.youtube.com/watch?v=6t0JJP-Q5dY
http://www.nettikone.com/palms/840-12-d/1373438
Letkutus kouralle kuin lapsen suunnittelema,mitään suojaa ei altapäin tulevalle risulle ym ei ole,suoja on väärällä puolella. :ohttp://www.nettikone.com/palms/840-12-d/1373438
Tuota kanssa ihmettelin, että pienellä ajolla on ollut ::)
Jatkeen on-off nappi temppuillut uudesta lähtien. Menee takuun piikkiin.