Niin .... Portaaton hmmmm.... On hyvä jos työt sekalaista pyöritysta ja suurin osa kevyitä ns. postilaatikko hommia ja ulosotto töitä..
Samoilla linjoilla Retkun kanssa. Kaipaan kanssa mekaanista laatikkoa jossa ns, loikkari.
Niitä löytyy tällä hetkellä jcb 3230 ja John Deeren direct drive.
Erohan noissa on ett toinen power shift laatikko ja toinen suoravetoinen laatikko.
Mitä tuot DD,tä kokeilin niin toiminta periaatte on just se ett mekaanisenlaatikon tehot ulos kuitenkin paljoa menettämättä myöskään portaattoman laatikon ominaisuuksista.
Itse tykkäsin tuosta DD laatikosta. Omiin hommiin ottasin ennemmin DD,n kuin portaattoman jos JD,n ottasin.. Miten se sitten kestää niin aika näyttää???
Ne DD,n kaksoiskytkimet ovat samoja kuin JD;N keppi malleissa olevat pääkytkimet. Kuin lie ne niissä kestäneet?
Kokeilun aikana 5pv laatikko pelasi moitteetta. Alussa vähän oli villin varsan oireita, mutta parani muutaman ajo lenkin jälkeen, Liekkö sitten softa ns, opiskelevaa mallia. Alueen vaihtoa raskaassa ajossa kantsii miettiä josko sen tekee manuaalisesti jo pikkasen aikaisemmin kuin autoasetuksella tulis tapahtumaan, muuten miehekkäitä ääniä tiedossa auto asetuksella. Vaihto mitä noita ns. ps laatikoita kurmuuttanu mäki vedoissa niin DD,n laatikko pärjäs hyvin alueen vaihdossa raskaassa ylämäki vedossa moneen muuhun malliin verrattuna.
Vetotehossa portaattomaan on eroa kuin yöllä ja päivällä DD,n eduksi. Moottorin ominaisuuksista tykkäsin kanssa. Mielestäni JD,llä on nyt hyvä mallisto kasassa mekaanisen ja portaattoman suhteen.
Jos sitten traktorilla haluaa raskasta siirtoa ajoa touhuta niin fentin laatikko on ehkä siihen paras tai joku suoravetolaatikko. Mut miksi tehä traktorilla, kun siihen on parempiakin laitteita keksitty. Tässä olen samoilla samoilla linjoilla kuin esim Mattilan koneasema.
Massat on isoja joita liikutellaan niin mehu vetoinen sotkee öljyjä ei sen kummempaa jos lauhdutus on kunnossa no problem. Pakkavetoisissa tietyt pakat kuluu silmissä kun isoja massoja vedossa ja vaihdot tulee rajuiksi. Pakka ei kulu silloin kun se on kiinni, vaan vaihdon aikana. Jokainen voi funtsia jos ylämäessä on 30T kuorma tai tyhjä traktori mikä vaikutus sillä on kun pakka kytkeytyy kiinni.
https://www.youtube.com/watch?v=24V9J1PR3ck
Tuossa hyvin esitetty vaihteiston toiminta. Hammas kosketus on aina päällä. Synkronrenkaat ja nuo kytkimet voi olla se murheen kryyni jos softa ei ihan pelaakkaan oikein..
eaton fuller laatikko.
https://www.youtube.com/watch?v=FJ_U7nc9i5M
§
***tuo jd 6210 dd ei meidän testiporukassa mieltä lämmittäny. ei tuntunu olevan mikään paremmin vrt portaaton. fendtti oli mieluisampi.
sä vertaat viissiin nyykkäriä ja jontikkaa? nyykkärin portaaton on tiellä laiska, niin kuin edellä kirjoitinkin.
------------------
mun mielestä jcb ja jd dd on kaukana siitä "mekaanisesta" laatikosta jota tarkoitin. jd:ssä pyötii pakkaa ja planeettaa ihan niin kuin jossain valtra versussa tai mf dynä6. onko jcb laatikko powersift??
zf 7300 pikkusen kehiteltynä olis hyvä lähtökohta. tai vaikka valtra hitec tupla järeydellä. tai volvo i-sift. kaksoiskytkimet + synkronoimaton vaihteisto
http://www.youtube.com/watch?v=uGDy4l-bEgk
http://www.youtube.com/watch?v=N8yWvja6mZs
Toi 7r ja 8r saatavilla oleva e23 vaihteisto oli aika jees mitä muutaman päivän koeajossa oli. Se on siis automatisoitu täys powershifti. Sellasen tilaat retku koeajoon, niin alkaa mielitehdä jo keltavanteista.
8*10-sarjasta lähtien on (täyspowershift)vaihteet kelattu ylös- ja alaspäin automaattisesti käyttäjän toivomalla tavalla. Eikös tuo e23 näytä "tavalliselta" keppilootalta, jossa vaihtamisen hoitaa hydekytkimet, peräkkäiset planeetta-aurinkopyörä-hässäkät loistavat poissaolollaan?
Onhan powershifteja jo pitkään ollut sekä planeetta-tyyppisiä että pää-sivuakseli -rakenteella toteutettuja. Magnum varmaan ensimmäisiä hyviä esimerkkejä tästä ja ko. laatikko pohjaa aikaisempiin IH:n synkrolaatikoihin kuitenkin niin, että synkrot ja sakarakytkimet on korvattu pakoilla. Nykyään maataloustraktoreissa ei enää planeetta-tyyppisiä täys-powershiftejä olekaan, viimeinen taisi olla JD 55-sarjassa, tai sitten 7010:n 19+7? Maanrakennuspuolella varmaan, mutta niissä vaihdemäärät paljon pienempiä. 8000-sarjan laatikko on aina ollut pää-sivuakseli -tyyppinen ja kaiketi ainakin vaikutteita saanut Funkista. Siinä mielessä tuo e23 on toimintaperiaatteeltaan samanlainen, mutta pointtina kaiketi onkin täys-powershiftiksi ennenkuulumattoman suuri vaihdemäärä ja täysin tasainen porrastus, jota ei kyllä kaikista powershifteistä voi sanoa.
En nyt tuota tupladeetä kyllä oikein osaa muuna kuin osapowershiftinä pitää... Mitä väliä sillä on, onko ne pikavaihdepykälät toteutettu kahdella vai useammalla kytkinpakalla, kun tuloksena kuitenkin on tietty (rajallinen) vaihdemäärä? Sinänsä ihan hienoa, että perinteistä mekaanista voimansiirtoa edelleen kehitetään.