Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Fendt Varion laatikko  (Luettu 47797 kertaa)

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Fendt Varion laatikko
niin no en tiedä paremmasta, kun en oo ajanut koskaan noilla fendeillä, mutta JD Autopower, aijaijai on sillä lysti ajaa, se on ihmiselle tehty, näin entistä koulukaveria lainaillen!
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2535
  • Etelä-Karjala
Vs: Fendt Varion laatikko


plussana tuossa fendtin systeemissä kai edullisuus joka tule siitä kun erilista suunnanvaihtajan pakkaa ei ole.

Mitä tämä vaikuttaa lopputuotteen (=koko rattori) hintaan??? ;D
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Fendt Varion laatikko
toisaalta kulkeehan ne mettäköneetkin pelkällä hydrauliikalla...

Mettäkoneessa ei ajomoottorin tarvii vääntää väkisin mekaanista voimansiirtoa vastaan eikä ajopumppua pyöritetä moninkertaisella moottorin nopeudella. Variolaatikon peruutus sopii vain tilapäiseen käyttöön.

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Fendt Varion laatikko
 Sanoiko joku ettei portaattomalla Fentillä, saa täysiä tehoja pyörille peruutettaessa esimerkiksi kärryn kanssa johkin kuivurin ylämäkeen tai vastaavaan. Jos näin on niin rahat on menny hukkaan?

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Fendt Varion laatikko
  Portaattomassa mehupuoli ei "työskentele" mekaanista puolta vastaan , vaan samaan suuntaan ja muuntaa nopeuksia, muuttamalla pleneetta tyypisen komponentin eri osien nopeuksi keskenään ja samalla traktorin ajonopeutta.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Fendt Varion laatikko
toisaalta kulkeehan ne mettäköneetkin pelkällä hydrauliikalla...

Mettäkoneessa ei ajomoottorin tarvii vääntää väkisin mekaanista voimansiirtoa vastaan eikä ajopumppua pyöritetä moninkertaisella moottorin nopeudella. Variolaatikon peruutus sopii vain tilapäiseen käyttöön.
Miksi niihin sitten saa taakseajolaitteet?

Eikö niillä oikeasti kestä puskea taakseajettavaa niittomurskainta?

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: Fendt Varion laatikko
Keskustelu vaikuttaa samanlaiselta kuten aikoinaan takaveto vastaan neliveto ;D
Eikös jollain videon pätkälläkin pullisteltu voimilla hinaamalla pakilla rekkaa?
pessimisti ei pety!

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Fendt Varion laatikko
Keskustelu vaikuttaa samanlaiselta kuten aikoinaan takaveto vastaan neliveto ;D
Eikös jollain videon pätkälläkin pullisteltu voimilla hinaamalla pakilla rekkaa?

***voimaa on kyllä pakilla niin paljo ett äpito loppuu ensin.

viimevuonna fendt 724 jäi maantiellä mäkeen lietekärryn kanssa. ensin loppu  voima,sitte vauhti ja suti lopulta paikoilleen. 939 fendtillä se vedettiin pois ja 939 veti pakilla  :)

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Fendt Varion laatikko


plussana tuossa fendtin systeemissä kai edullisuus joka tule siitä kun erilista suunnanvaihtajan pakkaa ei ole.

Mitä tämä vaikuttaa lopputuotteen (=koko rattori) hintaan??? ;D

***mä oon ainakin saanu nuo edullisesti. muiden kaupoista en tiedä.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Fendt Varion laatikko
  Portaattomassa mehupuoli ei "työskentele" mekaanista puolta vastaan , vaan samaan suuntaan ja muuntaa nopeuksia, muuttamalla pleneetta tyypisen komponentin eri osien nopeuksi keskenään ja samalla traktorin ajonopeutta.

Näin yleensä, mutta Vario-laatikossa peruutuksella mekaaninen vääntää menosuuntaan ja ajomoottorit taaksepäin. Paikallaan ollessa kehäpyörän nopeus on ehkä 1,3-1,5 kertainen planeettakannattimeen nähden. Kun peruutuksessa aurinkopyörä kiertää mekaanisen voimansiirron mukana taaksepäin, kehäpyörän ja sen mukana ajopumpun kierrosnopeus kasvaa huomattavan korkeaksi.

Miksi niihin sitten saa taakseajolaitteet?

Hyvä kysymys ja vielä parempi kysymys on, miksei Vario-laatikossa ole mekaanista peruutusaluetta, onhan siellä kaksi mekaanista nopeusaluettakin, vaihto sakarakytkimellä?

Eikö niillä oikeasti kestä puskea taakseajettavaa niittomurskainta?

Tiedä häntä, mutta epäilisin öljyjen kuumenemista ja hyvää löpön menekkiä, jos tuntitolkulla peruutetaan 20 km/h.

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Fendt Varion laatikko
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Fendt Varion laatikko
 Taitaa olla väärä käsitys että pakki ois portattomissa teknisesti erityisen   haastava ? Yksi syy miksei siinä ole mekanista pakkia, on suunanvaihdossa menetetäs, joustava "pehmeä" suunanvaihto. Mehupuoli melkoisen kovilla joka suuntaan ajettaessa, öljyn paine järjestelmässä huippu 400-500 k. varustettuna ylipaineventtiilillä

jankhajoonas

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20
Vs: Fendt Varion laatikko
  Portaattomassa mehupuoli ei "työskentele" mekaanista puolta vastaan , vaan samaan suuntaan ja muuntaa nopeuksia, muuttamalla pleneetta tyypisen komponentin eri osien nopeuksi keskenään ja samalla traktorin ajonopeutta.

Näin yleensä, mutta Vario-laatikossa peruutuksella mekaaninen vääntää menosuuntaan ja ajomoottorit taaksepäin. Paikallaan ollessa kehäpyörän nopeus on ehkä 1,3-1,5 kertainen planeettakannattimeen nähden. Kun peruutuksessa aurinkopyörä kiertää mekaanisen voimansiirron mukana taaksepäin, kehäpyörän ja sen mukana ajopumpun kierrosnopeus kasvaa huomattavan korkeaksi.

Miksi niihin sitten saa taakseajolaitteet?

Hyvä kysymys ja vielä parempi kysymys on, miksei Vario-laatikossa ole mekaanista peruutusaluetta, onhan siellä kaksi mekaanista nopeusaluettakin, vaihto sakarakytkimellä?

Eikö niillä oikeasti kestä puskea taakseajettavaa niittomurskainta?

Tiedä häntä, mutta epäilisin öljyjen kuumenemista ja hyvää löpön menekkiä, jos tuntitolkulla peruutetaan 20 km/h.

Nyt on vähän puurot ja vellit sekaisin tässä keskustelussa... Kehäpyörän ja planeetankannattimen suunnan muutosta ja sen pyörityksen muunnosta käytetään oikeastaan kaikissa portaattomissa eri asioiden saavuttamiseen, esim. Valtralla tuota kehäpyörän pyöritystä väärään suuntaan käytetään käsittääkseni myös eteen ajettaessa. "Voiman" välittäminen koostuu kahdesta asiasta, planeetan läpi välitetään momenttia jollakin teholla, ja kysymys on siitä, paljonko tämän momentin välittämisessä on tehohävikkiä. Sinänsä tuo planeetan ja sen kannattimen pyörimissuunta ja sen muutos on lähes merkityksetön tehohävikin kannalta, jos vaan laakeroinnin voitelu on kohdallaan. Planeettapyörästö on hyötysuhteeltaan kuitenkin erittäin hyvä muutettaessa jonkin akselin nopeutta. Todellinen tehohäviö tuossa Fendtin laatikossa tulee peruutettaessa siitä, että käytännössä hydrostaatti välittää peruutettaessa tuon tehon kokonaisuudessaan vaihtaessaan planeetan pyörimissuunnan, ja hydrostaatin hyötysuhde on huonompi, kuin mekaanisen voimansiirron.

Itsekin olen kyllä miettinyt, miksei laatikkoon ole tehty suunnanvaihdinta (vrt. valtran suunnanvaihdin), joka olisi lopulta melko yksinkertainen toteuttaa ja sillä päästäisiin eroon tuosta hyötysuhdeongelmasta. Ongelma ei toisaalta ole kovinkaan suuri, koska Fendtin tuntien sille olisi siinä tapauksessa tehty jotakin.

Hukkuva tehohan siirtyy kokonaisuudessaan lämmöksi, mutta en kyllä ole kuullut lämpöongelmista vaikka tiedän useammankin koneen joilla työnnetään taakseajolaitteella juuri niittomurskainta ja ajetaan periaatteessa koko ajan lähes niin kovaa kun hitaammalla alueella pääsee.

Metsäkoneeseen on melko turha traktoria verrata, metsäkoneella ajetaan maastossa 2-3 km/h kuorman kanssa ja tietynlainen mutta ei liiallinen pehmeys vedossa on jopa tavoiteltavaa. Traktorilla taas pitää ajaa normaalisti peltotyössä 5-25 km/h ja ajetaan maantiellä 40-60 km/h, ja tällöin hyötysuhdekysymyskin on huomattavasti suurempi kuin pienillä nopeuksilla. Tarvittava teho ajossahan kasvaa nopeuden toisessa potenssissa, eli nopeuden kaksinkertaistaminen nelinkertaistaa tarvittavan tehon, toki maastolla on myös suuri merkitys asiaan kitkan ja painuman ansiosta, mutta nopeuden vaikutus pysyy silti samana.

Viimeksi muokattu: 16.08.14 - klo:18:49 kirjoittanut jankhajoonas

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Fendt Varion laatikko
Todellinen tehohäviö tuossa Fendtin laatikossa tulee peruutettaessa siitä, että käytännössä hydrostaatti välittää peruutettaessa tuon tehon kokonaisuudessaan vaihtaessaan planeetan pyörimissuunnan, ja hydrostaatin hyötysuhde on huonompi, kuin mekaanisen voimansiirron.

Planeetan pyörimissuunta ei muutu, planeettakannatin pyörii moottorin mukana ja nopeudella, aurinkopyörän suunta muuttuu. Taaksepäin kuljettava voima tulee kokonaan hydrostaattisista ajomoottoreista, lisäksi osa ajomoottoreiden tuottamasta vääntömomentista menee aurinkopyörän kautta ajopumpun pyörittämiseen.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3154