Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe koneiden säilytys ja huolto  (Luettu 9416 kertaa)

JarJar

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Vs: koneiden säilytys ja huolto
Traktorit pestään aina kun likasia. Pienetkin huollot mukavempi tehdä puhtaalle koneelle. Kylvökone pestää, rasvataan ja ruostesuojataan aina sesongin jälkeen keväällä ja syksyllä. Äkeet, kultivaattori ja aurat pestään vain syksyllä. Paalauskone puhalletaan päivittäin paineilmalla ja syksyllä ennen talviteloille laittoa puhdistetaan erityisen huolella paineilmalla ja suojaöljytään. Paalauskone pestään päällisin puolin vedellä keväällä ennen sesongin alkua. Niittomurskain pestään vedellä vain ennen talvisäilytystä. Puimuri puhdistetaan sisältä vain paineilmalla ja päällisin puolin pestään. Apulanta viska pestään aina levittelyn jälkeen + suojaöljy. Muuten kalusto pestään tarpeen mukaan tai jos erityisesti likaantuu. Säilytys pääsääntöisesti sisätiloissa. Ennakoivaa huoltoa/remonttia talvisin tarpeen mukaan. Muuten huollot on tavoitteena tehdä edellisen sesongin päätteeksi eikä juuri ennen kun uusi sesonki alkaa.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: koneiden säilytys ja huolto
Kyllähän jokaisella agrolaisella kuuluu olla sellainen lämmin halli mihin se yhdistelmä mahtuu kääntymään ilman peruutteluja, siis silloinkin kun kaikki koneet, lannoitteet ja kaikki muu maahdollinen on siellä sisällä.

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: koneiden säilytys ja huolto
Kyllähän jokaisella agrolaisella kuuluu olla sellainen lämmin halli mihin se yhdistelmä mahtuu kääntymään ilman peruutteluja, siis silloinkin kun kaikki koneet, lannoitteet ja kaikki muu maahdollinen on siellä sisällä.
Ei kai kukaan lannotteita lämpimässä hallissa säilytä?

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: koneiden säilytys ja huolto
Meillä haudataan kaikki työkoneet suohon talveksi. Suossa kaikki säilyy tuhansia vuosia
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: koneiden säilytys ja huolto
Kyllähän jokaisella agrolaisella kuuluu olla sellainen lämmin halli mihin se yhdistelmä mahtuu kääntymään ilman peruutteluja, siis silloinkin kun kaikki koneet, lannoitteet ja kaikki muu maahdollinen on siellä sisällä.
Ei kai kukaan lannotteita lämpimässä hallissa säilytä?
En mä tiedä, mun mielestä on aika pöljää säilyttää lannoitteita katon alla muutenkin vaikka olis kylmä halli ;D

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65793
Vs: koneiden säilytys ja huolto
eihän virmatkaan säilyttele apupaskoja edes ressujen alla talvia!      ite kyllä pidän suojaisassa paikassa lavojen päällä ressun alla.                          koneita nyt sen verta että osa pääsee jopa katon alle mutta jotkin joutuu tintin halliin.

Antidesantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19299
  • Tämän foorumin lukeminen ei tee hyvää älykkyydelle
Vs: koneiden säilytys ja huolto
No minä tässä taannoin perin tuolla periaatteella ylläpidetyn maatalousmuseon: mitään turhia huoltoja ei romuille oltu tehty, koneet vaan ajosta kentälle seisomaan, ja kentältä taas ajoon. Sama turhien korjausten ja huoltojen (sekä investointien ja tuotantopanoksista maksamisen) välttely oli vuosikymmenet kohdistunut myös rakennuksiin ja peltoihin, niin että lopulta aika harva kone sopi enää katon alle - itse asiassa niitä kattoja on vieläkin liian vähän, vaikka tässä jo jonkin aikaa on yritetty sekä koneita että rakennuksia parantaa.

Tällä kokemuksella olen tuon toteamuksen viisaudesta jokseenkin eri mieltä. Ehkä se toimii jonkin aikaa, jos eläkkeelle jäähdyttely päättyy säällisen ajan sisällä ja wanhaisäntä suosiolla siirtyy joko syytinkimökkiin, vanhainkotiin tai kirkkomaalle, mutta pidemmän päälle tuo on tuhon resepti. Nyt on täällä ollut linjana, että ennen mitään työmaata mietitään, miten isäukko olisi sen tehnyt - ja tehdään sitten jollakin kokonaan toisella tavalla.

Niinpä itse olen yrittänyt hankkia kaikkien koneiden ohjekirjat, avata ne "huolto ja ylläpito" -kohdasta ja noudattaa ohjeita. Likaa ja rapaa ei kannata jättää koneiden pintaan, vaikka mitään laakeroitua tai sellaista johon menee sähköjohto ei tee mieli vesipestä - mutta jos johonkin on tarkoitus käsineen ja työkaluilla kajota, on minusta ollut mukavampi vaikka liuotinpesulla ottaa työkohteesta saven, öljyn ja rasvan seos vähän vähemmälle ennen toimeen tarttumista.

Kaikki mikä on suorastaan hajalla, tai edes vähän epäilyttää että onkohan siihen tulossa jotakin vikaa, on nyt ollut tapana purkaa, katsoa ja korjata heti, ei vasta sitten kun on taas kiire. Korjaamisen jälkeen sitten käytetään rasvaa, öljyä, konesuojaa, paikkamaalia ja mitä nyt tarvitaan koneen säänkeston parantamiseksi. Kaikkea pyörivää yritän rasvauksen jälkeen pyörittää, ja kaikkia sähköjä olen yrittänyt erityisesti varjella.

Säilytys tapahtuu vieläkin liian monen koneen osalta suuressa yhteisessä konehallissa, mutta vähitellen sekin asia saadaan paranemaan.

+
"Lähes kaikki Kuntaliiton vuonna 2007 toteuttamaan kyselytutkimukseen osallistuvat kunnat olivat tukeneet jollain tavalla vesiosuuskuntien toimintaa."

JarJar

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Vs: koneiden säilytys ja huolto
En mä tiedä, mun mielestä on aika pöljää säilyttää lannoitteita katon alla muutenkin vaikka olis kylmä halli ;D
Hep! Täällä ilmottautuu yks pöljä. On se vaan niin mukava käyttää priima kuntoisia lannotteita katon alta ottaen. Eikä tarvitse huolehtia myrskyillä karkaavista pressuista. Ja monella taitaa olla katon alla paljon halvempaa "roinaa" kun lannoitteet.

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: koneiden säilytys ja huolto
Kyllähän jokaisella agrolaisella kuuluu olla sellainen lämmin halli mihin se yhdistelmä mahtuu kääntymään ilman peruutteluja, siis silloinkin kun kaikki koneet, lannoitteet ja kaikki muu maahdollinen on siellä sisällä.
Juu juu mullakin on semmonen. Kesällä yhtälämmin kun ulkonakin ja talvella kylmä ;D Siis se on se pohjolan halli.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7105
Vs: koneiden säilytys ja huolto
En mä tiedä, mun mielestä on aika pöljää säilyttää lannoitteita katon alla muutenkin vaikka olis kylmä halli ;D
Hep! Täällä ilmottautuu yks pöljä. On se vaan niin mukava käyttää priima kuntoisia lannotteita katon alta ottaen. Eikä tarvitse huolehtia myrskyillä karkaavista pressuista. Ja monella taitaa olla katon alla paljon halvempaa "roinaa" kun lannoitteet.

Ei tulis mieleenkään säilyttää apulantoja pihalla, yllä ne syyt. Kun tuulinen aukea, pressujen kanssa taistelu sama kuin tuulimyllyjä vastaan taistelisi.

Vidutuksen määrää kun jostakin syystä, jossakin, vettä apulantasäkissä ja sen humauttaa kylvökoneeseen apulantojen päälle. Ai että kivaa, kun tietää että ryytää syöttölaitteisiin ja ehkä putkiinkin, mieltä ylentävää värkätä pellolla konetta putsaillen. Mieluummin käyttää ko. ajan vaikka keskittyen itse kylvötyöhön, kaikki ylimääräinen härvääminen mikä johtuu turhasta pihistelystä tai kiireestä, on niiiin turhaa :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: koneiden säilytys ja huolto
Ei meillä minkään pressujenkaan kanssa puljata apulantasäkkien kanssa.

Ostaa vaan yaran laatulannoitteita huhtikuulle toimitettuna niin ei oo ongelmia 8)
Varmaan se säkki siitä talven taivasallaseisonnasta paranee siellä katoksessa ;D

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: koneiden säilytys ja huolto
Ei kun cemagron niin on vielä laadukkaampia ;D Mulla ei ole tilaa säilöä apulantoja katon alle ja siksi otankin ne keväälle. Pressun vedän päälle ja ei ole ollut ongelmia kivettymien kanssa. Tuuli on kyllä joskus riesana, mutta ei niin pahasti että alkaisin sen vuoksi hallia rakentaa apupaskalle. Vuosikulutus lannotteissa 10 - 14tn.

vatanen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 244
Vs: koneiden säilytys ja huolto
näyttää että kaikki pesee,korjaa ja huoltaa koneet ja säilyttää hallissa,mikä oikeen onkin.mistäs ne rääsätyt ja huonosti pidetyt vaihtokoneet kauppoihin tulee? :)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: koneiden säilytys ja huolto
Kysehän ei ollu missään tapauksessa huollon laimiinlyönnistä vaan nimenomaan että kokemus sanoi että kauden jälkeen ei huvita remppaaminen ja jollain pasulla voi tehdä vaan pahaa. Samoiten talvella tehty remontti on tehotonta k un ei ole tavallaan dedlinea koska systeemit pitää olla kunnossa.

Toi katonalus säilytystilojen rakentelu on menny ihan överiksi. Pääasia olisi että jokaikinen kone mahtuis katon alle että kuivuisivat ja pysyisivät kuivina seuraavaan käyttökauteen. Nykyään vaan on joku tyyli että näiden säilytyshallien pitää olla aivan valtavat ja ovien vähintään 7 metriä leveät ja yhtä korkeat.

Apulannoista sen vertaa että kyllä elämä helpottuu huomattavasti kun nekin saa katon alle. Joko ek:lla tai sitten niin että auto purkaa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: koneiden säilytys ja huolto
näyttää että kaikki pesee,korjaa ja huoltaa koneet ja säilyttää hallissa,mikä oikeen onkin.mistäs ne rääsätyt ja huonosti pidetyt vaihtokoneet kauppoihin tulee? :)

Mun mielestä yllättävän monessa viestissä tulee ilmi että huolletaan ja rasvataan ja sitten viedään kuusen alle odottamaan seuraavaa kautta. Itseäni moinen ärsyttäisi huomattavasti. Nytkin tahtoo ärsyttää k un paja on joskus siinä kunnossa että raktori ei mahdu sisälle. Vapaaehtoisesti en jätä tuota rahareikää pihalle seisoskelemaan vaikka tiedänkin että se seuraavana päivänä lähtee töihin. Työkoneita on mullakin pihalla paljon kun säilytyspaikat on niin haastavissa paikoissa että koneet tulee otettua pihalla irti. Talvea vasten olisi kuitenkin kaikki saatava katon alle.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.