Eräs jo vuosia sitten vanha pappara joka vielläkin elää ja oli nähnyt paljon totesi viisaasti. Eli että kun lopettaa niin kone hallin eteen ja pikainen puhallus että pahimmat möyhyt pois ja sen jälkeen tarpeellinen rasvaus ja katon alle pois. Mitään pesuja ei tehdä eikä suunnitella korjauksia talvikaudelle vaan seuraavan kerran koneeseen kosketaan aikaisintaan kaks viikkoa ennen seuraavaa kautta.
No minä tässä taannoin perin tuolla periaatteella ylläpidetyn maatalousmuseon: mitään turhia huoltoja ei romuille oltu tehty, koneet vaan ajosta kentälle seisomaan, ja kentältä taas ajoon. Sama turhien korjausten ja huoltojen (sekä investointien ja tuotantopanoksista maksamisen) välttely oli vuosikymmenet kohdistunut myös rakennuksiin ja peltoihin, niin että lopulta aika harva kone sopi enää katon alle - itse asiassa niitä kattoja on vieläkin liian vähän, vaikka tässä jo jonkin aikaa on yritetty sekä koneita että rakennuksia parantaa.
Tällä kokemuksella olen tuon toteamuksen viisaudesta jokseenkin eri mieltä. Ehkä se toimii jonkin aikaa, jos eläkkeelle jäähdyttely päättyy säällisen ajan sisällä ja wanhaisäntä suosiolla siirtyy joko syytinkimökkiin, vanhainkotiin tai kirkkomaalle, mutta pidemmän päälle tuo on tuhon resepti. Nyt on täällä ollut linjana, että ennen mitään työmaata mietitään, miten isäukko olisi sen tehnyt - ja tehdään sitten jollakin kokonaan toisella tavalla.
Niinpä itse olen yrittänyt hankkia kaikkien koneiden ohjekirjat, avata ne "huolto ja ylläpito" -kohdasta ja noudattaa ohjeita. Likaa ja rapaa ei kannata jättää koneiden pintaan, vaikka mitään laakeroitua tai sellaista johon menee sähköjohto ei tee mieli vesipestä - mutta jos johonkin on tarkoitus käsineen ja työkaluilla kajota, on minusta ollut mukavampi vaikka liuotinpesulla ottaa työkohteesta saven, öljyn ja rasvan seos vähän vähemmälle ennen toimeen tarttumista.
Kaikki mikä on suorastaan hajalla, tai edes vähän epäilyttää että onkohan siihen tulossa jotakin vikaa, on nyt ollut tapana purkaa, katsoa ja korjata heti, ei vasta sitten kun on taas kiire. Korjaamisen jälkeen sitten käytetään rasvaa, öljyä, konesuojaa, paikkamaalia ja mitä nyt tarvitaan koneen säänkeston parantamiseksi. Kaikkea pyörivää yritän rasvauksen jälkeen pyörittää, ja kaikkia sähköjä olen yrittänyt erityisesti varjella.
Säilytys tapahtuu vieläkin liian monen koneen osalta suuressa yhteisessä konehallissa, mutta vähitellen sekin asia saadaan paranemaan.