Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kuivurin elevaattorin hihnan vaihto  (Luettu 17603 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Lainaus nimimerkki SS:ltä.

Tarvii apua asian tiimoilta...


"Kertokaapas vinkkiä kuppihihnan vaihtoon, poistetaanko vanhat kupit paikallaan, sitten katkaistaan hihna ja liitetään uusi päähän ja vedetään uusi hihna ympäri, liitetään ja kupit paikalleen.

Vai kupit pihalla ja raahataan kuppeineen elevaattorille ?"

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

vatanen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 244
Vs: Kuivurin elevaattorin hihnan vaihto
helpoiten vanhat kupit saa auki,kun pyörittää ne aina elevaattorin yläpään pyörää vasten ja täräyttää pulttikoneella auki,ei pyöri läpi.samoin kiinni uuteen hihnaan.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19965
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kuivurin elevaattorin hihnan vaihto
helpoiten vanhat kupit saa auki,kun pyörittää ne aina elevaattorin yläpään pyörää vasten ja täräyttää pulttikoneella auki,ei pyöri läpi.samoin kiinni uuteen hihnaan.

Arskan ripapyörässä vaikeampaa. Olen irroitellut puristamalla sen lukkokannan piukkaan lukkopihdeillä. Sitten iskevällä akkukoneella auki.

Eli joka kolmas irrotetaan kierroksella, ettei mene epätasapainoon ?

-SS-

meedio

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: Kuivurin elevaattorin hihnan vaihto
Ylhäältä vaan vanha hihna kuppeineen puukolla poikki! Maan vetovoima auttaa saamaan sen alas!  Sitten kun on vanha saatu ulos, on helppo kantaa uusi hihna ylätasanteelle, ja siitä laskea molemmin puolin yläpyörää alas, ja liitos tehdään siellä alapyörän alapuolella! Puoliväliin putkea rälläkällä reikä, ja siitä kaikki kupit kerralla paikalleen, tykillä pultit kiinni niin että naukuu! Kaveri vaan pitelemään kiinni ettei karkaa työmaa, kaverilla ei kannata olla hanskoja, ne menee kuitenkin terävissä uusissa kupeissa rikki!
 

Naturalis

  • Vieras
Vs: Kuivurin elevaattorin hihnan vaihto
Huoltoluukun eteen taso jolla saa ruuvattua uuteen hihnaan kupit kiinni. Vanhahihna poikki, siihen uusi jatkoksi ja vedetään uusi paikoilleen sitä mukaan kun kuppeja saa ruuvattua kiinni...

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Kuivurin elevaattorin hihnan vaihto
Eli joka kolmas irrotetaan kierroksella, ettei mene epätasapainoon ?

Tai vaikka joka neljäs, kunhan pysyy kohtuulliisesti tasapainossa. Minä irroitin kupit hinnan olessa paikallaan pitämällä kannasta lukkopihdeillä kiinni ja sitten vanha hihna yläkautta pois. Uusi hihna yläkautta sisään oikein päin (=ohuempi kumi vahvikekudokseen nähden hihnapöyrään päin), hihnan päät yhteen ja kupit kiinni. Kokoamisohjeita löytyy ainakin Antin sivuilta,

http://www.antti-teollisuus.fi/fi/materiaalipankki/viljankaesittely/agrosec-elevaattorit.html

Jos kiinnittää vanhat kupit takaisin, niin kannattaa etukäteen laskea kuinka monen kupin jälkeen pitää jättää tyhjä paikka tai kuinka monta kuppia hankkii lisää. Reikäjako tuskin on sama, ellei sitä ole hihnaa hankkiessaan varmistanut.

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Kuivurin elevaattorin hihnan vaihto
Mielenkiintoista! Pitäis pystyttää ennen puinteja 15 metrinen uusi Skandia ja sylettää jo valmiiksi. :'(
Oon vaatimaton!

taisker

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1132
Vs: Kuivurin elevaattorin hihnan vaihto
kahteen oon vaihtanu eka vanha poikki ja pois sit uuteen kaikki kupit paikalle naru ylhäältä alas päin siitä vetäsee  ja poks se on paikalla

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Kuivurin elevaattorin hihnan vaihto
Yksinkertainen homma muta vaikeaksi pitää tehdä .  ;D ;D ;D

Selkeät ohjeet on valmistajilla  8)
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kuivurin elevaattorin hihnan vaihto
Yksinkertainen homma muta vaikeaksi pitää tehdä .  ;D ;D ;D

Selkeät ohjeet on valmistajilla  8)

Ota siitä yks uusi aluevaltaus itelles? Yksinkertasen pitäs pärjätä yksinkertasessa hommassa. ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Kuivurin elevaattorin hihnan vaihto
Yksinkertainen homma muta vaikeaksi pitää tehdä .  ;D ;D ;D

Selkeät ohjeet on valmistajilla  8)

Ota siitä yks uusi aluevaltaus itelles? Yksinkertasen pitäs pärjätä yksinkertasessa hommassa. ;D
ja pöh .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 534
Vs: Kuivurin elevaattorin hihnan vaihto
Milloin elevaattorihihna on sopivan kireällä?

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19965
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Kuivurin elevaattorin hihnan vaihto
Milloin elevaattorihihna on sopivan kireällä?

Kaksi ohjetta olen nähnyt: 1) Silloin kun kuppeja ei vielä ole, niin kun reiät alkavat mennä soikeiksi, niin on sopiva.
2) Jos kupit on paikallansa, niin kuppia ei voi paljon nostaa, eli ei muljahda helposti irti hihnan pinnasta.

Voi olla joku muukin ohje. Itse laitoin Arskan ripapyörälle ehkä vähän löysemmälle, ja kokeilemaan luukku auki toppariin asti, jos vehnä menee ylös, niin minulle riittää.

-SS-

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Kuivurin elevaattorin hihnan vaihto
Milloin elevaattorihihna on sopivan kireällä?

Kaksi ohjetta olen nähnyt: 1) Silloin kun kuppeja ei vielä ole, niin kun reiät alkavat mennä soikeiksi, niin on sopiva.
2) Jos kupit on paikallansa, niin kuppia ei voi paljon nostaa, eli ei muljahda helposti irti hihnan pinnasta.

Voi olla joku muukin ohje. Itse laitoin Arskan ripapyörälle ehkä vähän löysemmälle, ja kokeilemaan luukku auki toppariin asti, jos vehnä menee ylös, niin minulle riittää.

-SS-

Kuulostaa noilla ohjeilla kireältä säädöltä? Riippuu toki elevaattorin pituudestakin, pitkässä elevaattorissa remmi joustaa, ja kupit "löysemmässä".

Muitakin kireys ohjeita otetaan vastaan, mulla ollut säätönä ettei kolahtele kuin hyvin satunnaisesti jos silloinkaan, kuitenkin niin että tukoksen sattuessa rele laukeaa ennenkuin hihnapyörä hurttaa. Kolina on melkoinene ennenkuin veto loppuu... Näin suoravetoisessa 100 tonnin mepussa ts. Skandiassa.

Vanha Jaakon 20 tonnin elevaattoi käy tuohon verrattuna kuiskaten, ja menee tukkoonkin kuiskaten :-X
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kuivurin elevaattorin hihnan vaihto
Meillä taitaa olla 17 metriä elevaattorin korkeus ja kolinattomaksi tuota ei oikein saa. Kolinan määrän kasvaessa kiristetään hihnaa yhden välin verran ja äänet vähenee. Tänä syksynä tehtiin kesken puintien. Oliskohan tämä neljäs kerta 12 vuoden aikana. Ei olla edes yritetty vetää äärimmilleen kireälle, kun ollaan pelätty laakerien kestoa. Vaikea sanoa ollaanko oikeassa, täytyisi pyytää joku asiantuntija paikalle...