Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Liikenneluvat muuttuu  (Luettu 36146 kertaa)

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8363
Vs: Liikenneluvat muuttuu
Valitettavasti nämä harrastemaisesti ajelevat isännät ovat edesauttaneet monen mökinmummon mökissä pysymistä...  Mistä mökinmummo nyt saa polttopuunsa tai muut tarpeet kun pienen kylän traktoriyrittäjiltä ajetaan hommasta pohja pois? Ei näillä seuduin tuollaisilla kustannuksilla mitä tuokin maksaa, saa omiaan ko. kustannuksia pois...

Eriasia siellä missä kilpailu vääristyy toukojäärien urakoidessa skallinmiesten töitä, mutta eipähän ne skallin kyrvät tule tänne yhtä polttopuukuormaa perämettästä mökinmummon pihaan koluamaan  >:(

Eiköhän mökin mummon puut saa vietyä pimeenä, niinkuin ennen. Ja eihän se kenellekään kuulu, missä sinä puita säilytät. Sattuvat nyt olemaan mökin mummon mökin liiterissä. Pois lähtiessä huomaat rahatukon hytissä. Mistäköhän siihen on joutunut? No, oli mistä oli, mutta ei se minnuu häiritte. ;D
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: Liikenneluvat muuttuu
Mökinmummon pitäis muuttaa Mannerheimintielle.
Mystinen kesälaatumies

Jätkä

  • Vieras
Vs: Liikenneluvat muuttuu
Valitettavasti nämä harrastemaisesti ajelevat isännät ovat edesauttaneet monen mökinmummon mökissä pysymistä...  Mistä mökinmummo nyt saa polttopuunsa tai muut tarpeet kun pienen kylän traktoriyrittäjiltä ajetaan hommasta pohja pois? Ei näillä seuduin tuollaisilla kustannuksilla mitä tuokin maksaa, saa omiaan ko. kustannuksia pois...

Eriasia siellä missä kilpailu vääristyy toukojäärien urakoidessa skallinmiesten töitä, mutta eipähän ne skallin kyrvät tule tänne yhtä polttopuukuormaa perämettästä mökinmummon pihaan koluamaan  >:(

Eiköhän mökin mummon puut saa vietyä pimeenä, niinkuin ennen. Ja eihän se kenellekään kuulu, missä sinä puita säilytät. Sattuvat nyt olemaan mökin mummon mökin liiterissä. Pois lähtiessä huomaat rahatukon hytissä. Mistäköhän siihen on joutunut? No, oli mistä oli, mutta ei se minnuu häiritte. ;D

 Se on tainnut näiltä päättäjiltä jäänyt huomaamatta, kun näitä uusia lakipykäliä tehdään, mikä estää rehellisen yrittämisen. Niin niitä aletaan kiertämään. Ja laittomasta yrittämisestä ei voi maksaa verojakaan, kun silloin paljastaisi laittoman yrittämisen. Seuraavaksi yrittäjä huomaa, ettei jää kiini  pimeästä työstä, niin miksi pitäisi maksaa veroja ja muita maksuja niistä rehellisistä urakoista?

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Liikenneluvat muuttuu
"Lueppa trafin sivuilta milloin tarvitsee maksaa polttoaineen päivämaksu, jos tankissa on hiukkaakaan löpöä. Jos tarvitsee maksaa, pitää olla myös liikennelupa."

http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/polttoainemaksu/polttoaineen_kaytto_traktoreissa#anch2

Piti oikein kopsata tämä Sepen näppärä tiivistys tilanteesta.
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=55296.0

Jos maksat päivämaksun, teet liikenneluvallista kuljetusta.

Jos narahdat liikenneluvalliseksi tulkittavasta kuljetuksesta, narahdat myös verottomalla polttoaineella ajosta..

..Riskit rupevat pikkasen kumuloitumaan, kun näitä kahta asiaa ryhdytään rinnan tulkitsemaan...



Slippin 'n sliding

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Liikenneluvat muuttuu
Kuorma-autoilijoitten kateus traktorilla ajavia kohtaan näkyy tän uuden lain takana, ovat painostaneet virkamiehiä. Senverran oon jutellu muutaman kanssa, että hiilenä jotku on, kun joutuvat traktorin perässä hidastelemaan liikenteen ollessa vilkasta. Kuorma-autoilijat keskenäänkin melko kateellisia, ainakin eräs heistä sanoi niin.

sorjone

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1437
  • Karjala takaisin.
Vs: Liikenneluvat muuttuu
  Kateus se jyllää maajusseillakin. Saa nyt nähdä miten alkaa liikenneluvalliset jussit polttaa luvattomia.  Ainakin naapurin luvallinen jussi sanoi polttavansa kaikki luvattomat.  On tää perkele maa, ja juutalainen polttaa kaikki rahat kuitenkin.   8)
FIXIT

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Liikenneluvat muuttuu
Näin on

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: Liikenneluvat muuttuu
Mikäs tässä nyt niin mättää, samoissa hommissa samoilla säännöillä. :o

Maanrakennus yms. kohteissa tämän toki ymmärtää.
Sen sijaan satunnaisissa pienemmän kaluston hommissa menee kovasti vaikeaksi. Liikennelupa sinänsä on kertainvestointi. Sen sijaan tämä jatkuvan "kouluttautumisen" rahastusmaatti edellyttäisi todella aktiivista urakointia.

Samanlainen ongelma tulee piirturin kanssa: yhteen koneeseen piirturin vielä laittaisi. Mutta kun pihassa on sesonkiluontoisen tuotantosuunnan vuoksi kolme konetta, joista kukin on parhaimmillaan omanlaisessaan hommassa, niin menee mahdottomaksi. Esim. Apuvalmetin reilun 10 vuotuisen mökkiläisranganajon vuoksi ei piirturia kannata laittaa mitenkään. Kuitenkin tuo työllistäisi hiljaisena aikana noin viikoksi. Vastaavasti jonkin veneen siirto tms. ovat pikku juttuina 0-bisneksiä erikoistua, mutta täytehommina ihan palkitsevia.

Mutta Suomessahan byrokratia ja sääntely ovat kaiken toiminnan elinehto..

..vai olisko sittenkin surma...


JK.

Yksi pakollisen kouluttautumisen vielä täyttämätön paikka kuitenkin olisi::

 Konetyöliiketoiminta: kustannuslaskenta ja kannattavuus

Kuitenkin käsittääkseni tämän säädöksen tarkoitus on (ainakin osittain) ajaa urakointia ammattimaisempaan suuntaan, pois "harrasteurakoinnista". Ei oikein käy järkeen että toiset saisi tehdä samoja töitä paljon helpommilla säännöillä, ei tarvitse olla SKAL-aktiivi että tämän ymmärtää.

Tosiaan, miksi traktoriyrittäjän pitäisi saada kilpailuetua kuorma-autoyrittäjää vastaan?

Siksi että joissakin tapauksissa tietyissä olosuhteissa se ansaitsee sen. Maaseudun/taajamien pikkuhommat soveltuvat erinomaisesti maatalouskaluston käytön tehostamiseen. Sen sijaan kuorma-autot saavat varmasti aivan rauhassa ajaa selkeämpiä ajoja pitemmillä matkoilla paremmilla teillä. Tätä linjaahan toiminta on suurin piirtein noudattanut ennen säänelyn kovenemista, ja varmasti noudattaisi totaalivapaudessakin.

Kun jokin tominta on tuettua suoraan lailla tai lupavaatimusten avulla monopolisoitua niille joilla on aikaa ja varaa luvat hankkia, alkaa hyötysuhde laskea. Hommia ei enää ohjaudu orgaanisesti niille jotka ne tehokkaimmin hoitaisivat. Kuten kuuluu.

Tekosyyt näidenkin sääntöjen taustalla ovat naurettavia. Ne muistuttavat kommunismin ja vastaavien sääntelyideologioiden kuolemantoreita, jossa vaiheessa sekä sääntelijät itse että kansa ymmärtävät siltä istumalta sääntöjen perusteet joko höpönlöpöksi ta suoranaisesti korruptioksi, mutta kaikki jatkavat leikkiä silti. Ei maakuormien tai tavaroiden ajoon trakorilla max 50kmh tarvita 140 tunnin ammattipätevyyttä tai rekkakorttia. Varsinkaan kun yhtä vaativaan tai jopa vaativampaan työhön vaikka säilörehua rahdatessa ei tarvita samaisia lupia, PUHUMATTAKAAN, helesvettiläinen vie siitä, että siihen maa-aineen ja tavaroiden ajoonkin pitää lupa olla vain maantiellä ajaessa, ja vieraan kamaa ajaessa, ei sivuteilla tai omaa kamaa ajaessa ollenkaan.

Sääntelyn perusteet ovat täysin seulat ja kaikki tietävät todellisten perusteiden olevan jotain aivan muuta kuin mitä sanotaan, eikä säännöillä ole toivoakaan saavuttaa kuviteltuja tavoitteita, hyvä jos niitä edes on määritetty. Sekä kuoleva että ympärillä olevat on tajunneet tilanteen, silti kaikki jatkaa teeskentelyä, eikä salli satunnaisten yksilöiden lopettaa teeskentelyä. Kaikki terminaalivaiheen tunnusmerkit täytetty jo aikaa sitten.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Liikenneluvat muuttuu
"Lueppa trafin sivuilta milloin tarvitsee maksaa polttoaineen päivämaksu, jos tankissa on hiukkaakaan löpöä. Jos tarvitsee maksaa, pitää olla myös liikennelupa."

http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/polttoainemaksu/polttoaineen_kaytto_traktoreissa#anch2

Piti oikein kopsata tämä Sepen näppärä tiivistys tilanteesta.
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=55296.0

Jos maksat päivämaksun, teet liikenneluvallista kuljetusta.

Ei se aivan noin yksinkertaista ole. Jos lainaat naapurista traktorin ja kuljetat  sillä vaikkapa huvivenettäsi, päivämaksu on maksettava, mutta liikennelupaa ei tarvita.

sorjone

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1437
  • Karjala takaisin.
Vs: Liikenneluvat muuttuu
"Lueppa trafin sivuilta milloin tarvitsee maksaa polttoaineen päivämaksu, jos tankissa on hiukkaakaan löpöä. Jos tarvitsee maksaa, pitää olla myös liikennelupa."

http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/polttoainemaksu/polttoaineen_kaytto_traktoreissa#anch2

Piti oikein kopsata tämä Sepen näppärä tiivistys tilanteesta.
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=55296.0

Jos maksat päivämaksun, teet liikenneluvallista kuljetusta.

Ei se aivan noin yksinkertaista ole. Jos lainaat naapurista traktorin ja kuljetat  sillä vaikkapa huvivenettäsi, päivämaksu on maksettava, mutta liikennelupaa ei tarvita.
  Minun käsityksen mukaan maaton tarvitsee aina dieselin tankkiin traktorilla liikuttaessa, polttoaineen päivämaksu on luotu vain maa- ja metsätalouden harjoittajille.  Nyt vaan kaikki kertomaan kokkaremökkiläisille että tilaavat vaan kuorma-auton hakeen sen pilkekuorman tilalta, se maksaa joka palvelua tarttee.  Muistakaa, raaka peli.  :)
FIXIT

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Liikenneluvat muuttuu
"Lueppa trafin sivuilta milloin tarvitsee maksaa polttoaineen päivämaksu, jos tankissa on hiukkaakaan löpöä. Jos tarvitsee maksaa, pitää olla myös liikennelupa."

http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/polttoainemaksu/polttoaineen_kaytto_traktoreissa#anch2

Piti oikein kopsata tämä Sepen näppärä tiivistys tilanteesta.
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=55296.0

Jos maksat päivämaksun, teet liikenneluvallista kuljetusta.

Ei se aivan noin yksinkertaista ole. Jos lainaat naapurista traktorin ja kuljetat  sillä vaikkapa huvivenettäsi, päivämaksu on maksettava, mutta liikennelupaa ei tarvita.
Toki näin, ja sama pätenee maamiesseuran talkoisiin, mutta harrastukset ovatkin jo toinen juttu...
Slippin 'n sliding

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Liikenneluvat muuttuu
Minun käsityksen mukaan maaton tarvitsee aina dieselin tankkiin traktorilla liikuttaessa, polttoaineen päivämaksu on luotu vain maa- ja metsätalouden harjoittajille.  Nyt vaan kaikki kertomaan kokkaremökkiläisille että tilaavat vaan kuorma-auton hakeen sen pilkekuorman tilalta, se maksaa joka palvelua tarttee.  Muistakaa, raaka peli.  :)

Käsityksesi on väärä.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Liikenneluvat muuttuu
Tähän asti on uutisoitu vasta lähinnä traktorikuljetuksista ja jostain naurettavista yksityiskohdista.

Jossain vaiheessa erinäköisest pikkuyrittäjät tulevat vielä heräämään ja ihmettelemään että "mitä *****a".

Tuttavani perusti vuosi tai pari takaperin pienen puutarhafirman. Tekevät (kaupungissa) puutarhasuunnitelman, raivaavat vanhat puskat pois ja vievät jäteasemalle, hakevat uudet taimet taimitarhalta, mahdollisesti siirtonurmikkoa jostain ja istuttavat paikalleen.

Puskien osalta tavaraliikennelain 7 pykälän 3-kohdan a) mukaisesti kuljetuksen suorittaja on toki  korjannut (kai tässä tarkoitetaan korjuuta eikä korjaamista) puskat, mutta b) että niitä kuskattaisiin yritykseen tai yrityksestä ei täyty eli tarvitaan liikennelupa. Samoin taimien haku taimitarhalta istuttamista varten ei välttämättä täytä poikkeuspykälän ehtoja. Eli puutarha-yrittäjän pitää siis hommata liikennelupa että voisi jatkaa toimintaansa. Yksityishenkilöille tehtävät hommat ei oikein kestä sitä kustannusta että noihin pikkuhommiin tilataan kuljetukset erikseen. Lupa maksaa toista tonnia ja joutuu istumaan jossain aivan tyhjänpäiväissä koulutuksissa muutaman päivän. Vanhaan mersun umpikuormuriin pitää ehkä alkaa hankkimaan piirtureita ja kuskeille ammattipätevyyksiä. Kun kuorma-autonräähkään ruuvaa keltaisia rekisterikilven reunuksia, vakuutusyhtiö hieroo käsiään ja muistaa helvetillisellä liikennevakuutuslaskulla kun liikenneluvallisissa kuljetuksissa käytettävällä kalustolla on ihan oma vakuutusmaksuasteikkonsa. Vähän on epäselvää aikooko edes yrittää jatkaa yritystään, rahat on muutenkin aika tiukalla.

SKF

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2539
Vs: Liikenneluvat muuttuu
Auyilija ei oo ikänä tarvinnu töisä"eväitä, ko koko ikänsä ne o kalvaneet toisiansa".
Ny o vissii nuiren maku jotenki menny piloolle, ko maajussit o päässy kalavettavaks.

Eri asia o sitte ko nuita "puukenkä" kuskeja yrität saara ajoo, nin "ei voi ko auto tahariintuu!"
"Auto Haisee viikko tolkulla..."! (Saven ajoa raksan pohjista!)

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."