Menneenä keskiviikkona työssäoppijani soitti, oli Belaruksen perässä olevalla Ruukki-auralle tekemässä jälleenraivattavalle lohkollemme ensimmäistä kyntö noin neljäänkymmeneen vuoteen. Ei aura noussut ja jumissa oltiin. Aura jätettiin niille sijoilleen, kotipihassa tehdyt tutkimukset osoittivat, etukuormaajaa varten liitetyn hydrauliventtiilistön kaapeliohjauksen adapterin holkki oli murtunut, yksi ulosotto kroonisesti päällä ja silloinhan ei mikään muu toimi. Olisikohan onnistunut jonkun karahkan kalastamaan liian "syvälle" koneen pohjaan?
Holkin mitat olivat "persoonalliset" ja riittävän kaukana mm. Kvernen käärijästä poistetun vaijeriohjauksen mitoista. Hylättyjen komponenttien arkistokaan ei siis pelastanut. Eikä IKH:n listaltakaan löytynyt sopivilla mitoilla varustettua. Ainoa vinkki oli venttiilistön suojahatussa oleva pieni "rotec" -teksti.
Taputtelin nettiosoitteeksi rotec.fi. Sieltä ohjautui Finn-Rotor'in kotisivuille. Soittaessani kaveri sanoi, että Finn-Rotor on vuonna 1&2 ostanut Rotec'in, mutta "tuonikäisten varaosia meillä ei ole ollut enää vuosikymmeneen". Sitten hän kaivoi muistinsa sopukoista sanat MP ja Ylistaro. Siis MP-lift ja Ylistaron koneliike. Josta pihalla on jo Belkun lisälaitteeksi paalipihti ja trukkipiikit. Soitto sinne, Mikko Perä keskeytti selostukseni aika lyhyesti "ei sun tarvii enempää selittää", seuraavana päivänä oli teräksestä (alkuperäisen kevytvaluseoksen sijasta) tehdyt holkit kirjelaatikossa. Huippupalvelua, Belkku on taas "tuotannossa".
Petri