Tarjous täytyy tehdä niin, että se on voimassa vain jos tilataan myös se tonnimäärä mikä tarjouksessa on
Ei ilmaisia näytteitä
Tämä on ihan tyypillinen vedätys, takuu on voimassa vain jos käytetään myyjän osoittamia takuuosia ja siihen riittää perusteluksi se, että takuun antaa osien toimittaja ja jos ei ole osaa toimittanut, niin ei kuulu takuun piiriin
(sisäänsoittoperiaatteella)
Tämmönen periaate pitää hylätä heti kättelyssä
Palutuspullot pitää olla avaamattomia, ihan yleinen sääntö kaikessa kaupankäynnissä, koska et sinä voi myydä avattuja pulloa eteenpäin, vai oletko esim. viinakaupasta joskus ostanut avatun pullon
Näinhän se menee, ihannemaailmassa. Usein kuitenkin vahva suurasiakas on paremmassa neuvotteluasemassa kuin pientoimija tai -valmistaja. On otettava mitä annetaan. Pelitilanteen hallinnassa on otettava puolustuskanta, ja altavastaajan rooli. Silloin ei tule tehdyksi mitään liian dramaattista tappiota.
Amerikkalaiseen tapaan todellakin
pitäisi olla aina 14-sivuinen Disclaimer joka nippelin mukana. Usein nämä haksahdukset johtuvat nopeasta aikataulusta, ja vähän tilaajankin ajattelemattomuudesta. Kun asiakasyrityksen viskaali joutuisi selittelemään laskut kontrollerille, miksi ostettu, ja ei toimi, niin yrittäähän siinä helposti ihan reilukin ostaja vierittää ongelman alihankkijan maton alle.
Pitkät paikalliset liikesuhteet ovat luottamuskysymyksiä, siksi ymmärrän niitä , jotka puolin ja toisin hikeentyvät, kun toinen tekee semmoisen liikkeen, jota ei ole osattu odottaa toisen tekevän (myyjän riistämä ylihinta tavarasta, kaupan oikeudeton purku asiakkaan taholta). Luottamuksen väärinkäytöstä siinä vähän voi olla kysymys.
-SS-