Momenttia oli muttei sitä nousua.. 6610 MKII vääntömomentin nousuprosentti 9 %, itse vääntöä muistaakseni 298Nm/1200r/min? Eli alakierroksilla, sellainen sahurin perustraktori ja etukuormainkone, muttei kärryveturi.
Ford 5000 Force-mallin suurin vääntömomentti on 30 kpm @ 1300r/min (Vakola). Aikansa nelisylinteristen saman kokoluokan traktorien joukossa aivan kilpailukykyinen lukema. Eikä säästä sen enempää voimansiirtoa kuin muillakaan merkeillä. Vääntömomentin nousuprosentti ei välttämättä kerro esim. ns. liikkeellelähtömomentista mitään, koska säätimen ratkaisuista riippuen korkeimman tehon alue voidaan tehdä pitemmälle kierroslukualueella, silloinpahan saadaan sitä nousuprosenttia suurimman vääntömomentin alueelle.
Elektroniikalla lienee mahdollista rakentaa moottorin säätö, jossa teho on vakio koko kierroslukualueella. Onko siitä sitten oikeata hyötyä kaikissa töissä, onkin toinen kysymys.
Palatakseni tuohon tehdasturbokysymykseen, vaikka Ford 7000 onkin alakierroksilla savuinen ja tehoton, voi sillä kiertää vaikkapa äestäessä kahdeksikkoa normiviistonnisen ympärillä. 7000:n jälkeen vapaastihengittävä 5000 tuntuukin nuhaiselta, mutta viistonniseen kun ruuvaa svitserin kiinni, alkaa voima jyllätä siinäkin. Maltilla ajettuna en näe mitään erityisen ongelmallista paikkaa jälkiturboahtamiselle, kunhan syylärin flekti ja öljyhuolto päivitetään myös.
-SS-