Onko sellaista? Täysiä romuja tuntuvat olevan nämä uudehkot masinat kun palstaa lukee. Laittakaas esimerkkiä 2000-luvun traktorista, jolla olette omistusaikanannne ajaneet vähintään 4000 tuntia ja remonttikulut ovat olleet alle 500€/vuosi. Remonteiksi ei lasketa öljyjä, suodattimia, akkua jne.
Deutz, neljä tonnia hitusen vielä auki mutta vesipumppu ja akku uusittu, nostolaitteen hallintavipu, ulosoton "piirilevy", kaasujousia.
Akkua ei laskettu, joten kolme vikaa, ei noihin viittäsataa saa vuodessa menemään millään kun vuosia takana kymmenen. Oston syy oli aikoinaan luotettava perustekniikka hyvillä varusteilla, ja toimiva oli taktiikka.
Jontikassa saattoi mennä eka 8000 tuntia alle tuon viiden sadan, yksi hydrauliikkalohko murtuisi kanavastaan uudenkarheana, vesipumppu reilu 8000 tuntia ajettuna, akku vaihtui uuteen samoihin aikoihin, syöttöpumppu rempattiin myös, etuakseliin varalta uudet levyt lukkoon kun tunne ettei kunnossa mutta olihan tuo
, takalasi kun tuli kivi niittomurskaimesta, kaasujousia tottakai,nelivedon solenoidi metsässä, pari etukuormaajalle menevää järeää hydrauliletkua, nostolaitteesta hydrauliletku... Kai jotain muutakin, mutta pientä.
kummassakaan traktorissa ei ole aukaistu perää, laatikkoa, moottoria eikä etu/taka-akseleita eikä korjattu jarruja. Noissa voisi kuvitella hinnan pomsahtavan
Huollettu hyvin, mutta käytön kyllä huomaa, jontikan nostolaite aikalailla finaalissa kun käytetty raskaita nostolaitekoneita. Kaverilla vastaava kone, ja hänellä vetokoukku loppu ja nostolaite timmi, mulla päinvastoin tai koukku vielä pelaa ok.
Huollot tehty ajallaan ja itse ajettu, näyttää olevan suurin syy remontteihin siellä ratin takana ellei ole jokin maanantai kappale
Koneet paljon laadukkaammin tehty kuin aikoinaan, nyt on talossa Valtrakin vaikka sellaista ei pitänyt enää koskaan tulla kun aikoinaan eivät pysyneet läjässä. Nykyinen pysynyt läjässä (virsikirjaa kyllä vilkuttelee silloin tällöin), kun on viimeisiä ennen muovikuoria
Ainiin, nyt juonittelee suunnanvaihtajan vipu ettei kytke käsijarrua ts. liikkeelle lähtö vaihtelevalla menestyksellä.