Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maadoitus vai relevika  (Luettu 8868 kertaa)

Loannes

  • Vieras
Maadoitus vai relevika
Valtran kattopuhaltimen kierrokset vaihtelee ja joskus puhallin  pysähtyy . Ensi alkuun ajattelin puhaltimen moottorin hiilien loppuun kulumista ,mutta en ole enää lainkaan varma .
Kolmiasentoinen kattopuhaltimen kytkin on pari kertaa vaihdettu kytkimen lakattua toimimasta kytkimen kuumentumisen vuoksi. Nyt sitten huomasin  yläajovalojen palavan tuikulla samalla kun puhaltimen kierrokset hiipuu.  Katkaisimien räpläys korjaa tuon tilanteen ,mutta onko vika mahdollisesti hytin maadoituksessa  tai joku rele reistailee.

erppo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 211
Vs: Maadoitus vai relevika
Vaikuttaisi selvältä maadoitusvialta. Vanhemmiten akun ja hytin välinen maadoitus rapautuu. Vedä uusi  6 mm2 johto akun - navasta suoraan hytin katolla oleville sähkölaitteille. Omassa koneessa ongelmat hävisi sillä.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52080
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Maadoitus vai relevika
Valtran kattopuhaltimen kierrokset vaihtelee ja joskus puhallin  pysähtyy . Ensi alkuun ajattelin puhaltimen moottorin hiilien loppuun kulumista ,mutta en ole enää lainkaan varma .
Kolmiasentoinen kattopuhaltimen kytkin on pari kertaa vaihdettu kytkimen lakattua toimimasta kytkimen kuumentumisen vuoksi. Nyt sitten huomasin  yläajovalojen palavan tuikulla samalla kun puhaltimen kierrokset hiipuu.  Katkaisimien räpläys korjaa tuon tilanteen ,mutta onko vika mahdollisesti hytin maadoituksessa  tai joku rele reistailee.

Jos sulla olis BMW, vian aiheuttajaa kutsuttas vialliseksi siiliksi.



Mut kun sulla on suolahtelainen niin en tiedä.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Maadoitus vai relevika
eikös 3 nopeurelle oo oma rele? kolmas alhaalta ylös oikias reunas, vai kuinka solikaa?? ja sitte sen yläpuolella oleva liitinpistoke, niin ainaki mekas menee just puhaltimen virta sen kautta, muistaakseni.. ja voipahan tuo olla maavikaaki ku muuallekki vaikuttaa.. palaako laturin valo? eres himmiänä? mites muut, mittarit yms?
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Maadoitus vai relevika
maata se huutaa.luulisin. voithan testata, kun heität apukäynnistyskaapelilla suoraan akun miinusnavasta sinne hytän runkoon kirkkaaseen rautaan, tai jos se puhallin on näkyvillä, suoraan sen kylkeen.

Viimeksi muokattu: 12.05.14 - klo:18:22 kirjoittanut Ala-Pertti

Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Loannes

  • Vieras
Vs: Maadoitus vai relevika
Se on tuo kuvan C sarjalainen  . Nyt kun tietäisi mihin maajohdot on koottu yhteen ?  Vanhoissa pikkukoneissa ne on  hytin etuseinässä ,ohjauspyörän ja mittaripanelin alapuolella ja liian monta johtoa samassa pultissa.
 Tässä koneessa ne kai ovat istuimen etupuolella olevassa kotelossa jossa on sulakkeet ja laatikon ohjausboksi ? ? vai onko näin. ?

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Maadoitus vai relevika
Morjesta

Kysyn tässä samassa aiheessa,että missä voisi olla vikaa kun t valtra sulattaa valokatkaisimen sulaketta? Sulake ei siis pala vaan sulaa epämääräiseksi möykyksi..


huono kontakti sillä sulakkeella. jos ottaa liikaa virtaa, se sulake palaa, mutta huono kontakti kuumentaa.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Maadoitus vai relevika
Saattaa olla lopussa se puhaltimen moottorikin,mut valluissa nuo sähköviat hyvinkin normaaleja,kannattaa laittaa se päävirtakytkin jos ei ole jo.Aamusella saattaa olla vallusta vain nokinen kasa jäljellä jos virrat jääneet päälle


joskus oli omassa mezzossa valojen kanssa häikkää. ajovalot syttyivät itsekseen ja kun niitä menin sammuttamaan, ne olikin jo sammuneet tai sitten niitä ei saanut sammutettua muutoin kuin akunkengän irroittamalla. se  yhdistelmäkatkaisin oli tullut tiensä päähän.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Maadoitus vai relevika
Se on tuo kuvan C sarjalainen  . Nyt kun tietäisi mihin maajohdot on koottu yhteen ?  Vanhoissa pikkukoneissa ne on  hytin etuseinässä ,ohjauspyörän ja mittaripanelin alapuolella ja liian monta johtoa samassa pultissa.
 Tässä koneessa ne kai ovat istuimen etupuolella olevassa kotelossa jossa on sulakkeet ja laatikon ohjausboksi ? ? vai onko näin. ?

Katossa on myös maadoituspiste mezzo/hitech malleissa, eli luultavasti myös c sarjassa. Sinne muistaakseni menee ainakin työvalojen ja radion maadoitukset, todennäköisesti myös kattopuhaltimen.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9454
Vs: Maadoitus vai relevika
Jos jossain on maadoituspiste, mikä ei ole kosketuksissa hytin runkoon tai yleensä runkoon, niin semmoista kannattaa käyttää. Eli piste, josta lähtee ainakin se 6mm2 piuha suoraan akulle. Häiriösuojaus torroidilla tai muulla tavalla.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Loannes

  • Vieras
Vs: Maadoitus vai relevika
Se on tuo kuvan C sarjalainen  . Nyt kun tietäisi mihin maajohdot on koottu yhteen ?  Vanhoissa pikkukoneissa ne on  hytin etuseinässä ,ohjauspyörän ja mittaripanelin alapuolella ja liian monta johtoa samassa pultissa.
 Tässä koneessa ne kai ovat istuimen etupuolella olevassa kotelossa jossa on sulakkeet ja laatikon ohjausboksi ? ? vai onko näin. ?

Katossa on myös maadoituspiste mezzo/hitech malleissa, eli luultavasti myös c sarjassa. Sinne muistaakseni menee ainakin työvalojen ja radion maadoitukset, todennäköisesti myös kattopuhaltimen.

Otin katon päällä olevan pellin pois ja siellä oli oikealla 4 relettä rivissä k1,k2,k34,k56 muistaakseni ja vasemmalla yksi rele. Maadoituspistettä en löytänyt ,olisi kai pitänyt ottaa niitä hytin yläosan muovikoteloita irti jotta olisi nähnyt minne johdot oikein kulkee. Irrotin jokaisen releen ja laitoin takaisin kun en muutakaan hämärässä keksinyt ja laitoin kattopellin paikoilleen .Jos se reistailee edelleen niin täytyy katsoa  sitten paremmalla aikaa
Istuimen etupuolella alhaalla oli kyllä yksi maadoituspiste mutta se ruuvi oli ainakin tiukalle kiristetty .

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Maadoitus vai relevika
Morjesta

Kysyn tässä samassa aiheessa,että missä voisi olla vikaa kun t valtra sulattaa valokatkaisimen sulaketta? Sulake ei siis pala vaan sulaa epämääräiseksi möykyksi..


huono kontakti sillä sulakkeella. jos ottaa liikaa virtaa, se sulake palaa, mutta huono kontakti kuumentaa.

tai sitte jos ei johdon neliöt piisaa niin tekee kans samaa..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

mah

  • Vieras
Vs: Maadoitus vai relevika
Siellä on heikko kontakti juurikin SKN:n "siiliä" vastaavalle vastukselle. On siellä, muistaakseni, saman kopan alla puhaltimen moottorien kanssa. Jos moottorit vastustaa jo liikaa, ensin kärvähtää parikin kertaa se kiertokatkaisimen liittimet, sittemmin tuo vastus. Ainakin jos se olisi N-sarjaa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71735
Vs: Maadoitus vai relevika
huomatkaa muuten miten paljon pelkkä pöly saa aikaan noita helekutin häikkiä, itellä fiun puhallin remppa edessä ja kattelin että pikkasen pölyä joka paikassa ja sen poisto lisää käyttöaikaa huomattavasti.    imuri traktorin huollossa ei hullumpi idea.

Loannes

  • Vieras
Vs: Maadoitus vai relevika
No eihän se puhallin toiminut kunnolla joten otin puhaltimen kytkimen kattopaneelista esille ja tinasin kolvilla lattaliittimet kiinni. No nyt se on sitten pelannut  viikon päivät niin kuin pitääkin .  :)