minusta lähtökohta pitää puun kuljetuksissa että ne tuodaan helpointa reittiä pois vaikka sitten naapurin maitten ja tien kautta.
Lähtökohta on kyllä se, että kaikki liikennöinti tapahtuu virallisen kulkuoikeuden mukaan, joka on rasitteeksi kirjattu ja toimituskarttaan merkitty. Jos sitä reittiä ei haluta käyttää, niin sitten sovitaan muun reitin käytöstä etukäteen. Jos ja kun kulkuoikeus on maitten läpi, niin mitään muuta korvausta kuin jälkien siivoamista pelkästä kulkemista on turha vaatia. Rasite on ihan nimensä mukainen, eli siitä on haittaa. Jos rasitteeksi on aikoinaan merkitty nykykoneille liian kapea reitti, niin sen levenemisestä voi yrittää vaatia kertakorvausta. Reittiä maanomista tai rasitteen haltija ei voi omin päin siirtää toiseen paikkaan. Varastopaikkaa pelkän kulkuoikeden perusteella ei saa tehdä ja siitä voi vaatia asiallisen korvauksen.
Varastopaikalta sadan metrin päässä olevalle vuokramökille tai mökkiläisille ei kyllä aiheudu mitään sellaista haittaa, josta pientä sanahelistimen heilutusta suurempaa korvausta ei edes voisi kuvitella vakavissaan saavansa. Jos koet haitan niin suureksi, että tuosta meinaat todella vaatia jotain korvausta, niin sitten on parempi olla antamatta lupaa. Yksityistien osalta Roadman jo selvästi sanoin tärkemmän. Hoitokunta tai toimitsijamies tai niihen verrattava henkilö on varmasti jokaisella tiekunnalla.