Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tuet 2015--->  (Luettu 90847 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Tuet 2015--->

Varmaan vähän liian radikaali oli tämä ehdotus. Pohjoisen mtk ei hyväksynyt asiaa.

"Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020 vedettiin pois valtioneuvoston viime viikon istunnosta. Neuvotteluja on käyty ympäristökorvausten lopullisesta muodosta, eikä ohjelmaa viedä valtioneuvostoon vielä tällä viikolla. Poliittinen keskustelu koskee erityisesti ympäristökorvauksen kohdentamisaluetta. "

"Oulun eteläisen ja Keski-Pohjanmaan alueet on jätetty yllättäen pois maa- ja metsätalousministeriön ympäristökorvausten kohdentamisalueesta. Sen sijaan tukialueeseen on viime metreillä liitetty uusia alueita Hämeestä ja Pirkanmaalta. Maa- ja metsätalousministeriön esityksen mukaan ympäristökorvausten maksatus keskittyy uudella ohjelmakaudella eteläisemmille alueille.

Pohjoisessa on kuitenkin ihmetelty sitä, että Etelä-Suomen viljelijöille edullinen ratkaisu meni oudon sujuvasti läpi. Epävarmuutta herättää, onko taustalla todellinen huoli ympäristöstä vai halu kohdentaa hupenevat tukirahat jatkossa enenevässä määrin etelään. Tällainen olisi pohjoisen kannalta täysin kestämätöntä politiikkaa.

Pahin vaihtoehto olisi kuitenkin se, että ministeriön uusi karttarajaus olisi viesti myös siitä, missä päin maata peltoviljelyä kannattaa harjoittaa. Päättäjien ja maatalouden alueellisten etujärjestöjen on seurattava tilannetta tarkkaan. Maataloutta voidaan ja on voitava harjoittaa menestyksellisesti myös muualla kuin Länsi- ja Etelä-Suomessa."

Tässä oli kyse siitä, että B-tukialueelle oli lähinnä Pirkanmaalle tulossa valtava tukiaukko, joka tällä uudella karttarajauksella saatiin suurimmaksi osaksi tukittua. Se onnistui siten, että MTK kävi riittävästi urputtamassa kokoomuslaisille kansanedustajille asiasta. Ministerin mielestä ongelmaa ei ollut ennen kuin viesti tuli omasta puolueesta.
Urputtaa, senhän ne osaa. ;D

Kysyt miksi ne pitäis palauttaa maanomistajalle? Kiva myydä tuetonta peltoa...
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Naturalis

  • Vieras
Vs: Tuet 2015--->

Kysyt miksi ne pitäis palauttaa maanomistajalle? Kiva myydä tuetonta peltoa...
Kannattaa kuitenkin muistaa että tukioikeus koskee vain tilatukea, pellolle voidaan maksaa LFA, ymp.korv, hehtaarituki erikoiskasveille yms.  ;)

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Tuet 2015--->

Varmaan vähän liian radikaali oli tämä ehdotus. Pohjoisen mtk ei hyväksynyt asiaa.

"Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020 vedettiin pois valtioneuvoston viime viikon istunnosta. Neuvotteluja on käyty ympäristökorvausten lopullisesta muodosta, eikä ohjelmaa viedä valtioneuvostoon vielä tällä viikolla. Poliittinen keskustelu koskee erityisesti ympäristökorvauksen kohdentamisaluetta. "

"Oulun eteläisen ja Keski-Pohjanmaan alueet on jätetty yllättäen pois maa- ja metsätalousministeriön ympäristökorvausten kohdentamisalueesta. Sen sijaan tukialueeseen on viime metreillä liitetty uusia alueita Hämeestä ja Pirkanmaalta. Maa- ja metsätalousministeriön esityksen mukaan ympäristökorvausten maksatus keskittyy uudella ohjelmakaudella eteläisemmille alueille.

Pohjoisessa on kuitenkin ihmetelty sitä, että Etelä-Suomen viljelijöille edullinen ratkaisu meni oudon sujuvasti läpi. Epävarmuutta herättää, onko taustalla todellinen huoli ympäristöstä vai halu kohdentaa hupenevat tukirahat jatkossa enenevässä määrin etelään. Tällainen olisi pohjoisen kannalta täysin kestämätöntä politiikkaa.

Pahin vaihtoehto olisi kuitenkin se, että ministeriön uusi karttarajaus olisi viesti myös siitä, missä päin maata peltoviljelyä kannattaa harjoittaa. Päättäjien ja maatalouden alueellisten etujärjestöjen on seurattava tilannetta tarkkaan. Maataloutta voidaan ja on voitava harjoittaa menestyksellisesti myös muualla kuin Länsi- ja Etelä-Suomessa."

Tässä oli kyse siitä, että B-tukialueelle oli lähinnä Pirkanmaalle tulossa valtava tukiaukko, joka tällä uudella karttarajauksella saatiin suurimmaksi osaksi tukittua. Se onnistui siten, että MTK kävi riittävästi urputtamassa kokoomuslaisille kansanedustajille asiasta. Ministerin mielestä ongelmaa ei ollut ennen kuin viesti tuli omasta puolueesta.
Urputtaa, senhän ne osaa. ;D

Kysyt miksi ne pitäis palauttaa maanomistajalle? Kiva myydä tuetonta peltoa...

Ja hyvä on, että osaavat. Välillä valitetaan, etteivät tee mitään.

Jos on myymässä ulos vuokrattua peltoa, tuo on varmaan relevantti ongelma.

Ajattelin, että täällä luultavasti enemmistö on vuokralaisia eikä vuokranantajia. Siksi vain ihmettelin, mikäs hätä ja hoppu asiassa on, mutta toki ymmärrän, jos tilanne on toisin päin.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Tuet 2015--->



Jos on myymässä ulos vuokrattua peltoa, tuo on varmaan relevantti ongelma.

Ajattelin, että täällä luultavasti enemmistö on vuokralaisia eikä vuokranantajia. Siksi vain ihmettelin, mikäs hätä ja hoppu asiassa on, mutta toki ymmärrän, jos tilanne on toisin päin.

Eiköhän se ole ihan maalaisjärjessä ja hyvien tapojen mukaista että maanomistajalle palautetaan niissä määrin sellaiset asiat jotka ovat osana hänen omistamansa maan arvoa?

Kusetukset ovat asia eriksen....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

marhoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 228
Vs: Tuet 2015--->
No tässä on tähän asti asuttu sovussa näillä nurkilla ja mitä mä sit teen niillä ylimääräisillä tukioikeuksilla tulevaisuudessa kun ne häviää johonkin varantoon jos ja kun mulla ei ole tuentonta peltoa...ei vanhoja ihmisiä aleta kusettamaan vaikka he eivät itse olisikaan ajan tasalla kaikista "eu-hömpötyksistä"...

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Tuet 2015--->
No tässä on tähän asti asuttu sovussa näillä nurkilla ja mitä mä sit teen niillä ylimääräisillä tukioikeuksilla tulevaisuudessa kun ne häviää johonkin varantoon jos ja kun mulla ei ole tuentonta peltoa...ei vanhoja ihmisiä aleta kusettamaan vaikka he eivät itse olisikaan ajan tasalla kaikista "eu-hömpötyksistä"...
Plussa tälle
Nothing is Something Worth Doing

Vekkuli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 394
Vs: Tuet 2015--->
No tässä on tähän asti asuttu sovussa näillä nurkilla ja mitä mä sit teen niillä ylimääräisillä tukioikeuksilla tulevaisuudessa kun ne häviää johonkin varantoon jos ja kun mulla ei ole tuentonta peltoa...ei vanhoja ihmisiä aleta kusettamaan vaikka he eivät itse olisikaan ajan tasalla kaikista "eu-hömpötyksistä"...
No tässä on tähän asti asuttu sovussa näillä nurkilla ja mitä mä sit teen niillä ylimääräisillä tukioikeuksilla tulevaisuudessa kun ne häviää johonkin varantoon jos ja kun mulla ei ole tuentonta peltoa...ei vanhoja ihmisiä aleta kusettamaan vaikka he eivät itse olisikaan ajan tasalla kaikista "eu-hömpötyksistä"...
Plussa tälle
Selkärankaisten puhetta.Näinhän se pitää mennä.Lisätään plussia!

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Tuet 2015--->
No tässä on tähän asti asuttu sovussa näillä nurkilla ja mitä mä sit teen niillä ylimääräisillä tukioikeuksilla tulevaisuudessa kun ne häviää johonkin varantoon jos ja kun mulla ei ole tuentonta peltoa...ei vanhoja ihmisiä aleta kusettamaan vaikka he eivät itse olisikaan ajan tasalla kaikista "eu-hömpötyksistä"...
No tässä on tähän asti asuttu sovussa näillä nurkilla ja mitä mä sit teen niillä ylimääräisillä tukioikeuksilla tulevaisuudessa kun ne häviää johonkin varantoon jos ja kun mulla ei ole tuentonta peltoa...ei vanhoja ihmisiä aleta kusettamaan vaikka he eivät itse olisikaan ajan tasalla kaikista "eu-hömpötyksistä"...
Plussa tälle
Selkärankaisten puhetta.Näinhän se pitää mennä.Lisätään plussia!

Mää en tiä mitä toi Jösse ajo takaa tuolla vastauksellaan.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Vekkuli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 394
Vs: Tuet 2015--->
Kaippahan avautuu? ;)

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Tuet 2015--->
Jos se maan omistaja ottaa pellot halintaansa ja viljelee niitä, voit luovuttaa tukioikeudetkin hänelle.

Jos hän itse tai kukaan muukaan ei vuoteen viljele, hän ei tee mitään niillä tukioikeuksilla. Ne päätyvät kansalliseen varantoon siinäkin tapauksessa, että luovutat ne tänään.

Jos hän vuokraa tai myy ne kolmannelle osapuolelle, voit luovuttaa ne tukioikeudet silloinkin sille, joka peltoja jatkossa viljelee. Ei tässä ole vieläkään maailmanloppu tulossa. Saatte toki hätäillä, jos hyvältä tuntuu, mutta ei ole pakko.


Asialla on sitä paitsi monta puolta, kuten asioilla yleensä. Ajatellaanpa tilannetta, jossa vuokrasuhde on alkanut vaikka joskus 1990-luvun alussa. Alkoi EU-aika ja tukiruljanssit pyöriä. Sitten joku keksi tilatuen ja tukioikeusrekisterin. Paljon keskusteltiin siitä, kenelle tukioikeus kuuluu, maan omistajalle vai viljelijälle. Ratkaisuksi tuli: viljelijälle. Päätettiin, että ellei muuta sovita, tukioikeus on sillä, jolla täsmäytyspäivänä on pelto hallinnassaan, so. joka viljelee sitä.

Miksi tähän päädyttiin? Siksi, että haluttiin tukea mieluummin viljelyä kuin omistamista, hillitä tukien pääomittumista peltoon ja saada aikaan pitkäaikaisempia vuokrasopimuksia ja vähemmän huutokauppaa. Onhan se aina vähän tympeää, jos olet vuokraviljelyyt peltoja pitkään ja hartaasti, kalkinnut, huolehtinut viljavuudesta, ojituksista ja pusikon raivauksista ja sitten kesken viljelykiertosuunnitelmiesi joku Pena saa pellot, kun maksaa niistä 50 euroa hehtaarilta enemmän. Kilpailun rajoittamista; ehkä, mutta sehän on maataloudessa tuttua. Jatkuva vuokrien kilpailuttaminen ja vuokratason hinautuminen korkeuksiin voi olla maan omistajan etu ja joskus yksittäisen viljelijänkin, mutta maatalouselinkeinon etu se ei ole.

On ihan kaunista ja pyyteetöntä nyt ajatella, että on kiire siirtää tukioikeusrekisterissä tuet maan omistajalle, mutta huomatkaa, ne eivät palaudu maan omistajalle, sillä hänellä ei ole koskaan niitä ollutkaan.

Suomessa MTK ei oikein osannut eikä vieläkään osaa päättää, ollako viljelijöiden vai maanomistajien etujärjestö. Siksi tässäkin asiassa on vähän kaiken aikaa ollut sellainen soutamisen ja huopaamisen maku. EU:ssa tahtotila oli kuitenkin selvä.

Viimeksi muokattu: 19.03.14 - klo:00:28 kirjoittanut JösseJänis

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19866
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Tuet 2015--->
haluttiin tukea mieluummin viljelyä kuin omistamista

Miten aikaisemman viljelijän tukioikeuksien pihtaaminen tuki seuraavan vuokralohkolle tulevan viljelijän tai kyseisen maan viljelykäyttöön ostavan viljelijän viljelyä ? Miksi tukioikeusjärjestelmä tuki tukioikeuksien hallintaa ja niiden kauppaamista, eikä viljelyä ? Miksei tukioikeuksia vahvistettu kunkin vuoden viljelemisen eikä täsmäytysvuoden perustella ? Miksi lisäosien maksaminen jatkettiin vuosikausia, vaikka kyseistä lisätukiluokiteltua viljelyä ei jatkettukaan ? Miksi tukioikeusvarannosta ei riittänyt muille kuin erityisryhmille ?

Tilaisuus teki varkaan, ja talonpojasta sosialistin, ainakin hetkellisesti. Näin minä sen olen ymmärtänyt.

-SS-

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8340
Vs: Tuet 2015--->
Tukioikeusjärjestelmä on tarkoitettu maihin, joissa pellot ovat samalla suvulla vuokralla useita sukupolvia. EU:ssa tämä on ilmeisesti yleisempi käytäntö kun sellainen järjestelmä haluttiin. Lisäosat ovat maailmankaupassa hyväksytympiä tuotannosta irroitettuja tukia. Niissä ei saa olla tuotantovelvoitetta. Aikoinaan niiden käyttöönotossa maidon, sokerijuurikkaan ja naudanlihan hallinnollista hintaa laskettiin ja tuota korvattiin lisäosilla. Osaksi oli tarkoitus myös korvata tuotannosta luopumista. Kun lisäosat otettiin käyttöön niiden käyttöaika ja alenema myös päätettiin, jota on noudatettu.
Mystinen kesälaatumies

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5271
Vs: Tuet 2015--->
haluttiin tukea mieluummin viljelyä kuin omistamista

Miten aikaisemman viljelijän tukioikeuksien pihtaaminen tuki seuraavan vuokralohkolle tulevan viljelijän tai kyseisen maan viljelykäyttöön ostavan viljelijän viljelyä ? Miksi tukioikeusjärjestelmä tuki tukioikeuksien hallintaa ja niiden kauppaamista, eikä viljelyä ? Miksei tukioikeuksia vahvistettu kunkin vuoden viljelemisen eikä täsmäytysvuoden perustella ? Miksi lisäosien maksaminen jatkettiin vuosikausia, vaikka kyseistä lisätukiluokiteltua viljelyä ei jatkettukaan ? Miksi tukioikeusvarannosta ei riittänyt muille kuin erityisryhmille ?

Tilaisuus teki varkaan, ja talonpojasta sosialistin, ainakin hetkellisesti. Näin minä sen olen ymmärtänyt.

-SS-
Tuo Jössen kommentti MTK:sta on valitettavan totta.

Mutta itse asiasta: koko ongelma tulee peruutuspeiliajattelusta. Joku historiallinen juttu oikeutaa sinut maatalouden tukirälssiläiseksi, systeemillä tai toisella. Helpointa olisi, kun saataisiin historia pois rasittamasta ja ainoa historiallinen taakka viljelyn suunnittelussa olisi fosforilannoituksen tasaaminen tai muu selkeä luonnontieteellinen syy. Mutta tässä se perintömaanomistusjengi on sen verran vahvoilla, ettei taida toteutua ihan lähivuosina...

Petri

hiluhi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1739
  • Murheellinen vilkuttaja
Vs: Tuet 2015--->
Eilisestä koulutuksesta/infosta:
Vielä tänä vuonna voi tukioikeuden omistuksen siirtää ei-aktiiviviljelijälle, ensi vuonna ei. Tämän vuoden lopussa kaikki ylimääräiset tukioikeudet leikataan kansalliseen varantoon. Ensi vuonna tilatukioikeuksia voi siirtää irrallaan pellosta ja ainoastaan aktiiviviljelijöiden välillä.
Eli tukioikeuksien päiväksi takaisin maanomistajalle siirrot koskevat vain vuokrasopimuksia, joissa tukioikeuksien omistus ja hallinta on siirtynyt vuokramiehelle. Pakko sitä ei ole tehdä, mutta suositeltavaa.
Ensi vuonna ei ylimääräisiä tukioikeuksia voi rotatoida, vaan jos ei pinta-alaa ole riittävästi kaikkien tukioikeuksien käyttöön kahteen vuoteen, niin ylimääräiset leikkautuu kansalliseen varantoon.
Tämän vuoksi suositeltiin tasaamaan peltopinta-ala ja tukioikeuksien määrä tänä vuonna, joko oikomalla lohkojen reunoja tai myymällä/lahjoittamalla ylimääräiset tukioikeudet pois.
Ehdotettiin nettikaupan perustamista tukioikeuksien ostoa, myyntiä, lahjoitusta varten.

PS. aktiiviviljelijä = hakee tukia ja täyttää verolomake 2:n

Ainut päivä kun siirtoa ei "saa" tehdä on 16.6.

Edellä oleva kirjoitettu ulkomuistista enkä ota siitä mitään vastuuta  ;D

Viimeksi muokattu: 19.03.14 - klo:11:23 kirjoittanut hiluhi

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Tuet 2015--->
Tuo Jössen kommentti MTK:sta on valitettavan totta.

Mutta itse asiasta: koko ongelma tulee peruutuspeiliajattelusta. Joku historiallinen juttu oikeutaa sinut maatalouden tukirälssiläiseksi, systeemillä tai toisella. Helpointa olisi, kun saataisiin historia pois rasittamasta ja ainoa historiallinen taakka viljelyn suunnittelussa olisi fosforilannoituksen tasaaminen tai muu selkeä luonnontieteellinen syy. Mutta tässä se perintömaanomistusjengi on sen verran vahvoilla, ettei taida toteutua ihan lähivuosina...

Petri
Plussaa.

Peruutuspeili- eli esikoisoikeusajattelu tarkoittaa alalla jo olevien suojaamista nousukkaiden kilpailulta. Koko maatalousala (ja maaseutukin) kärsii samasta ilmiöstä. Estetään jonkin tuottavamman kehittyminen  ::)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.