Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Liberaalia asiaa  (Luettu 14974 kertaa)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Liberaalia asiaa
millä perusteella ihmiset nohin yksityisin palvelutaloihin valitaan, pääseekö vain terveemmät ja varakkaammat ;) ;D 8) ::)
Jos kunta on palvelun ostajana, niin pitänee olla kunnan asukas.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Liberaalia asiaa
Palveluiden tuottamisessa kysymys on ensisijaisesti niistä palveluista, ei tavasta tuottaa. Yksityinen tai julkinen, tavoitteiden pitää olla laadukkaassa tuotteessa eli vaikka vanhustenhuollossa, ei voitontekemisessä. Pienet ja keskisuuret yritykset toimivat usein maltillisella voitontavoittelulla ja laadukkaalla tuotteella. Periaatteet ovat enemmän idealistisia ja vähemmän monetaarisia.

 Mitä isommaksi firma kasvaa, sen tärkeämmäksi muuttuu profitti ja muu on toisarvoista. Tämä polarisaatio näkyy suomalaisessa yhteiskunnassa, kun politiikka ja asenteet ovat olleet suuria yrityksiä suosivia. Omantunnonasiat on kätevä ulkoistaa ja olla vaan töissä, syytellään kasvotonta omistajaa ahneudesta. Korporatiiviseen yrityskenttään on ajauduttu juuri ay-liikkeen vaikutuksesta. Keskitetyt tuloratkaisut olivat aikanaan tae yhteiskuntarauhasta ja vakaasta kehityksestä, mikä mahdollisti hyvinvointiyhteiskunnan kehityksen. Tämä on hieno ansio, jota ei sovi unohtaa. Kääntöpuolella on kuitenkin yrityskenttä, jossa pieniä ja keskisuuria yrityksiä oli vähän ja yrityskulttuuri kehittymätöntä.

Enemmän pk-yrityksiä tarkoittaa enemmän yrittäjiä ja enemmän työpaikkoja. Isoja voittoja tavoittelevien suuryritysten rinnalla pitää olla pienempiä voittoja tavoittelevia, idealistisemmin johdettuja pk-yrityksiä. Voittoa pitää tulla, tottakai, mutta yhtä tärkeää on nauttia tekemisestään ja olla ylpeä aikaansaannoksistaan. Ei raha merkitse kaikkea. Ei yrittäjille eikä palkansaajille.

Jos siis pitää valita, ulkoistetaanko vanhustenhoitoa tai terveyskeskuspalveluita, niin pitää katsoa tarjoaako palveluja Mehiläinen tai Suomen terveystalo tms. vai tarjoaako sitä paikallisten yrittäjien pyörittämä parin-kolmen toimipaikan yritys.
käsittääkseni nykyisin on yleisempää jotta johdolta karkaa mopo käsistä, kaikken analyytkkojen mukaan nokianki pilas johto, ei lattiatason duunarien työehtosopimukset...

mitä taas tulee vanhusten hoidon  tilanteeseen niin sinne taitaa olla muodostumassa kahdet markkinat, yksityiset hoitaa hieman äveriäämmät palvelukodeissaan ja rahvas sitte vanhainkodeissa kituu :-\ :-\ :-\ :-\

on toki hieno hehkuttaa yksitysen terveydenhuollon autuutta mutta mutta kermat on helppo kuoria ilman päivystysvastuuta ;D ;D ;D ;D

Se on kyllä niinpäin, että yksityisellä puolella asiakas maksaa itse hoitonsa, joten sellaista hoitoa saa kun perse kestää maksaa, vaikka kolme hoitajaa ympäri vuorokauden hieromaan asiakasta  :o
Siinä ole kysymys mistään kermankuorinnasta sinänsä, jokainen saa polttaa rahojaan miten haluaa, loppuun asti  ;)
millä perusteella ihmiset nohin yksityisin palvelutaloihin valitaan, pääseekö vain terveemmät ja varakkaammat ;) ;D 8) ::)

Ainakin täällä meilläpäin pääsee kaikki, jotka suostuu maksamaan hoidon  8)
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: Liberaalia asiaa
Ay-toiminta pitäisi kieltää 10 vuodeksi,niin johan saataisiin Suomi nousuun.

Ehkä. Tai mitä jos tehtäis niin että pannaan valtakunnallinen minimipalkka 15e/tunti, vaikka 20ekeä, mutta kielletään totaalisesti kaikki muut työehdot. Ei työaikasääntöjä, ei ylityö eikä lomakorvauksia, ei palkallisia vapaita, jne.
eikä kemera tai maataloustukia ja kaikki jotka ajaa ilman likennelupaa ei saa mitään korvausta henkilö tai pakettiautolla ajosta ::) ::) ::) ::)

SAK ei kyllä niele tota kilometrikorvausten poistoa, mutta ainahan sitä voi yrittää  8)
Miten liikennelupa tähän liittyy, meinaakko että vain yrittäjät jatkossa olisi oikeutettuja näihin korvauksiin  :o

Eihän nuo liity työajan ja palkkauksen simppelointiin, joka siis on tuossa heitossani lähinnä pointtina. Kyllä kemera ja maataloustuet voi poistaa, liikenneluvat ja pätevyysvaatimukset sun muut täysin turhat korttiluokat vielä paljon ennen niitä. Ja kyllä minä tarkoitan aina silloin kun sanon jotain tällaista että sama koskisi kaikkia, yrittäjiä ja duunareita yhtä lailla. Ymmärrän kyllä että nykymenossa jutun juju on se, että kukin kinuaa itselleen ja ryhmälleen kilvan erivapauksia, mutta se juuri on ongelma, enkä itsehalua sortua samaan.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26125
  • vastustan
Vs: Liberaalia asiaa
elikkä sähkömiesk tulis navetalle 15e tunti+tarvikkeet, remonttimes raktorille samaan hintaan :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Liberaalia asiaa
elikkä sähkömiesk tulis navetalle 15e tunti+tarvikkeet, remonttimes raktorille samaan hintaan :-\ :-\ :-\ :-\
Ei. Sehän oli minini. Hitaimmat joutuu tyytyä siihen tai parantaa, ammattimiehet tienaa :)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: Liberaalia asiaa
http://sarastuslehti.com/2013/09/10/liberalismi-sivilisaation-humalatila/

Vallanpitäjämme Brysselissä pitävät oikeutettuna pyrkimystään maanosan kattavaan liittovaltioon, vaikka harvoista yhdentymistä koskevista kansanäänestyksistä kaikkien tuloksen ovat olleet torjuvia. Deterministinen edistysusko väittää, että kansallisvaltioiden ja niiden omaleimaisten kulttuurien aika on ohi, että muuta vaihtoehtoa ei ole. Että ainoana realistisena päämääränä on globaali, monikulttuurinen liberalismi.

Liberaalit kumartavat ihmisoikeuksille, joiden toteuttamiseksi tuntuu olevan välttämätöntä jatkaa velkaantumista niin rahoissa kuin luonnonvaroissakin. Ihmisoikeudet ovat nykyajan dogmi ja aksiooma. Niihin on päästävä hinnalla millä hyvänsä ja ne koskevat kaikkia, eli kaikille maailman seitsemälle miljardille olisi taattava elämä, jota liberaalit kutsuvat ”ihmisarvoiseksi”.

 Liberalismi ei ole deterministinen kohtalo, eikä se ole ihmisen luontainen tila. Konservatiiviset ihanteet pysyvät niin kauan kuin ihmiskuntakin,
Noin voi tietysti väittää, kun ei ymmärrä edes perusteita. Liberalismi ei ole luonnonvarojen tuhlaamista eikä sen eteen tarvitse lisätä velanottoa. Teikäläiset rakentaa itelleen olkiukon, nimeää sen joksikin vastenmieliseksi liberalistiksi (esim. ihmisoikeuksia ja rotuerottelua vastustavat nilviäiset) ja ryhtyy bashaamaan kaksin käsin. Ja apilakset laumasielut seuraa ;D ;D

Perustelepa apilas, miksei kaikki ihmiset ansaitse ihmisarvoista elämää ja jatkokysymyksenä, miksi sinä olet parempi kuin musta mies sen elämän saamaan?

Sehän on totta että nykysysteemissä rahan pitää kiertää. Kierron voimistumista sanotaan talouskasvuksi ja laantumista lamaksi. Se kuvaa taloudellista aktiviteettia tai kulutusintoa. Mikään ei tosiaan kuitenkaan tarkoita ettäkö sitä rahaa pitää kuluttaa edes reaalisiin asioihin.

Toisesta heitosta tuli mieleen esimerkiksi videopelit. Ne jotka on itse pelannut tai seurannut jälkikasvun pelaamista, saattaa tietää miten esim. World of Warcraft pelin peliraha, jolla pelissä saa ostaa kamaa, on aivan valtava bisnes. MM. kiinassa on firmoja, joiden palkkalistoilla oleva väki pelaa tuota peliä vain keräten sitä pelirahaa, jota sitten myydään länsimaisille pelaajille oikeasta rahasta.

Virtuaalisiin asioihin kuluttaminen on ihan mainstream ratkaisuehdotus siihen ongelmaan miten kapitalismi on niin hirveää ympäristölle jne.

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: Liberaalia asiaa
elikkä sähkömiesk tulis navetalle 15e tunti+tarvikkeet, remonttimes raktorille samaan hintaan :-\ :-\ :-\ :-\

Siis kerro, mikä se on se into tuossa idiootinesittämisleikissä? Kai sää nyt sitä teet vai?  Kaikki tuntuu sitä harrastavan enkä minä onneton tajua mikä siinä on niin seksikästä.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Liberaalia asiaa

Sehän on totta että nykysysteemissä rahan pitää kiertää. Kierron voimistumista sanotaan talouskasvuksi ja laantumista lamaksi. Se kuvaa taloudellista aktiviteettia tai kulutusintoa. Mikään ei tosiaan kuitenkaan tarkoita ettäkö sitä rahaa pitää kuluttaa edes reaalisiin asioihin.

Toisesta heitosta tuli mieleen esimerkiksi videopelit. Ne jotka on itse pelannut tai seurannut jälkikasvun pelaamista, saattaa tietää miten esim. World of Warcraft pelin peliraha, jolla pelissä saa ostaa kamaa, on aivan valtava bisnes. MM. kiinassa on firmoja, joiden palkkalistoilla oleva väki pelaa tuota peliä vain keräten sitä pelirahaa, jota sitten myydään länsimaisille pelaajille oikeasta rahasta.

Virtuaalisiin asioihin kuluttaminen on ihan mainstream ratkaisuehdotus siihen ongelmaan miten kapitalismi on niin hirveää ympäristölle jne.
Mutta kun siinä ei tehä mitää oikiaa!! Kunnon lankunkatkomista sahalla sen olla pitää, messätöitä ja paskanlapiointia ;D ;D

Tuossa on oikeastaan koko homman ydin: välttämättömiin toimintoihin ei tarvita kuin murto-osa työikäisistä ihmisistä. Loppujen viihtyminen ja mielekäs elämä ei kuitenkaan saisi polttaa pollikan kynttilää molemmista päistä eli kaikki ei voi ostaa harrikkaa tai mustangia, matkailla loputtomasti jne... mitä suuremmaksi niiden välttämättömiin operaatioihin tarpeettomien ihmisten määrä yhteiskunnassa kasvaa, sitä suuremman vastuun ja ymmärryksen ne ihmiset tarvitsevat, jottei yhteisöllinen mopo karkaisi käsistä. Kuri ja järjestys ei oo ratkaisu, vaikka apilas niin kuvitteleekin.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26125
  • vastustan
Vs: Liberaalia asiaa
elikkä sähkömiesk tulis navetalle 15e tunti+tarvikkeet, remonttimes raktorille samaan hintaan :-\ :-\ :-\ :-\

Siis kerro, mikä se on se into tuossa idiootinesittämisleikissä? Kai sää nyt sitä teet vai?  Kaikki tuntuu sitä harrastavan enkä minä onneton tajua mikä siinä on niin seksikästä.
minusta sinä oot vähintään yhtä idiootti ku minäki...kuinka moni ihminen paiskii tälläkin hetkellä alle 15 euron läpituntipalkalla töitä pienyrityksissä vain lomarahat saaden, kerroppas ;D ;D ;D ;D



Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Liberaalia asiaa
minusta sinä oot vähintään yhtä idiootti ku minäki...kuinka moni ihminen paiskii tälläkin hetkellä alle 15 euron läpituntipalkalla töitä pienyrityksissä vain lomarahat saaden, kerroppas ;D ;D ;D ;D
Keskipalkoista päätellen valtaosa.

Mutta mikset sano, että 15 euron läpituntipalkalla saat oikeastaan 21 ja rapiat. Lomat ja eläkevakuutus tulee sun hyödyksi eli pitää puhua kaikesta mitä palkansaajan hyödyksi tulee, eikä vaan osasta. Tämä sosiaalidemokraattinen tapa ilmoittaa palkka on vääristänyt suomalaista yhteiskuntaa enemmän kuin porvari sallii ;D ;D
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: Liberaalia asiaa
elikkä sähkömiesk tulis navetalle 15e tunti+tarvikkeet, remonttimes raktorille samaan hintaan :-\ :-\ :-\ :-\

Siis kerro, mikä se on se into tuossa idiootinesittämisleikissä? Kai sää nyt sitä teet vai?  Kaikki tuntuu sitä harrastavan enkä minä onneton tajua mikä siinä on niin seksikästä.
minusta sinä oot vähintään yhtä idiootti ku minäki...kuinka moni ihminen paiskii tälläkin hetkellä alle 15 euron läpituntipalkalla töitä pienyrityksissä vain lomarahat saaden, kerroppas ;D ;D ;D ;D

Niin oonki! En minä pikkufarmari tuumaakkaan tienata 15e/h. No, traktoriurakointiin olen laskenut 25euron työkustannuksen tunnille, mutta päätoimesta ei puhettakaan. Kerropa sitten miksi minun pitäisi maksaa palkolliselle tekemättömästä työstä tai korvausta siitä että työ on sesonkiluontoista ja työpäivien kestot epäsäännöllisiä. Kuka minulle maksaa vastaavat korvaukset.

Minulle olis apurin palkkaaminen aivan äärimmäisen paljon simppelimpää eli kiinnostavampaa jos touhu olisi yksinkertaisempaa. Kuten kaikille muillekin juuri niille pienille yrityksille. Mieluummin siis niin että minimipalkka on vähän kova, kuin se että pitää vaeltaa sääntövidakot läpi ja maksaa tekemättömästä työntekijöille. Niillä ne kovemmat edut on kuin minulla. Kova minimipalkka auttaisi kohdentamaan siinäkin, että porukkaa palkattaisiin kannattavaan työhön, josta sitä on paremmin varaa maksaa.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26125
  • vastustan
Vs: Liberaalia asiaa
elikkä sähkömiesk tulis navetalle 15e tunti+tarvikkeet, remonttimes raktorille samaan hintaan :-\ :-\ :-\ :-\

Siis kerro, mikä se on se into tuossa idiootinesittämisleikissä? Kai sää nyt sitä teet vai?  Kaikki tuntuu sitä harrastavan enkä minä onneton tajua mikä siinä on niin seksikästä.
minusta sinä oot vähintään yhtä idiootti ku minäki...kuinka moni ihminen paiskii tälläkin hetkellä alle 15 euron läpituntipalkalla töitä pienyrityksissä vain lomarahat saaden, kerroppas ;D ;D ;D ;D

Niin oonki! En minä pikkufarmari tuumaakkaan tienata 15e/h. No, traktoriurakointiin olen laskenut 25euron työkustannuksen tunnille, mutta päätoimesta ei puhettakaan. Kerropa sitten miksi minun pitäisi maksaa palkolliselle tekemättömästä työstä tai korvausta siitä että työ on sesonkiluontoista ja työpäivien kestot epäsäännöllisiä. Kuka minulle maksaa vastaavat korvaukset.

Minulle olis apurin palkkaaminen aivan äärimmäisen paljon simppelimpää eli kiinnostavampaa jos touhu olisi yksinkertaisempaa. Kuten kaikille muillekin juuri niille pienille yrityksille. Mieluummin siis niin että minimipalkka on vähän kova, kuin se että pitää vaeltaa sääntövidakot läpi ja maksaa tekemättömästä työntekijöille. Niillä ne kovemmat edut on kuin minulla. Kova minimipalkka auttaisi kohdentamaan siinäkin, että porukkaa palkattaisiin kannattavaan työhön, josta sitä on paremmin varaa maksaa.
varmasti on yrittäjän etu, mutta te ette hahmota sitä mitä tapahtuu sitte kun ennestään pienituloisten palkkaa lasketaan. pienituloiset on verokortilla töissä, valtio saa omansa varmasti, pienituloinen lapisperhe käyttää saamansa rahat kulutukseen kotimaassa ja usein ne lomaressutkin jää kotimaan rajojen sisäpuolelle... ei se raha pesää tee alle 15 euron palkoilla työskenteleven kotia vaan kiertää han jopa kotikunnassa ;) ;) ;) ;)
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Liberaalia asiaa
Kyllä hahmotan.

Se mitä sinä et hahmota on se, että yleissitovuuden takia palkkaa on nostettava joka vuosi, vaikkei tuottavuus paranisi. Itse asiassa työnantajan pitää huolehtia työsuoritteen tuottavuuden paranemisesta, mahdollisesta lisäkoulutuksen tarpeesta ja maksaa ne + maksaa sitten lisää palkkaa. Toki on innokkaita ja asialleomistautuneita ihmisiä (harvoja), jotka kehittävät osaamistaan myös vapaa-ajalla ja tuovat uutta näkemystä työpaikalle, mutta peruspertti ei sitä tee, kun ei ole pakko. Kun pomo sitten maksaa tonnin bonuksen hyvästä ideasta tai ratkaisusta, niin jo kohta on pertti selän takana jupisemassa pomon lellikistä....Munkii pitää saada.

Ja tää, jos joku, on selkeä vääryys sekä työnantajaa, että työkavereita kohtaan  ::)

Viimeksi muokattu: 10.03.14 - klo:12:22 kirjoittanut Adam Smith

                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: Liberaalia asiaa
elikkä sähkömiesk tulis navetalle 15e tunti+tarvikkeet, remonttimes raktorille samaan hintaan :-\ :-\ :-\ :-\

Siis kerro, mikä se on se into tuossa idiootinesittämisleikissä? Kai sää nyt sitä teet vai?  Kaikki tuntuu sitä harrastavan enkä minä onneton tajua mikä siinä on niin seksikästä.
minusta sinä oot vähintään yhtä idiootti ku minäki...kuinka moni ihminen paiskii tälläkin hetkellä alle 15 euron läpituntipalkalla töitä pienyrityksissä vain lomarahat saaden, kerroppas ;D ;D ;D ;D

Niin oonki! En minä pikkufarmari tuumaakkaan tienata 15e/h. No, traktoriurakointiin olen laskenut 25euron työkustannuksen tunnille, mutta päätoimesta ei puhettakaan. Kerropa sitten miksi minun pitäisi maksaa palkolliselle tekemättömästä työstä tai korvausta siitä että työ on sesonkiluontoista ja työpäivien kestot epäsäännöllisiä. Kuka minulle maksaa vastaavat korvaukset.

Minulle olis apurin palkkaaminen aivan äärimmäisen paljon simppelimpää eli kiinnostavampaa jos touhu olisi yksinkertaisempaa. Kuten kaikille muillekin juuri niille pienille yrityksille. Mieluummin siis niin että minimipalkka on vähän kova, kuin se että pitää vaeltaa sääntövidakot läpi ja maksaa tekemättömästä työntekijöille. Niillä ne kovemmat edut on kuin minulla. Kova minimipalkka auttaisi kohdentamaan siinäkin, että porukkaa palkattaisiin kannattavaan työhön, josta sitä on paremmin varaa maksaa.
varmasti on yrittäjän etu, mutta te ette hahmota sitä mitä tapahtuu sitte kun ennestään pienituloisten palkkaa lasketaan. pienituloiset on verokortilla töissä, valtio saa omansa varmasti, pienituloinen lapisperhe käyttää saamansa rahat kulutukseen kotimaassa ja usein ne lomaressutkin jää kotimaan rajojen sisäpuolelle... ei se raha pesää tee alle 15 euron palkoilla työskenteleven kotia vaan kiertää han jopa kotikunnassa ;) ;) ;) ;)

Siis nyt täytyy varmistaa, kai huomaat että ehdotin lähinnä palkan nostoa? Siis sanon että palkat ylös, mutta korvaukset tekemättömästä työstä ym. riisto pois. Ihminen saakoon kunnon palkan puurtamisestaan, mutta kukaan älköön olko velvollinen maksamaan tekemättömyydestä ja tyhjästä.

Ymmärrätkö sen että jos yrittäjien on yksinkertaista ja helppoa palkata, eikä legislatiivisiin loukkuihin jäämisestä ole vaaraa, palkkaamista alkaa tapahtua ja tuuli alkaa ottaa purjeisiin, niin sanotusti.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26125
  • vastustan
Vs: Liberaalia asiaa
maanrakennus, kuljetus ja metsäkonesektorin yrittäjät tätä mallias on soveltaneet ja mikä on tulos...
kuskit loppuu :( :( :( :(

mutta toisaalta taas  esimerkiksi kaupan ala tuota mallias soveltaa ihan menestyksekkäästi pätkätöiden ja osa-aikatyöntekijöiden avulla ;) ;) ;) ;)

Viimeksi muokattu: 10.03.14 - klo:12:40 kirjoittanut icefarmer

Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...