On kokemusta. Hyvää ja huonoa. Pääsääntöisesti kannattaa olla kaikki haalarit mitä vaan löytyy, levityspäivän aamuna valmiina puhtaina, illalla ne saa kaikki laittaa pesukoneeseen.....
Konetta markkinoitiin silloin lähes kymmenen vuotta sitten, kun harjoiteltiin sen kanssa levittämään, koneen olevan nopea, siisti, ympäristöystävällinen, ja mitä kaikkea luvattiinkaan. Pahimmillaan noista argumenteista ei toteutunut yksikään. Nopeus oli sitä, että toista päivää valmisteltiin laitetta käyttöön, ja koitettiin saada paskaa putkeen, naapurit kylvi täyttä häkää viereisellä lohkolla. Siisti, jos paskalammikot, auenneesta letkuliitoksesta tai revenneestä letkusta, valuen kyntövakoa pitkin ojaa kohden, on siistiä puuhaa, niin sitten. Ympäristöystävällinen, on siis sitä, että paskaa on jossakin kohdin riittävästi, sateen yllättäessä, letkuun kääriytyy kymmenen sentin kerros multaa joka kuivahtaa siihen, ja sen kuorrutuksen sisällä letku onkin päässyt tyhjäksi ja onkin kierteellisellä säkkärällä kuten kumilenkki kierrettäessä. kolme miestä kävelee pitkin kuramakkaraa ja koittaa saada sen letkun puhtaaksi, jonka jälkeen kun se kierresätös sieltä löytyy, puolitoista päivää miehissä kierretään letkua käsipelillä suoraksi, aina muutama kymmenen metriä kerrallaan. Letkussa on paskaa siis kierteiden välissä, ja painaa ihan v+t*s-i. Naapuri kylvää jo kolmatta päivää ja alkaa lopetella päisteitä. Lopuksi kun homma alkaa aueta, lähdetään pellolta kylätielle kaikki paripyörien välit täynnä paskamultaa...
Onnistuessaan tuhat mottia leviää päivässä. Pieni ei passaa vetotraktorin olla, neljän tonnin traktori sutasee tyhjää ja lähtee jossakin vaiheessa letkun suuntaan. Letoletkun liittimet pitää olla jotakin muuta kuin perrottia, baueria mieluusti. Tiiviste helposti pullahtaa vedossa liittimen välistä, ja siinä vaiheessa kannattaa olla puhelimessa akkua ja kaveri pellonlaidassa tähystämässä, lasinpyyhkijät eivät ehdi senvertaa lasia liipata, ettö kuljettaja tietää missäkohdin tullaan päisteeseen. Letkua ei saa päästää paineettomaksi kun se on mutkalla, siitä seuraa taas ne säkkärätalkoot. Letku kuluu ja on kallis, terävät kivet pellossa tekee talkoita.
Nykyisin kone lepää kuusen alla, ja osakkaat ja urakoitavat on siirtyneet vaunuihin, omiin pieniin alle 12 m3 tai urakoitsijoiden käyttöön....