Jaaha. Käy kuten aina aikaisemmissakin tukiuudistuksissa. Odotetaan että taivas putoaa, huudetaan apuun jumalat ja belsebuubit, meuhketta ja itkua, lopputulemana mikään ei juuri muutu, tuet laskee muutaman kympin. Seurauksena uusien traktorien kauppa virkeää aallonpohjista ennätykseen ja pellon vuokra- ja ostohinnat jatkavat varmaa nousua jälleen....
Kyllä nyt vaikuttaa olevan tulossa isompi muutos...
Onhan vielä aikaista sanoa mitään varmaa, mutta alkaa näyttämään siltä, että omalta kohdalta joko viherryttäminen, (reilusti alle puolet nykyisestä tilatuesta?) tai ympäristötuki ( esim. perusosa 55€ + 60% talviaikainen kasvipeitteisyys, tämä olisi oma yhdistelmä) jää pois. Jos tuo valitsemani ympäristötuen yhdistelmä olisi esim. viherryttämisen arvoinen per hehtaari, niin silloin tuntuisi ehkä 75% nurmiala viherryttämistukikelpoisena mielekkäältä. Silloin taitaisi olla nitraattidirektiivi rajoittava tekijä? Ympäristökorvauksen uudet kiristyvät lannoiterajat ja lannan ravinteiden arvostukset eivät heti olisi köyhdyttämässä peltoja? Eikä tarkastuksessa tarvitsisi miettiä, oliko jossain mennyt fosforit tasauksessa muutamalla kilolla yli... (Ei nyt oikeammin ole ollut sellaisia murheita, mutta olisihan sekin teoreettinen vaiva pois mielestä. )
Teoreettista pohdintaa.
Tietokoneella tehdyt, maatalousohjelmien lohkokirjanpidothan ovat olleet täydellistä totuutta. Etenkin jos numerot ovat tulostettuna paperille...
Eikä tietokoneella voi muuttaa ja tulostaa vanhoja laskelmia uusiksi... Jos vaikka olisi joskus tullut ajatusvirhe...
Lisäksi vielä se, että ympäristökorvaus tullee nykyiselle ympäristötukikelpoiselle alalle?
Viherryttämiskorvaus tilatukikelpoiselle alalle?
Jos näin, niin kai sekin joillekin vaikuttaa ratkaisuun?
Vai saadaanko ympäristökorvauksen lannoitusrajat yms. jonkin kotikutoisen pykälän kautta pakollisena lisätoimenpiteenä niille, jotka eivät hae ympäristökorvausta...