Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puu ötökät  (Luettu 2417 kertaa)

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Puu ötökät
Olin harventamassa kuusimetsää ja takanurkassa oli 4 ötököiden tappamia puita. Miten olis jos nyt jättäis kaikki latvat ja lahotyvet metsään, sitten olis tarkkana että ne ötökät iskis niihin puihin ja ajais ne sitten polttöpaikkaan? Olen nähnyt mitä ne tekee jos ne saa lämmin pitkä kesä.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Puu ötökät
Jotain tuon suuntaista on muistaakseni ehdoteltu eräänä mahdollisuuten vähentää kirjanpainajien määrää. Ajoitus on vissiin aika tarkka. Itse pruuttaisin niiden pölkkyjen päälle kunnon annoksen sopivaa hyönteismyrkkyä ja vasta muutaman päivän päästä kuskaisin ne nuotioon.

KikkelisKokkelis

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Puu ötökät
  Ei ne kirjanpainajat iske mihinkään latvukseen. Enkä ole nähnyt niitä tuulenkaadoissakaan. Pellonlaidassa oli kuusikuitupuupino elokuun puoliväliin. Kävin kuorimassa niitä pölkkyjä. Ei löytynyt yhtään ötökkää, mutta metsässä aukon laidassa vanhoihin kasvunsa lopettaneisiin kuusiin olivat iskeneet.

 

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3133
Vs: Puu ötökät
Kyllä ne  vaan iskee, nähty on.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65402
Vs: Puu ötökät
eikös ne elä elävässä tuoreessa puussa jossa mählät kulkee vielä?   eikä ne pitkään siinä kuivahtaneessa pölkyssä elä muuten kuin talvehtimalla tai jotain.   se hetki kun ne  siinä kuollessa puussa ovat on kuulema lyhyt.    mutta yleensä riittävä kuksimiseen ja niin kuin viime kesänä jopa kaksi jälkikasvukertaa aikaan saivat!     

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Puu ötökät
Ohje on, että jos metsään pinoaa havupuuta, niin pinon päälle pieniä propsipöllejä, niihin eivät kirjanpainajat iske. Muutenkin, jos siellä täällä on kirjanpainajan pystyyn tuhoamia puita, ne kyllä kannttaa jättää pystyyn, niissä nimittäin asustaa kirjanpainajan vihollisia, kirjanpainajat taas talvehtivat siinä maassa puun juurella.