3120/3125 Dynahsitti Massikka. Tai vaikkapa 18/6 399.
Ettekö te opi mitään täällä??
Eihän tuota MF 399 traktoria parempaa ole tehty vielä tänäkään päivänä. Madot ei kuole alla kun ei paina mitään ja tehoa turbon kanssa äärettömästi.
Olen ajanu kahdella tollasella josta toisen omistin itsekin. Täytyy myöntää että on kyllä parempiakin raktoreita keksitty. Tossa suurin ongelma on kytkin jonka korjaus kuului huoltoväliin noin vuoden välein. Työläs oli laittaa kun vaati katkasun ja ek:n pois purun.
Paskempaa traktoria ei löydy kuin 300 sarjan maasika. Se ******* joka keksi vähän pimpata 165:sta pitäis vieläkin hirttää munista . Yksi kyseinen raato ollu meilläkin joskus 90 luvun alkupuolella. Uutena ostettiin. 100h ajettu pamahti nelivedon akseli laatikosta. Tais olla sillä remontti reissulla noin 7kk. Ei siinä .. agri antoi toisen koneen tilalle. Laina kone ihme kumma kesti koko sen ajan kun oli ajossa. Kunnes oma traktori palautui takaisin kotia alkoi alkoi taas huolto ukko vierailla tosi ahkerasti. 4 ttä lauhutinta vaihtaessa huoltoukko tuskastuneena totesi " olisitte perkele ostaneet ihan sama minkä muun merkisen koneen, mutta ei 300 sarjan maasikaa, näihin ei pitäis kenenkään sekaantua." Koppi, vaihteisto, hydrauliikka ja moottori perseestä. Vaihtui 65 sarjan valmettiin. Samat ergonomia vaivat oli 865:ssakin. Mutta se kuiteskin toimi ja moottori kokoiseen mukavan vääntävä. 4000h tuntia ajettiin ilman minkäänlaisia murheita.
No höh! Meillä nurkkakoneena 390, ja varsinkin vanhaisäntä tykkää kuin hullu puurosta. Pysyy varmaan muonavahvuudessa yhtä kauan kuin kuskinsakin.
Viime kesänä piti alkaa ruiskutteleen rypsejä. Omassa peltokoneessa oli paripyörät paikallaan, koska se on kesät nevalla myös enkä viittinny alkaan ottamaan levikkeitä pois kysäisin kaverilta olisko hänen 390 joutannu olla pruutan edessä. " johan ny toki" . Ajattelin että nyt 25 ha seisoo vaikka käsillään fergun kopissa. Oli kaunis perjantai ilta. Täytin pikku reppuhardin ja lähdin päästelemään kauinmaiselle peltolohkolle. Pellolle päästyäni tajusin ettei traktorissa ole alimmaista takalasia. No ei kai siinä. Hardissa siivet auki ja menoks. Vasen ovi jäi jostain kumman syystä auki kun pikkasen peruutin , oven pmppu puuttui kokonaan ja ovi otti takarenkaaseen kiinni . Nousi saranoiltaan ja lasi pillanpäreiksi. Pruutallisen sain ajettua ja kun seuraavaa piti lähteä suhuttamaan meni jalkakaasun vaijeri poikki. No loppujen lopuksi sain ruiskuteltua. Onnex oli punasta mallua pari askia mukana. Seuraavana päivänä vein 390 takaisin kaverille ja selitin miten oli käynny. Tuumas vain että hänellä on kyseisen ovenlasi itellä varastossa ja se kaasuvaijeri. Vaihdoimme lasin ja vaijerin . Tuvassa kahvilla tuli puheeksi 390 . Kaveri kehui että oli saannut ostaa sen halvalla suoraan tilalta. Toholammilta. Uteliaisuuttani kysyin mitä edellin omistaja oli laittannu tilalle . Kaveri alkoi pullapala suussa kertoon " EI se äijä mitäään enään laita. Perikunnalta hän sen osti. Tilan isäntä oli päättänny vetää itsensä karjaladon takstooliin jojoon" En kyllä yhtään ihmettele. ..
Nämä on vaan ominaisuuksia, ei vikoja.
Kyllä minäkin tuosta voisin luopua ihan hyvällä omallatunnolla. Mutkun patua ei kannata uuteen koneeseen kouluttaa, ja koneen vaihtoarvo jää kauas käyttöarvosta. Ja vielä kun vuosi sitten tehtiin 3 tonnin koneremppa + kytkin uusiksi, niin olkoon nyt tuolla joukon jatkona.
Kyllä itsekkin tulis 390/399 fergu otettua jos pitäs 20 000€ traktori ottaa mutta kun sellainen jo löytyy niin sitten jotain muuta..
Omassa 390:ssä n. 5000h ja kohtuullisen hyvin on toiminut, kuuluisa aluevaihteen jousi vaihdettiin 3500h paikkeilla ja se kytkinhän ei tunnetusti kestä kuin max 2000h joten sekin on pari kertaa vaihdettu. En mie nyt hirveän suurena ongelmana tuota kytkintä pidä, sen tuollaiseen perus traktoriin vaihtaa kuitenkin aika helposti itsekkin varsinkin kun ei ole etukuormaajaa. Ja ei se niin mahdottoman paljon maksa. Niin ja jostain kumman syystä nostolaite kansi meni nyt syksyllä halki
Oli oikeastaan ensimmäinen remontti joka pisti vituttamaan kun tuli niin yllättäen, noita muita ''ominaisuuksia'' kun osasi odottaa..
Ei siinnä onneksi mitään muuta suurempaa remonttia ole ollut, kop kop..
Ja eihän tuon koneen kohdalla nyt paljon voi ''ergonomiasta'' puhua mutta menee aivan täysiä 300h tuntia vuodessa apukoneen virassa. Ja siihen kun on tottunut niin sopii meikäläisen käteen niin pirun hyvin, paljon paremmin kuin vastaava 865 valmetti. Kun eihän sinne valmetin työnnettäville polkimille mahdu edes siro 47 työkenkä toisin kuin verkun riippupolkimille.