Miten niin kehnoja häviäjiä? Jos kasvua syntyy, se tulee nimenomaan luopuvilta vapautuvista markkinoista. Vision ei kuitenkaan tarvi olla jumalaton kasvuhakuisuus, vaan päkspeissin sanoin olla olemassaolevien resurssien hyödyntämisen parantamista.
- tuplataan volyymi
- tuplataan hinta
- puolitetaan kustannukset
lopputulema on suht. sama. Kaikilla tuotteilla vaan hinnan tuplaus ei ole kaikille mahdollinen, kustannusten leikkaamisessakin saattaa tulla joku raja. Eikä välttämättä sitä peltoakaan siinä ympäristössä ole tuplaamiseen. Strategia saattaa riippua jonkun verran siitä, miten milläkin tilalla noita edellämainittuja voidaan toteuttaa.
Menestys taas riippuu siitä, osataanko strategiaa toteuttaa. Meillä ainakin
tiedetään, mitä pitäisi tehdä; on sitten toinen kysymys,
osaammeko tehdä sitä, mitä pitäisi...
Petri