Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe
  • Lukittu aihe

Aihe Mycoplasma Bovis  (Luettu 124949 kertaa)

Kanttura

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 44
Vs: Mycoplasma Bovis
KYSYN JÄLLEEN KERRAN. OOTTEKO TARKISTANEET LEHMÄT.SONNIT VASIKAT
Kyllä, karjani on tutkittu sierainlimanäyttein ja todettu Mycoplasma bovis negatiiviseksi.

Ja herranpieksut! Jos sinun karjassasi on tuon sorttisia vaivoja, niin kai olet jo ajat sitten ottanut yhteyttä eläinlääkäriisi ja eläimet tutkittu? Olet toivottavasti ollut yhteydessä myös Eviraan ja ETT:n!! Kaikki kai sen tietää, että mycoplasma on salakavala ja leviää helposti :(

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9596
Vs: Mycoplasma Bovis
KYSYN JÄLLEEN KERRAN. OOTTEKO TARKISTANEET LEHMÄT.SONNIT VASIKAT
Kyllä, karjani on tutkittu sierainlimanäyttein ja todettu Mycoplasma bovis negatiiviseksi.

Ja herranpieksut! Jos sinun karjassasi on tuon sorttisia vaivoja, niin kai olet jo ajat sitten ottanut yhteyttä eläinlääkäriisi ja eläimet tutkittu? Olet toivottavasti ollut yhteydessä myös Eviraan ja ETT:n!! Kaikki kai sen tietää, että mycoplasma on salakavala ja leviää helposti :(

Tuolla KIELOLLA mitään karjaa ole. Saa vaan kiksit karjanpitäjiä pelottelemalla, tavalla tai toisella :(

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis
KYSYN JÄLLEEN KERRAN. OOTTEKO TARKISTANEET LEHMÄT.SONNIT VASIKAT
Kyllä, karjani on tutkittu sierainlimanäyttein ja todettu Mycoplasma bovis negatiiviseksi.

Ja herranpieksut! Jos sinun karjassasi on tuon sorttisia vaivoja, niin kai olet jo ajat sitten ottanut yhteyttä eläinlääkäriisi ja eläimet tutkittu? Olet toivottavasti ollut yhteydessä myös Eviraan ja ETT:n!! Kaikki kai sen tietää, että mycoplasma on salakavala ja leviää helposti :(

Tuolla KIELOLLA mitään karjaa ole. Saa vaan kiksit karjanpitäjiä pelottelemalla, tavalla tai toisella :(

Sovitaan sitten näin ompahan ainakin yritetty

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Mycoplasma Bovis
Kyl tätä asiaa on syytä seurata ja valvoa...

Mut ei tän takia kannata ennakkoon pelihousujaan repiä
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis
Kyl tätä asiaa on syytä seurata ja valvoa...

Mut ei tän takia kannata ennakkoon pelihousujaan repiä
Olen vaan seurannut turhan läheltä .Ai niin se vasikka oli sitten tänä aamuna vainaa

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Mycoplasma Bovis
Kyl tätä asiaa on syytä seurata ja valvoa...

Mut ei tän takia kannata ennakkoon pelihousujaan repiä
Olen vaan seurannut turhan läheltä .Ai niin se vasikka oli sitten tänä aamuna vainaa
:(
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Mycoplasma Bovis
Kyl tätä asiaa on syytä seurata ja valvoa...

Mut ei tän takia kannata ennakkoon pelihousujaan repiä
Olen vaan seurannut turhan läheltä .Ai niin se vasikka oli sitten tänä aamuna vainaa
Jos emällä ei vasikan syntyessä ole veressä tarvittavia aineita,miten niitä olisi vasikalla?

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis

[/quote]On niitä tällä palstallakin ollut,mutta sinulla ei etes tod.näk.kyseistä tautia ole.Voithan sinä sen tutkia,jos ei muuten niin kuin navettapiika sanoi.Tuossa viimeisessä lehmässä jonka kuvasit on ainakin ihan tavallinen sorkkakuume,siitä jalkojen nostelu,pötsi voi huonosti.Tämä pahimmillaan muuttuu monioireiseksi.
[/quote]
Jos niitä tällä palstallakin on ollut ihmettelen vaan kun he eivät itse kerro omista kokemuksistaan ja oireistaan eläimillä

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Mycoplasma Bovis

Jos niitä tällä palstallakin on ollut ihmettelen vaan kun he eivät itse kerro omista kokemuksistaan ja oireistaan eläimillä
En ihmettele yhtään. Haiskahdat trollilta kilometrin päähän.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis
Toivottavasti edes joku maanviljelijä ottaa aiheen tosissaan. Koska itselleni se on maksanut paljon eikä loppua näy

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Mycoplasma Bovis
Toivottavasti edes joku maanviljelijä ottaa aiheen tosissaan. Koska itselleni se on maksanut paljon eikä loppua näy
Miksi kuvittelet, ettei muut ota tätä tosissaan? Miksi kirjoituksistasi välittyy vaikutelma päivittäisen omakohtaisen eläintenhoitokokemuksen puutteesta?

Katsos useimmille kotieläinten kanssa päivittäin temuavalle eläintaudit, uudetkaan, eivät ole mikään pelottava tuntematon mörkö. Boviksesta on tullut vuosi sitten meijerin kautta tietopaketti. Eläintaudeilta suojautuminen on rutiinia ainakin meillä ja niitä päivitetään herkästi uuden tiedon takia.

Jos oikeasti olet kotieläinihminen, jonka karjassa on bovis-tartunta, niin kaikkea hyvää ja voimia sinulle. Toivottavasti saatte sen latentiksi ja teette parhaanne myös taudin leviämisen estämiseksi :)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis
Luetaan sitten lehdestä lisää ;D

navettapiika

  • Vieras
Vs: Mycoplasma Bovis
Luetaan sitten lehdestä lisää ;D
Onhan se hyvä jos olet uskaltautunut lehdelle haastattelun antamaan, mutta en usko monenkaan viljelijän olevan valmis lähtemään esittäytymään tilanteeseen: hei, olen liisukka ja minun navetassa riehuu mycoplasma bovis...kavereita riittää varmasti ja selkään taputtelijoita. :(
Pelkästään se, että tiedetään missä paikkakunnalla tautia on, tekee seminologien ja eläinlääkärin käynneistä haastavia. Suojatoimet vedetään äkkiä yli. Ja vasikoita ei oteta kyseiseltä paikkakunnalta lainkaan.  Varsinkin yksi teurastamo on kunnostautunut näitten vasikoitten rahtaamisessa läpi Suomen. Ja kyllähän se varmasti vaikuttaa myös kaikkeen muuhunkin eläinkauppaan. Viimeisten tartuntojen paljastuttua meitäkin eläinlääkäri varoitti ostamasta kyseiseltä alueelta eläimiä, kun tiesi minun ostavan hiehoja. Eli onko ihme jos näitä tartunta tiloja ei haluta julkaista tai tilan omistaja halua tulla julkisuuteen avautumaan muutenkin vaikeasta tilanteesta. ???

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis
Minun mielestä asioista pitää puhua ja olla rehellinen ja nimenomaan tiedottaa toisia maanviljelijöitä taudista että he tietäisivät varautua. En halua julkisuuteen olen vaan toivonut viranomaisilta parempaa tiedonkulkua sekä tiedottamista

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Mycoplasma Bovis
Minun mielestä asioista pitää puhua ja olla rehellinen ja nimenomaan tiedottaa toisia maanviljelijöitä taudista että he tietäisivät varautua. En halua julkisuuteen olen vaan toivonut viranomaisilta parempaa tiedonkulkua sekä tiedottamista

Evira... Just se firma mitä aina turhaan haukutaan on kyllä asiasta tiedottanut ihan tarpeeksi. Tuolta voi käydä lukemassa..

http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/elainten+terveys+ja+elaintaudit/elaintaudit/naudat+ja+biisonit/mycoplasma+bovis/

Siellä on kaikki muutkin taudit lueteltuina. Esim. Q-kuume, jonka piti joitakin vuosia sitten aiheuttaa luomisia kaikille Suomen elukoille tai ritinärutto, joka tappaa vissiin aina. Ja jota on Suomessa jatkuvasti.

Tossa on ihan pitkä lista... pikaisella oireiden tutkimisella joka karjassa on ainakin viittä tautia  :P


BPS eli naudan papulaarinen stomatiitti
 
Bruselloosi eli luomistauti
 
BSE
 
BVD/MD eli naudan virusripuli
 
EHEC
 
Hengitystietulehdukset
 
IBR eli naudan tarttuva rinotrakeiitti
 
Kinokuume
 
Leukoosi
 
Luominen
 
Mycoplasma bovis
 
Mykoplasman aiheuttama utaretulehdus
 
Nautatuberkuloosi
 
Neospora
 
Paratuberkuloosi
 
Pernarutto
 
Punatauti
 
Q-kuume
 
Ritinärutto
 
Salmonellatartunnat
 
Schmallenberg-virus
 
Sinikielitauti eli bluetongue
 
Suolistotulehdukset
 
Suu- ja sorkkatauti
 
Ureaplasma
 
Valelehmärokko
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.