Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe
  • Lukittu aihe

Aihe Mycoplasma Bovis  (Luettu 126349 kertaa)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Mycoplasma Bovis
Kyl tähän hommaan pitäisi saada joku leikkuri. Mycoplasmaleikkuri  ???
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis
Uudet säädökset eläinten lääkitsemisestä voimaan joulukuussa

Helsinki 15.5.2014

Uudistettu laki eläinten lääkitsemisestä tulee voimaan 1. joulukuuta 2014. Hallitus päätti tänään esittää lain vahvistamista tasavallan presidentille.

Uusi laki merkitsee entistä joustavampaa mahdollisuutta luovuttaa lääkkeitä eläinten lääkitsemistä varten tiloille, jotka ovat tehneet terveydenhuoltosopimuksen. Eläinlääkäri laatii sopimustiloille eläinten terveydenhuoltosuunnitelman. Eläinlääkärin on myös käytävä tilalla säännöllisesti. Eläimen omistajan tai haltijan on kirjattava eläimille annetut lääkkeet sähköiseen järjestelmään. Viranomaiset voivat seurata ja valvoa terveydenhuollon toteutumista tämän järjestelmän avulla.

Lain tarkoituksena on ehkäistä eläinten lääkitsemisestä ihmisille, eläimille ja ympäristölle aiheutuvia haittoja sekä edistää tarkoituksenmukaista lääkkeiden käyttöä eläimille.
Lain säännöksiä täydennetään vielä valtioneuvoston sekä maa- ja metsätalousministeriön asetuksilla, jotka annetaan syksyllä 2014.

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: Mycoplasma Bovis
Mulle on jäänyt vielä epäselväksi, että kuinka KIELON mielestä Myco. Boviksen ehkäisy tulisi hoitaa kansallisesti? Nimittäin tuo näyterumba ja tilojen lajittelu eri kasteihin on surkea malli, noin ei voida toimia. Pienille karjoille liian kallis ja työläs, siitä johtuen monet karjat luopuvat jalostuksesta ja jalostuseläinkaupasta, joka olisi suuri vahinko, sillä pienet karjat ovat muutenkin terveempiä ja jalostuksen helmi saattaa hyvinkin asua siellä mummon mökissä.

 

ruusunpuna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 358
  • Paikalla
Vs: Mycoplasma Bovis
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=0CEoQFjAF&url=http%3A%2F%2Felsuasiamies.blogspot.com%2F2014%2F05%2Felainten-asema-ja-arvo-yhteiskunnassa.html&ei=_Ch3U-HtMqqa0AWEsoGQDA&usg=AFQjCNFzVj3cLkV3bPvXxgKW6AvBUk9tIA

Melko radikaaleja kirjoittaa kotieläinasiamies: eläinten tunteet, miten ne sopii yhteen virikehäkkikanaloiden tai kettutarhojen kanssa. Tai kai niissä eläimillä nimenomaan on tunteita. Kotieläinasiamies on valtion virkamies ja suoraan JHK:n alaisuudessa joten ei mikään kettutyttönä ohitettava.
Antti Heikkilä

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis
Olen tässä miettinyt: miksi lehmän vasikoilla on oireet ovat minun mielestä lievempiä kuin sonnivasikoilla. Onko syy hormonaalinen ,aineenvaihdunnassa vai onko se vain katsojan silmässä (TAI SITTEN SE ON KORVIEN VÄLISSÄ).Ois mukava kokeilla vaikka tuolla kylmäkasvattamon puolella että laittais toisen puolen sonnivasikoille ja toisen lehmävasikoille sitten sen näkis. Pitäs löytää vaivaiset 80 kpl yli 4kk. ikäistä sonnivasikkaa ja 80 kpl yli 4kk.ikästä lehmä vasikkaa ja vieläpä ilmaseksi.(ONKOHAN MAHDOTON TEHTÄVÄ)

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis
Eikö ole aika ristiriitaista se:
Että sanotaan että sonneja ei kannata sekoittaa/siirtää se stressaa kuulemma eläintä

MUTTA

Parressa olevat lehmät joille on vältettävä turhaa stressiä.
Pitää laittaa ulos (eläimet sekoittuvat)
Ruokinta muuttuu
Lämpötila muuttuu
Miten eläimet lehmät kestävät tämmöisen muutoksen ja kaikki yhtä aikaa
MIETITÄÄN TAAS TÄTÄ
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0CFAQ7gEwAw&url=http%3A%2F%2Ftranslate.google.fi%2Ftranslate%3Fhl%3Dfi%26sl%3Den%26u%3Dhttp%3A%2F%2Fwww.aphis.usda.gov%2Fanimal_health%2Femergingissues%2Fdownloads%2FBISONMbovisEmergingDiseaseNotice_FINAL_103113.pdf%26prev%3D%2Fsearch%253Fq%253Dstress%252Band%252Bmycoplasma%252Bbovis%252Bin%252Bcows%252B2014%2526sa%253DN%2526hl%253Dfi%2526rlz%253D1T4FTSA_fi___FI405%2526biw%253D1164%2526bih%253D774&ei=YV2AU7LFEsOx0AXW7oCYCg&usg=AFQjCNHqX7xmrRDGSiqaUiDhHAdw88diQQ

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis
Eläimiäni hoitaneilla kunnan eläinlääkäreillä xxxxxxxxxxxxxxx ja xxxxxxxxxxxxxx ei ole ollut maa- ja metsätalous ministerin vaatimaa koulutusta tartuntataudeista. Olen myös pyytänyt johtavaa eläinlääkäriä xxxxxxxxxxx käymään heinäkuussa 2013 mutta hän ei tullut. Oireet viittasivat tartuntatautiin: korkea kuolleisuus vasikoissa, raju maitotuotoksen lasku, laihtuminen, käyttäytymisen muutos ,hermosto-oireet .Näillä oireilla olisi pitänyt tutkia paremmin xxxxxxxxx . Myös miehelläni xxxxxxxxxxx eläimillä oli oireita joten ei voida sanoa etteikö tauti leviäisi  (liite ) alhainen rasvaluokka ,heikko päiväkasvu, kumminkaan xxxxxxx toimesta ei laitettu eläinlääkäriä käymää kuten olin odottanut ja niinhän heidän ohjeissakin lukee. Ennen kaikkea minun ja mieheni tilan läheisyydessä xxxxxxxxxxx () josta viedään eläimiä ympäri suomen maata sekä neljä muuta karjatilaa, sitä suuremmalla syyllä kaikilla viranomaisilla olisi pitänyt edes jonkinlaiset hälytyskellot soida.  Olen yrittänyt saada käymään elokuun lopussa 2013 eläinlääkäri xxxxxxxxx ,mutta johtava eläinlääkäri ei ole antanut tulla koska hänen mielestä xxxxxxxxxx olisi pitänyt hoitaa tapausta . Tämän takia olen kysynyt myös xxxxxxxxxx Läänineläinlääkäriltä xxxxxxxx , että onko minulla oikeus saada toinen eläinlääkäri paikalle ,johan hän huutanut puhelimeen vain että ensi vuonna sinulla on ainakin lehmät ulkona johon totesin että en tiedä onko minulla ensi vuonna enään yhtään lehmää hengissä. xxxxxxx kaupungin johtavan eläinlääkärin on tehnyt minun pyynnöstäni Terveyden huolto käynnin xxxx.2013 jossa todetaan että tilalla on kyseiseen tautiin viittaavia oireita , silloinkaan hän ei tehnyt mieheni xxxxxxxxx terveyden huolto käyntiä eikä edes käynyt isännännavetassa tarkastamassa tilannetta vaikka pyysin.


OTANTAA YHDESTÄ VALITUKSESTA

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis
Muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa eläinlääkärin pätevyyden hankkineiden kelpoisuusvaatimukset kunnaneläinlääkärin virkaan
Euroopan unioniin tai Euroopan talousalueeseen kuuluvien valtioiden kansalaiset, jotka ovat hankkineet eläinlääkärin pätevyyden jossakin muussa em. alueisiin kuuluvassa valtiossa kuin Suomessa, eivät voi toimia kunnaneläinlääkäreinä ilman lisäpätevyyden hankkimista. Ohje pätevyyden hankkimiseksi on oikean puoleisessa palstassa.

http://www.evira.fi/files/attachments/fi/evira/esittely/elainlaakarintoimi/eu_eta_elainlaakari_ohje_2013.pdf

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis
Tällaisia oireita minulla on ollut:
Joulukuu 2012
Vasikoita kuoli noin 14 kappaletta: nivel turvotusta ,yskää. kuumetta. korvaoireita. Tätä jatkui maaliskuun loppuun asti.
Maaliskuu
154 lehmällä korvatulehdus otin merkin pois korvasta
Huhtikuu 2013
Lehmillä nivelturvotusta ,nostelevat jalkoja
Toukokuussa oli rauhallisempaa
Kesäkuu 2013
Yhdellä lehmällä hermosto oireita (minun mielestä). Ei noussut ylös .niska jäykkä suusta tuli vähän vaahtoa. Ei kuumetta. Osa lehmistä nakkeli vettä juomakupista sekä rehua keuhkojen päälle
Kesäkuun loppupuolella laitoin lehmät ulos .Yhdellä taas oireita jotka näet videolta. Laihtui ennen sitä tiputti maidontuotannon. Pitivät etujalkoja edessä syöttöpöydällä (osa Lehmistä). Utareisiin ilmesty rakkuloita (4kpl lehmää).
Heinäkuun alku 2013
Yskää ,tihentynyttä hengitystä ,sierainvuotoa(aivan kuin itkisivät), osalla kuumetta .Söivät kyllä hyvin sisällä ,mutta laihtuivat. Maitotuotos laski rajusti. (lopetin laiduntamisen) Olivat apaattisia eivät halunneet kävellä, eivät jaksaneet oikein tehdä mitään ulkona, niillä ei ollut enään hauskaa
Elokuu/syys 2013
Oireet jatkuivat. Osalle tuli paiseita paisteihin (lopetettiin lehmiä 5 kpl)
Lokakuu
 Bakteerit nousee tankissa (tutkitaan)
Marraskuu 
Nuorilla tiineillä hiehoilla  verensekaista sierain vuotoa kerran, sen jälkeen kirkasta. Lypsylehmillä märkäistä eritettä utareen etuosasta mahan ja utareen yhtymäkohta.  1 lehmälle ilmestyy rakkuloita utareisiin.
Joulukuu
Vielä taistellaan: On ollut keskenmenoja ,syntynyt kuolleina epämuodostuneita. Heikkoja vasikoita osalle ilmestyy leukaan patti.

VASTUU ON LUKIJALLA MUTTA SIIHENHÄN MAANVILJELIJÄT OVAT JO TOTTUNEET

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Mycoplasma Bovis
Ne nuo sinun lehmät tarjoavat myrkytysoireita,tämän tajuaa ihan kirjoituksesta.Jos kyse on bakteerista,niin pelastamiseen tarvitaan lääke,koska muuten nämä paskapöpöt saattaa käyttää hyväkseen lehmän pelastamisyritystä.Ainoa keino on yrittää pitää
tauti pois tasaisella ruokinnalla ja laidun ei todellakaan ole paras vaihtoehto,varsinkin ilman lääkkeitä.Tsemppiä vaan kielolle,et sinä turhasta valita,sitä vaikeampi kaikesta tälläisestä on päästä eroon mitä pitemmälle se on edennyt ja tämä on edennyt.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Mycoplasma Bovis
Tuli ihan sama mieleen kuin sjk:lla. Onko mykotoksiineja tutkittu? Aflatoksiini tuli ekana mieleen.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis

TÄMMÖNEN TIEDOTUS ON TULOSSA

M. bovis -tilanne 10.6.2014
zz 20 nautatilaa, joilla taudinaiheuttaja todettu:
- 4 lypsykarjaa
- 2 emolehmätilaa
- 8 vasikkakasvattamoa
- 6 lihanautakasvattamoa
zz 6 epäilyttävää tilaa perustuen vasta-ainetutkimuksiin
ja oireisiin
Epäilyttävien oireiden ilmetessä ota aina yhteyttä eläinlääkäriin
ja lähetä näytteitä tutkittavaksi eläinlääkärin ohjeen
mukaan.
Lähetä utaretulehdusnäytteet aina tutkittavaksi laboratorioon.
M. bovis -tartunta voidaan todeta vain laboratorioiden
käyttämässä PCR-tutkimuksessa, koska se ei tule ilmi
eläinlääkärin maitonäyteviljelyssä.
PCR-tutkimuksia tankkimaitonäytteestä tekevät seuraavat
laboratoriot:
o Valio, Seinäjoki
o ThermoFisher
o Haapajärven elintarvikelaboratorio
o Maintpartners, Kokkola
Lypsykarjatilan/emolehmätilan eläinten hankinta:
zz Ei koskaan välitysvasikoita tai nautoja lihanautakasvattamoista!
- välitysautoihin ja nautakasvattamoihin yhdistetään eläimiä monilta eri tiloilta, joiden tautitilannetta
ei tunneta
zz Eläinten hankinta saman tai korkeamman terveystason tiloilta
- mahdollisimman harvoilta tiloilta, joille ei ole hankittu uusia eläimiä viimeisten 2 kk aikana
- lähtökohtana kansallisen tason edellytysten täyttyminen lähtötilalla
zz ETU -nautakarjan terveystodistus aina siirrettäville eläimille
- tieto lähtötilan eläinliikenteestä
-> vilkas eläinliikenne kertoo eläintautiriskistä
- tieto lähtötilan tautisuojauksesta ja terveydenhuollosta
-> puutteet kertovat eläintautiriskistä
zz Salmonellatutkimustodistus aina siirrettäville eläimille
- todistus säilytettävä; toimita tulos Nasevaan!
zz Suosituksena ostokaranteeni
- tutkimukset ja/tai lois/pälvisilsa/sorkkakäsittelyt ennen omaan karjaan yhdistämisä


navettapiika

  • Vieras
Vs: Mycoplasma Bovis
Tuossa on kyllä selvä virhe. Ei Haapajärvellä ole elintarvikelaboratoriota, vaan Haapavedellä.

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Mycoplasma Bovis
OTANTAA SÄHKÖPOSTISTA
Mutta onkohan ne ottaneet huomioon että minun eläimiä on hoitanut sellainen eläinlääkäri (xxxxxx)jolla ei ole ollut tarvittavaa koululutusta suomen lainsäädännöstä ,joka ei ole kirjoittanut todistusta eläinten terveydentilasta joka ei ole suhtautunut asiaan tarpeellisella vakavuudella.Ja ottaen huomioon että olen joutunut lopettamaan eläimiä xxxxxx kpl.xxxxxxxx on tehnyt tilalleni tässä kuussa Naseva käynnin jossa todetaan eläimien vielä olevan sairaita.Onko tällä mitään painoarvoa.
Minua on neuvottu suullisesti korkeimpia virkamiehiä,neuvojia ja eläinlääkäreitä myöten että laiduntamislakia ei tarvitse soveltaa niin kirjaimellisesti kunhan vain on jälkiä laidunalueella se kuulemma riittää.Mutta kun minä tarkastajallekin tämän sanoin sitä ei kirjattu ylös.Sanoin myös tarkastajalle että minun ei tarvitse mielestäni valehdella tämmöisestä asiasta koska en ollut mielestäni tehnyt mitään väärää ja olin ajatellut eläinten terveyttä ja hyvinvointia joka ei ollut silloin ja eikä ole vieläkään hyvä.Eli jos sanomisille annetaan näin suuri painoarvo silloin joutuu moni muukin virkamies tilille sanomisistaan.
Minun mielestäni laiduntaminen on hyvä asia mutta tämmöisessä tapauksessa kun yritetään painostaa maanviljelijää laittamaan sairaat lehmät ulos monelta suunnalta ja unohdetaan kokonaan eläinten terveydentila kunhan vain laiduntamispykälä on täytetty.Kellään ei tuntunut olevan mielenkiintoa selvittää syytä miksi eläimet ovat sairaita, minun piti soittaa ja pyytää  xxxxxxxx laboratorioon ohjeistamaan eläinlääkäriä näytteiden otossa.
Ajatelkaa minkälainen valta on tällä ensimmäisellä eläinlääkärilläxxxxxxxx käsissään jota kaikki uskoo.Miten olisin voinut tehdä valituksen hallinto-oikeuteen jos minulla ei olis muilta eläinlääkäreiltä edes jonkinlaista lausuntoa ja video kuvaa oireilevasta eläimestä.Miten sinä valitat jos et saa hoitavalta eläinlääkäriltä lausuntoa, joka on oikeastaan jäävi tässä asiassa joka ainoastaan yrittää turvata oman selustan virheistään.Minun mielestäni tässä on käytetty julkista valtaa väärin.