Mää oon neuvonu meidän kosseja, et hankkiutuisivat vaan vähän pohjoisemmaksi hommiin. Siellä ne rahamiehet on. Asunto luultavasti järjestyy sopivasti jostain ja voi jäädä jotain säästöönkin kun ei tarvi tuhlata koko aikaa. Pahimmassa tapauksessa voi joutua panemaankin joskus, kai siä pimujakin on?
Tosin sit ne joutuis oleen erossa äitistä niin se varmaan on se este!
Ei kait ne nyt äitiään...joskus se napanuorakin on katkastava. Laita pari kymppiä lisää sitä matkarahaa, niin pääsevät tähän pohjosen puolelle täällä niitä maatalon tyttäriäkin on. Kesällä on aika monella tilalla traktorin ajotaitoselle töitä, palkasta en tiedä, mutta lomatoimiston kautta töihin tuleville varma maksaja tiedossa. Ja perunaparoneillahan tuntuu aina olevan työvoimasta pulaa...oon kyllä ihmetelly miksi, kun ympärillä on isoja perheitä ja paljon nuoria sällejä valmiina, mutta ei taida nykynuorisoa potut kiinnostaa. 
Mun mielipiteeni on muodostunut ihan omista kokemuksista ja yritän ainakin kannustaa olemaan fiksumpi kuin itse olin. Opiskelemaan sentään pääsin "isoon kaupunkiin" mutta vanhempien painostuksesta ei_missään_tapauksessa opiskelija-asuntolaan. vaan johonkin sukulaisten tuttavien nurkkiin tungettiin. En tiedä paljonko se vaikutti, mutta sosiaalinen elämä jäi aika vähiin - olis ehkä jääny muutenkin. Mutta pointtini oli, että mikä estää vähän kauemmaksi lähtemästä, melkein suomea sentään puhutaankin rajojen sisäpuolella!

Palkasta tuntuu olevan selkeä käsitys mitä oon kuullu...alta kahdenkympin tunti ei kuulemma liikahda mihinkään! Totuus taisi olla sittenkin toinen loppujen lopuksi...ja taisivat joutua jotain muutakin tekemään kuin vain koheltamaan koko kesän. Tuppas vaan syksyä kohdin aamut venymään jostain syystä.
Jatkajan paikkaahan tuossa on useampikin vailla, mutta jotenkin tuntuu, että kotitilalle vaan kaikki haluais. No olishan se tuttu ja turvallinen eikä pelkoa muutoksista - niitä tuskin tulisi! Tiedostan toki myös vieraan tilan hankkimseen liittyvät rahoitukselliset realiteetit. Ei olis itelläkään ollu siinä iässä omarahoitusosuutta jemmassa, kun ei sitä ole nytkään.