Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?  (Luettu 39503 kertaa)

Mercantil

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 160
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Voi tuota mercantia kun tuo kateus paistaa ihan tänne asti ;D

 Tuskinpa tässä nyt kateellisia ollaan, aina on vanha vaihettu tehdas uuteen kun sen aika on koittanut, ei ole syytä olla kateellinen...

4viljanpuuro

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 526
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Jos olen oikein käsittänyt niin eikös koko homman tarkoitus ole ajella isoilla ja uusilla vehkeillä.

Osteleehan moni työläinen traktoreita mökeille ja pihalleen ihan kovallakin rahalla.

Kattokaas paranee se viljelijän ansio kun laskee siihen euromääräisen palkan päälle vielä traktorit. Brööm brööm  8)
Faija aina hoki et "tuosta meidän pojasta ei tuu kyllä ikinä yhtään mitään...." Nyt jälkeenpäin ajateltuna, hän saattoi olla aivan oikeassa.

Mercantil

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 160
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Ihmeellistä vinkumista. Mä olen vaihtanut milloin uudempaan ja milloin vanhempaankin koneeseen, ihan riippuu siitä miten tuntuu finanssipuoli kaupoissa menevän. Syksyllä vaihtui 30-sarjan deere muutaman vuoden vanhempaan ja pienempään valtraan joka taas jonkin ajan kuluttua vaihtui uudenkarheaan esittelyvaltraan, rahaa uuteen traktoriin yhden välivaiheen kautta kului todella vähän. Eikä yhtään alentanut statusta vaikka ajoin jonkin aikaa vanhalla hitecillä.
Toisaalta taas mulla on nytkin työnalla pajassa peruskunnostus vanhaan isoon deereen joka on aika halpa mutta riittävän suuri ja tykätty, joten päätettiin entrailla sellaiseen iskuun että sillä mennään pitkään ilman isompia.
Yksi traktori on jopa sellainen että siitä on vielä muutama tonni osamaksuakin jäljellä, minkä kehtaan kyllä tunnustaa kun traktoreiden veroton arvo lähentelee 200k€:tä. Kukaan ei tunnu ostavan agron mukaan osamaksulla, vaikka myyjien mukaan yli puolet ostaakin.
Tärkeintä koneen vaihdossa on minulle se että kone on mukava ja tarkoituksenmukainen käyttöönsä, ei niinkään eksaktit tunnit minne ajetaan. Jos koneesta tykätään sillä voidaan ajaa kauankin, mutta jos on remppaa tai kone ei muuten miellytä niin vaihtoon se mene

 En nyt sanois, että keskustelu olisi vinkumista. Kuten jo totesin trkatori on työkone ei mitään muuta, mutta joillekkin sen tuntuu olevan statussymboli munanjatke, sääliks käy niintä parkoja jotka traktoristaan niin ajattelee ja sen takia eletään alle köyhyysrajan.... Mulle on ihan sama millä kukin ajaa, ja aivan sama minkä ikäsellä ja minkä kokosella ... Mutta sitten kun aletaan vinkua maatalouden huonoa kannattavuutta ja hallissa on se uus jontikka niin ei siinä oikein todellisuus kohtaa tai sitten koulussa oli uskonto 10 ja matikka nelonen!

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Jos olen oikein käsittänyt niin eikös koko homman tarkoitus ole ajella isoilla ja uusilla vehkeillä.

Osteleehan moni työläinen traktoreita mökeille ja pihalleen ihan kovallakin rahalla.

Kattokaas paranee se viljelijän ansio kun laskee siihen euromääräisen palkan päälle vielä traktorit. Brööm brööm  8)

Maataloudessa parasta on just se erilaisilla koneilla päristely. BRÖÖÖÖMMM BRÖÖÖÖÖMMMM  8)

Mää ajattelin ostaa niin kalliin traktorin, että seuraavat 5 vuotta syödään pelkkää näkkileipää ja kuljetaan kaupanpäällis-haalareissa  8) 8)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

ana111

  • Vieras
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Jos olen oikein käsittänyt niin eikös koko homman tarkoitus ole ajella isoilla ja uusilla vehkeillä.

Osteleehan moni työläinen traktoreita mökeille ja pihalleen ihan kovallakin rahalla.

Kattokaas paranee se viljelijän ansio kun laskee siihen euromääräisen palkan päälle vielä traktorit. Brööm brööm  8)

Maataloudessa parasta on just se erilaisilla koneilla päristely. BRÖÖÖÖMMM BRÖÖÖÖÖMMMM  8)

Mää ajattelin ostaa niin kalliin traktorin, että seuraavat 5 vuotta syödään pelkkää näkkileipää ja kuljetaan kaupanpäällis-haalareissa  8) 8)
Tuleeks jo oikein 90-luvun peli pihaan ??? ??? ???

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
  Vaatii melkoista kanttia ajaa realistisilla(tarpeenmukasilla) koneilla, jos sattuu asustelemaan, vauraalla seudulla jossa nuoret isäännät "kilpaa" vaihtavat toinen toistaan parempia traktoreita. Toki jokaisella täysi vapaus hankkia itselleen haluamansa koneen. Ei siihen tarvetta kommentoida.

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?

Tottakai tuet ovat maatilan rahaa, mutta VMS tarkoitti että ne ovat tuloa josta maksetaan muutakin kuin korvaus isäntäväen työstä. Hyvä alku maatilan rahapolitiikassa on ampua yksityistalous hemmettiin sieltä firman tililtä ja tehdä säännöllisin väliajoin siirto omaksi "palkaksi". Tässä on kuitenkin huomioitava, että se siirrettävä raha on nettoa, jos verot yms. maksetaan sieltä firman tililtä. Eli nettona se siirrettävä rahamäärä saattaa tuntua aika pieneltä. Tämä nyt ei enää liittynyt traktorin ostoon, mutta esimerkiksi auton ostossa (ja kaikessa muussakin yksityistaloudessa) on huomattavan helppo hahmottaa mihin on varaa. Vaikka firman tilillä on 100ke, ei se tarkoita että on aika vaihtaa uusi nissani.

Toisaalta.. järjestely voi joitakin auttaa hahmottamaan että siellä firman tilillä oleva raha pitää riittää maatalouteen (kuten traktorin ostoon), eikä sinne taas suoraan kuulu esimerkiksi metsänhakkuutulot.

Tarkoittaako tuo viimeinen esim. sitä, että tappiollisen maatalouden pyörittämiseen "vahingossa" sattuis menemään viimeisen perämettän hakkuutulot ?
Silloin on jo meno hurjaa ja laskin kadotettu ajat sitten.

Eikö maa- ja metsätalous ole monestikin samaa yritystoimintaa ? Onko se huono jos metsätulolla rahoittaa jotain tarpeellista maatalouspuolen investointia ja tällä tavoin välttyy rahoituksen hakemiselta ? Vai onko metsäraha jotain korvamerkittyä erikkorahaa joka pitää säästää johonkin erikoistarkoitukseen ?

Kylmiksen kanssa samalla taajuudella. Minä ainakin olen ostanut maatilan metsineen kaikkineen, ja siihen on nosteltu pankista lainaa. Miksi en voisi metsätuloilla hankkia maataloudelle jotakin hyödykettä, jos olen parinkymmenen vuoden ajan maatalouden tuloilla lyhennellyt osittain  metsään nostamaani lainaa??   Meillä tietty on nää metsät niin pieniä ja vähämerkityksellisisä verraten muualla suomessa......
Kaikki voivat tehdä rahoillaan ja varoilan ihan mitä huvittaa, mutta jossain vaiheessa menetetään uskottava valitusoikeus alan kurjuudesta.

Tarkoitin juuri sitä että aika moni ei edes tajua syöttävänsä metsiä lehmilleen. Tottakai sitä rahaa voi käyttää puolin ja toisin, niin olen itsekin tehnyt. Mutta veroilmoituksen teen molemmista eri lomakkeilla ja kun rahaliikenne on eri tilillä, niin ei tule puukaupan jälkeen valheellista tunnetta että maataloudessa menis jotenkin erityisen hyvin. Mettätililtä menee tietysti ne uudistuskulut ynnä muut. Ei kaikki tällaista systeemiä tarvitse, mutta itsellä on homma sen verran opetteluvaiheessa että tunnen sen palvelevan omia tarpeita ja kokonaisuuden hahmottamista. Jos puukaupparahalla rahoitetaan vaikka maatalouden investointia, sama korkovaatimus sille metsäpuolen rahalle pitää laskea eikä se ole mitään "ylimääräistä" mitä sattuu silloin tällöin tulemaan.

On se vaan luojan lykky ettei ole metsää... Noin paljon erilaisia ongelmia lisää. Saattais mennä sonnien ape hieman kuitupitoiseksi jos sinne tukkimetsää lisäis.

Eihän tuo traktorin vaihto vielä kivistä, mut kun samalla kertaa pitää vaihtaa vielä autokin, ettei naapurit luule että kaikki rahat meni siihen traktoriin... ;)


SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
  Vaatii melkoista kanttia ajaa realistisilla(tarpeenmukasilla) koneilla, jos sattuu asustelemaan, vauraalla seudulla jossa nuoret isäännät "kilpaa" vaihtavat toinen toistaan parempia traktoreita. Toki jokaisella täysi vapaus hankkia itselleen haluamansa koneen. Ei siihen tarvetta kommentoida.

 ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Mun mielestä maatalouden kannattavuutta ei kannata sotkea siihen miltä asiat näyttää. Paljon kuitenkin pelataan muitten "pankin" rahoilla jolloin kaikilla on mahdollisuus näyttää rikkailta jos haluaa. Teoreettinen kannattavuus saadaan ihan helposti laskemalla ja yleensä lopputulema on että jonkun selkänahasta revitään perus maatalouden kannattavuus tai sitten löytyy ulkopuolista rahaa riitävästi eli perintöä, mettää, vaimon palkkaa tai jotain muuta. Kuitenkin itse maatalousyrittäjyyteen niin ei kait kukaan oikeasti ole lähteny tähän hommaan sillä että tällä rikastuisi vaan homma on elämäntapa jossa itsensä ympäri rakentaa sellaiset kulissit mitä haluaa ja siinä sivussa voi saada hyvän toimeentulon.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Jos olen oikein käsittänyt niin eikös koko homman tarkoitus ole ajella isoilla ja uusilla vehkeillä.

Osteleehan moni työläinen traktoreita mökeille ja pihalleen ihan kovallakin rahalla.

Kattokaas paranee se viljelijän ansio kun laskee siihen euromääräisen palkan päälle vielä traktorit. Brööm brööm  8)

Maataloudessa parasta on just se erilaisilla koneilla päristely. BRÖÖÖÖMMM BRÖÖÖÖÖMMMM  8)

Mää ajattelin ostaa niin kalliin traktorin, että seuraavat 5 vuotta syödään pelkkää näkkileipää ja kuljetaan kaupanpäällis-haalareissa  8) 8)
Tuleeks jo oikein 90-luvun peli pihaan ??? ??? ???

Onhan tuo uusin vuodelta 92  :o

Mut kohta tulee oikein saatanallinen kone, saadaan kannattavuus nolliin niin voidaan nillittää ja kirjoitella MaasTullin yleisönosastoon enemmän  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Jos olen oikein käsittänyt niin eikös koko homman tarkoitus ole ajella isoilla ja uusilla vehkeillä.

Osteleehan moni työläinen traktoreita mökeille ja pihalleen ihan kovallakin rahalla.

Kattokaas paranee se viljelijän ansio kun laskee siihen euromääräisen palkan päälle vielä traktorit. Brööm brööm  8)

Maataloudessa parasta on just se erilaisilla koneilla päristely. BRÖÖÖÖMMM BRÖÖÖÖÖMMMM  8)

Mää ajattelin ostaa niin kalliin traktorin, että seuraavat 5 vuotta syödään pelkkää näkkileipää ja kuljetaan kaupanpäällis-haalareissa  8) 8)
Tuleeks jo oikein 90-luvun peli pihaan ??? ??? ???

Onhan tuo uusin vuodelta 92  :o

Mut kohta tulee oikein saatanallinen kone, saadaan kannattavuus nolliin niin voidaan nillittää ja kirjoitella MaasTullin yleisönosastoon enemmän  ;D
Nyt on asenne kohdallaan  ;D
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

Mercantil

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 160
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Jos olen oikein käsittänyt niin eikös koko homman tarkoitus ole ajella isoilla ja uusilla vehkeillä.

Osteleehan moni työläinen traktoreita mökeille ja pihalleen ihan kovallakin rahalla.

Kattokaas paranee se viljelijän ansio kun laskee siihen euromääräisen palkan päälle vielä traktorit. Brööm brööm  8)

Maataloudessa parasta on just se erilaisilla koneilla päristely. BRÖÖÖÖMMM BRÖÖÖÖÖMMMM  8)

Mää ajattelin ostaa niin kalliin traktorin, että seuraavat 5 vuotta syödään pelkkää näkkileipää ja kuljetaan kaupanpäällis-haalareissa  8) 8)
Tuleeks jo oikein 90-luvun peli pihaan ??? ??? ???

Onhan tuo uusin vuodelta 92  :o

Mut kohta tulee oikein saatanallinen kone, saadaan kannattavuus nolliin niin voidaan nillittää ja kirjoitella MaasTullin yleisönosastoon enemmän  ;D

 Nyt tulee asiaa!

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Jos oikeen asiaa puhutaan ni kyllä se koneen penkki pitäs ainakin 1000tunnin välein vaihtaa. Se perseen haju on muuten ihan kauhee. Kyllähän ne kalsaritkin vaihdetaan niin miksei ratoria??
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Mercantil

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 160
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Jos olen oikein käsittänyt niin eikös koko homman tarkoitus ole ajella isoilla ja uusilla vehkeillä.

Osteleehan moni työläinen traktoreita mökeille ja pihalleen ihan kovallakin rahalla.

Kattokaas paranee se viljelijän ansio kun laskee siihen euromääräisen palkan päälle vielä traktorit. Brööm brööm  8)

Maataloudessa parasta on just se erilaisilla koneilla päristely. BRÖÖÖÖMMM BRÖÖÖÖÖMMMM  8)

Mää ajattelin ostaa niin kalliin traktorin, että seuraavat 5 vuotta syödään pelkkää näkkileipää ja kuljetaan kaupanpäällis-haalareissa  8) 8)
Tuleeks jo oikein 90-luvun peli pihaan ??? ??? ???

Onhan tuo uusin vuodelta 92  :o

Mut kohta tulee oikein saatanallinen kone, saadaan kannattavuus nolliin niin voidaan nillittää ja kirjoitella MaasTullin yleisönosastoon enemmän  ;D

 Nyt tulee asiaa!
 Tai sit tekee sillein, että pistää nettikoneeseen myyntiin, kun karu totuus lyö silmille, ettei ole vara pitääkkään rattoria...

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Auts........
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159