Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?  (Luettu 39807 kertaa)

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Oon kans sillä 5000-7000 tuntia vaihtovälin kannalla. Yleensä normaali kuluminen  tuon tuntimäärän jälkeen aiheuttaa ylimääräisiä remontteja. Tietysti jos on useempi kone että ei jää kiireaikana koneettomaksi, niin miksikäs ei jatkais kymppitonniin asti. Ja onhan se myös makuasia, jos on vara vaihtaa ja haluaa ajaa uudemmalla... :o
Höh. Ja mulle taas koneet tulee tuolla tuntimäärällä :P Edellinen uusi vuonna -75, edelleen talossa. Edellinen vaihtoon mennyt -98, -06 vei lunastaja yhden ja sen jälkeen ostettu 3kpl suoralla kaupalla.

Näin mullakin 2000-7000 tuntiin sopiva yksilö käteisellä hommiin. Onhan noissa ollut pientä parsimista, mutta ei isompia. Hinta sen kolmanneksen (jopa neljänneksen) uudesta vastaavien töiden tekijästä. Ei panttauksia, myy pois jos ei miellytä. Ja myy jonkun entisen eikä mitään vaihdossa. Näin on varaa pitää varakonetta verraten uuteen.

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
uusi kannattaa pistää vaihtoon n.3000-5000 tunnissa ja käytetty kannattaa ostaa 6000-10000 tunnissa.

tämän lisäksi ainakin itse olen tullu siihen tulokseen että jos talossa on yksi uusi kone niin "back up koneena" on oltava yksi vanha joka korvaa uuden silloin kun uusi on remontissa. vanhat ne vaan toimii ja uudet renaa, oli uuden merkki mikä tahansa...



zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Selvä juttu osa koneista haettu käyttäjältä/omistajalta pois, "unohtunu" maksamatta.
Mites sen selittää jos se kone vallan toisen merkin myymälässä  ;D 

+250

  • Vieras
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Mä olen vaihtanu yhden uutena ostetun ja maksetun koneen 700 tuntia ajettuna pois.Se vain oli huono ja täynnä pikkuvikoja.Hiukan ennenkuin takuu loppu,kaupat erimerkkisestä uudesta oli tehty.
Ja pätkääkään ei kaduta 8)

meedio

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Selvä juttu osa koneista haettu käyttäjältä/omistajalta pois, "unohtunu" maksamatta.

Montakos kertaa sieltä saa uuden tilalle, jos vanha on haettu "unohduksen" vuoksi pois?? 

***** mut vituttaa kun naapuri ajaa uudella traktorilla!! Perkele et kadettaa.....

Ana

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Osasta muutaman tonnin ajettuja vaihdokkia on kyllä kohdeltu periaatteella "huoletonta huoltoa ja kovaa ajoa, vaihdetaan kun alkaa renaamaan"

Paikallisella valtralla on yhdellä myyjällä tasaiseen tahtiin tonnin ja allekin ajettuja vaihdokkia kun isännät teköövät "vuosipäivityksiä", kaikki vaihdokit melkeen yhden pitäjän alueelta.. on vain myyjän onni kun tuollaasen alueen saanu hoidettavaksensa  ;D

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?


Köyhät taas selittelee,Kyl traktori on vaihdettava muutaman vuoden välein mut vuodessa tulee niin vähän tunteja notta jos yli 5000h ajaa niin ehtii jo pahan kerran leipääntyä ajamiseen vanhalla traktorilla ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Kyllähän tuota vaihtamisen riemua tietysti joskus ihmettelee. Naapurilla muutaman ha:n tarkkuudella saman verran peltoa kuin meillä. Traktoreita saman verran eli kolme, mutta naapurin vanhin on iältään noin puolet meidään uusimmasta. Syksyksi hommasi tuliterän rattorin, jonka arvo lienee samaa luokkaa kuin meidän mäen puimurin ja kolmen traktorin yhteensä. Hauskat on jututkin: "en mä ajatellu vaihtaa, mutta kun ottivat sieltä yhteyttä ja välttämättä halusivat, että tulen käymään... no en mä sillä ensimmäisellä hinnalla, mutta viikon päästä oli välirahasta lähtenyt jo kuus tonnia, niin tehtiin sitten kaupat".  Ja on kuulkaa auringon tarkka kaveri koneistaan. Perässä alamittaiset työkoneet, kaikki raksvaattorit lämpimässä tallissa ja uusi vaha pintaan neljästi vuodessa. En valita, siltä saa joku huippukuntoisia tuhannen - pari ajettuja traktoreita. Pitäis vain hiukan pitempään vielä, nin olisi minullakin niihin varaa. Ustaltaisin ostaa kokeilematta. En siis kadehdi, kummastuttaa vain, että pystyy.

Kokonaan toselta asia näyttäytyy kuitenkin, kun katselee traktorikauppaa tilastojen valossa. Uusia traktoreita laitetaan kilpiin viitisen tuhatta vuodessa. Näistä lähes puolet on mönkijöitä ja oikeistakin traktoreista osa menee muuhun kuin maatalouskäyttöön. Maatalouteen tulee vuodessa siis noin 2000 uutta traktoria. Maatiloja on melkein 60 000. Vaikka näistä kolmasosa olisi täysin investoimattomia, tulee aktivitiloillekin keskimäärin uusi traktori korkeinaan kerran 20 vuodessa. Muutama vuosi sitten oli rekisterissä olevien traktoreiden keskimääräinen ikä noin 17 vuotta. Nykytahdilla kalusto vain vanhenee.

Ei tämä hyvältä näytä. Kalustoinvestoinnit ovat tappiollisia ja investoimattomuus näivettää koko alan. Tässä sitä ollaan kuin harakka tervatulla aidalla.   

Viimeksi muokattu: 30.12.13 - klo:09:25 kirjoittanut JösseJänis

Topias Funke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • aSiantuntija
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Ja toisethan käyttää koneitaan kuitenkin yli tuhattakin tuntia vuodessa, toiset ajaa 300-400 tuntia.
Kalsareissa on se hyvä puoli että ruskeet voi kerran kääntää ulkopuolelle.. ::)
aSiantuntija lausuntoja maksusta.

roadman

  • Vieras
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
uusi kannattaa pistää vaihtoon n.3000-5000 tunnissa ja käytetty kannattaa ostaa 6000-10000 tunnissa.

tämän lisäksi ainakin itse olen tullu siihen tulokseen että jos talossa on yksi uusi kone niin "back up koneena" on oltava yksi vanha joka korvaa uuden silloin kun uusi on remontissa. vanhat ne vaan toimii ja uudet renaa, oli uuden merkki mikä tahansa...

Samoilla linjoilla retkun kanssa. Varsinkin lähellä 10000h kone saattaa olla jo läpi käyty joten muutama tuhat tuntia huoletonta ajoa tiedossa. varsinkin jos koneesen on uutena tullu reippaasti tunteja niin eipä saata olla vielä vuosiltaankaan vanha eikä ole sähkötkään ehtiny haprastua.

Itselläkin pähkäilyssä koneen uusiminen. Muutaman tarjouksen ottanu uusista, tullu siihen tulokseen jotta muut saapi ostaa uusia mie kattelen joko vähän ajetun vaihdokkina tai suoraan, ja enemmän ajetun suoraan ja jätän vanhan pihaan Ns. back up koneeksi.
Ulkoa tuontikaan ei mahdoton ajatus.
Rahat kylläkin uuteen löytyisi ei sillä, mutta kun vertaa uuden traktorin hintaa työn tuottavuuteen.Tuon perusteella ei sitten niin  minkäänläista järkeä ostaa uutta. Joku nyt huutaa että kone seisoo remontissa eikä tuota. Mitä mulla koneet seisoneet remontissa niin halvemmaksi on tullu seisottaa kun vaihtaa varmuuden vuoksi ettei tule remonttia. Monikin remontti on ennakoitu tekemällä hiljaiseen aikaan jolloin tappiot on vieläkin pienemmät osa kulutkin kn monasti pääsee vähemmillä osillakin.. Äkkirikkoontumisille ei tietenkään mahda mitään, mutta ei noita ole tullutkaan kui yksi kpl 6 v aikana ja koko ajan ollu sama kone.

brotofobia

  • Vieras
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Onkohan tilanne aina kuitenkaan sellainen että vanha kannattaisi itse myydä ja ostaa suoralla kaupalla seuraava. 4-5000h ajetun Kotimaisen tarjous oli tällähetkellä ainakin sellainen, että itse kaupittelulla ei saa palkkkaa. Ilmeisesti suuri kansa on valmis maksamaan extraa kauppiaan katteen verran siitä että se kone tulee merkkiliikkeestä.  ::)

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Minua opetti metsäkonepuolelta yrittäjä, että laske välirahasta €/tunti. Uudessa koneessa se on kova, tietyssä vaiheessa taas edullinen ja sitten kun tunteja tulee, yleensä rajana se tuhannentunnin merkin vaihtuminen tiettyyn tai uuden etunumeron tuleminen riippuen tapauksesta, niin se taas muuttuu kovemmaksi. Siinä sitten taiteillaan milloinka se on järkevää. Lisänä remonttien tulot jotka pitää hieman ennakoida ja muu tuntemus koneesta. Jos oletettavasti on tulossa isoja remppoja tai pienempiäkin mutta harmillisia tai jos vuosimalli muuttuu esim. kilpailutusehdoissa kovin oleellisesti huonompaan suuntaan on koneen vaihtoa mietittävä.

Sitä ihmettelen kyllä, miksi koneita on vaihdettu pienillä tuntimäärillä... joskus ostettu liian iso, monesti liian pieni. Muutamia koneita tiedän vaihdetun siksi, että moottorin käyntiääni ei miellyttänyt, tai uuteen tuli jokin must have -ominaisuus. On paljon traktorinostajia, jotka ajavat koneillaan 20-50h vuosi, kaveriltakin (ihan yksityinen) lähti vaihdossa ensin 1200 h ajettu 700 valmet (98vuosimalli), tuli A92 jolla ajettu 200h niin tuli uusi A93h...

Toinen voi olla, että vaihdokki A on vanha, tiettyä merkkiä. Esimerkiksi Valmet 903. Hankkija ei siitä hyvitä hirveitä, mutta valmetuskovaisten tallissa siitä saa vaihdossa "nettikonepyyntitaso+valmetuskovaisten provikka". Vaihdetaan uusi valtu alle, mutta se ei miellytä. Jorteereä teki jo alunalkaen mieli... no nyt on kova uusi vähän ajettu alla, pyytämään tarjousta hankkijalta... no nyt hankkijan mieskin tekee tarjouksen, hyvittää ovh hinnanmukaisen hinnan uudesta valtusta vaihdossa ja näin hankkijan pihalla seisoo uusi valtu, vähän ajettuna, törkeällä hintapyynnillä ja isäntä pääsee tutustumaan uuteen uskontoonsa  ;D

Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
  Joku saattaa pitää takuun loppumista syynä vaihtoon,nykyisillä remonttien hinnoilla maksaa välirahaakin aika pitkälle.

Red Bull

  • Vieras
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Kyllähän tuota vaihtamisen riemua tietysti joskus ihmettelee. Naapurilla muutaman ha:n tarkkuudella saqman verran peltoa kuin meillä. Traktoreita saman verran eli kolme, mutta naapurin vanhin on iältään noin puolet meidään uusimmasta. Syksyksi hommasi tuliterän rattorin, jonka arvo lienee samaa luokkaa kuin meidän mäen puimurin ja kolmen traktorin yhteensä. Hauskat on jututkin: en mä ajatelu vaihtaa, mutta kun ottivat sieltä yhteyttä ja välttämättä halusivat, että tulen käymään... no en mä sillä ensimmäisellä hinnalla, mutta viikon päästä oli välirahasta lähtenyt jo kuus tonnia, niin tehtiin sitten kaupat. Ja on kuulkaa auringon tarkka kaveri koneistaan. Perässä alamittaiset työkoneet, kaikki raksvaattorit lämpimässä tallissa ja uusi vaha pintaan neljästi vuodessa. inä en valita, siltää saa joku huippukuntoisia tuhannen - pari ajettuja traktoreita. Pitäis vain hiukan pitempään vielä, nin olisi minullakin niihin varaa. Ustaltaisin ostaa kokeilematta. En siin kadehdi, kummastuttaa vain.

Kokonaan toselta asia näyttäytyy kuitenkin, kun katselee traktorikauppaa tilastojen valossa. Uusia traktoreita laitetaan kilpiin viitisen tuhatta vuodessa. Näistä lähes puolet on mönkijöitä ja oikeistakin traktoreista osa menee muuhun kuin maatalouskäyttöön. Maatalouteen tulee vuodessa siis noin 2000 uutta traktoria. Maatiloja on melkein 60 000. Vaikka näistä kolmas osa olisi täysin investoimattomia, tulee aktivitiloillekin keskimäärin uusi traktori korkeinaan kerran 20 vuodessa. Muutama vuosi sitten oli rekisterissä olevien traktoreiden keskimääräinen ikä noin 17 vuotta. Nykytahdilla kalusto vain vanhenee.

Ei tämä hyvältä näytä. Kalustoinvestoinnit ovat tappiollisia ja investoimattomuus näivettää koko alan. Tässä sitä ollaan kuin harakka tervatulla aidalla.

Näin se vaan menee. Tällekkin kylälle on tänä vuonna tullut kolme uutta traktoria. Kaksi turkistarhoille ja yks omakotitalon "pihakoneeksi", maatalouden kannattavuus on vaan niin paskaa ettei kalustoa uusita kuin viimeisessä hädässä. Itelläkin ykköstraktori rippikouluiässä ja yli 12000 tuntia mittarissa..  :-X

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12237
  • Virolaista kiitos!
Vs: Traktoria vaiheetan kuin kalsareita?
Kauhean iso ongelma saatu tuosta traktorin vaihdosta ::)

Minun mielestäni traktorin voi vaihtaa silloin, kun siltä tuntuu.

Esim. verovähennykset on hyvä syy.