Minua opetti metsäkonepuolelta yrittäjä, että laske välirahasta €/tunti. Uudessa koneessa se on kova, tietyssä vaiheessa taas edullinen ja sitten kun tunteja tulee, yleensä rajana se tuhannentunnin merkin vaihtuminen tiettyyn tai uuden etunumeron tuleminen riippuen tapauksesta, niin se taas muuttuu kovemmaksi. Siinä sitten taiteillaan milloinka se on järkevää. Lisänä remonttien tulot jotka pitää hieman ennakoida ja muu tuntemus koneesta. Jos oletettavasti on tulossa isoja remppoja tai pienempiäkin mutta harmillisia tai jos vuosimalli muuttuu esim. kilpailutusehdoissa kovin oleellisesti huonompaan suuntaan on koneen vaihtoa mietittävä.
Sitä ihmettelen kyllä, miksi koneita on vaihdettu pienillä tuntimäärillä... joskus ostettu liian iso, monesti liian pieni. Muutamia koneita tiedän vaihdetun siksi, että moottorin käyntiääni ei miellyttänyt, tai uuteen tuli jokin must have -ominaisuus. On paljon traktorinostajia, jotka ajavat koneillaan 20-50h vuosi, kaveriltakin (ihan yksityinen) lähti vaihdossa ensin 1200 h ajettu 700 valmet (98vuosimalli), tuli A92 jolla ajettu 200h niin tuli uusi A93h...
Toinen voi olla, että vaihdokki A on vanha, tiettyä merkkiä. Esimerkiksi Valmet 903. Hankkija ei siitä hyvitä hirveitä, mutta valmetuskovaisten tallissa siitä saa vaihdossa "nettikonepyyntitaso+valmetuskovaisten provikka". Vaihdetaan uusi valtu alle, mutta se ei miellytä. Jorteereä teki jo alunalkaen mieli... no nyt on kova uusi vähän ajettu alla, pyytämään tarjousta hankkijalta... no nyt hankkijan mieskin tekee tarjouksen, hyvittää ovh hinnanmukaisen hinnan uudesta valtusta vaihdossa ja näin hankkijan pihalla seisoo uusi valtu, vähän ajettuna, törkeällä hintapyynnillä ja isäntä pääsee tutustumaan uuteen uskontoonsa