jos ruski osaa jotahi tehdä, niin veturin. nämä italian ihmeet kun ovat taas sellaisia perkeleitä, jotta jos lappiin luvataan hiukan pakkasta, niin jo helssinkin ratapihalla on makarooni jäässä. vaikka olis lämmintäkin.
Kyse ei ole niinkään siitä, missä junat on tehty, kuin siitä, millaisia on tilattu. On totta että Pendolino pysähtyy, kun oven väliin menee lunta eikä ovi sulkeudu. Onko se sitten italialaisten vika, että uusien määräysten mukaan juna ei saa lähteä liikkeelle, jos yksikin ovi on raollaan. Vanhoihin juniin on voinut nousta kyytiin vauhdissa ja vauhdissa niistä on hypätty poiskin. Entinen luokkakaverini menehtyi tällaisen hypyn seurauksena.
Aika ison osan Pendoliin0jen syyksi sälytetyistä ongelmista selittää myös huonokuntoinen, kokonaan suomalaisvalmisteinen rataverkko, jota ei ole suunniteltu nykyaikaisille suurnopeusjunille eikä sitä ole riittävästi kunnostettu.
Kun Allegro alkoi liikennöidä Helsingistä Pietariin, se ajoi ainakin aluksi kovempaa Venäjän puolella, koska Suomessa rataverkosto ei ollut siinä kunnossa, että nopeutta olisi voinut nostaa entisen Tolstoi-tason yläpuolelle. Suomessa huiput jäivät 140:een, kun Venään puolella laitettiin 200 rikki. Italialaisten vika varmaan tämäkin.
Suomalaiset keittävät sellua, valavat raudasta harkkoja ja tuntevat ylemmyydentuntoa, kun meillä osataan tämä haitekki. Italiassa tekevät sitä raudasta junia ja myyvät niitä ympäri maailmaa.
totta tuokin, kuitenkin olen parin vuoden aikana ollut pendon kyydissä, kun se on halvaantunut asemien välille. kulku vaan loppu ja konnari totes tilanteen. viimme keväänä jäätiin siperian sudella asemalle. konnari totes taas tilanteen; sinne on pendo halvaantunut välille. ei päästä jatkamaan.
Kylä, kyllä, mutta kertoiko se konnari syynkin, miksi se Pendolino halvaantui? Kun Ferrari jää pohjastaan kiinni talviselle mökkitielle, niin Lada Nivan kuljettaja siellä takana ilmoittaa, että nyt tuo makarooni hyyty tuohon eteen. Kyse ei ole kuitenkaan siitä, etteikö Ferrari osaisi valmistaa Nivan kaltaisia laatuvaunuja, vaan siitä, että joku on tilannut Ferrarin eikä ymmärtänyt, että se vaatii veroisensa tien.
Aina, kun näitä Pendolinoja haukutaan, jätetään myös kertomatta, minkä merkkisiä olisivat ne yli 200 km/h kulkevat, kallistuvakoriset ja turvallisuus- ym. direktiivien mukaiset junat, jotka toimisivat luotettavasti kaikilla radoilla, kaikissa keliolosuhteissa. Ja mistä niitä saisi ostaa?
siis väitätkö, jotta nuo pendot vaan vierastavat näitä meidän, no kieltämättä hiukan vaihtelevassa kunnossa olevia ratoja
.
minä kyllä laittaisin osan noita hyytymisistä lumipöpperön ja pakkasenkin piikkiin.
ryssän kulkineet kun ovat tehty siperian olosuhteisiin, niin nämä meidän talvet ovat niillen vähän niin kuin välimeren ilmastoa.
italian tekniikkaa ei ehken riittävästi testattu täällä pohjoisessa. vielä.
Minäkin laitan lumipöpperön ja pakkasen piikkiin, kuten selviää lukemalla... Kysymys on aika pitkälti siitä, kuten olen tuossa jo aiemmin rautalangasta vääntänyt, että jos junassa ei ole sellaista turvalaitetta, joka estää liikkumisen, kun on lunta oven välissä ja ovi ei siksi sulkeudu, niin sellainen juna liikkuu, vaikka olisi jäävuori oven välissä. Mutta kun sellaisia junia ei enää Eurooppaan ja Suomeen tule. Jos VR nyt menee ja tilaa Neuvostoliitosta junan, niin sekin pysähtyy, kun on lunta oven välissä.
Se 50-luvulla suunniteltu juna toimii joo kuin junan vessa, mutta kun sellainen junan vessakaan ei ole enää sallittu. Nykyään pitää olla vesiklosetti ja umpisäiliö ja sellainen voi jäätyä. Siperian sudessa ei jäädy kuin kikkare kiskojen väliin, mutta sellaista laitetta ei enää tule uutta.