jos ruski osaa jotahi tehdä, niin veturin. nämä italian ihmeet kun ovat taas sellaisia perkeleitä, jotta jos lappiin luvataan hiukan pakkasta, niin jo helssinkin ratapihalla on makarooni jäässä. vaikka olis lämmintäkin.
Kyse ei ole niinkään siitä, missä junat on tehty, kuin siitä, millaisia on tilattu. On totta että Pendolino pysähtyy, kun oven väliin menee lunta eikä ovi sulkeudu. Onko se sitten italialaisten vika, että uusien määräysten mukaan juna ei saa lähteä liikkeelle, jos yksikin ovi on raollaan. Vanhoihin juniin on voinut nousta kyytiin vauhdissa ja vauhdissa niistä on hypätty poiskin. Entinen luokkakaverini menehtyi tällaisen hypyn seurauksena.
Aika ison osan Pendoliin0jen syyksi sälytetyistä ongelmista selittää myös huonokuntoinen, kokonaan suomalaisvalmisteinen rataverkko, jota ei ole suunniteltu nykyaikaisille suurnopeusjunille eikä sitä ole riittävästi kunnostettu.
Kun Allegro alkoi liikennöidä Helsingistä Pietariin, se ajoi ainakin aluksi kovempaa Venäjän puolella, koska Suomessa rataverkosto ei ollut siinä kunnossa, että nopeutta olisi voinut nostaa entisen Tolstoi-tason yläpuolelle. Suomessa huiput jäivät 140:een, kun Venään puolella laitettiin 200 rikki. Italialaisten vika varmaan tämäkin.
Suomalaiset keittävät sellua, valavat raudasta harkkoja ja tuntevat ylemmyydentuntoa, kun meillä osataan tämä haitekki. Italiassa tekevät sitä raudasta junia ja myyvät niitä ympäri maailmaa.