Omasta vaunustani saa purkukelat pois n. tunnin työllä etukuormainta apuna käyttäen. Paineanturi peräporttiin ja valmiina ajoon, tietenkin ilman vuoden takuuta ja poistojakin kertyi vain anturin verran.
Edelleenkään en ymmärrä miten purkukelat takana vaikuttavat vaunun nousukykyyn kasan päälle. Ok painavat ne "jotain", mutta ei mitenkään oleellista. Vetotraktorin massa ja rehun kuiva-aine pitoisuus merkitsevät enemmän kuin nuo epämiellyttävän oloiset kelat
Kolmiakselinen vaunu tietenkin plussaa maanrakenteelle, mutta vaatii eteensä painavamman traktorin
***Telojen poistaminen on ollut myös harkinnassa. Se toki vaatisi perälaudan modifioinnin, koska nykyisellään ei aukea riittävästi ns. perinteiseen purkuun.
Nyt olet sulevi ymmärtänyt hiukan väärin. Purkutelat eivät tosiaankaan vaikeuta kuorman ylösnousemista. Ero perinteiseen systeemiin on purkumatkassa. Kun perinteisessä systeemissä vaunu työntää massaa eteenpäin ja vaunu purkaantuu lähes paikalleen, niin purkuperän purkumatka on moninkertainen.
Kolmiakselinen on yksivaihtoehto. Ei tuo mun veturi painavimmasta päästä ole, mutta uskoisin painon riittävän.