Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: apemies - 02.10.08 - klo:17:44
-
Onko kellään agrolaisella kokemusta kronen ZX mallista? Tai edes kuulopuheita. On ainakin tosi paljon järeämpi rakenteeltaan kuin XL mallit.
Muut potentiaaliset ehdokkaat ovat giga vitesse ja jumbo. Niitä täällä jo kehuttu ihan riittämiin.
-
Ekkös sä just uuren noukkarin hommannu? Jäikö se heti pieneksi?
-
Ekkös sä just uuren noukkarin hommannu? Jäikö se heti pieneksi?
***Tämä nykyisen vaunun ostin käytettynä (3 pv ajettu). Vaunun on riittävän iso ja hyvin tekniikka pelasi, mutta vaunussa olevat purkutelat eivät sovi mun systeemiin. Ne soveltuvat huonosti peruutettaviin siiloihin. Aumoja tehdessä ne toimivat hienosti ja kuski pääsee tosi vähällä polkemisessa. Sama päätee tietysti läpiajettaviin siiloihin.
Peruutettavissa siiloissa ei enää loppuvaiheessa pääse siilon päälle, jolloin joutuu purkaan siilon eteen. Polkemisen hidastuminen syö tällöin koko korjuu tehokkuutta.
-
Osta sellainen missä ei ole vääntyviä yläkaaria:
http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pos=-19800
http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pos=-30309
-
Osta sellainen missä ei ole vääntyviä yläkaaria:
http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pos=-19800
http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pos=-30309
***Tätä taustaa vastaan Kronen ZX on vahvoilla.
Mitäs mieltä raati kolmiakselisesta kärrystä. Onko lisähintansa (yli 20 th €) arvoinen?
-
Osta sellainen missä ei ole vääntyviä yläkaaria:
http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pos=-19800
http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pos=-30309
miksi? enemmän menee kun ei pakkaudu sitä ensimmäistä alaalla olevaa kaarta vasten. mutta se on vaan minun mielipide. toki jos ahdas halli niin kyllähän se vähän kasvaa korkeutta
-
Onko tullut mieleen että ulkoistaisit koko homman?
-
Onko tullut mieleen että ulkoistaisit koko homman?
***Onhan se käynyt monesti mielessä. Viime kesän olosuhteet kuitenkin vankistavat käsitystä, että tilan tärkeimmän rehukomponentin valmistus on oltava omissa käsissä ainakin välillisesti(huom. allekirjoittaneen mielipide)
-
Onko tullut mieleen että ulkoistaisit koko homman?
***Onhan se käynyt monesti mielessä. Viime kesän olosuhteet kuitenkin vankistavat käsitystä, että tilan tärkeimmän rehukomponentin valmistus on oltava omissa käsissä ainakin välillisesti(huom. allekirjoittaneen mielipide)
Olen samaa mieltä. Rehunteko on se viimeinen työ mikä ulkoistetaan.
-
Onko tullut mieleen että ulkoistaisit koko homman?
***Onhan se käynyt monesti mielessä. Viime kesän olosuhteet kuitenkin vankistavat käsitystä, että tilan tärkeimmän rehukomponentin valmistus on oltava omissa käsissä ainakin välillisesti(huom. allekirjoittaneen mielipide)
Olen samaa mieltä. Rehunteko on se viimeinen työ mikä ulkoistetaan.
Mä kyllä mielelläni antasin rehunkeruuhommat ammattilaisen huoleksi mut kun ei tahdo löytyä urakoitsiaa . Lähin 50 km päässä ja hänellä ajoa riittävästi.100 km päässä olis sit ajosilppuriketju . Eri asia niillä alueilla jossa on varaa ostaa uudet rehukoneet muutaman vuoden välein tai jopa useammin. No onnekss silppuri vaan 14 v vanha;)
-
...Olen samaa mieltä. Rehunteko on se viimeinen työ mikä ulkoistetaan.
Meillä se oli ensimmäinen työ, jonka emäntä ulkoisti ryhtyessään talonpitoon. Ja syynä oli se, että ei ole kalustoa itsellä. Olisi pitänyt hankkia samantien niittomurskain, noukinvaunu (tai silppurivaunu) ja paalaus-käärintä laitteistot sekä tehokkaampi traktori. Vaikka kuinka käytettynä olis saanu ostettua, niin meidän kokoiselle yksikölle olis ollu liian suuri rasite. Niin A-alueella siis pyristellään :)
Urakoitsijan käyttö on sopinut meille. On tarpeeksi lähellä eikä ole "ahnehtinut" liikaa töitä. Kalusto on tarpeeksi suurta, että hommissa tapahtuu kans ja laatu säilyy. Ei tietysti ihan optimiaikana aina päästä siilorehuakaan tekemään, mutta tähän asti on onnistunut hyvin.
Seuraavaksi ulkoistetaan lietteenlevitys kokonaan, nytkin on jo letkulevityksen nurmille tehnyt urakoitsija kun itsellä ei ole soveltuvaa kalustoa. Ja kun nykyisestä vaunusta aika jättää ei ole varaa hankkia toista tilalle --> urakoitsija peliin!
-
Onko tullut mieleen että ulkoistaisit koko homman?
***Onhan se käynyt monesti mielessä. Viime kesän olosuhteet kuitenkin vankistavat käsitystä, että tilan tärkeimmän rehukomponentin valmistus on oltava omissa käsissä ainakin välillisesti(huom. allekirjoittaneen mielipide)
Olen samaa mieltä. Rehunteko on se viimeinen työ mikä ulkoistetaan.
Mä kyllä mielelläni antasin rehunkeruuhommat ammattilaisen huoleksi mut kun ei tahdo löytyä urakoitsiaa . Lähin 50 km päässä ja hänellä ajoa riittävästi.100 km päässä olis sit ajosilppuriketju . Eri asia niillä alueilla jossa on varaa ostaa uudet rehukoneet muutaman vuoden välein tai jopa useammin. No onnekss silppuri vaan 14 v vanha;)
***Ei tässäkään ole urakointipalveluja tarjolla ihan lähinurkilla.
Noukkarin vaihto näin usein ei ole mikään itsetarkoitus. Toisaalta kynnys siirtyä uuteen on hiukan matalampi pari vuotta vanhalla kuin 14 vuotta vanhalla.
-
[/quote]Mä kyllä mielelläni antasin rehunkeruuhommat ammattilaisen huoleksi mut kun ei tahdo löytyä urakoitsiaa . Lähin 50 km päässä ja hänellä ajoa riittävästi.100 km päässä olis sit ajosilppuriketju . Eri asia niillä alueilla jossa on varaa ostaa uudet rehukoneet muutaman vuoden välein tai jopa useammin. No onnekss silppuri vaan 14 v vanha;)
[/quote]
mitenkä se koneiden vaihto alueesta riippuu? Eikö siihen vaikuta myös muut seikat?
silppuri ostettu 1999 ja hyvin pelittää edelleen. Ja oli jo vuoden vanha silloin.
-
Eipä taida syksyn konenäyttelyissä olla liikkeellä kuin pohjoisen tissinkoittajia tilinpäätöskaupoilla. ;D
-
Eipä taida syksyn konenäyttelyissä olla liikkeellä kuin pohjoisen tissinkoittajia tilinpäätöskaupoilla. ;D
kyllä veikkaan et täältä etelästä kun tullaan jyväskylän näyttelyyn niin bussit on täynnä porukkaa
-
Onneksi näyttelyyn pääsee sisään kaikki, vähemmän maksukykyisetkin. ;D
-
Onneksi näyttelyyn pääsee sisään kaikki, vähemmän maksukykyisetkin. ;D
täällä etelässä sitä maksukykyä tuntuu olevan kun viljamiehet vuosi toisensa jälkeen vaihtaa koneensa suurempiin.
-
Jos uuden Fendtin osto kertoo jotain, niin on sitä maksukykyä muillakin ku suurilla lypsykarjatiloilla.
-
tilinpäätöskaupoilla. ;D
Huonoa taloudenpitoa tai suunnittelua, jos tilinpäätöksen takia konekauppoja tekee...
-
Huonoa taloudenpitoa tai suunnittelua, jos tilinpäätöksen takia konekauppoja tekee...
Eikö niitä tehdä ison investoinnin jälkeisillä alvipalautuksilla. ;D
-
Osta sellainen missä ei ole vääntyviä yläkaaria:
http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pos=-19800
http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pos=-30309
onko kellään ideoita miten noita naruja saa kiristettyä tai muuten automatiikan pelaamaan. 3vanhalla vaunulla saa jo n.20% enemmän kuormaan kun ajaa kädellä koska etulevy liikkuu liian helposti ylös. vaununa pöttinger torro 5700. toki polttoainettakin menee enemmän kuormaa kohden mutta en ole laskenut meneekö rehutonnia kohden... riippuu tietysti ajomatkasta. kaukaa täydet kuormat ja ihan vierestä ei vält.mät. niin täysiä (täydet siis vie siks niin mpaljon kun vähän pollet meinaa loppua tai ainakin vauhti)
-
Ekkös sä just uuren noukkarin hommannu? Jäikö se heti pieneksi?
***Tämä nykyisen vaunun ostin käytettynä (3 pv ajettu). Vaunun on riittävän iso ja hyvin tekniikka pelasi, mutta vaunussa olevat purkutelat eivät sovi mun systeemiin. Ne soveltuvat huonosti peruutettaviin siiloihin. Aumoja tehdessä ne toimivat hienosti ja kuski pääsee tosi vähällä polkemisessa. Sama päätee tietysti läpiajettaviin siiloihin.
Peruutettavissa siiloissa ei enää loppuvaiheessa pääse siilon päälle, jolloin joutuu purkaan siilon eteen. Polkemisen hidastuminen syö tällöin koko korjuu tehokkuutta.
Aika jännä juttu... Omakohtainen kokemus on, että vaunu nousee kasan päälle nimenomaan peruuttaen kauemmin kuin etuperin. Suurimpina ongelmina pitäisin liian löysää kasaa ja liian kevyttä traktoria vaunun edessä. Suurempi vaunu= suurempi kokonaispaino, edessä vanha traktori yhtälö ei toimi. Vai mitä tuumii Apemies?
-
Ekkös sä just uuren noukkarin hommannu? Jäikö se heti pieneksi?
***Tämä nykyisen vaunun ostin käytettynä (3 pv ajettu). Vaunun on riittävän iso ja hyvin tekniikka pelasi, mutta vaunussa olevat purkutelat eivät sovi mun systeemiin. Ne soveltuvat huonosti peruutettaviin siiloihin. Aumoja tehdessä ne toimivat hienosti ja kuski pääsee tosi vähällä polkemisessa. Sama päätee tietysti läpiajettaviin siiloihin.
Peruutettavissa siiloissa ei enää loppuvaiheessa pääse siilon päälle, jolloin joutuu purkaan siilon eteen. Polkemisen hidastuminen syö tällöin koko korjuu tehokkuutta.
Aika jännä juttu... Omakohtainen kokemus on, että vaunu nousee kasan päälle nimenomaan peruuttaen kauemmin kuin etuperin. Suurimpina ongelmina pitäisin liian löysää kasaa ja liian kevyttä traktoria vaunun edessä. Suurempi vaunu= suurempi kokonaispaino, edessä vanha traktori yhtälö ei toimi. Vai mitä tuumii Apemies?
Mars mars apemies massikkakauppaan. 2 kpl tommosia ja saat kasan tiiviiks ja ronen kasan päälle. Kai fysikaan lait pätee jopa Jymykunnassakin :o
http://masseyferguson.com/8690/
-
Aika jännä juttu... Omakohtainen kokemus on, että vaunu nousee kasan päälle nimenomaan peruuttaen kauemmin kuin etuperin. Suurimpina ongelmina pitäisin liian löysää kasaa ja liian kevyttä traktoria vaunun edessä. Suurempi vaunu= suurempi kokonaispaino, edessä vanha traktori yhtälö ei toimi. Vai mitä tuumii Apemies?
***Etuperin en ole siilon päälle päässyt kokeilemaan, mutta auman päälle ollaan ajettu. Loppuvaiheessa ollaan vedetty toisella koneella.
Tuo peruutusongelma muodostuu loppuvaiheessa, kun siilon seinät alkaa loppua ja nousua ei pysty enää pitämään loivana. Tähän kohtaan voi tietysti todeta, että liian pienet siilot, kun pitää noin täyteen tukkia. Ja sehän pitää tietysti paikkansa.
-
Eli suurempi noukkari, ei ole ratkaisu tähän ongelmaan. Vaan esim 20m siiloa lisää. Se alkaa jo vaikuttamaan noukkari rehun tiivistettävyyteenkin, ohuemman maton ansiosta.
Suurempi vaunu on paikallaan oman egon pönkittämiseen ja nopeimmin vanhenevan rehun kulutuksen olennaisesti kasvaessa. Josta aiheutuu yleensä pinta-alan lisäys ja ajomatkojen kasvu.
-
Onko tullut mieleen että ulkoistaisit koko homman?
***Onhan se käynyt monesti mielessä. Viime kesän olosuhteet kuitenkin vankistavat käsitystä, että tilan tärkeimmän rehukomponentin valmistus on oltava omissa käsissä ainakin välillisesti(huom. allekirjoittaneen mielipide)
Olen samaa mieltä. Rehunteko on se viimeinen työ mikä ulkoistetaan.
Mä kyllä mielelläni antasin rehunkeruuhommat ammattilaisen huoleksi mut kun ei tahdo löytyä urakoitsiaa . Lähin 50 km päässä ja hänellä ajoa riittävästi.100 km päässä olis sit ajosilppuriketju . Eri asia niillä alueilla jossa on varaa ostaa uudet rehukoneet muutaman vuoden välein tai jopa useammin. No onnekss silppuri vaan 14 v vanha;)
No ei tuo 100 kilometriä ajosilppuriporukalle mikään ongelma siirtymänä ole , kokonaan toinen asia on jos sitä tehtävää pinta-alaa ei ole kuin parikymmentä hehtaaria .
-
Eli suurempi noukkari, ei ole ratkaisu tähän ongelmaan. Vaan esim 20m siiloa lisää. Se alkaa jo vaikuttamaan noukkari rehun tiivistettävyyteenkin, ohuemman maton ansiosta.
Suurempi vaunu on paikallaan oman egon pönkittämiseen ja nopeimmin vanhenevan rehun kulutuksen olennaisesti kasvaessa. Josta aiheutuu yleensä pinta-alan lisäys ja ajomatkojen kasvu.
***Nykyisiä siiloja ei pysty kasvattamaan ja mitä tulee egon pönkittämiseen, niin ei siihenkään ole tarvetta. Mahdollinen uusi vaunu ei olleellisesti kasva kooltaan. Nykyisen din-tilavuus 39 kuutiota ja kauppaa on tehty 38-43 kuutioisesta. Ainut ero on purkutelojen pois jäänti.
Ajomatkoja riittää ihan omaksi tarpeiksi, joten isompi vaunu kyllä haukkuu hintansa.
-
Omasta vaunustani saa purkukelat pois n. tunnin työllä etukuormainta apuna käyttäen. Paineanturi peräporttiin ja valmiina ajoon, tietenkin ilman vuoden takuuta ja poistojakin kertyi vain anturin verran.
Edelleenkään en ymmärrä miten purkukelat takana vaikuttavat vaunun nousukykyyn kasan päälle. Ok painavat ne "jotain", mutta ei mitenkään oleellista. Vetotraktorin massa ja rehun kuiva-aine pitoisuus merkitsevät enemmän kuin nuo epämiellyttävän oloiset kelat
Kolmiakselinen vaunu tietenkin plussaa maanrakenteelle, mutta vaatii eteensä painavamman traktorin
-
Omasta vaunustani saa purkukelat pois n. tunnin työllä etukuormainta apuna käyttäen. Paineanturi peräporttiin ja valmiina ajoon, tietenkin ilman vuoden takuuta ja poistojakin kertyi vain anturin verran.
Edelleenkään en ymmärrä miten purkukelat takana vaikuttavat vaunun nousukykyyn kasan päälle. Ok painavat ne "jotain", mutta ei mitenkään oleellista. Vetotraktorin massa ja rehun kuiva-aine pitoisuus merkitsevät enemmän kuin nuo epämiellyttävän oloiset kelat
Kolmiakselinen vaunu tietenkin plussaa maanrakenteelle, mutta vaatii eteensä painavamman traktorin
***Telojen poistaminen on ollut myös harkinnassa. Se toki vaatisi perälaudan modifioinnin, koska nykyisellään ei aukea riittävästi ns. perinteiseen purkuun.
Nyt olet sulevi ymmärtänyt hiukan väärin. Purkutelat eivät tosiaankaan vaikeuta kuorman ylösnousemista. Ero perinteiseen systeemiin on purkumatkassa. Kun perinteisessä systeemissä vaunu työntää massaa eteenpäin ja vaunu purkaantuu lähes paikalleen, niin purkuperän purkumatka on moninkertainen.
Kolmiakselinen on yksivaihtoehto. Ei tuo mun veturi painavimmasta päästä ole, mutta uskoisin painon riittävän.
-
Edelleenkään en ymmärrä miten purkukelat takana vaikuttavat vaunun nousukykyyn kasan päälle.
Sekaanpa minäkin sormeni soppaan. Siis eihän purkukelat vaikuta vaunun nousukykyyn, vaan purkumatkaan. Hyvä esimerkki on juuri Apemiehen luota, kun kävin katsomassa rehuntekoa. Kerkesin sen verran häiritsemään siilomiehen työtä, ettei hän ehtinyt polkemaan kasaa kunnolla. Näin ollen kuorman tullessa siilolle, se ei noussutkaan kunnolla kasan päälle, vaan jäi rinteeseen. Purkukelojen takia kärryn tyhjeneminen vaatii pitemmän matkan kuin ilman keloja ja meinasi Apemiehen piha loppua kesken, ennen kuin kärry tuli tyhjäksi. En jäänyt enää toisen kuorman jälkeen juttelemaan siilomiehelle... ;)
-
Eli lyhyelle matkalle purettu tiivis kuorma on helpompi levittää ja tiivistää, kuin keloilla "auki" pöyhitty pidemmälle matkalle purettu. Tämä kuulostaa jo niin mielenkiintoiselta, että haluaisin tutustua lähemmin tilasi rehun tiivistys kalustoon.
Omakohtaiset kokemukset päinvastaiset. Mitä pidemmäksi kuorman saa purettua, sen helpompi ja nopeampi levittää ja tiivistää. Jopa lopputäytössä. Mitä nopeammin rehu on levitettynä, sen kauemmin ehtii suorittamaan varsinaista tiivistystä ja kuorma toisensa jälkeen nousee jälleen kasalle. Kunnes noukkarin edestä loppuu paino.
-
Eli lyhyelle matkalle purettu tiivis kuorma on helpompi levittää ja tiivistää, kuin keloilla "auki" pöyhitty pidemmälle matkalle purettu. Tämä kuulostaa jo niin mielenkiintoiselta, että haluaisin tutustua lähemmin tilasi rehun tiivistys kalustoon.
Omakohtaiset kokemukset päinvastaiset. Mitä pidemmäksi kuorman saa purettua, sen helpompi ja nopeampi levittää ja tiivistää. Jopa lopputäytössä. Mitä nopeammin rehu on levitettynä, sen kauemmin ehtii suorittamaan varsinaista tiivistystä ja kuorma toisensa jälkeen nousee jälleen kasalle. Kunnes noukkarin edestä loppuu paino.
***Tässä alkaa jo epäillä sitä että vedättääkö sulevi ihan tarkoituksella vai onko kenties purkuperäfanaatikko.
Tottakai purkuperällä purettu rehu on helpompi levittää niin kauan kun sen saa siilon mitalle purettua. Loppuvaiheessa asia kääntyy toisinpäin.
Puhut paljon tuosta traktorin painosta. Paljonkos sitä painoa pitäisi löytyä 39 din kuution vaunun veturilta?
-
Vai fanaatikko :D Ei kai nyt sentään, pidän niitä vain yhtä tärkeänä apuvälineenä kuin kärsää elefantilla.
36,5 din kuution vaunu nousee reilun 8 tonnin traktorilla jo aika mukavasti. Eestinpuolella vetävät yli 40 kuution vaunuja aina yli 10 tonnin traktoreilla.
Siitä painosta ei ole näissä rehuhommissa varmaankaan missään vaiheessa haittaa, näin teknisessä mielessä. Pelto ja madot ovatkin sitten toinen juttu...
-
Eli lyhyelle matkalle purettu tiivis kuorma on helpompi levittää ja tiivistää, kuin keloilla "auki" pöyhitty pidemmälle matkalle purettu. Tämä kuulostaa jo niin mielenkiintoiselta, että haluaisin tutustua lähemmin tilasi rehun tiivistys kalustoon.
Omakohtaiset kokemukset päinvastaiset. Mitä pidemmäksi kuorman saa purettua, sen helpompi ja nopeampi levittää ja tiivistää. Jopa lopputäytössä. Mitä nopeammin rehu on levitettynä, sen kauemmin ehtii suorittamaan varsinaista tiivistystä ja kuorma toisensa jälkeen nousee jälleen kasalle. Kunnes noukkarin edestä loppuu paino.
***Tässä alkaa jo epäillä sitä että vedättääkö sulevi ihan tarkoituksella vai onko kenties purkuperäfanaatikko.
Tottakai purkuperällä purettu rehu on helpompi levittää niin kauan kun sen saa siilon mitalle purettua. Loppuvaiheessa asia kääntyy toisinpäin.
Puhut paljon tuosta traktorin painosta. Paljonkos sitä painoa pitäisi löytyä 39 din kuution vaunun veturilta?
Voihan kuorman levittä keloilla vaikka 10 metrin matkalle jolloin tiivistyskin helpottuu oleellisesti verrattuna kun rehut kasassa.
Millä koneella tiivistät siiloa? Kokonaispaino varsinkin kiinnostaa.
-
Voihan kuorman levittä keloilla vaikka 10 metrin matkalle jolloin tiivistyskin helpottuu oleellisesti verrattuna kun rehut kasassa.
***Tasamaalle ehkä onnistuu 68 kuutiota tuohon matkaan, mutta ei enää rinteeseen. Kuten aiemmin todettu tiivistämistä purkutelat helpottaa.
-
Eipä tuo kolmas akseli hirveesti tunnu haittaavan tuolla. Silti tuntuu, että pellot painuu. Jos rikas oot, osta semmoinen noukinvaunu, jossa pyörät vaunun keskelläkin (esim. Pöttinger, onko edes muilla?) Hyvin tuo meidän kolmeaskelinen liikkuu noin 6 tonnia painavalla rakkorilla, tosin ei ajeta auman päälle ja silti kasamies kerkiää hyvin tiivistää 8)
-
No nyt minullekkin valkeni mistä tässä keskustelussa kyse. Apemies ilmoitti että hän aikoo ostaa 3 akselisen noukinvaunun ilman purkuteloja. Keskustelun aikana myös valkeni että apemiehen laakasiilot säännöstelyaikakaudelta 8)
-
purkukelat hidastavat kuorman purkua merkittävästi.
-
No nyt minullekkin valkeni mistä tässä keskustelussa kyse. Apemies ilmoitti että hän aikoo ostaa 3 akselisen noukinvaunun ilman purkuteloja. Keskustelun aikana myös valkeni että apemiehen laakasiilot säännöstelyaikakaudelta 8)
***Ei tuo kolmiakselinen vaihtoehto hirveän laajaa kannatusta saanut, joten en siihen itsekkään innostunut. Laakasiiloja tehdään lisää ensi kesänä, joten älä jiiwee huoli.
-
purkukelat hidastavat kuorman purkua merkittävästi.
***Sama kokemus myös allekirjoitteneella. Purkuaika on tupla verrattuna tavalliseen malliin.
-
purkukelat hidastavat kuorman purkua merkittävästi.
***Sama kokemus myös allekirjoitteneella. Purkuaika on tupla verrattuna tavalliseen malliin.
suurin syy purkukeloille oli avustus, noukkarista saatiin ruokintavaunu..
-
purkukelat hidastavat kuorman purkua merkittävästi.
***Sama kokemus myös allekirjoitteneella. Purkuaika on tupla verrattuna tavalliseen malliin.
Niinhän ne tekee. Urakoidessani 6 talon rehut kesän aikana, niin voin kertoa että usein ne oli ihan ylivoimainen varuste, mut syöttöpöydälle purkaessa ne on osittain haitaksi. Yhessä talossa läpiajettavat kevytsiilot ja pelto vieressä, joten kuormia tuli 9 minuutin välein ja jos ei olis ollu purkukeloja, niin siilomies olis viheltäny pelin poikki 3 kuorman jälkeen.
936:lla kun veti noukkaria, niin monasti tuli kattottua taakse onko siel vielä perässä mitään ;) Niin kevyesti meni. 818:n kulutus kerätessä 16 litraa tunnissa ja 936:lla 24 litraa tunnissa, mut työ paljon tehokkaampaa. Kiipes kasan kun kasan päälle.