Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Oman riittävän VILJAN varastotilan etuja  (Luettu 24039 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Oman riittävän VILJAN varastotilan etuja

Mun mielestä sato on numero yksi. Vaaksan mittanen vehnäntähkä ja lävitse pääsemätön kaurapelto on orgastisen näkönen.

Ihan riippumatta siitä miten paljon sen sadon tuottamiseen on käytetty €uroja..? ???

Hyvästä ja laadukkaasta sadosta saa mun käsittääkseni paremman hinnan ku homeisista oravankynsistä, jos ei sitten niitä punahomeisia ja lentonokisia räkälaattoja laita säkkiin ja myy plommattuna siemenenä.

Mutta, ei pidä hömppiksiäkään unohtaa, pikkutyöllä kunnon kate.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Oman riittävän VILJAN varastotilan etuja

Mun mielestä sato on numero yksi. Vaaksan mittanen vehnäntähkä ja lävitse pääsemätön kaurapelto on orgastisen näkönen.

Ihan riippumatta siitä miten paljon sen sadon tuottamiseen on käytetty €uroja..? ???

Hyvästä ja laadukkaasta sadosta saa mun käsittääkseni paremman hinnan ku homeisista oravankynsistä, jos ei sitten niitä punahomeisia ja lentonokisia räkälaattoja laita säkkiin ja myy plommattuna siemenenä.

Mutta, ei pidä hömppiksiäkään unohtaa, pikkutyöllä kunnon kate.

Kyllä kyllä. Kysymys onkin siitä, kattaako hyvä ja laadukas sato tuotantokustannukset hömppäheinää tai näennäisvilejyä paremmin. Ja onko hyvä sato edes kaikin puolin laadukkaampi? Punahometta on vaikea torjua millään. Ainakaan se ei vähene lannoittamalla eikä korrensäädettä lisäämällä. Runsassatoiset lajikkeet ovat yleensä kasvukaudeltaan pitempiä, joten niissä hometoksiinien riski vain kasvaa. Proline ja jokin muu tautiaine teoriassa voivat vähentää myöhään ruiskutettuina puahometta 30 - 50 %, mutta ruiskutusaika on liian myöhäinen muita tauteja vastaan. Rutiininomaisena ruiskutuksena ei varmasti maksa itseään takaisin. Tarpeenmukaan on vaikea ruiskuttaa, koska homeen ilmestyessä näkökenttään, on jo myöhäistä.

Tosin mallasohrasta tuo punahome lähtee varastoimalla, joten siltä osin palataan otsikon mukaiseen varastotilakysymykseen. Puhdistava varastointiaika riippuu mallasohran markkinatilanteesta. Punahome vähenee, kun muuten laadukkaan mallaskelpoisen ohran tarjonta vähenee. Outoa, vai mitä :-X

Siteeraan itseäni: tosi yrittäjä tekee ratkaisunsa sen mukaan, mikä antaa parhaan tuoton. Se voi olla 8000 kg vehnää, mutta myös luonnonhoitopeltoa. Harrastelija viljelee sitten muilla kuin rahantekomotiiveilla. Harrastelijoita on niin pää- kuin sivutoimisissakin viljelijöissä, enkä ole edes ihan varma, kummassa joukossa enemmän. Ehkei sillä ole oikein väliäkään.

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: Oman riittävän VILJAN varastotilan etuja
kyllä se riittävä varastotila helpottaa puinti aikoja. voi sitten hiukan rauhallisempana aikana lastata rekkoja tai ajaa traktorilla kauppaan. monesti paras hinta onkin puintiaikana, osan voi myydä pois ja maksella sillä laskuja. liikevaihdon on pakko vaan pyöriä jos laskuja tulee kuukaudessa vuoden tukisumman edestä. on mukavampaa ostaa tarvikkeet jo hyvissä ajoin saa keväällä alvit kassaan on jotenkin helpompaa aloittaa kesä kun tarvikkeita on riittävästi ja koneet hyvässä kunnossa. isolla tilalla on paljon rahaa mutta se ei ole omaa.

pera

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 535
Vs: Oman riittävän VILJAN varastotilan etuja
kyllä se riittävä varastotila helpottaa puinti aikoja. voi sitten hiukan rauhallisempana aikana lastata rekkoja tai ajaa traktorilla kauppaan. monesti paras hinta onkin puintiaikana, osan voi myydä pois ja maksella sillä laskuja. liikevaihdon on pakko vaan pyöriä jos laskuja tulee kuukaudessa vuoden tukisumman edestä. on mukavampaa ostaa tarvikkeet jo hyvissä ajoin saa keväällä alvit kassaan on jotenkin helpompaa aloittaa kesä kun tarvikkeita on riittävästi ja koneet hyvässä kunnossa. isolla tilalla on paljon rahaa mutta se ei ole omaa.
tota oliks tää jotenkin,maanviljelyyn liittyvää?
Milläs tää sun tila pyörii mikäli 1kk menny rahaa enemmän ku koko vuodentulos on.
Alveillako? ;D
Sori pakko kuittaa viel ku sanot,
ettei oo omaa rahaa isolla tilalla.
Ni kyl mul on vit..köyhät! 8)
On kyl myös pankin kanssa yhteisomistusta :)

Hanssin...

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Vs: Oman riittävän VILJAN varastotilan etuja
Tuntuus olevan hinnat menos alaspäin.
Mitens on tarjouksii tullu?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Oman riittävän VILJAN varastotilan etuja
Tuntuus olevan hinnat menos alaspäin.
Mitens on tarjouksii tullu?

Eipä niitä tarjoukseks voi kutsua. Tuot sihen hintaan ja sinä päivänä.

Ikinä en oo kuullukkaan et joku ostaja antais tarjouksen.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

pera

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 535
Vs: Oman riittävän VILJAN varastotilan etuja
Tuntuus olevan hinnat menos alaspäin.
Mitens on tarjouksii tullu?
ei oo ainakaa missää virallisesssa tuutissa,tollasesta ollu mitää.
No empä kyl oo seurannu ku leipurivehnää..
Mikäli oikein oon titsannu ni,laatu vehnä ei tuu tippumaan.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Oman riittävän VILJAN varastotilan etuja
Näkyy pihassa pyörivän muutama fasaani, taidan viedä kaurahaaskan talon nurkalle ja laittaa poikaset pataan lähipäivinä  ;D

Kaura on niin halpaa että siitä on hyvä tehdä haaska vaikkapa harakoille. Osuu halvemmilla panoksilla, kun ovat mahat täynnä ja lentävät hitaammin -> säästöä taas  :)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

sorjone

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1437
  • Karjala takaisin.
Vs: Oman riittävän VILJAN varastotilan etuja
   Äh, linnuille pitää olla leipävehnää, lihakin on vaaleempaa ja kaikki kylän fasaanit saayhtenä iltana pataan. Kaurat mä oon kipannu majaville, niiden on pakko saada kuitua ja emännän turkista tulee kiiltävämpi.   :)
FIXIT

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Oman riittävän VILJAN varastotilan etuja
   Äh, linnuille pitää olla leipävehnää, lihakin on vaaleempaa ja kaikki kylän fasaanit saayhtenä iltana pataan. Kaurat mä oon kipannu majaville, niiden on pakko saada kuitua ja emännän turkista tulee kiiltävämpi.   :)

Kerro ihmeessä lisää vaimosi majavasta, esim. kuvallinen matsku on ihan ok  8)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

sorjone

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1437
  • Karjala takaisin.
Vs: Oman riittävän VILJAN varastotilan etuja
   Äh, linnuille pitää olla leipävehnää, lihakin on vaaleempaa ja kaikki kylän fasaanit saayhtenä iltana pataan. Kaurat mä oon kipannu majaville, niiden on pakko saada kuitua ja emännän turkista tulee kiiltävämpi.   :)

Kerro ihmeessä lisää vaimosi majavasta, esim. kuvallinen matsku on ihan ok  8)
  jotenkin arvasin että bäkkäri tarttuu koukkuun.
FIXIT

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Oman riittävän VILJAN varastotilan etuja
   Äh, linnuille pitää olla leipävehnää, lihakin on vaaleempaa ja kaikki kylän fasaanit saayhtenä iltana pataan. Kaurat mä oon kipannu majaville, niiden on pakko saada kuitua ja emännän turkista tulee kiiltävämpi.   :)

Kerro ihmeessä lisää vaimosi majavasta, esim. kuvallinen matsku on ihan ok  8)
  jotenkin arvasin että bäkkäri tarttuu koukkuun.

Koukku oli näkyvissä, mutta en halunnut tuottaa Sinulle pettymystä  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Yodavaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1471
Vs: Oman riittävän VILJAN varastotilan etuja
"Maan keskiarvojen mukainen hehtaarisato ei tämän hetken viljan hinnoilla ja viime kesän tuotantokustannuksilla riitä kannattavaan viljantuotantoon, palveluryhmäpäällikkö Sari Peltonen Pro Agria keskusten liitosta kertoo.

Keskimääräisillä 3500–3700 kilon hehtaarisadoilla viljan tulos painuu yli sata euroa tappiolle hehtaaria kohden."

LHP sun muut jyrää.

Viljan hinnan täytyisi nousta lähes 30 €/tn jotta päästäisiin +- 0 tilanteeseen. Jos vielä lasketaan varastotilan kustannus siitä tulee vajaat 10 €/tn eli hinnan täytyisi nousta noin 40 €/tn jotta olisi mieltä.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Oman riittävän VILJAN varastotilan etuja
Tuohon lisätään agrimarketin kuvaston uutuuskoneet ketjuna ni ohhoh.... :o
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19959
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Oman riittävän VILJAN varastotilan etuja
Eli ainoa tie uuteen kannattavuuden aamunkoittoon saattaa olla se kasitonnari jokaiselle ensi vuonna. Toivottavasti vastaava ruiskutusohjelma on jo suunniteltu.

-SS-