Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rehunteon hinta  (Luettu 33366 kertaa)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Rehunteon hinta
Tää on hieno ketju keskustelussa ja monenlaista kommenttia. Parasta on tuo, vaikka itsellä olisi paljon töitä, omassa työssä ei tarvi kummoista palkkavaatimusta, mutta jos toiselle tehdään, pitää saada kunnon hinta. Eli työlle on kaksihintajärjestelmä. :-\

Meinaaksää noita mun venkoiluja kustannuslaskennan ja katteiden välillä?

Työtunnin hintahan on jotain 28-30 euroa sisältäen sivukulut. Jos siis ammattitaitoista työntekijää aikoo pitää. Oma palkkavaatimus on vielä isompi, se kun perustuu niihin vahinkoihin, joita syntyy kun on päätoimesta pois ;D Kaksihintajärjestelmää ei ole, vaan voidakseen haarukoida, mitä homman ulkoistaminen saisi maksaa, pitää tietää oma kustannustaso ja riskivara. Sitten miettii, että jos oma kustannustaso on 20 ja urakoitsija pyytää 35, onko työn helpottuminen ja mahdollinen oikea-aikaistuminen kohoavan kustannuksen väärti.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Rehunteon hinta
Tää on hieno ketju keskustelussa ja monenlaista kommenttia. Parasta on tuo, vaikka itsellä olisi paljon töitä, omassa työssä ei tarvi kummoista palkkavaatimusta, mutta jos toiselle tehdään, pitää saada kunnon hinta. Eli työlle on kaksihintajärjestelmä. :-\

Meinaaksää noita mun venkoiluja kustannuslaskennan ja katteiden välillä?

Työtunnin hintahan on jotain 28-30 euroa sisältäen sivukulut. Jos siis ammattitaitoista työntekijää aikoo pitää. Oma palkkavaatimus on vielä isompi, se kun perustuu niihin vahinkoihin, joita syntyy kun on päätoimesta pois ;D Kaksihintajärjestelmää ei ole, vaan voidakseen haarukoida, mitä homman ulkoistaminen saisi maksaa, pitää tietää oma kustannustaso ja riskivara. Sitten miettii, että jos oma kustannustaso on 20 ja urakoitsija pyytää 35, onko työn helpottuminen ja mahdollinen oikea-aikaistuminen kohoavan kustannuksen väärti.

Emmä sitä niin ajatellu, vaan niin että näitä asioita kannattaa katella vain omasta vinkkelistä, rahaa on aina rajallisesti ja se pitää sijoittaa niin että maksimoidaan tuotto, sen lisäksi toisilla on enempi rahaa kuin toisilla, joten jokainen laskee omalta kantiltaan sen, mihi ne rahat sijoitetaan ja mikä sitten ostetaan muualta  ;)
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

antti-x

  • Vieras
Vs: Rehunteon hinta
Meillä tehdään tosiaan rehu itse/naapurien avustamana sekalaisilla vanhoilla vehkeillä (paitsi traktorit) 20-30ha pvä ja tosiaan täällä etelässä olisi urakointi aika riskaabeli vaihtoehto eikä rahaa säästäisi. Kaiken muun peltotyön sitten melkein pystyykin ulkoistamaan, ja sellainen on asteittain tavoitteenakin. Kylvökoneita, auroja, äkeitä, ruiskuja, puimureita yms. yms. yms. täällä on varmaan yksi käyttökelpoinen / 50ha peltoa. Niittokoneitakin on vielä kohtuudella ja karhottimia, mutta esim. ajosilppureita ehkä 1 / 50 000ha peltoa.

Asian vierestä olen lähiaikoina koittanut ottaa omaksi hommaksi perinteisesti ulkoistetut sorkanleikkuun ja siementämisen. Sorkkienhoidossa ei ns. tuntipalkoille pääse, mutta pysyy paremmin kosketuksessa siihen mitä elukoiden jaloille kuuluu, ja tulee kirjattua eläinkohtaisia havaintoja jne. Siemennyksessä voi jo 300siemennystä/vuosi luokassa vähän säästääkin, eikä esim. tarvitse miettiä meneekö "kilpailijan" siemen välillä hiukan sivuun kohteesta.

Tämän vastapainona voisi vaikka jossain vaiheessa yrittää "ulkoistaa" parsien kolaamisen ja robottien pesemisen työntekijälle.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Rehunteon hinta
Itteä on ihmetyttäny kyllä näiden ajosilppuriketjujen hirmuinen teho ja rehua kipataan joka suunnasta, ettei se pyöräkuormaaja ehdi kunnolla edes tasaileen polkemisesta puhumattakaan ja taitaa vähä paskaaki välillä tulla  :o

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Rehunteon hinta
Itteä on ihmetyttäny kyllä näiden ajosilppuriketjujen hirmuinen teho ja rehua kipataan joka suunnasta, ettei se pyöräkuormaaja ehdi kunnolla edes tasaileen polkemisesta puhumattakaan ja taitaa vähä paskaaki välillä tulla  :o

Useampaan siiloon tekemällä ja paketilla on yleensä telakaivuri ja se pyöräkuormaaja ja tarvittaessa joku 10 tonnia painava traktori.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Rehunteon hinta
onneksi on halvat vanhat koneet ja paja niin saa tuon laskelman näyttähän aina paremmalta vrt urakoitsijan käyttö ;D
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: Rehunteon hinta
Jotain puutteitahan urakoitsijoiden osaamisessa täytyy olla, jos yksittäiset tilat pystyvät korjaamaan omatoimisesti rehunsa urakointiin verrattuna edullisemmin ja oikea-aikaisemmin.

Olen seurannut asiaa vanhalta vuosituhannelta lähtien. Silloin oltiin tilanteessa, että kysyntää alkoi olemaan, mutta tarjonta puuttui. Seuraavassa vaiheessa markkinoille ilmestyivät "täppärit", jotka hinnoittelivat työnsä liian alas ja homma loppui ensimmäisen koneen loputtua.

Nykyisessä kehitysvaiheessa on opittu laskemaan tts-koneella kustannukset ja siirretty ne taksoihin. Kuten tässä ketjussa on tuotu esiin, tilanne on maksajan kannalta sietämätön. Varsinkin isommat tilat hakevat muita ratkaisuja, vaikka juuri niiden luulisi olevan potentiaalisia töiden ulkoistajia!

Ennustus: Ne urakoitsijat, jotka ymmärtävät asiakaslähtöisen ajattelutavan merkityksen tulevat pysymään markkinoilla ja saavuttamaan taloudellista menestystä. Ne, jotka näkevät rehu-urakoinnin teknisenä suorituksena, jossa tavoitellaan mahdollisimman suurta tehoa/aikayksikkö, tulevat putoamaan pelistä pois.
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Vs: Rehunteon hinta
Aina pauhataan siitä, että kuinka ei itse tekemällä pääse tuntipalkoille.
Mistäs sitten pääsee tuntipalkoille jos ulkoistaa kaiken eikä tee itse mitään?

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Rehunteon hinta
Jotain puutteitahan urakoitsijoiden osaamisessa täytyy olla, jos yksittäiset tilat pystyvät korjaamaan omatoimisesti rehunsa urakointiin verrattuna edullisemmin ja oikea-aikaisemmin.

Olen seurannut asiaa vanhalta vuosituhannelta lähtien. Silloin oltiin tilanteessa, että kysyntää alkoi olemaan, mutta tarjonta puuttui. Seuraavassa vaiheessa markkinoille ilmestyivät "täppärit", jotka hinnoittelivat työnsä liian alas ja homma loppui ensimmäisen koneen loputtua.

Nykyisessä kehitysvaiheessa on opittu laskemaan tts-koneella kustannukset ja siirretty ne taksoihin. Kuten tässä ketjussa on tuotu esiin, tilanne on maksajan kannalta sietämätön. Varsinkin isommat tilat hakevat muita ratkaisuja, vaikka juuri niiden luulisi olevan potentiaalisia töiden ulkoistajia!

Ennustus: Ne urakoitsijat, jotka ymmärtävät asiakaslähtöisen ajattelutavan merkityksen tulevat pysymään markkinoilla ja saavuttamaan taloudellista menestystä. Ne, jotka näkevät rehu-urakoinnin teknisenä suorituksena, jossa tavoitellaan mahdollisimman suurta tehoa/aikayksikkö, tulevat putoamaan pelistä pois.

minä en usko että kenenkään kannattaa tehdä rehua urakoimalla 100€/hehtaari niin kuin adami väittää.

Laskekaa nyt itsekkin 9 metrin perhonen niittämässä, joku 16 metrin karhotin ajaa heinät samaan karhoon ja 200000€ ajosilppuri ajaa karhot kyytiin. Tuolla systeemillä kun tehdään, niin joku 10 hehtaaria ajetaan hyviltä lohkoilta tuntiin. siinä pitää olla jotain muitakin kärriä kuin 80 velsoja. Polkeminenkin ja levittäminenkin pitää tehdä jollain muulla kuin 165 ferkulla.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Rehunteon hinta
Aina pauhataan siitä, että kuinka ei itse tekemällä pääse tuntipalkoille.
Mistäs sitten pääsee tuntipalkoille jos ulkoistaa kaiken eikä tee itse mitään?

Tää se just onkin se paradoksi.. Tilan kannattavuus nousee aina jos työtä teetetään normipalkkaa pienemmällä tuntikustannuksella, mutta rahathan tuossa vähenevät  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Rehunteon hinta
Mä olen monta kertaa todennu että urakoinnin suurimpana haasteena on urakka palkka eli lasketaan hehtaareja, paaleja, kuutioita jne. ja aina pitää olla sen verran rajoja että hommasta ei ota takkiin. kuitenkin näissä laskutusmalleissa ne kaikkein parhaimmat tilat häviää kaikkein eniten eli ne joilta korjataan eniten kuutioita hyvien teiden varrelta jne. Jos siirryttäisi tuntihinnoitteluun niin riskit siirtyis niille joille se kuuluu eli tiloille ja urakoitsija vastais vaan sopivan tehokkaasta kalustosta jaa sen toiminnasta. Tällainen laskutusmuoto vaatii vaan toimiakseen jonkun automaattisen laskurin.

Sitten siihen itse tekemiseen niin kannattaa miettiä siltä kantilta että jättää molemmista päistä töitä pois eli marginaaliset pieenet hommat kuten pellonlaitojen niitot, pienimuotoiset kylvöt ym ja sitten ne hommat mitä ei kerkiä kunnolla tekemään kuten lannnanajot ja rehunteot. siitä välistä voi sitten jotain tehdä kuten esim kyntö tai jotain mistä sattuu pitämään. kuitenkin karjataloustöiden tekeminen tai ainakin johtaminen on karjatilan perus hommia mitkä on tehtävä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Rehunteon hinta
Mä olen monta kertaa todennu että urakoinnin suurimpana haasteena on urakka palkka eli lasketaan hehtaareja, paaleja, kuutioita jne. ja aina pitää olla sen verran rajoja että hommasta ei ota takkiin. kuitenkin näissä laskutusmalleissa ne kaikkein parhaimmat tilat häviää kaikkein eniten eli ne joilta korjataan eniten kuutioita hyvien teiden varrelta jne. Jos siirryttäisi tuntihinnoitteluun niin riskit siirtyis niille joille se kuuluu eli tiloille ja urakoitsija vastais vaan sopivan tehokkaasta kalustosta jaa sen toiminnasta. Tällainen laskutusmuoto vaatii vaan toimiakseen jonkun automaattisen laskurin.

Sitten siihen itse tekemiseen niin kannattaa miettiä siltä kantilta että jättää molemmista päistä töitä pois eli marginaaliset pieenet hommat kuten pellonlaitojen niitot, pienimuotoiset kylvöt ym ja sitten ne hommat mitä ei kerkiä kunnolla tekemään kuten lannnanajot ja rehunteot. siitä välistä voi sitten jotain tehdä kuten esim kyntö tai jotain mistä sattuu pitämään. kuitenkin karjataloustöiden tekeminen tai ainakin johtaminen on karjatilan perus hommia mitkä on tehtävä.

Tilaa kun laajennetaan ja tehostetaan, niin kalusto vaatii investointeja ja työntekijöitä tarvitaan lisää, urakointi on vaihtoehto jossakin tossa välissä, eli omaa kalustoa tarvitaan vähempi eikä tarvita omia työntekijöitä  ;)
Kyse on vain töiden organisoimisesta  8)
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

Rami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 637
Vs: Rehunteon hinta

Sitten siihen itse tekemiseen niin kannattaa miettiä siltä kantilta että jättää molemmista päistä töitä pois eli marginaaliset pieenet hommat kuten pellonlaitojen niitot, pienimuotoiset kylvöt ym ja sitten ne hommat mitä ei kerkiä kunnolla tekemään kuten lannnanajot ja rehunteot. siitä välistä voi sitten jotain tehdä kuten esim kyntö tai jotain mistä sattuu pitämään. kuitenkin karjataloustöiden tekeminen tai ainakin johtaminen on karjatilan perus hommia mitkä on tehtävä.

Olen aikalailla samaa mieltä. On hyvin vaikea sanoa summassa, mitä minkäkin tilan kannattaa tehdä. Nämä asiat ovat hyvin tilakohtaisia, johtuen resursseista, yksikkömääristä mitä tehdään, palkkavaatimuksesta, vaihtoehtoisista tarjolla olevista töistä, yleensäkin ajallisuuskustannuksista. Onko vaihtoehtoisesti mahdollisuus tehdä jotain kannattavampaa tai olla yleensä tekemättä mitään. Tämän asian Adam Smith sr. toi esille teoksessaan Kansakuntien Varallisuus jo vuonna 1776 ja siinä yksilötasolle vietynä kaikkien ei kannattanut pitää kanoja tai leipoa leipää, vaan näkymätön käsi ohjaili mitä kenenkin oli tehokkainta tehdä.

Sanoisin yleistettynä, että jokaisen on ehkä helpompaa ja hyödyllisempää tietää omalla kohdallaan "mitä ei kannata tehdä?", sillä mielestäni pääsee jo hyvin pitkälle.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Rehunteon hinta
Jotain puutteitahan urakoitsijoiden osaamisessa täytyy olla, jos yksittäiset tilat pystyvät korjaamaan omatoimisesti rehunsa urakointiin verrattuna edullisemmin ja oikea-aikaisemmin.

Olen seurannut asiaa vanhalta vuosituhannelta lähtien. Silloin oltiin tilanteessa, että kysyntää alkoi olemaan, mutta tarjonta puuttui. Seuraavassa vaiheessa markkinoille ilmestyivät "täppärit", jotka hinnoittelivat työnsä liian alas ja homma loppui ensimmäisen koneen loputtua.

Nykyisessä kehitysvaiheessa on opittu laskemaan tts-koneella kustannukset ja siirretty ne taksoihin. Kuten tässä ketjussa on tuotu esiin, tilanne on maksajan kannalta sietämätön. Varsinkin isommat tilat hakevat muita ratkaisuja, vaikka juuri niiden luulisi olevan potentiaalisia töiden ulkoistajia!

Ennustus: Ne urakoitsijat, jotka ymmärtävät asiakaslähtöisen ajattelutavan merkityksen tulevat pysymään markkinoilla ja saavuttamaan taloudellista menestystä. Ne, jotka näkevät rehu-urakoinnin teknisenä suorituksena, jossa tavoitellaan mahdollisimman suurta tehoa/aikayksikkö, tulevat putoamaan pelistä pois.
Täytyy muistaa, että urakoitsija elää esimerkiksi sillä rehunteolla kuntaas sillä maitotilalla raha tulee useimmiten pääosin muusta kuin rehunteosta  ;)
Useimmiten urakoinnin hinta lasketaan siten, että se oma palkkavaatimus ainakin unohtuu yrityksen voitosta puhumattakaan  :o
Tuohon ennusteeseen senverta, että itte olen omaksunut asiakaslähtöisen ajattelutavan ja sen mukaan olen jättänyt urakat niiden hoitoon joilla ei ole palkkavaatimusta ja lopettanut pääosin urakoinnin  ;)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Rehunteon hinta

Täytyy muistaa, että urakoitsija elää esimerkiksi sillä rehunteolla kuntaas sillä maitotilalla raha tulee useimmiten pääosin muusta kuin rehunteosta  ;)
Useimmiten urakoinnin hinta lasketaan siten, että se oma palkkavaatimus ainakin unohtuu yrityksen voitosta puhumattakaan  :o
Tuohon ennusteeseen senverta, että itte olen omaksunut asiakaslähtöisen ajattelutavan ja sen mukaan olen jättänyt urakat niiden hoitoon joilla ei ole palkkavaatimusta ja lopettanut pääosin urakoinnin  ;)
Yrityksen voitto syntyy vasta kustannusten jälkeen. Laskennallisesti edellisen vuoden voitosta voi osan jyvittää rehunkorjuuseen, mutta se on tehtävä vasta, kun oma kustannustaso vs ostopalvelu on tehty. Silloin ollaan selvillä siitä, paraneeko tilan tulos vai heikkenee ulkoistamisen myötä. Osa painotuksesta pitää laittaa työvoimariskille, koska omana prosessina rehunkorjuun vaatima kausityövoima on itse hankittava. Ulkoistaessa tämä jää urakoitsijalle. Toisella puolen vaakakupissa painaa lisätyöntekijän antama joustavuus sesonkien ulkopuolella.

Tarkoitus ei ole tässä ottaa mitään asenteellista kantaa, meillähän käytetään paljon ostopalveluita. Lähinnä tarkoitus on osoittaa, että tehoton puuhastelu liian isoilla koneilla puolella käyttöasteella ei oikeuta nostamaan taksoja taivaisiin ja selittää sitten, että pitäähän mun nää koneet maksaa. 
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.