Vai pitikö tässä jotenkin perustella sanomisiaan?
Kommenttini liittyi Adamin näkemykseen, jonka mukaan ProAgrian laskentamallit ovat huonoja, jopa kokonaan virheellisiä. Itse en väitettä allekirjoita. Kyllä sielläkin on taustalla hyvää osaamista. Jos jossakin on laskettu tuet kahteen kertaan, kyseessä lienee laskelman tekijän virhe, ei virhe laskentamalleissa.
Kökön esimerkin tarkoitus oli kärjistäen osoittaa, että myöskin Adamin laskutavalla voidaan päätyä täysin virheellisiin johtopäätöksiin, jos laskelmia halutaan lukea kuin piru raamattua.
Peurajussi kiteytti oleellisen, sitä halusin kompata.
Varsinkin mun laskutavalla voi päätyä virheellisiin lopputuloksiin
Mun pointtini oli taas yleisempi: esimerkiksi rahoittajien puolella kummeksutaan termiä tuettu tuotantokustannus. En väitä, etteikö Proagrian puolella ole hyvää osaamista kustannnusten laskennassa, mutta tuetun tuotantokustannuksen laskeminen ja niiden käyttäminen vaikkapa rehuntuotantokasvien keskinäisessä kannattavuusvertailussa vääristää lopputuloksia. Puhumattakaan siitä, että lähdetään hankkimaan lisäpeltoa suu vaahdossa, kun laskelmat näyttää tuetun tuotantokustannuksen nyt olevan n, eikä huomioida sitä, että nykytilanteen pellosta saattaa kaikki olla omaa eikä sen avo-ojitetun turvemaan vuokraaminen 10 kilsan päästä 350 euroo/ha paranna tilannetta ollenkaan.
Mä en yksinkertaisesti näe mitään tarvetta laskea "tuettua tuotantokustannusta", sillä tuki on tuloa pellonhallinnasta ja tiettyjen ehtojen mukaan hoitamisesta ja kustannukset taas muodostuu rehuntuotannon töistä ja tuotantopanoksista. Hinnalla on merkitystä vain tukioptimoinnissa ja siitä ei mun nähdäkseni kannata puhua rehunteon hinnan yhteydessä. Se kun tuppaa vääristymään sitä mukaa kun satotaso nousee. Tuetun tuotantokustannuksen saattaa saada hyvin edulliseksi ka-kiloa kohden, kun ei lannoita eikä korjaa kuin yhden kerran. Elukat jäävät toki silloin ilman ruokaa....