Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Suuri jalostuskeskustelu  (Luettu 78269 kertaa)

Jalo

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 183
Vs: Suuri jalostuskeskustelu
Itse asiassa varsinkin pohjoismaisissa holsteinarvosteluissa on aika paljon ihan mittausdataa mukana lypsettävyydessä. Pääosin Tanskasta peräisin olevaa, mutta jonkin verran myös Suomen ja Ruotsin tietoa (tulee roboteilta tai elektronisilta maitomittareilta ja lisääntyy jatkossa).
Mittaustulokseen perustuva arvostelu on huomattavasti parempi kuin karjanomistajien arvioihin perustuva, siihen pitäisi päästä nopeasti ja mahdollisimman laajasti, ainakin näin robottilypsäjän näkökulmasta. Ero on iso, muistaakseni mittauksiin perustuvalla tiedolla laskettuna lypsettävyyden perinnöllisyysaste on melkein puolet parempi kuin haastattelutiedolla. (Periytyvyyshän on tietty koko ajan sama, mutta tarkempi data antaa vähemmän harhaa ja "tiheämmän" asteikon).

"Sekakarjaefekti" tuskin on merkittävä, koska laskenta korjaa karjavaikutukset. Kunhan vaan skaala on yhdellä tilalla koko ajan sama. Itse ilmoitan lypsettävyydet robotin virtauksiin perustuen, vaikka homma haastattelemalla meneekin. Välillä aina yllättyy miten paljon oma muistikuva ja todellinen lukema ovat ristiriidassa.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Suuri jalostuskeskustelu
Se on kyllä ihan sama onko robottia vai ei, on se hidas kanttura samanlainen lypsytukko joka navetassa. Ja ehdottomasti täytyisi käyttää tuota tietoa, mitä roboilta saadaan, siinä ei jää  mutu tuntumalle sijaa. Parasta on, kun lypsettävyystietoja kysellään isännältä,joka ei ole koskaan hiehoa edes lypsänyt. ;D

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Suuri jalostuskeskustelu
Mun mielestä on ihan paskaa väittää että rotujen välillä ei olisi "ominais virtaus" eroja. Ay on hitaampi. Antti mainitsikin että hyvin mahdollista että hol arvostelu olisi vähän kieroutunutta kun verrataan virtausta karjan sisällä. Samaa mieltä, toki itse ainakin vertaan rodun sisällä (mulla tosin ei "nopeaa" holsua ole) mutta jokin käsitys kuitenkin. Aytä "jalostettu" paljon pidempään meillä kun hol, silti ka virtaukset heikommat. Toki löytyy hemmetin nopeaa mutta kyllä ne karjan hitaimmatkin on ruskeita. Mun mielestä faban jalostuksessa rupesi (näin jälkikäteen kiva huomata) meillä tulemaan takapakkia tuossa joku vuosi sitten vielä kun en isäntänä ollut enkä yhtään ollut perehtynyt..  ns. Huipputuotoksiset lehmät kerrassaan hävisi, toki sitä huonoa tuuria oli että muutava hyvä suku katosi kokonaan erilaisissa "olosuhde ongelmissa". No nyt sentään on oma pytty ja olosuhteetkin reilassa, ei kait tuo huonompaan voi mennä :o

Jalo

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 183
Vs: Suuri jalostuskeskustelu
Ay on hidaslypsyisempi kuin holstein ja Pohjois- Amerikkalainen ay on vielä jonkin verran suomalaistakin hitaampi. Ainakin jos mitataan maitokilojen virtausta. Jos taas mitataan sitä kuinka nopeaan rasvaa ja valkuaista tulee, rotujen ero tasoittuu aika lailla.

Eli voi perustellusti sanoa että rotujen välillä on joko selvä ero tai että ne ovat osapuilleen yhtä nopeita, riippuu ihan siitä puhutaanko maitokiloista vai kuiva- aineesta. Riippuu siitä kumpaa pitää tärkeänä.

Rusina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: Suuri jalostuskeskustelu
Siihen verrattuna kuinka ay on vähemmän jalostettu maatiaisrotu niin se pärjää Suomessa aika erinomaisesti holsteinille. Maailmanlaajuisesti ayrshire on aika mitätön marginaalirotu, joka ei muissa maissa pärjää holsteinille. Aikamoinen jalostuksellinen taidonnäyte Suomessa ja myös Ruotsin SRB on todettu olevan yhtä taloudellinen kuin holstein.