Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtran varusteista  (Luettu 39876 kertaa)

nakkisormi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 153
Valtran varusteista
Tässä voisi jossain kohtaa olla aihetta vaihtaa traktoria uudempaan Valtraan. Hieman olen katsellut uutta n123 Hitech 5 vaihteistolla ja vaikuttaa mielenkiintoiselta. Onko foorumilaisilla siitä kokemuksia?
Kuormaajakoneeksi tulisi viljatilalle keväällä äkeen vetoon ja syksyllä kyntöön ja viljakärryjen vetoon. Ehkä ruiskutushommiakin sillä voisi tehdä.

Onko joitain varusteita mitkä täytyvät ehdottomasti olla? Olen ajatellut että jousituksiin riittää kuormaajan jousto ja hyttijouset + ilmapenkki, mutta riittääkö?
Saiko Valtralta suoraan listoista valittua LED-valoja työvaloihin vai onko ainoastaan xenonia ja H9 tarjolla?

Entä renkaat 50km/h malliin? Tiellä ajoa tulee aika paljon ja paripyörät tulen hankkimaan. Onko vakiot Continentalit 460/85R38 (18.4R38) takaset auttamatta liian pienet ja jääkö ne lokasuojien "sisälle" typerästi piiloon ja vaikuttaako ne koneen nopeuteen tiellä kuinka paljon? En tiedä tosin saako tuohon edes paljon korkeampia jos ottaa hyttijouset?? Renkaiden leveyteen tietysti vaikuttaa myös se, että luultavasti tulen ruiskuttamaan myös tällä koneella, joten turhan leveitä ei viitsisi ottaa. Ja mitä merkkiä suosittelette renkaisiin?

miller

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 233
Vs: Valtran varusteista
jos continentailiin päädyt.. niin ota ne kalliimat SST.
vielä viisi

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Valtran varusteista

Oli tuollainen vekotin keväällä kokeilla. Alueen vaihto ainakin koeajoyksilössä järkyttävän hidas. Vetokoukku (kaikissa valtroissa?) lähellä taka-akselia eli joutuu ottamaan kuorma-autolinjat pidemmän kärryn kanssa eikä koukulle kunnolla näe.

Kokonaisuutena vähän sellainen että ominaisuuksista joko pitää tai ei pidä. Saksalaiseen ajattelutapaan tottuneena en oikein lämmennyt, eikä kone kilpaillut oikein hinnallakaan. Mutta kokeilla kannattaa, ei toisten kertomuksista saa kunnon kuvaa.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Valtran varusteista
Turbiinikytkintä kannattaa toki  harkita varusteeksi jos kuormanveto tiellä on pienemmässä roolissa. Noissa on säätö jo aika napakka joten äkeenvedonkin luulisi onnistuvan mukavasti.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Mullistaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 118
Vs: Valtran varusteista
Öööö... Renkaat jää lokasuojien taakse typerästi piiloon....?
Mikäköhän lokasuojien tarkoitus taas olikaan......

nakkisormi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 153
Vs: Valtran varusteista
Öööö... Renkaat jää lokasuojien taakse typerästi piiloon....?
Mikäköhän lokasuojien tarkoitus taas olikaan......

Lähinnä siis tarkoitin, että jos lokasuojat ovat esim 10-15 cm leveämmällä kuin renkaat, eli kummit jää lonasuojien sisälle, särkyy lokasuojat helpommin kun ajelee pienistä väleistä traktorilla. Jos kumit taas ovat lokasuojan kanssa tasan tai vähän yli ottaa kumit yleensä ne "iskut" vastaan ja kalliit muovilokasuojat jäävät ehjiksi. Toki leveillä lokasuojilla kurat pysyvät paremmin pois ikkunoista.

Mikäs noissa SST Continentaleissa on parempaa? Renkaiden täytyisi kestää myös vähäistä metsäajoa, mutta se on kyllä hyvin vähäistä ja taitaa kaikki renkaat sen verran kestää nykypäivänä kun katsoo vähän mistä ajaa...?

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Valtran varusteista
6000 sarjan liikennekoneissa vanteen tyyppi määräsi esmes. 18,4 renkaalla sen että oliko takalokari semi-leveä vai tosileveä lasikuituponttooni  :P

En tiedä nykykäytännöstä, mutta liikennekoneissa lokasuojan kai pitäis tulla renkaan yli tai ainakin lähelle reunaa. Nuo nykyiset muovilisäkkeet ei kait liene kaikkein arimpia hajoamaan mutta vähän näkyväisyyttä blokkaa yms. haittaa saattaa tehdä.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Valtran varusteista
Päävirtakatkaisija tulee ensi vuonna vaatimukseksi useammankin vakuutusyhtiön suojeluohjeisiin. Valtraan saa sellaisen releohjatun sisälle hyttiin. On mukava käyttää. Summeri muistuttaa, että käytä ja jos ei muista kääntää startatessa, ei tarvitse nousta hytistä. Jättää kuitenkin sisävaloon vähäisen virran, joka ei kykene saamaan aikaan tulipaloa.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Valtran varusteista
Kun sitä ruiskuttamista noin painotat, niin kannattanee ottaa työkonepistoke hyttiin, jolla saat koneen nopeustiedon ruiskun ohjausyksikölle. Ei tarvitse miettiä kardaaniin asennusta tms. Ainakin nostolaiteruiskuissa huomioitava asia.

Etukuormaajaan ehdottomasti vaimennus. Ilmapenkki ok. Koppijouset ja etujousitus, en pidä edelleenkään tarpeellisena 250h kokemusten jälkeen. Etukuormaajan kanssa hyvä ja vakaa ajettava, mezzo-sarjaa selvästi parempi.

Viimeksi muokattu: 13.11.13 - klo:12:33 kirjoittanut kylmis

nakkisormi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 153
Vs: Valtran varusteista
Kumpi parempi hyttijousissa, normaali vai jäykemmät jouset kun nekin pystyy valita samaan hintaan?
Taitaa tuo päävirtakatkaisija olla jo vakiona näissä hytissä.
Turbiinikytkintä en näe tarpeellisena kun sen verran vähän kuormaustöitä kuitenkin ja jos se syö tehoa vetohommissa jonkin verran normaalia kytkintä enemmän.
Onkohan nämä uudet mallit kuinka janoisia?

Viimeksi muokattu: 25.11.13 - klo:12:08 kirjoittanut nakkisormi

131252

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 56
Vs: Valtran varusteista
Siihen saat varutua että merkistä riipumatta ovat aika kesyjä vetämään varsinkin tieajos . Aluevaihto vaihtuu aika hvin kun vaidat sen manuaalisesti automaatti miettii ,ja kun koukku on lähellä takasiltaa niin ei nylpytä tie ajos. Etukuormain koneena näppärä pysyy takapää maas aivan erilailla kun metto sarjas

farmex

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 671
Vs: Valtran varusteista
Polkupyörän sai joskus lisävarusteeksi,että pääsi kotiin,kun velmutti teki lakon. :D

Stiz

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 51
Vs: Valtran varusteista
500 tuntia N141:llä olen huomannut muutamat asiat mitkä kannatti ottaa ja mitkä olisi pitänyt ottaa.

-Etuakselin jousitus. Jos ajat hiemankin siirtymiä sorateillä niin suosittelen erittäin mielelläni. Loppujen lopuksi tinkaamalla saa aika hyvään hintaa.

-PTO:n käynnistys lokasuojasta. Maksaa satasen tai kaksi, imupainevaunun kanssa erittäin näppärä.

-Valvontapysäytin. Ei maksa paljoa, jos joskus tarvitsee.

-Vetokoukun valo. Jäi omasta koneesta pois, mutta ilmankin pärjää. Syksyllä on vaan hieman ikävä viljakärryjen vaihtelussa kun sinne koukulle näkee muutenkin aika heikosti.

-Sisätilalämmittimen pistoke. Aamulla olisi mukava mennä lämpöiseen koneeseen.

Lubu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 43
Vs: Valtran varusteista
Pottupellossa n163:n omistaja valitteli kun kytkinkoppa ei kestä etukuormaajaa.. Soveltuuko nää nyt niin hyvin ek-koneeksi? Entä JD rc-mallit? Aq-vaihteistolla

mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: Valtran varusteista
500 tuntia N141:llä olen huomannut muutamat asiat mitkä kannatti ottaa ja mitkä olisi pitänyt ottaa.

-Etuakselin jousitus. Jos ajat hiemankin siirtymiä sorateillä niin suosittelen erittäin mielelläni. Loppujen lopuksi tinkaamalla saa aika hyvään hintaa.

-PTO:n käynnistys lokasuojasta. Maksaa satasen tai kaksi, imupainevaunun kanssa erittäin näppärä.

-Valvontapysäytin. Ei maksa paljoa, jos joskus tarvitsee.

-Vetokoukun valo. Jäi omasta koneesta pois, mutta ilmankin pärjää. Syksyllä on vaan hieman ikävä viljakärryjen vaihtelussa kun sinne koukulle näkee muutenkin aika heikosti.

-Sisätilalämmittimen pistoke. Aamulla olisi mukava mennä lämpöiseen koneeseen.

Se vetokoukun valo on kuin Agron porukka eli vähän himmee.  Pitäisi varmaa joskus kun viittiii niin laitella itse joku ledi sinne siis.