Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Nuorena ne konehommat on aloitettava .  (Luettu 6667 kertaa)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Nuorena ne konehommat on aloitettava .
Mä oon ajanut 6 vuotiaasta traktoria ja autoa. Siinä välissä armeijan kalustoa nauhahiomakoneesta kuorma-autoon. Olen tehnyt rehua kohta 30 kesää putkeen välinajosta kelasilpurimieen ja levitellyt pakettia noukarilla ajon välissä, nykyään samalla kertaa paalannut ja käärinyt niitämisen jälkeen. Sateella siirellyt paalit pellon laitaan. puimurikin on tullut tutuksi siinä sivussa.

***** kun olisikin ollut mahdolista 25 asti katella mitä tekee ja onko hommat kivoja. NO PÄIVÄÄKÄÄN EN VAIHTAISI POIS. Eipä kukaan pakottanut silloin 6 vuotiaana traktorin puikkoihin. Itse opettelin 165 ajamaan.

No ajat muuttuu ja minä mukana. omat kakarat istuu pelkääjän penkillä vähintään 16 vuotiaaksi asti. Sitten saavat miettiä mitä tekevät isona.
Taisit olla keskivertoa riskinpi 6 vuotiasi kun sait painollasi ferkoon kytkimen alas?

nippa nappa 20kg. Tasajalkaa piti hypätä kytkimelle. 8)
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26292
  • vastustan
Vs: Nuorena ne konehommat on aloitettava .
Mä oon ajanut 6 vuotiaasta traktoria ja autoa. Siinä välissä armeijan kalustoa nauhahiomakoneesta kuorma-autoon. Olen tehnyt rehua kohta 30 kesää putkeen välinajosta kelasilpurimieen ja levitellyt pakettia noukarilla ajon välissä, nykyään samalla kertaa paalannut ja käärinyt niitämisen jälkeen. Sateella siirellyt paalit pellon laitaan. puimurikin on tullut tutuksi siinä sivussa.

***** kun olisikin ollut mahdolista 25 asti katella mitä tekee ja onko hommat kivoja. NO PÄIVÄÄKÄÄN EN VAIHTAISI POIS. Eipä kukaan pakottanut silloin 6 vuotiaana traktorin puikkoihin. Itse opettelin 165 ajamaan.

No ajat muuttuu ja minä mukana. omat kakarat istuu pelkääjän penkillä vähintään 16 vuotiaaksi asti. Sitten saavat miettiä mitä tekevät isona.
Siinä välissä armeijan kalustoa nauhahiomakoneesta kuorma-autoon...

joku kämmi siellä on nyt kyllä sattunu päällystössä ;) ;D 8) ::)
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Nuorena ne konehommat on aloitettava .
Mä oon ajanut 6 vuotiaasta traktoria ja autoa. Siinä välissä armeijan kalustoa nauhahiomakoneesta kuorma-autoon. Olen tehnyt rehua kohta 30 kesää putkeen välinajosta kelasilpurimieen ja levitellyt pakettia noukarilla ajon välissä, nykyään samalla kertaa paalannut ja käärinyt niitämisen jälkeen. Sateella siirellyt paalit pellon laitaan. puimurikin on tullut tutuksi siinä sivussa.

***** kun olisikin ollut mahdolista 25 asti katella mitä tekee ja onko hommat kivoja. NO PÄIVÄÄKÄÄN EN VAIHTAISI POIS. Eipä kukaan pakottanut silloin 6 vuotiaana traktorin puikkoihin. Itse opettelin 165 ajamaan.

No ajat muuttuu ja minä mukana. omat kakarat istuu pelkääjän penkillä vähintään 16 vuotiaaksi asti. Sitten saavat miettiä mitä tekevät isona.
Siinä välissä armeijan kalustoa nauhahiomakoneesta kuorma-autoon...

joku kämmi siellä on nyt kyllä sattunu päällystössä ;) ;D 8) ::)

Siitä kämmistä en tiedä, mutta meinasivat pistää leirillä ajamaan 502 valmettia. Sanoin "etten ossaa, ei ole armeijan ajolupaa kyseiselle vehkeelle vaikka on ajokokemusta traktorista kohta 15 vuotta!"
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: Nuorena ne konehommat on aloitettava .
Mä oon ajanut 6 vuotiaasta traktoria ja autoa. Siinä välissä armeijan kalustoa nauhahiomakoneesta kuorma-autoon. Olen tehnyt rehua kohta 30 kesää putkeen välinajosta kelasilpurimieen ja levitellyt pakettia noukarilla ajon välissä, nykyään samalla kertaa paalannut ja käärinyt niitämisen jälkeen. Sateella siirellyt paalit pellon laitaan. puimurikin on tullut tutuksi siinä sivussa.

***** kun olisikin ollut mahdolista 25 asti katella mitä tekee ja onko hommat kivoja. NO PÄIVÄÄKÄÄN EN VAIHTAISI POIS. Eipä kukaan pakottanut silloin 6 vuotiaana traktorin puikkoihin. Itse opettelin 165 ajamaan.

No ajat muuttuu ja minä mukana. omat kakarat istuu pelkääjän penkillä vähintään 16 vuotiaaksi asti. Sitten saavat miettiä mitä tekevät isona.
Taisit olla keskivertoa riskinpi 6 vuotiasi kun sait painollasi ferkoon kytkimen alas?

Eikai sen kevyempätä kytkintä oo ton ikäsissä... Tai no ite alotin uran 5120maxxumilla  josta alennus 35mf ja 702 vammettiin... ja hyvin kytkin pysy kentässä kun ratista kisko kaverina ja olen tosiaan nuorena päässy aurinkoa heinäseipään taakse piiloon...

Nii se on...

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Nuorena ne konehommat on aloitettava .
Mä oon ajanut 6 vuotiaasta traktoria ja autoa. Siinä välissä armeijan kalustoa nauhahiomakoneesta kuorma-autoon. Olen tehnyt rehua kohta 30 kesää putkeen välinajosta kelasilpurimieen ja levitellyt pakettia noukarilla ajon välissä, nykyään samalla kertaa paalannut ja käärinyt niitämisen jälkeen. Sateella siirellyt paalit pellon laitaan. puimurikin on tullut tutuksi siinä sivussa.

***** kun olisikin ollut mahdolista 25 asti katella mitä tekee ja onko hommat kivoja. NO PÄIVÄÄKÄÄN EN VAIHTAISI POIS. Eipä kukaan pakottanut silloin 6 vuotiaana traktorin puikkoihin. Itse opettelin 165 ajamaan.

No ajat muuttuu ja minä mukana. omat kakarat istuu pelkääjän penkillä vähintään 16 vuotiaaksi asti. Sitten saavat miettiä mitä tekevät isona.
Kyllä tuosta olis voinu vaihtaa yhen viis vuotta vieraan töissäoloon, oisit saanu vähän perspektiiviä maatalousyrittäjyyteen ;D ;D Nyt kokemuksenpuute näkyy melko vahvasti mielipiteissä ja asenteissa.....

....vaikka nuorena mäkin taisin aloittaa. 16-vee jäi kaikki peltohommat mun vastuulle, kun isäukon lonkat vaihdettiin rosteriin ja akryyliin....silti jossain välis koulun jälkeen ehdin olla hetken muualla töissä. Kauemmankin olis voinu olla ja maataloutta nähdä vähän kauempaa.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Nuorena ne konehommat on aloitettava .
Mä oon ajanut 6 vuotiaasta traktoria ja autoa. Siinä välissä armeijan kalustoa nauhahiomakoneesta kuorma-autoon. Olen tehnyt rehua kohta 30 kesää putkeen välinajosta kelasilpurimieen ja levitellyt pakettia noukarilla ajon välissä, nykyään samalla kertaa paalannut ja käärinyt niitämisen jälkeen. Sateella siirellyt paalit pellon laitaan. puimurikin on tullut tutuksi siinä sivussa.

***** kun olisikin ollut mahdolista 25 asti katella mitä tekee ja onko hommat kivoja. NO PÄIVÄÄKÄÄN EN VAIHTAISI POIS. Eipä kukaan pakottanut silloin 6 vuotiaana traktorin puikkoihin. Itse opettelin 165 ajamaan.

No ajat muuttuu ja minä mukana. omat kakarat istuu pelkääjän penkillä vähintään 16 vuotiaaksi asti. Sitten saavat miettiä mitä tekevät isona.
Kyllä tuosta olis voinu vaihtaa yhen viis vuotta vieraan töissäoloon, oisit saanu vähän perspektiiviä maatalousyrittäjyyteen ;D ;D Nyt kokemuksenpuute näkyy melko vahvasti mielipiteissä ja asenteissa.....

....vaikka nuorena mäkin taisin aloittaa. 16-vee jäi kaikki peltohommat mun vastuulle, kun isäukon lonkat vaihdettiin rosteriin ja akryyliin....silti jossain välis koulun jälkeen ehdin olla hetken muualla töissä. Kauemmankin olis voinu olla ja maataloutta nähdä vähän kauempaa.
Noi lonkan on periytyvä ominaisuus – jotta jotain pertteeniä pitäisi napostella notta ei lonkat lonksu.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Nuorena ne konehommat on aloitettava .
Mä oon ajanut 6 vuotiaasta traktoria ja autoa. Siinä välissä armeijan kalustoa nauhahiomakoneesta kuorma-autoon. Olen tehnyt rehua kohta 30 kesää putkeen välinajosta kelasilpurimieen ja levitellyt pakettia noukarilla ajon välissä, nykyään samalla kertaa paalannut ja käärinyt niitämisen jälkeen. Sateella siirellyt paalit pellon laitaan. puimurikin on tullut tutuksi siinä sivussa.

***** kun olisikin ollut mahdolista 25 asti katella mitä tekee ja onko hommat kivoja. NO PÄIVÄÄKÄÄN EN VAIHTAISI POIS. Eipä kukaan pakottanut silloin 6 vuotiaana traktorin puikkoihin. Itse opettelin 165 ajamaan.

No ajat muuttuu ja minä mukana. omat kakarat istuu pelkääjän penkillä vähintään 16 vuotiaaksi asti. Sitten saavat miettiä mitä tekevät isona.
Kyllä tuosta olis voinu vaihtaa yhen viis vuotta vieraan töissäoloon, oisit saanu vähän perspektiiviä maatalousyrittäjyyteen ;D ;D Nyt kokemuksenpuute näkyy melko vahvasti mielipiteissä ja asenteissa.....

....vaikka nuorena mäkin taisin aloittaa. 16-vee jäi kaikki peltohommat mun vastuulle, kun isäukon lonkat vaihdettiin rosteriin ja akryyliin....silti jossain välis koulun jälkeen ehdin olla hetken muualla töissä. Kauemmankin olis voinu olla ja maataloutta nähdä vähän kauempaa.

No 16 kesäsestä olen käytännössä ollut toisena yrittäjänä hommissa mukana vaikka spv tehtiin vasta 2005. Samalla kävin koulut, aqrmeijan ja olin pyörittämässä maitotilaa. Voi olla että näkyy mielipiteissä ja asenteessa. Mulle on aina ollut ***** sama saako siitä hommasta vain 1€ vai 15€ liksaa tunnille kaikki työ on ollut saman arvoista. Nykyään jos jollekin tarjoot duunia 2-3 päivää verokirjalla, niin ketään et saa töihin kun saman saat kelasta.

Edeleenkään en vaihtaisi päivääkään pois!

Vaikka minulla on mielipiteeni, silti jätkät tulee jostain syystä töihin ja vetää sen 12-16 tuntia tarvittaessa.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Nuorena ne konehommat on aloitettava .
Noi lonkan on periytyvä ominaisuus – jotta jotain pertteeniä pitäisi napostella notta ei lonkat lonksu.
Nii on, seurannassa. Isä romutti lonkkansa ja selkänsä maidonajossa meijeriin. Tonkka-aikana....  ???

Emmä tarkottanu, et terminaattorin pitäis mitään vaihtaa. Enkä epäile, etteikö väki tule töihin tarvittaessa. Ihmisten kans on vaan ittelle helpompi toimia, kun ei tarvi olla katkera, osaa arvostaa kaheksastaneljään duunariakin ihan oikeasti.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Nuorena ne konehommat on aloitettava .
Olin vissiin noin 7v kun aloin ajeleen mf65sella yksinäni. Joo onhan noita sitten tullu ajettuakkin :-[ kaikenmoisia pyörillä kulkevasta teloillakulkevaan. Noihin työntekijöihin vielä osa ihmisistä on vaan mulkumpia kuin toiset!
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66187
Vs: Nuorena ne konehommat on aloitettava .
mutta yrittäkääpä opettaa 30-selle tarktorin saloja nykypäivänä!   helevetti että osaa olla vaikiaa!    ite en alottannu kun toisella kymmenellä mutta siitä asti on tulluki tunattua, ja ennen traktoria olin ns.jalkatöisää jo jotain 6-7 ja siitä lähtien oon jopa tykänny.                                nykyäänki teen mieluusti jalkatöitä kuin istun perse huurussa jossain traktorissa.                  noooo, onneks kylältä tunkee kuskeja ainakin viikonloppusin ajamaan.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7123
Vs: Nuorena ne konehommat on aloitettava .
Mä oon ajanut 6 vuotiaasta traktoria ja autoa. Siinä välissä armeijan kalustoa nauhahiomakoneesta kuorma-autoon. Olen tehnyt rehua kohta 30 kesää putkeen välinajosta kelasilpurimieen ja levitellyt pakettia noukarilla ajon välissä, nykyään samalla kertaa paalannut ja käärinyt niitämisen jälkeen. Sateella siirellyt paalit pellon laitaan. puimurikin on tullut tutuksi siinä sivussa.

***** kun olisikin ollut mahdolista 25 asti katella mitä tekee ja onko hommat kivoja. NO PÄIVÄÄKÄÄN EN VAIHTAISI POIS. Eipä kukaan pakottanut silloin 6 vuotiaana traktorin puikkoihin. Itse opettelin 165 ajamaan.

No ajat muuttuu ja minä mukana. omat kakarat istuu pelkääjän penkillä vähintään 16 vuotiaaksi asti. Sitten saavat miettiä mitä tekevät isona.
Taisit olla keskivertoa riskinpi 6 vuotiasi kun sait painollasi ferkoon kytkimen alas?

Eikai sen kevyempätä kytkintä oo ton ikäsissä... Tai no ite alotin uran 5120maxxumilla  josta alennus 35mf ja 702 vammettiin... ja hyvin kytkin pysy kentässä kun ratista kisko kaverina ja olen tosiaan nuorena päässy aurinkoa heinäseipään taakse piiloon...

Tuossa verkun kytkimessä oli tosiaan se "hyvä" puoli että sai seisoa päällä että sai pohjaan, ergonomia "kohdallaan". Eräätkin kerrat lipsahtanut sääreen, ampuu kuin tykin suusta ja suoraan sääreen ;D
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

turkki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1191
Vs: Nuorena ne konehommat on aloitettava .
Pikkupoikien koneenkäsittelyopettelun kannalta nykyään on tilanne aika lailla erilainen kuin muutama kymmenen vuotta sitten.

Ennen oli tilanne se että jos opettelevan ala-asteikäisen laittoi harmaafergun tai Dextan rattiin niin vehje oli kuitenkin yleensä hahmotettavissa kuskin paikalta, pikkujätkäkin näki joka nurkkaan ja voimaa oli sen verran vähän että pikkukämmeissä ei yleensä lähtenyt ovipielet ja sähköpaalut mukaan. Jos yritti traktorilla tehdä jotain väkivaltaista niin sen kuuli ja näki välittömästi.

Toisin on nykyään. Vaikka nykynuoriso oppii nappulatekniikkaa äkkiä niin traktorin liikeratojen ja ulottuvuuksien hahmottaminen lienee aloittelijalle vaikeampaa. Tehoa on sen verran että raa'alla voimalla voi epähuomiossa saada paljon tuhoa aikaan. Mahdollisissa törttöilyissä voi tulla suuriakin omaisuusvahinkoja. Itse kuskin oman turvallisuuden kannalta nykykalusto on kuitenkin turvallisempaa.

Meidän ala-asteikäiset ovat toistaiseksi saaneet ajaa vasta ruohonleikkuria omin päin ja traktorikokeiluissa on yleensä ollut aikuinen valvoja mukana.
"Asialliset hommat suoritetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat."

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Nuorena ne konehommat on aloitettava .
mutta yrittäkääpä opettaa 30-selle tarktorin saloja nykypäivänä!   helevetti että osaa olla vaikiaa!    ite en alottannu kun toisella kymmenellä mutta siitä asti on tulluki tunattua, ja ennen traktoria olin ns.jalkatöisää jo jotain 6-7 ja siitä lähtien oon jopa tykänny.                                nykyäänki teen mieluusti jalkatöitä kuin istun perse huurussa jossain traktorissa.                  noooo, onneks kylältä tunkee kuskeja ainakin viikonloppusin ajamaan.


Ei se niin vaikeaa ole. Motivointia ja rohkaisua ja perusasioista aloitetaan. Olen pitänyt lukuisia maatalouden kenttäkursseja paperinpyörittäjille. Kuluneena kesänä oli neljä kattausta. On rapsuteltu lehmiä, arvioitu rakennusten ikää ja kokoa, siilojen tilavuuksia ja äimistelty koneiden kalleutta ja viljan halpuutta. Ja sitä, että ne uudet, hienot huippunykyaikaiset traktorit ovatkin 10 - 20 vuotta vanhoja.

Ja sitten on ajettu traktoria.

Porukat on jaettu 3 - 5 hengen ryhmiksi, joissa kuhunkin on nimetty ajomestari. Ajomestarille olen sitten opettanut traktorin ajamisen: istuimen ja ratin säädöt, vaihteet, käsijarrun, polkimet, suunnanvaihdon, valot, vilkut, kuormaimen hallinnan ja päävirtakytkimen käytön. Sitten on ajettu yhdessä ajomestarin kanssa reitti, johon on kuulunut pujottelu ja peruutus, kauhassa on ollut vesiämpäri.

Homman nimi on se, että ajomestari kouluttaa siitä eteenpäin loput joukkueestaan. Joukkueet ajavat kilpaa. Ajomestari istuu apumiehen istuimella ja neuvoo. Ensimmäinen kilpailija starttaa, ajaa reittinsä ja sammuttaa. Seuraava jatkaa siitä. Aika alkaa, kun ensimmäinen käynnistää traktorin ja päättyy, kun viimeinen on kääntänyt päävirrat pois. Nopeuskilpailu, mutta suoritusten jälkeen ämpäri punnitaan ja täytetään seuraavaa joukkuetta varten. Eniten läikyttäneen joukkueen aikaan lisätään minuutteja ja vähiten lotranneelta vähennetään. Näin pysyvät nopeudetkin kurissa.

Käsittämättömän hyvin oppivat 25 - 60 -vuotiaat naiset ja miehet ajamaan. Muuankin neitokainen, joka ei millään meinannut uskaltaa ajaa, vaikka itse istuin vieressä, huomasi osaavansa ja koulutti hetken kuluttua seuraavia.

Ainoa huono asia tässä on se, että oma traktorimiehen sädekehä tässä himmenee, kun kaupunkilaistyttösetkin oppivat ajamaan muutamassa minuutissa. Toki muistan kertoa, että työn teko ei ole pelkkää ajelua.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4434
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Nuorena ne konehommat on aloitettava .
Pelkkää traktoria selkeissä olosuhteissa ajaa melkein kuka vaan jos vaan kiinnostusta riittää. Sitten jos pitää ymmärtää jotain työn jäljestä, tavoitteista ja siihen liittyvistä työkoneen säädöistä, järkevistä ajolinjoista, vahtia mahdollisia ongelmia ja yleensä seurailla muutakin kuin sitä mihin etupyörät osoittavat...  päälle vielä vähän haastavat olosuhteet niin muuttujia alkaa olla liian monta...

Siihen on pitkä matka että voi tekijälle sanoa että 'käy kylvämässä vehnät sinne 15 ha:n peräpellolle, Rapidi jäi tuonne liiterin taakse. Ota eka satsi kyytin, mä tuon kohta loput perästä...'

Muutaman kerran on ollut tilapäiskuskeja, molempia sukupuoliakin ja monenlaistakin vehjettä muuten ajaneita, mutta on tahtonut takuta itse työtehtävän kanssa, harjoittelusta huolimatta. Niitä 'helppoja hommia' vaan alkaa olla vähän enää jäljellä kun koneet monimutkaistuvat ja suurenevat.
Oli sitten vilja- tai heinäpuolen hommista kyse.

Minusta taas ei olisi suoraan vaikka tiehöylän tai asvalttikoneen puikkoihin - ellei joku vieressä kerro kaikkia niksejä mitä käytännön hommissa pitää tietää. Enkä osaa Venttiäkään tehokkaasti säätää, vaikka joskus sellaistakin olen kokeillut.
Nykykoneet vaativat syvempää paneutumista ohjekirjaan jos haluaa hyödyntää kaikkia niitä ominaisuuksia joista on maksanut.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Nuorena ne konehommat on aloitettava .
juurikin näin, kyllä sitä kaikki liikuttaa mutta että saada viä jotain aikaiseksiki..

se on ihimisestä kiinni kuinka oppii, toiset sanoo vaan että joojoo kyllä mä tiän ja päin *****a menee ja toiset oppii kerrasta jo palio ja esim seuraamalla lisää..

mikään ei voita kuitenkaan kokemusta, jota ei sitte tuukkaa ku ajamalla.. kaikki tekee jossain vaihees ne omat virheensä, toiset ottaa opiksi ja toiset ei 105 kerran jälkeenkään..

aina paree kun saa ottaa oppia jo nuorena kyytis olles, kuuntelee neuvoja ja kokeelee joitain töitä, sitte vain yksinkertasimmasta päästä alakaen kykyjen mukaan lisää kuitenkin niin että mielekkyys säilyy..

mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..