Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puolangan maitoihme  (Luettu 67415 kertaa)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Puolangan maitoihme
Millä tavalla se on PP sulta pois, jos jossain "tundralla" on positiivinen vire?

Järkyttävän tyhmä kommentti.

Kansallinen tuki maksetaan verorahoista. Valtio velkaantuu koko ajan. Siis tuki maksetaan valtion velalla, joten jo se antaa kenelle tahansa oikeutuksen kyseenalaistaa asioita.

Toiseksi tukitasoilla ohjataan tuotantoa ja muuta toimintaa alueellisesti sekä alennetaan tuottajahintatasoa.
Ei tuossa ole mitään tyhmää, ei tuossa ollut kyse siitä onko tuki oikeutettu vaan se millä tavalla se vaikeuttaa tällä hetkellä PP:n elämistä muuten, kun että ketutus on ankara.
Kyllä pohjoinen tuki kaikkineen vaikeuttaa oikein ratkaisevasti mun elämistä, ei mitenkään joku Puolanka, mutta toi C1-tuki  >:(
Ensinnäkin mä joudun tekeen kax kuukautta vuodessa enemmän töitä samaan rahaan verrattuna tohon vajaan kymmenen kilsan päähän ja toisex kaikki myytävät ja vuokrattavat pellot ovat viime aikoina imuroineet C-alueen karjatilat ja pohjoisen tuen voimalla tietysti >:(

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Puolangan maitoihme
Kysytään semmonen asia, että oletteko sitä mieltä, että maatalous joutaa lopettaa jostain tietystä maantieteellisestä rajasra ylöspäin? Sitähän se käytännössä tarkottas, jos nuo kansalliset tuet nakattas romukoppaan. :'(
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Puolangan maitoihme
Millä tavalla se on PP sulta pois, jos jossain "tundralla" on positiivinen vire?

Järkyttävän tyhmä kommentti.

Kansallinen tuki maksetaan verorahoista. Valtio velkaantuu koko ajan. Siis tuki maksetaan valtion velalla, joten jo se antaa kenelle tahansa oikeutuksen kyseenalaistaa asioita.

Toiseksi tukitasoilla ohjataan tuotantoa ja muuta toimintaa alueellisesti sekä alennetaan tuottajahintatasoa.
Ei tuossa ole mitään tyhmää, ei tuossa ollut kyse siitä onko tuki oikeutettu vaan se millä tavalla se vaikeuttaa tällä hetkellä PP:n elämistä muuten, kun että ketutus on ankara.
Kyllä pohjoinen tuki kaikkineen vaikeuttaa oikein ratkaisevasti mun elämistä, ei mitenkään joku Puolanka, mutta toi C1-tuki  >:(
Ensinnäkin mä joudun tekeen kax kuukautta vuodessa enemmän töitä samaan rahaan verrattuna tohon vajaan kymmenen kilsan päähän ja toisex kaikki myytävät ja vuokrattavat pellot ovat viime aikoina imuroineet C-alueen karjatilat ja pohjoisen tuen voimalla tietysti >:(

Mikäli minä olen oikein ymmärtänyt, niin sinä olet aika hyvin pärjänny noilla vuokramarkkinoilla, eikös sulla ollu peltoa hallinnassa jotain 800 hehtaaria tai sinnepäin  :o
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Puolangan maitoihme
Kysytään semmonen asia, että oletteko sitä mieltä, että maatalous joutaa lopettaa jostain tietystä maantieteellisestä rajasra ylöspäin? Sitähän se käytännössä tarkottas, jos nuo kansalliset tuet nakattas romukoppaan. :'(

No silloin tasattaisiin kyllä EU tuetkin uudestaan, eli kirpaisisi kyllä etelässäki  ;)
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

vellu pirinen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26
Vs: Puolangan maitoihme
Kateellinen kannattaa olla vaikka haudankaivajalle, sekin rikastuu myymällä haudoista löytämiään sormuksia ja kultahampaita... ::) :P ::)

Viimeksi muokattu: 08.11.13 - klo:17:30 kirjoittanut vellu pirinen

Nimi muutettu asian arkaluontoisuuden vuoksi

Timon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 488
Vs: Puolangan maitoihme
Paalinpyörittäjän kommenteista tuli mieleen,että saako C-alueen viljelijä Ab-alueen pelloista C:n vai Ab:n alueen tuet?Jatkossahan voi,kun kuntia yhdistetään,saman kunnan sisällä olla kahden tukialueen viljelijöitä

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Puolangan maitoihme
Kysytään semmonen asia, että oletteko sitä mieltä, että maatalous joutaa lopettaa jostain tietystä maantieteellisestä rajasra ylöspäin? Sitähän se käytännössä tarkottas, jos nuo kansalliset tuet nakattas romukoppaan. :'(



Nythän tukijärjestelmässä on tehty juuri toisinpäin.

Nyt kuvitellaan, että jonkun maantieteellisen rajan pohjoispuolella on X% kalliimpaa tuottaa maitoa ja lihaa. Oikeastaan
pohjoinen tuki voisi koskea tällä logiikalla ainoastaan peltoalaa ja sen viljelykasveja. Ehkä jonkinlaista kerrointa voisi soveltaa kevyesti paikkakunnan lohkokoosta ja keskimääräisistä etäisyyksistä.

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Puolangan maitoihme
Näkeehän sen maaseudun-tulevaisuuden navetan avajais ilmoituksista, että missä niitä navettoja tehdään ja siihen on joku hyvä syy. Mitäpä ei nyky maailmassa rahalla mitattaisi?
Oon vaatimaton!

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Puolangan maitoihme
Paalinpyörittäjän kommenteista tuli mieleen,että saako C-alueen viljelijä Ab-alueen pelloista C:n vai Ab:n alueen tuet?Jatkossahan voi,kun kuntia yhdistetään,saman kunnan sisällä olla kahden tukialueen viljelijöitä
Pellosta saa tuet sen mukaan missä pelto sijaitsee, tuet on suurinpiirtein samat molemmin puolin, syysviljat sun muut on tietty paremmin tuettuja C-alueella samoin nuoret. Eläimistä tuki tulee myös sen mukaan missä eläin sijaitsee, vaikka mulla on 100ha c-alueella, niin yhdellekkään mullille en saa pohjoista tukea toisinsanoen perustelut pellon huonosta tuotosta, kivisyydestä, huonosta sadosta yms yms voi kokonaan unohtaa.
142 tuki on puhtaasti aluepolitiikkaa, eli nimimerkki maidontuottajan mukaan AB-alueelta voidaan tuotanto lopettaa, kun kerran niin on päätetty  :(

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Puolangan maitoihme
http://www.mavi.fi/fi/index/viljelijatuet/tilatuki.html

ja tätä tilatuen porrastusta ei koskaa mainita etelän miesten toimesta, miksihän
Elämä on parasta kometiijjaa

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8339
Vs: Puolangan maitoihme
Kun LFA on A 150€, B-C1 200€, C2- 210€
Oikeastaan peltotukien pitäisi kylläkin nousta pohjoiseenpäin reilummin ja kotieläintukien maltillisemmin.
Mystinen kesälaatumies

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Puolangan maitoihme
En minä oo sanonu, että pitäs lopettaa. Yhtälailla c-alueen tuottajalle on tärkeää, että Etelä-Suomessakin on maidontuotantoo, sillon meillä säilyy vahva meijerikenttä.

Tukijärjestelmä vaatisi jossain määrin hiomista, mutta sen on oltava kasvava pohjoiseen (epäsuotuisille alueille) päin mentäessä.

Pohjanmaan tilanne voitas arvioida kans, tarviiko siellä välttämättä niin paljo tukea, mitä oon ymmärtäny niin siellä on aika hyvät olosuhteet. Tähän vois kommentoida vaikka joku alueen eturivin tuottaja.

Mielenkiinnon vuoksi C3 -alueen isännät vois kans kommentoida, tulevatko toimeen vähemmällä ja onko korkea litratuki houkuttanut laajentamaan. Itse olen tyytyväinen nykytilanteeseen.  ::)





Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Puolangan maitoihme
Juuri näin  :) Koko pohjanmaan voisi liittää B-alueeseen ja siitä sitten nousut ylöspäin, esimerkiksi C1 + 2c, c2+2c jne..
Maken ajatus korkeammista hehtaarituista kompensois niitä luonnonoloja nimenomaan ja heino, ei kannata osoittaa älykkyyttään kaivamalla yksi etelässä isompi tuki kun samaan aikaan puolentusinaa on isompia pohjoisessa  :( Poliitikothan on yhtä "viisaita" asioista päättäessään :-X

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Puolangan maitoihme
Ei ole tosin niin paljon kiinnostusta,en tiedä mistä kohti tuo c3 raja alkaa,mutta sanoisin ettei kumminkaan litramäärissä puhuta kovin suurista tuotoksista tuolla pohjoisessa,kokonaistuotoksena,alue on vain iso.

Ketku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 459
Vs: Puolangan maitoihme
Mahtavaa Puolanka ja viljelijät siellä, olette omalla työllänne ansainneet papukaijan merkin! Hienoa jatkakaa samaan malliin.
Kaikki tuet pitää ottaa mitä irti saadaan, toiset vaan osaa ne hyödyntää paremmin ja toiset kateellisena kitisee kun itse ei haluta tai osata