Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Fiat  (Luettu 8548 kertaa)

Cultor

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Fiat
Tulipa mieleen kun kaveri ajeli puimurilla hetken ilman öljyä. Kyseinen puimuri oli sellainen, että moottori oli poikittain kuljettajan vieressä millisen pellin takana  :D 2 mäntää löytyi leikkuupöydältä ja kapallinen lohkorojua pellolta.

"Pikkuisen tussahti", sanos se kaveri vaan. Itse kuulin sen äänen kilometrin päästä  ;D

Oliko Glaassi ?

Domeissa kone on kuskin takana ja pienemmissä vanhemman vuosikerran Claaseissa pitkittäin kuljettajan vieressä.

Isompi MF, 500-sarjalainen?

Claas Europassa perkiisseli on poikittain kuljettajan vieressä oikean etupyörän päällä. Olen tuollaisella harmaalla puinutkin.
www.youtube.com/watch?v=ZSfIifeEBI4

tupapässi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
Lainaus
Mutta mikä tekee ihmisestä niin vajaan että kiertää kierrokset 4000:een?
"Nuoruus ja hulluushan sen tekkee".
Mullakin oli silloin jo toinen Fiat menossa, ja huoltomiehen kanssa asiasta juttelin nopia rattori haaveena. ;D  Ammattilainen sanoi, että autokäytössä on eri nokka-akseli, ruiskutuksen ajoitus, moottori kumityynyjen varassa mm. Lisäksi kierroksia lisätessä täytyy tietää ja varoa alueet joilla resonanssivärinät kertaantuvat. Uskoin "rasvakouraa" ja Fiat lähti aikanaan ehjänä uuteen elämäänsä.

metsajussi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!

Jos se on ollut RC-harrastaja :-)
Jotkut pienet polttomoottorit kiertävät noin 35 - 45 000 rpm.

roadman

• Vieras
Tulipa mieleen kun kaveri ajeli puimurilla hetken ilman öljyä. Kyseinen puimuri oli sellainen, että moottori oli poikittain kuljettajan vieressä millisen pellin takana  :D 2 mäntää löytyi leikkuupöydältä ja kapallinen lohkorojua pellolta.

"Pikkuisen tussahti", sanos se kaveri vaan. Itse kuulin sen äänen kilometrin päästä  ;D

Oliko Glaassi ?

Domeissa kone on kuskin takana ja pienemmissä vanhemman vuosikerran Claaseissa pitkittäin kuljettajan vieressä.

Isompi MF, 500-sarjalainen?

Claas Europassa perkiisseli on poikittain kuljettajan vieressä oikean etupyörän päällä. Olen tuollaisella harmaalla puinutkin.

Pari vuotta sitten lähti tuommoinen kuusaalle sulattoon. Oli vm 1965. Muutamana syksynä sillä puinu.
Kyseinen härpäke ei aiheuta mitään värinöitä mielensopukoissa kun sitä muistelee.

tupapässi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
Aika kultaa muistot kuhan jaksat odottaa.  ;)
Video oli nostalginen.

metsajussi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Taitaa hyvin monessa riittävän vanhassa puimurissa kone olla kuskin vieressä, ajosuuntaan nähden poikittain. Itse muistan ainakin Ukko-Sampon (792), Fahr MDL:n, Claas Mercurin ja Consulin sekä Volvo Thermaeniuksen (ST 257). Noista on jotakin omaa muistikuvaa, kun pienenä roikuin naapurien kiusana pellolla mukana :-)

agricult

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

Taitaa hyvin monessa riittävän vanhassa puimurissa kone olla kuskin vieressä, ajosuuntaan nähden poikittain. Itse muistan ainakin Ukko-Sampon (792), Fahr MDL:n, Claas Mercurin ja Consulin sekä Volvo Thermaeniuksen (ST 257). Noista on jotakin omaa muistikuvaa, kun pienenä roikuin naapurien kiusana pellolla mukana :-)

Juu, muisti teki tepposet, pienemmissä Claaseissahan moottori on tietysti nimenomaan poikittain. Kuten Cultor totesikin niin se on kyllä enemmänkin pyörän päällä. Näissä muissa moottori on kelan päällä ja lähempänä kuskia.  Myös pienissä vanhoissa MF:ssä on moottori kuskin vieressä 30/31. Viimeiset länsimaiset puimurit tolla konstruktiolla oli isot (aidot MF:t) ja Jontikat 80-luvun lopulla. Don Venäjällä taitaa edelleen jotain mallia tehdä ko. moottorin sijainnilla.

Toivo Tonta

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • karkki vai keppana?

Jos se on ollut RC-harrastaja :-)
Jotkut pienet polttomoottorit kiertävät noin 35 - 45 000 rpm.
Poikii se RC: n konekin, liian laiha seos :-[
pessimisti ei pety!

maajulli

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

Myös pienissä vanhoissa MF:ssä on moottori kuskin vieressä 30/31.

Isälläni oli tuollainen MF 31. Muistan, kuinka moottori kuskin kyljessä toi hiukan lämpöä kuljettajan kylkeen, pieni apu oli sekin myöhäissyksyn koleilla keleillä.

SKN

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet

Isälläni oli tuollainen MF 31. Muistan, kuinka moottori kuskin kyljessä toi hiukan lämpöä kuljettajan kylkeen, pieni apu oli sekin myöhäissyksyn koleilla keleillä.

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

metsajussi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Pitää muuten vallan hirmuista sälinää se kone siinä vieressä...silloin pienenä pelotti :-|
Tuossa pikku-Volvossa Perkinsin 3.152 kiertää 3000 rpm ihan normaalisti. Tuollaista kerran myöhemmin ajettuani - taisi olla pakoputkessakin vähän puutteita - oli hyvä juttu että oli sattunut kuulosuojaimet mukaan.

En kuitenkaan alkanut virittämään kolmeviitostani samoille kiekoille, kai niissä jotain eroja noissa myllyissä on.

Toivo Tonta

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • karkki vai keppana?

Pitää muuten vallan hirmuista sälinää se kone siinä vieressä...silloin pienenä pelotti :-|
Tuossa pikku-Volvossa Perkinsin 3.152 kiertää 3000 rpm ihan normaalisti. Tuollaista kerran myöhemmin ajettuani - taisi olla pakoputkessakin vähän puutteita - oli hyvä juttu että oli sattunut kuulosuojaimet mukaan.

En kuitenkaan alkanut virittämään kolmeviitostani samoille kiekoille, kai niissä jotain eroja noissa myllyissä on.
3.154 kiertää Volvossa 2800, auto käytössä max 3600!
pessimisti ei pety!

Make

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Jos Volvolla tarkoitettiin tuota ST 257 siinä on 4.99 Perkins. Siitä on jäänyt muistikuva vaikeasta käynnistyvyydestä.
Mystinen kesälaatumies

metsajussi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Jos Volvolla tarkoitettiin tuota ST 257 siinä on 4.99 Perkins. Siitä on jäänyt muistikuva vaikeasta käynnistyvyydestä.

Olet varmaan oikeassa - on noista ajoista jo muutama päivä vierähtänyt ja muistini on lyhyt mutta epätarkka.

Kierroksistakaan ei muuta tietoa kuin että koneen omistaja sanoi että 'kolmisen tonnia' kun ihmettelin käyntiääntä. Olikohan  siinä mitään mittaria...

SKN

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet

Niin, taitaa olla 4.99 Perkins ihan ku MTK:n paikalliskokous?  :P
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159