Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Päälleajettava kaatosuppilo.  (Luettu 14034 kertaa)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7144
Vs: Päälleajettava kaatosuppilo.
Ainakin ennen kuivurit rakennettiin rinteeseen jossa kaatosuppilo oli ylhäällä ja ja siilot alhaalla. Ei tarvinnut tehdä isoja maatäyttöjä kun laittoi peruutettavan kaatosuppilon. Mitä siihen soraan tulee niin kaavittin pois ja laitettiin kaatosuppilon edusta nurmelle.

Jossain loimaan seudulla se lähin rinne voi olla kilometrien päässä. Tai sitten joku joen/puronranta joka pitäisi paaluttaa ettei kuivuri lähde luisumaan rinnettä alaspäin.

Näin on! 60 metriä löysää savea alla, ei ihan voi ajosiltaa tehdä, tai se koko kuivurin höskä painuu harjaa myöden siniseen uneen, ja jää vielä iso monttukin muistoksi!

On monta kuivuria saatu kallelleen, kun on "ihan hiukan vaan" korotettu kaatosuppilon reunaa ja samalla ajettu täyttömaata ajosiltaan korotukseksi. Ajosillan paino kaataa kuivurin sillale päin.

Tuollaista Timpan kaatosuppiloa olen myös harkinnut. Siinä on rajakytkimellä syöttö, eli kuljetin käynnistyy ja pysähtyy kapasitiivisen anturin käskyttämänä. Taajuusmuuttajalla voipi tietysti säädellä nopeutta myös, mutta rajakytkin on silti oltava, ja jos elevaattorin luukku on sopivasti auki, tavaraa menee just niin paljon, kuin elevaattori kykenee viemään. Eli aika tehokkaasti, koska kuljetin pitää tavaraa koko ajan maksimisyötöllä.

Just noin ne elevvaattori ja kuljetin täytyy keskenään keskustella.

Mulla tuo keskusteluyhteys uupuu, kuivurin täytyttyä ja sammuttua, ruuvi vielä pyörii mutta hihna sopivan kireällä alkaa suttaamaan. Puntarin lukemia seuraamalla tietää olla varuillaan, mutta tuo kyttääminen jäisi pois kun joku osaisi tehdä sopivat kytkennät. Ensi vuodeksi luvassa... Vaikka ei tuo sinänsä tarpeellinen ole, kun on tuo vaaka, jonka lukemista näkee melko tarkalleen milloin kuivuri täynnä ja osaa olla valmiina sammuttamaan kuljettimen. 
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Päälleajettava kaatosuppilo.
Ainakin ennen kuivurit rakennettiin rinteeseen jossa kaatosuppilo oli ylhäällä ja ja siilot alhaalla. Ei tarvinnut tehdä isoja maatäyttöjä kun laittoi peruutettavan kaatosuppilon. Mitä siihen soraan tulee niin kaavittin pois ja laitettiin kaatosuppilon edusta nurmelle.

Jossain loimaan seudulla se lähin rinne voi olla kilometrien päässä. Tai sitten joku joen/puronranta joka pitäisi paaluttaa ettei kuivuri lähde luisumaan rinnettä alaspäin.

Näin on! 60 metriä löysää savea alla, ei ihan voi ajosiltaa tehdä, tai se koko kuivurin höskä painuu harjaa myöden siniseen uneen, ja jää vielä iso monttukin muistoksi!

On monta kuivuria saatu kallelleen, kun on "ihan hiukan vaan" korotettu kaatosuppilon reunaa ja samalla ajettu täyttömaata ajosiltaan korotukseksi. Ajosillan paino kaataa kuivurin sillale päin.

Tuollaista Timpan kaatosuppiloa olen myös harkinnut. Siinä on rajakytkimellä syöttö, eli kuljetin käynnistyy ja pysähtyy kapasitiivisen anturin käskyttämänä. Taajuusmuuttajalla voipi tietysti säädellä nopeutta myös, mutta rajakytkin on silti oltava, ja jos elevaattorin luukku on sopivasti auki, tavaraa menee just niin paljon, kuin elevaattori kykenee viemään. Eli aika tehokkaasti, koska kuljetin pitää tavaraa koko ajan maksimisyötöllä.

Just noin ne elevvaattori ja kuljetin täytyy keskenään keskustella.

Mulla tuo keskusteluyhteys uupuu, kuivurin täytyttyä ja sammuttua, ruuvi vielä pyörii mutta hihna sopivan kireällä alkaa suttaamaan. Puntarin lukemia seuraamalla tietää olla varuillaan, mutta tuo kyttääminen jäisi pois kun joku osaisi tehdä sopivat kytkennät. Ensi vuodeksi luvassa... Vaikka ei tuo sinänsä tarpeellinen ole, kun on tuo vaaka, jonka lukemista näkee melko tarkalleen milloin kuivuri täynnä ja osaa olla valmiina sammuttamaan kuljettimen.
 

 Hl-paino vaikuttaa aika paljon. Parempi on pintavahti. Tyhjäyksessä puntarista on sen sijaan apu kun näkee kuinka paljon on vielä jäljellä.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7144
Vs: Päälleajettava kaatosuppilo.
Ainakin ennen kuivurit rakennettiin rinteeseen jossa kaatosuppilo oli ylhäällä ja ja siilot alhaalla. Ei tarvinnut tehdä isoja maatäyttöjä kun laittoi peruutettavan kaatosuppilon. Mitä siihen soraan tulee niin kaavittin pois ja laitettiin kaatosuppilon edusta nurmelle.

Jossain loimaan seudulla se lähin rinne voi olla kilometrien päässä. Tai sitten joku joen/puronranta joka pitäisi paaluttaa ettei kuivuri lähde luisumaan rinnettä alaspäin.

Näin on! 60 metriä löysää savea alla, ei ihan voi ajosiltaa tehdä, tai se koko kuivurin höskä painuu harjaa myöden siniseen uneen, ja jää vielä iso monttukin muistoksi!

On monta kuivuria saatu kallelleen, kun on "ihan hiukan vaan" korotettu kaatosuppilon reunaa ja samalla ajettu täyttömaata ajosiltaan korotukseksi. Ajosillan paino kaataa kuivurin sillale päin.

Tuollaista Timpan kaatosuppiloa olen myös harkinnut. Siinä on rajakytkimellä syöttö, eli kuljetin käynnistyy ja pysähtyy kapasitiivisen anturin käskyttämänä. Taajuusmuuttajalla voipi tietysti säädellä nopeutta myös, mutta rajakytkin on silti oltava, ja jos elevaattorin luukku on sopivasti auki, tavaraa menee just niin paljon, kuin elevaattori kykenee viemään. Eli aika tehokkaasti, koska kuljetin pitää tavaraa koko ajan maksimisyötöllä.

Just noin ne elevvaattori ja kuljetin täytyy keskenään keskustella.

Mulla tuo keskusteluyhteys uupuu, kuivurin täytyttyä ja sammuttua, ruuvi vielä pyörii mutta hihna sopivan kireällä alkaa suttaamaan. Puntarin lukemia seuraamalla tietää olla varuillaan, mutta tuo kyttääminen jäisi pois kun joku osaisi tehdä sopivat kytkennät. Ensi vuodeksi luvassa... Vaikka ei tuo sinänsä tarpeellinen ole, kun on tuo vaaka, jonka lukemista näkee melko tarkalleen milloin kuivuri täynnä ja osaa olla valmiina sammuttamaan kuljettimen.
 

 Hl-paino vaikuttaa aika paljon. Parempi on pintavahti. Tyhjäyksessä puntarista on sen sijaan apu kun näkee kuinka paljon on vielä jäljellä.

Jätin kirjoittamatta juuri tuon, hl-painon vaikutuksen, siksi remmivetoinen ruuvi hyvä kun ei hajoita mitään kuivurin täytyttyä. Pintavahtihan kuivurilla onkin, sammuu koko hoito paitsi kaatosuppilon ruuvi. Tuo tyhjennyksen apu kyllä suuri, näkee syöttää elevaattoria kokoajan täysillä, tyhjennyksen loppuvaiheilla hidastuu. Ellei pohjaläpät ole täysin auki ja säätö elevaattorin säätöpellillä.  Myös todellinen kosteus selviää puntarilla, kosteusmittarit näyttää vain suuntaa antavasti puintikosteuden...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1045
Vs: Päälleajettava kaatosuppilo.
Kyllä tuo hiekka ja kivet on sellainen ongelma, etten ainakaan minä ajais omaa viljaa päälleajettavan kautta. vasaramyllyn seulat ihan paskana jos kiviä seassa. Sama juttu pressun kanssa. Ei syksyllä kuivaukseen menevää viljaa tarvitse sateen takia pressulla peittää, mutta silti laitan pressun aina kuorman päälle, ja miksi? Olen kerran ajanut tietä johon oli levitetty 0-16 sepeli, ja traktorin renkaat olivat kosteat. Kotiin päästyä oli kuorman päällä kaksi  sepeliraitaa raidevälin välein ja sepeliä varmaan yli 10kg. neljät seulat jouduin myllyyn ostamaan vaikka myllyn kivitaskua usein puhdistinkin. Siis ei pressua sateen takia käytetä, eikä päälle ajettavaa monttua sais olla missään.

meedio

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: Päälleajettava kaatosuppilo.
Kyllä tuo hiekka ja kivet on sellainen ongelma, etten ainakaan minä ajais omaa viljaa päälleajettavan kautta. vasaramyllyn seulat ihan paskana jos kiviä seassa. Sama juttu pressun kanssa. Ei syksyllä kuivaukseen menevää viljaa tarvitse sateen takia pressulla peittää, mutta silti laitan pressun aina kuorman päälle, ja miksi? Olen kerran ajanut tietä johon oli levitetty 0-16 sepeli, ja traktorin renkaat olivat kosteat. Kotiin päästyä oli kuorman päällä kaksi  sepeliraitaa raidevälin välein ja sepeliä varmaan yli 10kg. neljät seulat jouduin myllyyn ostamaan vaikka myllyn kivitaskua usein puhdistinkin. Siis ei pressua sateen takia käytetä, eikä päälle ajettavaa monttua sais olla missään.

Notta meillä on peltotiet kaikki asvalttia, sano! Ei tartte ressujen kans tuhtata!