Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hankintakaupan mittaus  (Luettu 13022 kertaa)

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Hankintakaupan mittaus
Miten mitataan hankintana toimitetut tukit? Autossa kun voi olla 1-10 myyjän tukit, ja niitä toimitetaan eri sahoille? Miten voin olla varma että mittaustulosteessa on juuri minun tukit? Siis ihan käytännössä, missä mitataan, millä menetelmällä, miten eritellään, mihin auto ajaa jne? Käsittääkseni harvoin ostaja leimaa tukit tien vieressä, pistää niihin vain eränumerot, ja autot ovat lähes aina täysinäisiä tuolla maantiellä.

Tähän asti on kyllä kpl-määrä täsmännyt toimitetuilla, mutta ostaja ei oikein osannut selittää miten ne käytännössä pitävät juuri mun tukit erillään. Selitys on varmaan aika helppo, mutta itse en tiedä.  ???

Aimo Jortikka

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1523
  • Kansa taistelee-miehet kertovat.
Vs: Hankintakaupan mittaus

  *** Mä olen kyllä parin "tehdasmittaus" kokeilun jälkeen pitäytynyt tienvarsimitassa. Eipä ole kauppa siitä kiinni jäännyt,tosin eihän niitä tukkeja nyt tulekaan kuin joku 100-200 mottia vuodessa,harvennusten mukana. Aikoinaan vaan mittasin ensin itse latvasta ja vertasin sitten sahan tulokseen,niin totesin tuloksen kutistuneen jopa 10%.  Ei helvetti sitä kestä kenenkään perse. Ostaja tarjosi selitykseksi,että on niin vähän kapenevia tukkeja,että taulukko-arvot näyttää sen vuoksi enemmän. No voi olla toki osasyy,mutta eipä saha taas moisesta laatulisääkään maksa. Olen siis yksiselitteisesti vaatinut latvaläpimittaan perustuvaa mittausta ja onhan se edelleen täysin virallinen ja hyväksytty tapa. Metsäyhtiöt vaan koettaa vedättää sitäkin kautta.

elvis

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 147
Vs: Hankintakaupan mittaus
Jos ne on tehasmitta puita niin ei auta ku värkätä välipuut aina ku on eri kaupannumerolla vaikka olis saman isännän puita. Yleensä harvennuksen ja aukon puut on eri kaupannumerolla ainakin meillä päin. Vastuuhan on meidän=autonkuljettajien. Jos on ollu esim.6kpl tukkeja niin oon käskeny hankintaesimiestä et kävis mittaamassa ne metsään niin on helpompi pitää ne erillään. Alle 10kpl on vaikea pitää erillään välipuilla.

Maitopoika

  • Vieras
Vs: Hankintakaupan mittaus
Tjaah,eiköös hankintapuut mitata erillään tienvarressa,jos ei käy niin ei sitten myös myydä  ko firmalle.Tai sitten ilmoitetaan oma mittaustulos joka pitää hyväksyä myös ostajan.

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Hankintakaupan mittaus
Ahaa, tämä ei ollutkaan niin selvä tapaus.

Meillä on yleensä so***** massapuun määrästä tien vieressä jonka molemmat hyväksyy, ja sitten tukeista tulee mittaustulos tehtaalta. Koska hakkaan vähän siellä täällä ja aika selektiivisesti niin en sen kummemmin näe hyötyä vahtia kasan vieressä monessa eri paikkaa, kun auto tulee, ja ostoasiamies vanha tuttu joten en häntäkään viitsi juoksuttaa vaikka ehkä pitäisi. Luotan kyllä lähes täysin ostajan hyvään moraaliin, ja tähän asti olen ollut suht tyytyväinen. Rupesin vain miettimään että mitenköhän ne käytännössä erottelee kasan toisessa päässä.

elvis

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 147
Vs: Hankintakaupan mittaus
Jos cynic tarkoitit et miten sahalla toimitaan niin joka erä puretaan erikseen pöydälle ja odotetaan et ne menee läpi=mitattu ja sit seuraava erä jne... Meidän alueella ajetaan n15000 mottia hankintoja ja niistä 95% jos ei enempikin on tehasmitalla.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: Hankintakaupan mittaus
Eikö Elviksellä ole merkkausmaalia autossa mukana? Vai autoiletko jossain pohjoisempana niin että nosturi jää aina jaloilleen pirsin laitaan?Maalimerkinnällä erotellaan eri myyjien puut toisistaan ja sahalla nakellaan ne nosturilla eri kasoihin.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Aimo Jortikka

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1523
  • Kansa taistelee-miehet kertovat.
Vs: Hankintakaupan mittaus
Jos cynic tarkoitit et miten sahalla toimitaan niin joka erä puretaan erikseen pöydälle ja odotetaan et ne menee läpi=mitattu ja sit seuraava erä jne... Meidän alueella ajetaan n15000 mottia hankintoja ja niistä 95% jos ei enempikin on tehasmitalla.

   *** Tehdasmittaan on kova hinku ja sen ymmärtää  :D.  Mutta mitenkähän se oikeesti tuo kustannus-säästöjä tienvarsimittaan verraten. Luulenpa automiestenkin jotain haluavan lajittelusta ja toi puljaus muutenkin ei kuulosta kovin järkevältä.  Mielenkiintoista on myös raakkien kohtelu eri kauppamuotojen välillä,pystykaupassa raakit on ostajan murhe. Niitähän tosin sallitaan n. 5% ,ilman että urakoitsija saa kummoisia nuhteita. Hankintakaupassa tehdasmitta on myyjälle armoton. Raakit menee ilmaiseksi.
Mielestäni ihan normaali kauppatoiminta puunmittauksessa olisi paras. Myyjä mittaa ja asiakas valittaa,mikäli aihetta on. Heti ei tule mieleen toista toimialaa,jossa asiakas voi itse mitata ostoksensa ja ilmoittaa myyjälle,paljonko niitä näytti olevan  :D.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: Hankintakaupan mittaus
Tuosta pulikoiden erillään pitämisestä ei automiehelle makseta yhtään mitään. Raakkitukit ei mene ilmaiseksi, vaan kuitupuun hinnalla.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

elvis

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 147
Vs: Hankintakaupan mittaus
Kyllähän se pinosekottaja yleensä jätetää pois ku painaa 3900kg. Eivät anna meilläpäin käyttää spray maalia vaikka veis kuituja ja konepäällä. Joskus harvoin ku ajetaan motomitalla olevia puita niin se on juhlaa ku ei tarvi välipuita värkätä.

Aimo Jortikka

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1523
  • Kansa taistelee-miehet kertovat.
Vs: Hankintakaupan mittaus
Tuosta pulikoiden erillään pitämisestä ei automiehelle makseta yhtään mitään. Raakkitukit ei mene ilmaiseksi, vaan kuitupuun hinnalla.

   *** No joo. Kyllähän ne ensialkuun ihan ilman meni,nyt taitaa tosiaan kuitupuun hinta tulla. Rankkaa silti verraten pystykauppaan.  Millä ne automiehet on suostuteltu tekemään ylimääräistä työtä ellei rahalla  ::)

elvis

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 147
Vs: Hankintakaupan mittaus
Olenki monesti ihmetelly et milloin maatalous puolella aletaan toimimaan tehokkaasti ku jos esim. pölliauto ei ole liikenteessä 24h vähintää ma aamusta la aamuun niin tulosta ei tule ja täytyy vielä olla ammattimiehet. Me on ajettu 24h ja 7vrk jos vaan mahollista. Joku ostaa ketokiitäjän johon tulee n.700 tuntia vuoteen niin kannattaako!!??

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: Hankintakaupan mittaus

     Millä ne automiehet on suostuteltu tekemään ylimääräistä työtä ellei rahalla  ::)

"Teette näin, jos ei kelpaa niin tulijoita riittää..." (Kutsetti/Marttaliitto/Umpimetsä)
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Hankintakaupan mittaus
... Heti ei tule mieleen toista toimialaa,jossa asiakas voi itse mitata ostoksensa ja ilmoittaa myyjälle,paljonko niitä näytti olevan  :D.

Maidontuotanto? :)
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Aimo Jortikka

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1523
  • Kansa taistelee-miehet kertovat.
Vs: Hankintakaupan mittaus
... Heti ei tule mieleen toista toimialaa,jossa asiakas voi itse mitata ostoksensa ja ilmoittaa myyjälle,paljonko niitä näytti olevan  :D.

Maidontuotanto? :)

   *** Niin. Maa-ja metsätalous on jostain syystä tälläistä "reilunkaupan" bisnestä  :P.  Oishan se kiva,kun voisi aina maksumiehenä itse arvioida kuinka paljon jotain oli tai katsoa,että jaahas-sulta meni mun kellon mukaan tähän aikaa sen ja sen verran.