Just lehdessä oli juttu, jonka mukaan lihasian kasvatus maksaa 2,5-3 € vähemmän jos käyttää manipuloitua soijaa
Mun mielestäni se on aika vähän
Esim. 3000 sikaa 3,3 kierrolla tekee n.10 000 sikaa teuraaksi vuodessa. Toisille 30 000€ on paljon ja toisille vähän.
Joo, mutta aika vähän se on silti jos miettii tuollaisen noinkin ison sikalan kokonaisuutta...
Yhden ihmisen hyvä vuosipalkka.
Porsaiden hintavaihtelu vaikuttaa 4 kertaa enemmän... lihan hintavaihtelu 6-8 kertaa enemmän Viljan hintavaihtelua en jaksa edes ajatella.
Ja... GMO soijaa käytetään jo viidettä vuotta, eipä ole tainnut paljoa auttaa.
150 donaa? Pikku juttu.
Eihän tuolla 30 tonnilla ole voinut ostaa kuin 1,5 hehtaaria peltoa vuodessa
Mulla ei siis ole mitään GMO soijan käyttämistä vastaan. En vaan hyväksy sitä kuvitelmaa, että sikatuotannon kriisi johtuisi tästä pikkuseikasta
Suomessa on kuitenkin Euroopan alkaisin
rehukustannus/lihakilo, siis lihasialla. Etumatka Tanskaan on muistaakseni 5 senttiä/kilo. Joiden GMO soija maksaa 40 €/tn vähemmän kuin meidän GMO soijamme
Mun mielestäni tässä on kyse vain siitä, että omia virheitä laitetaan taas muiden syyksi
Menestys lähtee aina omien virheiden myöntämisestä ja niiden korjaamisesta, se että itketään jotain tällaista on vain ongelmien piilottelua.
Puoli-ilmaista valkuaistahan saa sioille härkäpavusta. Sen viljely on kyllä kovin vaivalloista ja kysyy sekä taitoa että hermoja. Säästö/sika olisi varsin huomattava.