Käsittääkseni se akun neste vaihtelee akun lataustason mukaan lähes puhtaan veden ja väkevämmän rikkihapon välillä. Akun purkaantuessa se rikki kiinnittyy lyijykennoihin ja ladatessa se irtoaa takaisin veteen.
En ole varma, mutta olettaisin, että laimeakin seos riittää, kunhan rikkiä on niin paljon, että neste johtaa sähköä ja reaktio pääsee alkuun.
Juuri näin. Jos tyhjäksi valuneen akun haluaa kunnolla palauttaa elävien kirjoihin, pitäisi tietää mikä akun varaustaso on ollut silloin kun liemet karkasivat, ja laittaa yhtä väkevää sinne tilalle.
Jos sitä lientä on vielä jossain kennossa jäljellä, niin siitä saanee ominaispainomittarilla selville mikä tilanne on ollut (ellei se ole tyhjentymisen jälkeen seisonut hyvin pitkään ja näin itsepurkautunut tms vielä lisää). Jos akkua on vielä purettu tai ladattu vajaaliemisenä, niin silloin levyt ovat kai vähän vaihtelevassa tilassa sen mukaan mikä osa on osallistunut ja mikä on ollut kuivana, ja pelastus ei oikein enää ole mahdollista.
Näillä tempuilla paikallinen akkuhuolto pelasti oman vastaavan 130 Ah akun, jonka olin vahingossa tuupannut lanalla lumikasan mukana nurin. Akku on toiminut loistavasti vuosia vielä tuon jälkeen, sanoivat kyllä että halpisakkua ei kannata elvytellä, mutta tuo oli laatu- ja hintaskaalan yläpäästä. Tässä tapauksessa tiesin että se oli ollut juuri täyteen ladattu ennen kaatumista.
Homma ei edes maksanut kuin pari kymppiä ja akku oli vielä pari vuorokautta lataus- ja purkutestissä. Takuuta eivät antaneet... :-)
Tuolla palvelulla saivat kyllä yhden tyytyväisen kanta-asiakkaan lisää.